MC olje

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Har prøvd denne oljen i ett år.

http://royalpurple.com/rp-performance-advantages.html

Valget ble gjort på grunnlag av tester og bildebevis fra Royal Purple sine egene sider, samt gode erfaringer fra bruk i industrimaskiner.
Kan ikke si at motoren låter bedre, men ikke værre heller.

Er dette som kabler? (Masse synsing og godt sammensatt reklame) eller er den virkelig bedre enn f.eks. Mobil1?
Noen andre som har erfaringer?
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Vet ikke noe om oljen du beskriver men har behandlet den en av bilene mine med silk og det resulterte i litt raskere respons på gassen og den brukte litt lengre tid på å bli driftsvarm. altså mindre friksjon.... kjører langtur på under 0,5. (bensin).
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Værre enn kabler...
Hva er en "(markeds-)ledende" olje?
Den rimligste på rekvesita-butikken/feil-tema?
Og hvis noen olje "modifiserer" lager-baner mm, ville jeg styrt LANGT unna.
(-OG; MC-oljer er generelt bil-oljer i dyrere innpakning...)

Arne K
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Arne K; det siste der stemmer dårlig mener jeg å vite; en MC har ofte våt clutch og felles olje for motor og gearkasse, og disse konstruksjonene krever helt spesielle oljer, med andre egenskaper enn "vanlig" bilolje.

Noen mc'er, som f.eks min egen Moto Guzzi V11 Sport, har tørr clutch og separat gear, og da trengs kun vanlig bilolje.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Trodde ved første øyekast at denne tråden omhandlet en ny slesk rapartist fra Sandefjord. :-[
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Cobra2 skrev:
Værre enn kabler...
Hva er en "(markeds-)ledende" olje?
Den rimligste på rekvesita-butikken/feil-tema?
Og hvis noen olje "modifiserer" lager-baner mm, ville jeg styrt LANGT unna.
(-OG; MC-oljer er generelt bil-oljer i dyrere innpakning...)

Arne K
Mc oljer har et friksjonsmiddel tilsatt for kobling.Mc oljer må også være vanlig motorolje + gearolje.Man sparer lite på billig olje fordi det brukes lite 3-3,5 l.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Jeg har ikke hørt om den olja. Selv bruker jeg utelukkende Quaker State når det skal etterfylles. Tviler vel på om den er så mye bedre en andre oljer, men HD + QS har liksom alltid vært greia.
Mobil1 er forøvrig en særdeles god olje.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er en del faktorer som spiller inn her.
Luft eller vannkjøling, dette med clutch er selvfølgelig et kriterie.

Hadde en periode en 80talls Suzuki GS 1000 som hadde gått 80 000km denne brukte da litt olje, gikk over til mobil1 og forbruket forsvant, ingen clutchproblemer. Km.stand da jeg solgte den var over 100k.

Kjørte etter dette ny vannkjøler med super hitech mc-olje men med to skift på 3,5 liter i året synes jeg prisen har mindre å bety.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Dagens moderne oljer er jo ofte parafinbasert (for å få lav viskositet), og smøre-egenskapene kommer fra tilsetnings-stoffer. Mobil1 har sin egen patenterte blanding. Det er jo en kjent sak at motorer som går på nitro "alltid" går på Mobil1, men den er jo sinnsykt dyr...

EP verdier (motstandsdyktighet mot olje-film brudd, som jo betyr stål mot stål = høy friksjon, stor varmgang/skjæring) kommer også fra tilsetninger.
Vet at aluminiumsoksyd er "vanlig" i billige oljer, men har ennå ikke funnet ut hva som brukes i de dyre.

Med det samme så brukes forskjellige typer fargestoff som tilsetning i Bio-oljer, og noen av dem har etterhvert også gode egenskaper i testbenker.
Det er en jungel der ute, og jeg vil jo motorene mine godt, uten å kaste bort pengene mine (som jo har så vanvittig mange steder de behøves).

Tar fortsatt imot erfaringstips og råd, men ser at jeg må forske mer på dette ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.165
Antall liker
10.690
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
hvor kjøper du den oljen?
Er alltid på utkikk etter "den siste olje" ?

Hadde foresten en nydelig mc tur idag.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Måtte få den i posten fra USA, men det skal visstnok være en forhandler på gang i Oslo. Vi får se...

