MC pickup til Wilson benetch full circle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Hei. Ønsker noen gode tips til god men ikke altfor dyr mc pickup til min full circle. Videre har jeg en trichord research nspsu riia. Alle tilbakemeldinger og erfaringer setter jeg stor pris på. 😊👍
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dynavector dv 20x ll er en helt fantastisk pickup både til armen og riaa-trinnet ditt. Anbefales på det varmeste.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Regner med at impulse fyller inn med sin brede kunnskap etter hvert. Han kan WB. Men jeg har sett mange som bruker DV 20X2 på den. Har selv hatt DV 20X2L og har pt The Circle, men aldri samtidig, dessverre. Ellers verdt å merke seg at Full Circle leveres altså med PU'en The Ply (koster ca 13k kr, og bygger på Benz Glider)). Men så å si alle omtaler jeg har sett mener at ACT 0.5 armen fortjener enda bedre og dyrere PU. Så bra er den armen, altså ;)

    Kult om du laster opp noen bilder av spilleren (og riggen) :)

    Edit: Dæven, impulse er kjapp! Jajaja, får la mitt innlegg stå også:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Dette kom kjapt dere. Takk for alle svar hitestill👍 ja ply pu er bra den. Men mange jeg har hørt har hatt bedre resultat med mc pu. Kan se om jeg får til å ta noen bilder i kveld. Bare morro😊
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, usikker på hva du mener, men både Ply og DV 20X2 er mc-PU. Hva har du brukt sammen med The Circle hittil da, og hva er det du evt savner?

    Må legge til at du har utsøkt smak, min gode mann! :)
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Okey☺ Du har sikkert rett vinagunner. Var sikker på ply var en m magnet pu.😁 jo takk for det😊
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Får bare hive meg inn og samstemme her, utsøkt smak! ;) .....

    mvh
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Noen her som har/ har hatt en Trichord diablo NCPSU som kan hjelpe å justere den opp etter pu. Er jo 16 dippswitch brytere under den😇
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.111
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Noen her som har/ har hatt en Trichord diablo NCPSU som kan hjelpe å justere den opp etter pu. Er jo 16 dippswitch brytere under den??????
    Jeg har hatt den og har nå Delphini MkII som er en tidligere modell, men sannsynligvis lik m.h.t. innstillinger. Hvilken pickup er det snakk om?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kan man bytte ut pickupen på en full circle da? Da ender den opp som The circle gjør den ikke?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan man bytte ut pickupen på en full circle da? Da ender den opp som The circle gjør den ikke?
    Riktig.

    Man kan altså benytte andre PU på The Circle. Selv bruker jeg WB The Carbon, da blir det The Even Fuller Circle, hehehe!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.111
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Noen her som har/ har hatt en Trichord diablo NCPSU som kan hjelpe å justere den opp etter pu. Er jo 16 dippswitch brytere under den������
    Jeg har hatt den og har nå Delphini MkII som er en tidligere modell, men sannsynligvis lik m.h.t. innstillinger. Hvilken pickup er det snakk om?
    Er redd jeg likevel ikke kan være til mye hjelp da jeg er usikker på om jeg forstår spesifikasjonene på denne pickupen. Den er oppgitt både med low output 0,58mV og high output 1,58mV.

    Forutsatt 0.58mV skal den i følge Trichords brukermanual passe med gain setting til 63db. Dvs. på DIP 3 og 4 skal de to øverste "switsjene" settes til venstre, den neste til høyre og den nederste til venstre.

    Når det gjelder loading er jeg om mulig enda mer usikker, men jeg ville kanskje prøvd med 33 ohms. Dvs. DIP 1 og 2 med de to øverste "switsjene" til høyre og de to nederste til venstre.

    Ellers finnes det to alternativer:

    100 ohms. DIP 1 og 2. Den øverste til høyre, neste til venstre, neste til høyre igjen og den nederste til venstre.

    47K ohms. DIP 1 og 2. Den øverste til høyre og de tre neste til venstre.

