McIntosh MC-275 - Høyttalerkabelterminering??

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Er det noen som har erfaring/tips om beste mulige termineringsløsning på høyttalerkablene i den enden som skal inn i en McIntosh MC-275??!! User Manual beskriver (anbefaler??!) kun bruk av avstrippet ren wire som bøyes rundt skruen i høyttalerterminalen på MC-275 og deretter skrus fast med nevnte skrue. Dette er vel ikke like lett/smart på alle høyttalerkabeltyper (desto tykkere desto vanskeligere??!). Har noen en mening om BESTE løsning på kobling/feste av høyttalerkabler mot de litt trange og "underlige" høyttalerfestene som sitter på MC-275 (se link for de som ikke kjenner løsningen på MC-275 - festene er lengst til venstre på sideveggen som er avbildet)?

http://lydogbilde.custompublish.com/ukens-klassiker-mcintosh-mc-275.349115-45378.html

stale

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Har MC-275 selv og har funnet ut at det beste er å holde seg til rene kabler uten terminering. Det gir den mest direkte forbindelsen. Eltek har godt utvalg i uterminerte kabler, helt opp til Mundorf sølv m 1% gull.

Hvis ikke må man lage en kabelstump hvor man fester en hunnbananplugg på som igjen kan kobles til bananplugg på kabelen. Dette gir flere kontaktpunkter og en mindre direkte forbindelse. Alternativt måtte man byttet kabelterminalene med en mer normal type. Det er ikke en helt enkel operasjon. Men jeg kunne godt tenkt meg en innsats med rhodiumforgylt kobberterminaler som hadde passet rett inn i hullet i chassiet til forsterkeren.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Dette gjelder mange klassiske rørforsterkere og rådet fra McIntosh er greitt dersom man bruker tynnere ledninger, men ubrukelig med mer kompliserte kabler som kommer ferdig terminert.

Min løsning (WBT spader) var å fjerne den blanke delen av spaden og så forsiktig bøye kobberspaden slik at ble til et øye. Virker fortreffelig og ser flott ut!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt både "øye" og uterminert kabel til Mc275. Problemet med uterminert er jo to ting, 1) man må være svært forsiktig med løse tråder.. og 2) de oksyderer og man må klippe de av og til for å få "fersk" kabel.

Jeg ville personlig ha vært varsom med øyer og kabelsko som er stanset ut av metall, disse er vanligvis en skikkelig brems på godlyden.
Mye bedre a betale litt ekstra for en sko/øye med god ledeevne da.

Med det samme vi er inne på ledeevne; mange har utstansede metallplater (om enn gullforgylte) som biwire-linker bak på sine ht'ere; prøv en fersk liten kabelstump av god kvalitet (eller Chord Co's glimrende Signature jumpers!) og få hakeslepp over hvor mye bedre det blir!

Mvh Vidar P

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Takk for svar fra både stale og pesquera. Som sagt ser heller ikke jeg det store problemet med å kjøre uterminert på "tynnere" kabler, problemet er nok heller som pesquera påpeker (og jeg indikerte inledningsvis) litt tykkere kabler!!