Herlig å lufte seg litt når været er så fint som nå ja :D
Brummet fra motoren, vinden i ansiktet
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.869
Antall liker
5.523
Sted
Holmestrand
gpjonas skrev:
Vet ikke noe om oljen du beskriver men har behandlet den en av bilene mine med silk og det resulterte i litt raskere respons på gassen og den brukte litt lengre tid på å bli driftsvarm. altså mindre friksjon.... kjører langtur på under 0,5. (bensin).
Jeg håper da virkelig at det ikke er friksjon som gjør motoren din varm! Tror trygt du kan regne med at varmen stammer fra forbrenning av bensin/diesel, og i den forbindelse tror jeg ikke smøreolje har noen større innflytelse.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
xerxes skrev:
Jeg håper da virkelig at det ikke er friksjon som gjør motoren din varm! Tror trygt du kan regne med at varmen stammer fra forbrenning av bensin/diesel, og i den forbindelse tror jeg ikke smøreolje har noen større innflytelse.
Friksjon gir et lite bidrag, men ikke nevneverdig i forhold til forbrenningsvarmen.

Imidelrtid,
Sprekker oljefilmen, slik at metall går mot metall, øker temperaturen dramatisk i det området. Derfor skjærer motoren seg. Stempelfjørene utvider seg og kan i ekstreme tilfeller "sveise" seg fast i sylinderveggen. Med "sveie" menes smelte som følge av temperaturøkning.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
890
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Har veldig varierende erfaringer med motorolje på MC.
I de siste årene har jeg prøvd ut div oljer for min Kawa Z900 og Honda CBX 1000
Begge disse er jo 70 talls konstruksjoner, og misliker sterkt de nye syntetiske superoljene med høy vedfestningsevne.
Clutchlamellene slipper rett og slett ikke, de limes sammen, og begge syklene er vanskelige å få i gir, selv om de går tyst og uten motorstøy.
Gammeldags 20-50 olje fra Quaker State, Pennzoil, eller andre fabrikanter som leverer mineralbaserte oljer i 10-40 eller 20-50, fungerer rett og slett bedre på disse gamle konstruksjonene.

Min 98 mod HD 1340 får fabrikantens 20-50 olje, eller Pennzoil, og trives med det, men jeg er åpen for å prøve den nevnte Royal Purple dersom den blir tilgjengelig hos norske forhandlere

Ducati Mike Hailwood Replica 1000 er kresen, og fungerer også best med mineralbasert olje i den tykkere klasse, dersom det ikke blir for kaldt.
Erfaringen min er at en motorsykkel går best på den oljetypen som var tilgjengelig og tiltenkt ved konstruksjonens tilblivelse.

Arti å høre at du har Guzzi, Vidar P. Jeg hadde tidligere 2 stk Le Mans 1000 med noen års mellomrom, og de gikk begge absolutt best på Valvoline 10-60.
Hvis den i tillegg fikk en engelsk gearolje jeg ikke husker navnet på, gikk den som en drøm. Den verste tabben var å fylle Statoils gearolje på denne fullblods sykkelen. Alt som hadde med gearbox å gjøre føltes som å røre i en kasse med spiker.

Den eneste oljen jeg har skydd som pesten, og vist korsets tegn etter å ha brukt, er Shell sin MC olje på tidlig nittitallet.
Den skummet som dårlig milk-shake og endret farge og substans til ren koks etter første varmkjøring.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Wow, Kawa z900, "døds-sykkelen" som den også ble kalt :D (selvom det strengt tatt var feil, da det var H2 som skulle hatt det ryktet), et vidunderlig jern :D :D
Slikt kan man jo aldri selge...

CBX'en er også digg da, men de ble alltid akterutseilt når veiene ble svingete. Det var nok mer en "rett frem" landeveis sykkel. Faktisk var vel Kawa 1300 hakket vassere, og hadde like mange sylindere ;)

Personlig konverterte jeg til HD i 1985, og har holdt meg til det. I hovedsak grunnet litt for mange bruddskader 8)
Først en 1340 Sport glide, og etter 2 års bygging, en langbeint chopper ;D


Ellers er jeg enig i filosofien, bruker man olje anbefalt av fabrikken så gjør man ingen feil.
Men... det kan jo alltid bli bedre.
Leter derfor videre, og skal komme tilbake med mer nå jeg har funnet ut mere :)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Forskjellen mellom bil og mcolje går vel i hovedsak på at fleste motorsykler har felles olje for motor og girkasse + våt clutch, noe som krever andre tilsetningsstoffer i oljen enn om den bare skulle være en ren motorolje. Girkasse tannhjul har jeg hørt skal være en stor belastning for olje??

Husker for en del år siden den opphetede diskusjonen når Spectro kom på markedet med sin MC olje....olala.....det var diskusjoner. :eek:
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.028
Antall liker
890
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Hva hendte egentlig med Spectro-oljen? Har noen kjørt på flere av de ulike typene som leveres, og kan fortelle om opplevde forskjeller?
Ser jo på web at de fortsatt leverer et bredt produkspekter.

Kan ikke huske å ha sett mye av dette merket hos forhandlere lengre...
Eller frekventerer jeg bare feil sjapper?
 
Topp Bunn