    Slik er det oppgitt i brukermanualen til Trichord Delphini MkII NCPSU, som jeg mener å huske er identisk med manualen til Diablo, men dette med forbehold. Har du manualen til Diablo?
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Takk for utfyllende svar. :)Skal se senere om jeg finer det. Nå skal jeg på kaffeslaberas å spis kaker:))
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Først må du finne ut om din Ply er en H eller en L mc-PU.

    Forutsatt at du har en L (low output) så har Ply samme spec for output som min egen The Carbon, altså 0.58mV. Ved direkte kontakt med WB, ble jeg anbefalt 47k Ohm, alternativt 1k Ohm. Men det kan godt hende at 33 Ohm spiller bra også. Bare å prøve seg frem. Min egen RIAA, en Cary PH 302 mk1, har fast last på 100 Ohm for MC, og den passer bra sammen med The Carbon - dette også backet opp av beregninger av kompetente Gunnar Brekke.

    Lykke til. Du er ikke langt unna målet nå. Og kult med noen bilder da!;)

    Edit: legger til at min RIAA har fast gain på 54db. Jeg har ingen problemer med det siden output til The Carbon er på 0.58mV. Så 63db, som KH foreslår, høres passende ut.
     
    Sist redigert:

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Takk å atter takk👍😊 skal se om jeg får til noen bilder i morgen. Og prøve meg frem med diabloen. Kaffeslaberaset ble endret til vin å elg biff i kveld.:) så tror jeg venter til i morgen med justeringer. Mvh
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Litt off topic men i dag dreier det seg om feilsøking i delefilter..
    image.jpg
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Takk K.H ! Nå spiller jeg med ditt første alternativet du kom med. 63gain. Å du verden.:)))) fantastisk spiller det! Rett og slett! Spiller med dette noen dager før jeg forsker videre. Takk for hjelpen alle sammen. Blir ikke ny pu med det første;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ingen grunn til å bytte pickup når du har en PLY på en Circle, Ronnynord. Det spiller rett og slett ganske fantastisk, ja. Det finnes selvfølgelig enda bedre pickup-elementer der ute, men det er ingenting å stresse med.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.111
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Takk K.H ! Nå spiller jeg med ditt første alternativet du kom med. 63gain. Å du verden.:)))) fantastisk spiller det! Rett og slett! Spiller med dette noen dager før jeg forsker videre. Takk for hjelpen alle sammen. Blir ikke ny pu med det første;)
    Hyggelig å kunne hjelpe. Hvis du ikke har brukermanualen til Trichord Diablo, bør du absolutt skaffe den. Eller en kopi over innstillingene, i det minste. Grei å ha når du skal prøve deg fram, nå og i fremtiden.
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Ja det tror jeg er helt enig med deg impulse! Vinter tid snart å då må vinyl riggen va på G.vin å vinyl 😊 jeg vet jeg har brukermanualen en plass, men den finner jeg.😊
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice! Kult med fargevinyl som beskyttelse mot støv. Har tenkt samme tanken selv, men har ikke lykkes å få tak i en fargeplate som jeg er villig til å ofre.

    (Vet ikke hvordan andre fikser det, men jeg pleier å snu bildene "riktig vei" i OS før de lastes opp)
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Jeg fikk ikke til å snu bildene..:/ enda jeg snudde bildene før jeg lastet dem opp på min ipad..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig heftig oppsett. Yter WB The Full Circle full rettferdighet og vel så det:)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Informasjonsarket fra WB ser noe mangelfullt ut. Men det finnes tydligvis en low output versjon
    (0,58 mV) og en high output versjon (1,58 mV) av denne pickupen.

    Spoleverdien på 25 Ohm refererer helt sikkert til low output versjonen, noe som skulle tilsi at high
    output versjonen - som leverer tre ganger så høy spenning - bør ha minst tre ganger så høy spole-
    impedans - så minst; 25 x 3 = 75 Ohm. Kanskje så mye som 100 Ohm.

