Mc pickup til rega performance

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Har luktet en del på vinyl lenge nå. Syns rega RP1 performance er et veldig interessant alternativ til prisen. Jeg har tenkt på en rimelig benz micro pickup med RP1 perf.

MEN siden jeg har en integrert densen forsterker i 20 000 kroners klassen, så lurer jeg på hva dere syns. Høres dette fornuftig ut, eller skal jeg spare til en platespiller i 10-15 kanskje 20 tusenkronersklassen?? ::)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.092
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Da ville jeg heller sett på den Pro-ject RPM 5 som ligger på børsen,tror nok du får en mye bedre spiller for en god pris.

det er iallefall en god start på vinyl siden ;)

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
motoren skrev:
Da ville jeg heller sett på den Pro-ject RPM 5 som ligger på børsen,tror nok du får en mye bedre spiller for en god pris.

det er iallefall en god start på vinyl siden ;)

mvh
Tja.

Hva med å bare øke ett hakk på rangstigen til Rega, og kikke på en RP3?

IMO duger billige platespillere fint som bare det, men gå opp ett hakk fra de aller billigste.

Brukt kan lønne seg, men da skal du vite hva du kjøper, og stole på han du kjøper av.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er veldig begeistret for Rega. RP-1 har det dog vært litt styr med. Armbasen er alt for lav til Ortofon OM som basisutaven leveres med, men sannsynligvis passe til Rega-pickupen som leveres på performance pack. Dette er greit å vite hvis du tenker på pu fra andre leverandører senere (Ortofon har normal høyde, Rega er lave). I tillegg har noen RP-1 blitt levert med kast i tallerkenen. Høyden på armbasen kan naturligvis fikses med en spacer under armbasen.

Jeg tror faktisk jeg ville suttet på labben litt til, og heller gått for en RP-3 eventuelt sett etter en brukt P-3/24.

Armene til Rega tåler/viser forresten oppgraderinger av PU bedre enn ProJect, synes jeg. Benz er jeg bare sånn passe glad i.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vpi er en god match til Densen, IMO. Men det kommer jo an på hvilken lyd"signatur" du trives best med. Vpi Scout spiller med såpass autoritet og "tyngde" at den gir Densen enda meir rockefot og engasjement. Det liker jeg!! Etter som jeg har hørt og lest, er de meir påkosta Vpi'ene ytterligere meir engasjerende...

Rega, i alle fall de rimeligste, har ikke samme drivet eller engasjementet. Og Clearaudio er vel meir mot det kjølig analytiske; klinisk spillestil, har jeg sett noen kalle det. Men et sted må du jo begynne, og for å yte en knakende god forsterker rettferdighet, bør du gå opp noen hakk! Jeg er enig med Zomby; skal du absolutt gå for en Rega, bør du iallefall prøve P3/24 eller tilsvarende.

Lykke til i vinylens fantastiske verden, og hold oss oppdatert ang. hva du prøver ut og ender opp med!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.364
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Både Rega og Pro-Ject lager gode budsjett spillere. Pro-Ject leverer som regel mye for pengene, men så har Rega bedre armer etter min erfaring.

Skal du montere riaakortet i Densen forsterkeren eller vurderer du ekstern? Hvis du skal montere mc-riaakort i forsterkeren så vær påpasselig på å få aller siste versjon av disse kortene. De tidligere versjonene fungerer svært dårlig!

OU812

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Antall liker
1.581
Sted
Verdal
Jeg tror Hanss Acoustics T-10 er en meget god kandidat blandt de rimeligere spillerne ,den med RB300/301 og Dv 10x5 eller dv20x tror jeg passer meget bra.
Skal du bruke noen flere kr så kjører du RB301/DV20XH med Hanss Acoustics T-20 ,det spiller meget bra i prisklassen.

(lyd&bilde har en fin test av T-10)

S

Stereo_Mono

Gjest
mekaniac skrev:
Jeg tror Hanss Acoustics T-10 er en meget god kandidat blandt de rimeligere spillerne ,den med RB300/301 og Dv 10x5 eller dv20x tror jeg passer meget bra.
Skal du bruke noen flere kr så kjører du RB301/DV20XH med Hanss Acoustics T-20 ,det spiller meget bra i prisklassen.

