Ønsker anbefaling Mcintosh/adyton?

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jag sitter och funderar på hur jag ska göra och vad jag vill ha ut av anlägget.
Har börjat bli sugen på rör samtidigt som jag gillar kraften hos min förstärkare.
Spelar idag på wadia 121 dac och adyton 3b till burmester b25.
Spelar bra men det är ändå nåt som saknas. Magin infinner sig inte riktigt.
Man sitter mest och stör sig på att det inte låter helt som jag vill och det är ju inte helt meningen.
Då tänker jag preamp. Kan mcintosh funka till adyton? De ska väl ha lite musikalisk glädje i sig?
Det ska helst inte kosta all världen då jag börjar tröttna på att inte få till det oavsett vad jag köper.
Eller byta helt till rör?
Men huvudfrågan är: Om mc passar min amp eller vilken balanserad pre för under ca 15" beg.bör tillföra magin som saknas och gör att mer musik kan njutas.?
Nån bra ide?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Wadia 121 på 3B og B25? Det høres alt annet enn riktig ut.
121 er kanskje grei i sin prisklasse, men den hører etter min mening ikke sammen med de andre komponentene dine.
Så dessverre, tror ikke 15k nødvendigvis løser problemene dine.

Bor du i nærheten av Oslo kan du nok få med en Wadia 321 hjem til test. Men den koster det dobbelte av din oppgitte sum.
Tenker du rør og mer organisk vha pre tenker jeg eldre CJ-preer, men de er ikke ballanserte da. Om det er et absolutt krav.

Tror uansett at du bør spare til ny dac, uavhengig om du vil ha DAC med volumkontroll rett i effekt eller om du vil egen pre.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Hmm, det kan ju va på det viset. 121 är ju faktiskt bättre än jag vågade tro då,men den kanske inte räcker hela vägen ändå.?
Det Bör vara balanserat då 3b inte låter bra annars tycker jag-bryggad konstruktion.
Men det måste väl gå och få till detta för en mindre peng oavsett tycker jag. Finns ju anlägg för småpengar som spelar musik så det räcker och blir över med spelglädje.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.850
Torget vurderinger
1
Hva trenger du for innganger på forforsterkeren? Platespillerinngang? Analoge innganger? Digitale innganger?

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Tja. Har ingen bra lpspelare idag så det är inte jätteviktigt men det gör ju inget om det finns.
Behövs egentligen bara rca och xlr från cd och dac. Kör mest streaming av lathetsskäl.
Men ljudkontroller skulle sitta fint ibland. Och subutgång eventuellt.
Därför undrande jag lite på mc då det finns. Men annat går om det passar med musikalitet och kompabilitet.
Måste vara tyst från sus och brum. Via 121 så brummar det lite. Dålig psu!? Men bara vid xlr till 3b,inte rca till annan förstärkare.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.850
Torget vurderinger
1
McIntosh har jo D100 som de kaller Digital Preamplifier, og som bare har digitale innganger. Der kan du f.eks koble forsterkeren til XLR ut og eventuelle subwoofere til phono ut. Har den selv og synes den er kjempeflott i og med at jeg har bare digitale kilder og trenger ikke analoge innganger.

McIntosh D100 | Lyd & Bilde

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jag måste verkligen finna på nåt för att finna musikglädjen!
Mitt rum slukar basen runt 80hz ca så mycket av basgången blir lite tunn i det området där allt sker.
Djupbasen är våldsamt potent och inspelningar av kvalite och lite glesare musik låter väldigt bra men rock och lite tunnare inspelningar blir bara jobbigt. Finner jag bästa balansen i basen så är ljudbild skev åt höger. Finner jag bästa ljudbild så blir basen lidande och det går ut över basgången.
Därför så hoppas jag att kanske kanske en pre kan hjälpa till och fylla upp ljudet lite och tona ner den höga volymen som det fort blir när man försöker få bas.
Men det blir väl generellt lite tunnare utan en riktig pre väl?
Har subbar till tvljudet som jag inte har inkopplat till hifianlägg på grund av att det blir brum. Men det skulle gå om en pre har utgång kanske.
Har inte separat ljudrum så det får inte bli hur som helst med placering heller.Kompromiss.

Hur är föresten ljudet i d100?
Är det åt det fylliga varma ljudet eller mer digitalt korrekt?

Eller- är det bättre för mig att byta ut förstärkeri helt? Till nåt helt annat...
Blir så frustrerad när man nästan är där ,men hela tiden snubblar på mållinjen.
B25 är väl de högtalare som funkat bäst förutom martin logan ethos som lät super fast saknade lite av mellanbasen.Annars så hade de låtit superbra, fast det var på en liten electrocompaniet.De behövde inte 3b för att sjunga.

Rörigt detta (trött) så jag hoppas att nån förstår och känner igen problemet. Jag blir hemmablind.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Jeg opplevde at Wadia 121 rotet det veldig til i bassen.
McIntosh D100 har jeg ikke hørt, men det ser ut til at Wadia 321 har en del likheter med D100. Og er de i samme retning i forhold til lydsignatur så vil den nok ikke gi deg det du tror du trenger. W321 er i hvert fall mye, mye bedre enn 121. Den er langt bedre, strammer og mer definert i bassen og spiller veldig åpent og luftig.

Jeg har begrenset med Adyton-erfaring og ingen erfaring med Burmester-høyttalere. Så vanskelig å gi direkte råd.
Men prøv en W321 først om du har mulighet. Og deretter kan absolutt en rør-pre være verdt å prøve om jeg forstår ønskene dine korrekt.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jo jag misstänker att en bättre dac skulle göra en hel del.
Men det känns som att jag står på samma ställe oavsett i ljudsignatur.
det kan inte va så att 321 är så mycket bättre på grund av att den har otroligt mycket bättre psu.?
Får se vad som sker. Kanske nån av delarna byts ut snart, mest av nyfikenhet... Kanske.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.472
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jo jag misstänker att en bättre dac skulle göra en hel del.
Men det känns som att jag står på samma ställe oavsett i ljudsignatur.
det kan inte va så att 321 är så mycket bättre på grund av att den har otroligt mycket bättre psu.?
Får se vad som sker. Kanske nån av delarna byts ut snart, mest av nyfikenhet... Kanske.
Den har en 32 bits volumregulering som gjør at du har full oppløsning uansett volum, 121 får jo bedre lyd jo høyere du er på volumskalaen.

Har du prøvd å endre Gain på 121?

Fikk du mine PM?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.520
Sted
Sølvbyen
Jag måste verkligen finna på nåt för att finna musikglädjen!
Mitt rum slukar basen runt 80hz ca så mycket av basgången blir lite tunn i det området där allt sker.
Djupbasen är våldsamt potent och inspelningar av kvalite och lite glesare musik låter väldigt bra men rock och lite tunnare inspelningar blir bara jobbigt. Finner jag bästa balansen i basen så är ljudbild skev åt höger. Finner jag bästa ljudbild så blir basen lidande och det går ut över basgången.
Därför så hoppas jag att kanske kanske en pre kan hjälpa till och fylla upp ljudet lite och tona ner den höga volymen som det fort blir när man försöker få bas.
Men det blir väl generellt lite tunnare utan en riktig pre väl?
Har subbar till tvljudet som jag inte har inkopplat till hifianlägg på grund av att det blir brum. Men det skulle gå om en pre har utgång kanske.
Har inte separat ljudrum så det får inte bli hur som helst med placering heller.Kompromiss.

Hur är föresten ljudet i d100?
Är det åt det fylliga varma ljudet eller mer digitalt korrekt?

Eller- är det bättre för mig att byta ut förstärkeri helt? Till nåt helt annat...
Blir så frustrerad när man nästan är där ,men hela tiden snubblar på mållinjen.
B25 är väl de högtalare som funkat bäst förutom martin logan ethos som lät super fast saknade lite av mellanbasen.Annars så hade de låtit superbra, fast det var på en liten electrocompaniet.De behövde inte 3b för att sjunga.

Rörigt detta (trött) så jag hoppas att nån förstår och känner igen problemet. Jag blir hemmablind.
Har du prøvd hornhøyttalere?

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Har inte prövat det men skulle tro att det kunde funka väldigt bra hemma.
Tanken har slagit mig förut.
Skink. Fick pm...
Har gain på lägsta -låter bäst helt klart. Kan spela helt i bott, men då är det inte behagligt att vara i rummet ;)
Volymen runt hälften räcker gott...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.520
Sted
Sølvbyen
Det er iallfall flere enn undertegnede som har gjenoppdaget en lenge slumrende musikkglede etter at hornhøyttalere har kommet i hus. Hvis lettflytende, dynamisk lyd som ikke fucker opp musikkens rytmiske egenskaper, samt transparens og gjennomsiktighet i lydbildet er noe for deg, så kan horn være et opplagt valg.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Tja, det låter inte helt fel :)
Det jag sliter mest med är att det knappt går att följa basgången i musik.
Själva fundamentet som gör att musik blir intressant blir undertryckt.
Detta skedde även på gamla anlägget när jag försökte köra utan pre.Klart och fint men utan glöd och rytm...om jag tänker tillbaka några år.
Detta ska sitta oavsett musiktyp menar jag annars blir det för ointressant att slå igång anlägget.
Har ett våldsamt tryck i subregionen men där allt sker så blir det för trist.Vet att rummet är en stor bov men jag vet också att det går att få till utan div akustikgrejer som tar upp plats.
Horn är absolut nåt att tänka på ja.
Bra att få lite hjälp med att se utanför de ramar jag har idag.Och kanske tänka lite annorlunda.

Har tänkt en hel del nu i några dagar och kommit fram till att det jag vill ha är en anläggning som fokuserar på rytmen och basgången mer än på rum och upplösning.Gärna larger than life då jag antar att fler lite sämre inspelningar funkar då...
Får väl se var man ska börja...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.520
Sted
Sølvbyen
Prøv å få hørt litt forskjellige oppsett med horn, så merker du nok fort om det er noe for deg eller ikke. Men for meg kan det høres ut som du har noen problemer med utkanselleringer i rommet ditt også, og det kan være veldig frustrerende. Uansett er jeg enig i at det må være et fundament og tydelige grunntoner for at det skal være interessant og engasjerende å lytte til musikk.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.472
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tja, det låter inte helt fel :)
Det jag sliter mest med är att det knappt går att följa basgången i musik.
Själva fundamentet som gör att musik blir intressant blir undertryckt.
Detta skedde även på gamla anlägget när jag försökte köra utan pre.Klart och fint men utan glöd och rytm...om jag tänker tillbaka några år.
Detta ska sitta oavsett musiktyp menar jag annars blir det för ointressant att slå igång anlägget.
Har ett våldsamt tryck i subregionen men där allt sker så blir det för trist.Vet att rummet är en stor bov men jag vet också att det går att få till utan div akustikgrejer som tar upp plats.
Horn är absolut nåt att tänka på ja.
Bra att få lite hjälp med att se utanför de ramar jag har idag.Och kanske tänka lite annorlunda.

Har tänkt en hel del nu i några dagar och kommit fram till att det jag vill ha är en anläggning som fokuserar på rytmen och basgången mer än på rum och upplösning.Gärna larger than life då jag antar att fler lite sämre inspelningar funkar då...
Får väl se var man ska börja...
Hei Pak.k

jeg kan ta turen og ta en titt på anlegget :)

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Ska försöka höra lite på olika lösningar bara tillfället ges.
Hörde avantgarde trio för en del år sen på lyric, och det lät bra förutom en viss nasal ton.Men inte värre än att man kunde leva med det om platsen funnits. Kanske nån mindre modell.
Jag vet att rummet har lite hyss för sig i basgången.
Mycket bas runt 40hz dipp runt 70-80 och topp vid runt 100.-detta ställer naturligtvis till det och med lite mycket efterklang så blir det lite trist ,MEN... B25 är faktiskt de som hittils har skapat minst problem vid dessa frekvenser i lyssningspos.martin logan var också väldigt bra vid problemfrekvenserna men saknade i stället lite punsh i magen, men ååå vilken topp!
Fick jag bara till mer kött i grundtonerna utan att det blir 100db i toppen så vore jag nöjd. Typ loudness ;) eller nej vad är det jag säger...
Det är även lite därför jag har börjat titta lite på rör...
Tex ayon triton??? Eller nåt...
Tyckte att den spelade bra när jag hörde den.

skink.-tack för erbjudande!
Tryckte in högtalarna i hörnen i ren frustration sist som anlägget var igång.
där är i alla fall basen som mest fri från dippar. Hellre lite toppar och tappat perspektiv/djup, än holografi och omusikalisk bas.
Det får va 2d i stället för 3d om man säger.
Men nu står allt avstängt i väntan på beslut om ev byte av nånting drastiskt...
väntar även på en special psu till dacen, (om den blir klar nån gång).Har fortfarande troen på den om den får bättre ström.
Så tills vidare så får allt bara stå så länge. Orkar inte engagera mig så mycket om dagen.

Jag vill mest få lite idéer och inspiration för att få nyändning under hösten.
Annars tack:)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Det første jeg tenker er i hvert fall plassering av din sofa/stol og plassering av høyttalere. Det er liksom sjelden at et nytt komponenet rydder opp så voldsomt. Men klart, med en god pre-amp så kan det godt være at det løsner litt :) Jeg vil helt blindt anbefale deg Musical Innovation, om du vil prøve en ny pre..

Siden om MUSICAL INNOVATION - Hjemmesiden.
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21677-musical-innovation.html - Meget innholdsrik tråd her på forumet.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Tack.
Ska kolla upp.
Angående placering så är det dessvärre fast plats som gäller.
Långsmalt rum ,ca 10x3.5 m
Anlägg på kortvägg och soffa runt 4m från den väggen.uppskattat.
Utmaningen är att både tvljud och hifi är på samma vägg liksom.
Jag har 2 subbar till tv som också äter bas. Dessa hade jag i hörnen bakom högtalare men blev tvungen att flytta in dom i mellan b25 på grund av att dom dödade för mycket bas. Bättre nu vid hifilyssning men sämre till film. Kompromiss.
Skit detta när man inte har eget rum till musik, och detta gör att det blir ännu mer viktigt med fundament för att kunna använda anlägg till bakgrundsmusik,vilket bara låter jobbigt nu.
Lösningen har varit att spela med tv-anlägget när man har på tex radio/nätradio.
Känns ju så där lagom dumt när det står ett brukbart system bredvid och skäms...

En tankeväckare är att min bror har ett identiskt rum med en mycket enklare anläggning som inte alls beter sig så.
Han har mycket mycket bra grundtonsbas! men ingen riktig tydlig ljudbild i stället. Ett mycket trevligare problem som han inte ens bryr sig om.Musiken är bra även utanför sweetspot.Så ska det va!
Så jag är helt övertygad över att det går att få till med ev.andra apparater eller nåt sånt.
Jag minns när jag bytte från DP till adyton. OJ! Som natt och dag när många sa att akustik är a&o. Jag vill nog säga både och...
Först när jag hör att det finns möjlighet till bra ljud kan jag börja experimentera med akustik. Hittils har det inte gett nånting i spelglädje, så jag har backat och hoppar över den biten tills jag känner att det är dags.
tack för tips än så länge...

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
311
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Nu känns det som att jag behöver uppdatera lite.
Kände mig en dag lite sugen att testa en liten sak som jag tänkt länge...men inte orkat på grund av div kabelrot och allmännt låg inspirationsnivå.
Flyttade bort subbarna som stod på samma väggen som b25 men används till hembio bara.
Jag visste att dessa är ett problem för ljudet men jag förstod inte hur otroligt mycket som dessa förbannade basjävlarna till subwoffers förstörde för musikanläggen!!!???
Fan att jag inte gjort detta tidigare.. Det räcker att ha dom på sidväggarna framför b25, som har förvandlats från ett par små skrikande rotboxar till riktigt tunga hifiburkar :)
Nu är det helt en annan anläggning som spelar tungt och musikaliskt på alla volymer med musik jag inte trodde innehöll bas:O

Kan bara inte förstå hur ett par oinkopplade basar kan rota till det i hela frekvensspektrat med fasfel,skev ljudbild osv som följd.?

Har inte testat med nån pre än men som det verkar nu så kanske wadia 121 räcker längre än väntat ljudmässigt.
Man kan till och med sitta och lyssna utanför sweetspot som varit minimal tidigare..-Fan va gött! Äntligen.
Jag har varit seriöst inne på att byta ut anlägget men nu måste jag verkligen backa och börja se lite på akustik mm och kanske behålla grejerna en stund.
Trodde nästan att det var fel på förstärkaren när det var så mycket knas med fasfel och skit men men.

Nu är det bara att börja på nytt och lära känna en helt ny(gammal) anläggning :)
Tack för diverse tips och ide'er och speciellt till skink123 som inte ger upp att det ska fungera,med tips och synpunkter.
Kuuuult:)

Topp Bunn