Når det gjelder å fjerne den blanke delen av WBT spadene som du bruker pesq, tenker du da på den blanke plasten eller selve det blanke tykke metallet i spaden som er på spadene i WBT safety line serien (0660 Cu/0680Cu/0660 Ag/0680 AG), eller er det en annen WBT spade du bruker??! Ved bøying av denne spaden til et øye er det da virkelig plass til å få den ned i terminalen/plass for skruing av kabelen på forsterkeren?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg ville personlig ha vært varsom med øyer og kabelsko som er stanset ut av metall, disse er vanligvis en skikkelig brems på godlyden.
Mye bedre a betale litt ekstra for en sko/øye med god ledeevne da.
Hvilke gode sko/øye mener du da konkret har den beste ledeevnen?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Når det gjelder å fjerne den blanke delen av WBT spadene som du bruker pesq, tenker du da på den blanke plasten eller selve det blanke tykke metallet i spaden som er på spadene i WBT safety line serien (0660 Cu/0680Cu/0660 Ag/0680 AG)?
Jeg har 0680 Cu. Ikke gjør noe med plasten, tok og "brettet" av det blanke tykke metallet (som ikke er tykt, det er fylt med noe gummimateriale) slik at det bare er den nederste kobberlederen som sitter igjen. Klippet det av med tang, tror det er der av mekaniske årsaker og ikke elektriske.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.545
Torget vurderinger
28
Kunne denne gått?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvilke gode sko/øye mener du da konkret har den beste ledeevnen?
Nei, det har jeg ikke noe godt svar på. Jeg tror jeg ville ha valgt et produkt fra en pålitelig leverandør i utgangspunktet, WBT e.l.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har et sleng-på-spørsmål siden oksydering ble nevnt. Får nye høyttalerkabler om noen dager, har bestemt meg for å kjøre uten terminering.
Så til saken: Regner med at kabelen ikke oksyderer der den IKKE er i kontakt med luft. - Altså den delen av kabelen som er fastskrudd i høyttaleren. Spiller det da noen lydmessig rolle at litt av kabelen som ikke er dekket av henholdsvis isolasjonen eller høyttalerterminalen over tid vil oksydere. Og - om så, kan man spraye på et eller annet smart før oksydering skjer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har et sleng-på-spørsmål siden oksydering ble nevnt. Får nye høyttalerkabler om noen dager, har bestemt meg for å kjøre uten terminering.
Så til saken: Regner med at kabelen ikke oksyderer der den IKKE er i kontakt med luft. - Altså den delen av kabelen som er fastskrudd i høyttaleren. Spiller det da noen lydmessig rolle at litt av kabelen som ikke er dekket av henholdsvis isolasjonen eller høyttalerterminalen over tid vil oksydere. Og - om så, kan man spraye på et eller annet smart før oksydering skjer?
Din første antakelse er nok ikke helt korrekt, sorry. Den vil også oksydere der hvor den er i kontakt med terminalene... utrolig hvordan oksygen kryper du :)

Til tema om spader til Mc275; en utstanset metallbit, gullbelagt eller ei, er ikke nødvendigvis det samme som en bit med god ledeevne, noe jeg selv nylig har fått smertefullt erfare.

Hold øynene åpne på maxwell.no; de vil forhåpentligvis føre Chord Co's eminente Signature biwire-link.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Glem forgylte spader, sølvspader låter mye bedre IMO, men er dessverre en del dyrere..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Glem forgylte spader, sølvspader låter mye bedre IMO, men er dessverre en del dyrere..
Det er mitt poeng også egentlig; forgylling er ingen garanti for god ledeevne.

Mvh Vidar P

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har fått MC-275en i hus i kveld. Jeg har lagt inn en ønskes kjøpt-annonse nå (egnet kabel eller kabelstump på hunnbanan), men regner med å måtte lage noe selv. Vet noen om et sted i Bergen der jeg kan få loddet noe tilfredsstillende i morgen? Har noen noe liggende? I første omgang trenger jeg noe som virker, på noen dager/ukers sikt kjøper jeg nok nye kabler og selger de dobbelt WBT-terminerte 8TCene. Angående en mer permanent løsning: Har noen tips til kabel, helst ikke for dyr (Klipsch RF3mk2, Vincent S-6, Copland CTA301/ingen pre(?))? Anlegget har nå en Zapsolute-forsterker og nå synes jeg toppen er alt for skarp (s'er er grusomt, symbaler kan være stygt, bm-kabler er utelukket). Jeg kommer nok til å prøve noe annet enn Klipschene etterhvert, selv om de har mye bra ved seg.

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
45
Torget vurderinger
6
Bruker selv solid core sølv kabler på mine Mc275, ca 2 x 2 mm på hver side av en terminal, solid core er etter min erfaring det beste å feste under disse terminalene !

Prøv entrådet kobberkabel, med evt WBT høytalerspader i andre enden !

Pittar

Topp Bunn