Fine de Hanss Acoustics :) Men ligger dog i litt høyere prisklasse en RP1 og RP3.
Lyttet en stund til en Hanss når jeg var i Bergen sist og likte den godt. Minner endel om Rega, men synes den var en snev tjukkere i i klangen en Rega.
Rega har litt mere snert, smell i transientene og en noe mere engasjerende spillestil imo. Men selvsagt en smakssak uansett :)

Er klar over at DV 10x5 er i følge mange en selvsagt valg i Rega armer, men likte faktisk ikke den noe særlig i mitt anlegg. Synes den var litt for rund og kjedelig i klangen.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
ou812rh skrev:
Både Rega og Pro-Ject lager gode budsjett spillere. Pro-Ject leverer som regel mye for pengene, men så har Rega bedre armer etter min erfaring.

Skal du montere riaakortet i Densen forsterkeren eller vurderer du ekstern? Hvis du skal montere mc-riaakort i forsterkeren så vær påpasselig på å få aller siste versjon av disse kortene. De tidligere versjonene fungerer svært dårlig!

OU812
Jeg skal montere internt riakort i densen forsterkere.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Fine de Hanss Acoustics :) Men ligger dog i litt høyere prisklasse en RP1 og RP3.
Kr 5500,-

...Bare ca. 500 mer enn en RP3 uten pickup.

digiman skrev:
Er klar over at DV 10x5 er i følge mange en selvsagt valg i Rega armer, men likte faktisk ikke den noe særlig i mitt anlegg. Synes den var litt for rund og kjedelig i klangen.
Vet vi er uenige ang. dette, men 10x5 fortjener en tilhenger. ;) Jeg synes den er ALT annet enn kjedelig!

S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
digiman skrev:
Kr 5500,-

...Bare ca. 500 mer enn en RP3 uten pickup.
Aaa! Det var bedre saker :) Hadde bare testen til Lyd og Bilde i minne og der lå den vel på ca 10k med en Ortofon 2M Bronze PU.

Da blir de i hvert fall bare lyd preferanser som gjelder. Det er også (sikkert marginalt) mulig at nye RB303 armen kan trives med mere kostbare PU en tidligere modeller også. RB303 er en ny design, med ganske betydelige forandringer.

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Antall liker
1.581
Sted
Verdal
digiman skrev:
mekaniac skrev:

Lyttet en stund til en Hanss når jeg var i Bergen sist og likte den godt. Minner endel om Rega, men synes den var en snev tjukkere i i klangen en Rega.
Rega har litt mere snert, smell i transientene og en noe mere engasjerende spillestil imo. Men selvsagt en smakssak uansett :)

Jeg har hverken testet rega platespiller ,Hanss T-10 eller dv10x5 i eget oppsett men jeg har eid en Hanss T-20 med rb300 og dv20xh samt hanss pa-23 og det spilte utrolig bra sammen i mitt oppsett , jeg likte T-20 mye bedre en feks Avid Diva med samme arm og pu (som jeg også har eid).
Husker jeg var utrolig fornøyd mtp dynamikk ,bass ,driv og holografi med den komboen ,det spilte stort.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hva med Denon DP 300 F platespiller? Er den no tess?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje prøvd DP 300, men dersom Hifiklubben kan utstyre dei med ein DL110, og går god for at denne matchar armen, er det nok eit akseptabelt opplegg. Denon laga svært bra ting i "gamle dagar", men dette er ein beltedriftspelar av enkel type.

Eg har ikkje farta så mykje i lavbudsjettmarknaden for tida, men har etter gammalt lagt meg på ein Technics sl 1200 med Denon-pickup som den eine av dei meir fornuftige løysingane, og Rega P2 eller P3 med ein Dynavector 10x5 som den andre. Prisen på desse er nok litt høgare, også på bruktmarknaden, så det er litt vanskeleg å gje råd.
Eg har testa nokre spelarar her: http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl. Alle er ikkje like aktuelle, men kanskje du kan finne noko passande på bruktmarknaden?

Topp Bunn