    Belastningsmotstanden (i RIAAen) skal i følge teorien være 10-20 ganger større enn spoleverdien,
    så low output versjonen bør ideelt belastes med 250-500 Ohm. High output versjonen bør ideelt
    belastes med 750-1.500 (alt. 1.000 - 2.000) Ohm.

    riaa.jpg


    Med tanke på de begrensede belastningsmulighetene på Tricord Diablo RIAAen din (CARTRIDGE LOADING), ville
    jeg gått for følgende verdier sammen med Wilson Benesch Ply pickup;

    Om du har Low Output versjonen; 100 Ohm - DIP 1 og DIP 2 - S1 = OFF / S2 = OFF / S3 = ON / S4 = OFF
    ...........................................(alt. 1 kOhm - DIP 1 og DIP 2 - S1 = OFF / S2 = OFF / S3 = OFF / S4 = ON )

    Om du har High Output versjonen; 1 kOhm - DIP 1 og DIP 2 - S1 = OFF / S2 = OFF / S3 = OFF / S4 = ON
    ........................................(alt. 47 kOhm - DIP 1 og DIP 2 - S1 = OFF / S2 = OFF / S3 = OFF / S4 = OFF ).



    Når det gjelder forsterkningen på Trichord Diablo (AMPLIFIER GAIN)(DIP 3 og DIP 4) er variasjonsmulighetene
    her langt større, med valg av 48, 52, 63, 70 eller 74 dB gain:

    Low Output versjonen av Ply skal teoretisk ha settingen; MC Normal (med 63 dB gain)
    (DIP 3 og DIP 4 - S1 = OFF / S2 = ON / S3 = OFF / S4 = OFF).

    High Output versjonen av Ply skal teoretisk ha settingen; MC High/MC Low (med 52 dB gain)
    (DIP 3 og DIP 4 - S1 = OFF / S2 = OFF / S3 = ON / S4 = OFF).

    Men siden RIAAen sikker ikke overstyres så lett (finner ikke data på dette), ville jeg prøvd høyere gain for å få
    RIAAens utgang til å matche andre (digitale) lydkilder nivåmessig. De fleste CD-spillere og DACer i dag er veldig
    spreke (med høyt utgangsignal).



    Flott spiller forresten - med rette veien opp: :)

    wb.jpg


    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Takk for det HCS:cool:

    Høytalerene er av Respons ART som er oppgradert av Reidar p selv. Nytt delefilter,mellomtone og den 'svindyre' ringradiatoren som blir ble brukt i grand D. Ellers er det en CJ ct5 og krell FPB350.
    WB spiller fantastisk:) det gjør EC Emcn også. Fantastisk cd spiller etter min mening. Eneste komponenten jeg ikke har byttet ut.tror jeg.. Men foretrekker å spille med wb. Blir litt mer 'ekte,mer dynamikk og gøy faktor. :) streamer også spotify og flac fra transporteren. Denne liker jeg. Bra Da converter . Bruker også den som dac om jeg skulle finne ut å se på tven en dag. Men det er kanskje en gang i uka den er på ca:)
    ja det jeg mulig jeg lager en tråd en kveld HCS. :) men skal jo ha tid til alt:)
    tenkte jeg skulle demontere platespilleren i kveld å justere den opp på nytt( om jeg er stødig nok på fingrene:))

    ha en ellers fin dag dere!og takk for komplimentene :)
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Takk Gunnar Brekke! Som jeg nevnte i siste tråd så skal forhåpentlig vis spilleren ut av racket i kveld å justeres inn på nytt.var planen. Får finne fram alt av dokumentasjon jeg har først. Og hjertelig takk for hjelpen!:) har du en WB spiller selv foresten?

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Flott anlegg, Ronnynord! Preamp fra cj ( de har alltid laget fantastisk gode preamper med en nesten magisk musikalitet), CD-rigg fra EC (en av mine definitive favoritter!), høyttalere som har mye av den samme magien som preampen så lenge de får nok å bryne seg på, og ikke minst en vinylrigg som gir så mye lydkvalitet pr krone at det er markedets beste kjøp i min bok. Riaa-trinnet er usedvanlig bra det også, (men skal du oppgradere etterhvert, let etter en klassisk, dyrere Trichord Delphini.. Usannsynlig bra til prisen! ) Dette MÅ jo bare spille helt strålende.
    Ellers er jeg helt enig med kollega Gunnar med hensyn til innstillinger. Det er ingen grunn til å lete etter my pickup enda, bare du får alt til å sitte. En matte fra FoQ Components og evt et sett med gode dempeføtter (Spiral Groove funker helt nydelig, men gratis er de jammen ikke..), så er den nydelige platespilleren enda et solid hakk bedre!

    I motsetning til Gunnar, som jeg mener bruker VPI, har jeg faktisk WB-spiller selv. Og den blir! ;D
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Flott anlegg, Ronnynord! Preamp fra cj ( de har alltid laget fantastisk gode preamper med en nesten magisk musikalitet), CD-rigg fra EC (en av mine definitive favoritter!), høyttalere som har mye av den samme magien som preampen så lenge de får nok å bryne seg på, og ikke minst en vinylrigg som gir så mye lydkvalitet pr krone at det er markedets beste kjøp i min bok. Riaa-trinnet er usedvanlig bra det også, (men skal du oppgradere etterhvert, let etter en klassisk, dyrere Trichord Delphini.. Usannsynlig bra til prisen! ) Dette MÅ jo bare spille helt strålende.
    Ellers er jeg helt enig med kollega Gunnar med hensyn til innstillinger. Det er ingen grunn til å lete etter my pickup enda, bare du får alt til å sitte. En matte fra FoQ Components og evt et sett med gode dempeføtter (Spiral Groove funker helt nydelig, men gratis er de jammen ikke..), så er den nydelige platespilleren enda et solid hakk bedre!

    I motsetning til Gunnar, som jeg mener bruker VPI, har jeg faktisk WB-spiller selv. Og den blir! ;D
    takk skal du ha impulse.:) Di forrige monoblokkene jeg hadde var Ec aw 180 som var oppgraderte. Steg 1 og 2. Bra forsterkere det også. Men etter jeg fikk inn disse krell varm ovnene ble alt mye bedre. Full kontroll på responsene,hurtigere på en måte ..og større avstand mellom instrumentene. Luft eller va det kalles;D Men til bake til WB. Jeg har ikke noen dempeføtter på den. Det skal den få. Har tenkt masse på det men aldri blitt kjøpt. Men det blir !:) jeg kjører Ringmats Gold spot rett oppå akryl plata nå. Har Wb på stubordet nå. Tenkte jeg skulle justere alt opp på nytt da dette ble gjort litt fort sist gang mener jeg å huske..
    så ett par spørsmål til deg impulse:) ville du lagt den filt plata( som fulgte med spilleren) ned mot akryl plata og så legge på Ringmat. For så å justere spilleren etter det.? Og hvordan får du Azimuth 100 % . Er vell litt vanskelig å få justert armen helt rett også da den er kon,og lite med referanse punkt og forholde seg til...:confused: Laser kanskje ? ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du har en siktlinje langs armen, så at den er kon burde ikke bety noe. Når det gjelder justering ellers, hiv filtmatta og legg på en LP. Filt passer bare til tøfler. Lykke til !
     

    Ronnynord

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    10
    Du har en siktlinje langs armen, så at den er kon burde ikke bety noe. Når det gjelder justering ellers, hiv filtmatta og legg på en LP. Filt passer bare til tøfler. Lykke til !
    Hehe jeg skal gjør det med en gang:) har ikke vert i bruk siden jeg fikk ringmat. Azimuth.. Legge ett speil under pu for å se eller er det noen bedre ideer der ute?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn