MC; Norton Commando

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei så sannelig har det ikke blitt vår igjen, og ifjor var jeg uten motorsykkel. Det ser det kanskje ut til at det blir i år også, siden jeg ikke har kreet meg til å handle inn noe.

Men jeg har bestemt meg. Neste motorsykkel skal bli en Norton. En gammel og varig drøm om å eie en av disse lekre maskinene skal realiseres. Jeg liker en masse Norton-sykler, kunne tenkt meg alt fra en førkrigs ES via Dominator, 650SS og Atlas. Men det er og blir Commando som er favoritten, og da aller helst i 850 mkII eller mkII versjon som er fra midten av 70-tallet.

Gjerne Roadster eller Interstate, synes begge er fine jeg. Den ultraattraktive kombinasjonen sort/gull er vel høyest på ønskelista.

Her er en Roadster, med den lille tanken;

.. og her er Interstate med den store tanken;

Det fins vel knapt noen motorsykkelmotorer som er vakrere enn disse i mitt syn, her fra en mkIII (som var den eneste med elektrisk start);

Ser det ligger flere flotte på finn.no men er det noen som kan fortelle meg adresse til den svenske ekvivalenten til finn? Eller andre sider med annonser for klassiske motorsykler i Sverige? Det er jo et mye større marked for slikt der over kjølen..

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ahh… BSA A10. Den vakreste flotteste motoren som noensinne har surret på nylonforinger. Mye penere disse preunit twin'ene enn de senere A65 imo. Takker for tips, her skal snuses! Jeg var faktisk og prøvde en Commando fra Classic i Tønsberg så tidlig som i '98-99 tror jeg, skjelsettende var det. Seriøst firma tror jeg.

Litt tegninger av Commando'er, en sort Roadster og en grå Interstate;

Vedlegg

K

Kaldkarsk

Gjest
    Enig i din beskrivelse av A10 motoren VidarP, men det var
    nå morro å prøve fatters Lightning av og til, den gikk noe
    så jævlig.
    Min A10 var noget spesiell, dynamisk avbalansert som den var
    gikk den vibrasjonsfritt i 150 km/t.
    Og lyden fremkalte et bredt glis hver gang jeg vred på gassen,
    noe som kunne være litt kjipt med pottehjelm og mye insekter i lufta.

Fantastisk sykkel som desverre ble solgt :-[ :'(

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen assorterte historiske Norton-ads.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt mannssjåvinistiske var vel de engelske produsentene av slikt utstyr på 60/70-tallet, det kan man ikke nekte for. Hvem husker vel ikke "Nobodys pussycat.."-annonsen for Jag E-Type, med hun flotte pusekatten ved siden av. Eller annonsen for MGB "Your mother wouldn't like it.." osv osv.

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Norton er konge, BSA er heller ikke gæli. De låter fetere enn ett high-end anlegg!

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    430
    Forstår ikke dere mannfolks begeistring for Norton. Det er jo tydeligvis damesykler ;D ;D ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.936
    En 750 Fastback med Dunstallkåpe er heller ikke helt feil

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke sikker uten å ha slått opp i mine Norton-bøker, men tror muligens '72 Commando var med 750 Combat-motoren før den kom som 850 året etter. Det kan forresten også bestemmes ved serienummer.

Denne Combat-motoren var i produksjon ca 1 år, og var notorisk befengt med langt mer feil, og langt mer alvorlige feil også, enn de øvrige Commando-motorene. Jeg tror det er de færreste Combat-motorer som går i original stand lengre, og det er visst ikke helt enkelt å bygge de om til mer pålitelig ytelse heller.

Fin blåfarge, det ligger en nydelig en i Pacific Blue på finn.no også ser jeg. Mye dyrere. Fristende å hente selv fra UK ja... betale bare mva på kjøpssummen. Ja pluss litt småpjask av gebyr.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Skulle du sett! :)

Sjølingen har en Commando 850 lik de på bildene men ikke noe "Electric start" slik jeg ser de andre har.Den er nok litt eldre enn som så.I tillegg har den Clip-on styre så den er som en Cafè-Racer.Tøff!

Herlig sykkel,rå lyd!

Mye PRaT der også ser det ut til. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er kun Mk3 fra mars 1975-> som har elstart, alle andre Commando'er før det (lansert 1967 med enorm bravour på Earls Court) har kun kick. Ergo er din fars i utgangspunktet i den gruppen som ble mest produsert ('67-'75).

Alle har vel egentlig clip-on styre i den forstand at det kan enkelt byttes. Men jeg vet ikke definisjonen på begrepet, så tar gjerne imot en beskrivelse. Da spørs det om din far har en mk2 (første 850) som kom i '73. Med den informasjonen så er det nok det.

Det er enten en '73 eller '74 Commando 850 (mk2) dersom det er en 850 (egentlig 828) uten elstart.

Her er en 73-modell;

Litt nysgjerrig på disse jeg, så spør jo ivei; er det Roadster eller Interstate?

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Clip-on er når hver styredel er festet direkte i hvert sitt gaffelben under øvre styrekrone. ;)
    Blir normalt lavt da.....= racer. 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aha, takker. Da er vi på nett igjen ja. Det betyr at et styre er to deler dersom det er clip-on da? Og ikke en del, som på f.eks standard Commando.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    BHO skrev:
    Clip-on er når hver styredel er festet direkte i hvert sitt gaffelben under øvre styrekrone. ;)
    Blir normalt lavt da.....= racer. 8)
    Godt forklart.

Det ser tøfft ut. 8)

Vidar P skrev:
    Aha, takker. Da er vi på nett igjen ja. Det betyr at et styre er to deler dersom det er clip-on da? Og ikke en del, som på f.eks standard Commando.
    Jepp.

Her er et eksempel.

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    jepp.....lavt og fremoverlent. ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    En nabo her har en fastback....rød. Litt usikker på om det er 750 eller 850. lenge sida jeg har sett den, da den er meget sjelden i bruk. Egentlig en skam, da det bør brukes.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fastback er vel alltid 750 såvidt jeg vet, denne rette stjerten bak salen, grå sidedeksler, og salen som omkranser bakre del av tanken. Den kom vel ikke på 850 (mk2->) om jeg ikke tar feil.

Dersom du titter i startflaggbrillene til hun flotte dama i den tøffe og megetsigende annonsen på forrige side som bare har teksten "Commando 750 by Norton" ser du en rød Fastback i speilbildet, med grå sidedeksler som på denne BRG-lakkerte.

Med clip-on denne også ser det ut som.

Forresten; fra Wiki om både Fastback og Combat (som nevnt tidligere);

The ‘Combat’ engine was introduced in January 1972 saw the appearance of the ‘Mk4 Fastback’, updated ‘Roadster’ and the ‘750 Interstate’. The ‘Combat’ delivered 65 brake horsepower (48 kW) at 6500 rpm with a 10:1 compression ratio, but the stressed 750 cc twin proved extremely unreliable, with main bearing failures and broken pistons common.
    The 'Combat' engine combined with quality control problems gave the company a bad reputation, which was highly covered in the press.

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    stemmer nok det Vidar....det er nok en 750, som jeg forøvrig mente å huske at det er, men jag var ikke 100% sikker.
    Kan ikke Norton historie særlig godt, selv om jeg har/har hatt flere kompiser som har kjørt commandoer.
    Jeg holder meg til Triumph. ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Triumph parallell twin motor i Norton Featherbed ramme = Triton. Var populære greier det :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    I know, men min gode gamle Bonnie duger godt i lange baner for mitt bruk pr. i dag. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Vidar P skrev:
    Arne, gudbevare så tøft. Isle of Man neste...
    Ja det er helt rått. :)

Vidar P skrev:
    Litt nysgjerrig på disse jeg, så spør jo ivei; er det Roadster eller Interstate?
    Har snakket med ham.
    Commandoen er en Interstate 73- .Den har Paolo Tarozzi Clip-on på Noman Hyde Extentions med doble bøsninger som skal gjøre gaffelen stivere.Sykkelen er vist oppgradert på mange områder.

BHO skrev:
    I know, men min gode gamle Bonnie duger godt i lange baner for mitt bruk pr. i dag. :)
    Han har en Triumph Bonneville også.750 88-modell.Fin tursykkel/cruiser.Samt en ganske gammel Norton Cafè-racer 650 fra 50-tallet.

Frister å få tatt lappen,så jeg kanskje kan få prøvd en av disse 3 en gang.Hadde vært noe. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet nesten ikke om Norton lagde en 650 på 50-tallet jeg? Det kunne kanskje være en Triton?
    Dominator var jo 500ccm helt til 1956, hvor det kom en 596ccm Dominator Model 99.

I 1960 kom vel den ultimate Dominator, Norton 650SS. Dette er vel til dags dato en av de mest attraktive Norton-maskiner, og definitivt den mest attraktive av Dominator-slekta.

Hvis man merker seg motoren, så ser man at det er en rett-opp-ned motor liknende den senere Commando-motoren (lansert 1967) i stor grad (som jo var lett fremoverhellende). Mellom 650SS og Commando kom Atlas-modellen, oppkalt etter et missilforsvarssystem som var litt i skuddet på den tiden, midt i den kalde krigen.

650SS er en av de norton-modellene man må virkelig punge ut for idag; den hadde Featherbed ramme og Nortons da legendariske Roadholder gafler og oppheng. Nydelig veteran.

Her en 650SS som ble introdusert i 1960;

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    BanjoArrne skrev:
    Han har en Triumph Bonneville også.750 84-85-modell om jeg ikke husker feil.Fin tursykkel/cruiser.Samt en ganske gammel Norton Cafè-racer 650 fra 50-tallet tror jeg som jeg ikke helt husker beskrivelsene på.

Frister å få tatt lappen,så jeg kanskje kan få prøvd en av disse 3 en gang.Hadde vært noe. :)
    Kjekt å kjøre gammal engelsk.....se å få deg lappen. ;)
    Bonnie`n du nevner er seff alt for ny. ;D
    Min er en -68......den ser ut som den skal! 8)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.822
    Sted
    Holmestrand
    Vidar P skrev:
    Jeg vet nesten ikke om Norton lagde en 650 på 50-tallet jeg? Det kunne kanskje være en Triton?
    Dominator var jo 500ccm helt til 1956, hvor det kom en 596ccm Dominator Model 99.

I 1960 kom vel den ultimate Dominator, Norton 650SS. Dette er vel til dags dato en av de mest attraktive Norton-maskiner, og definitivt den mest attraktive av Dominator-slekta.

Hvis man merker seg motoren, så ser man at det er en rett-opp-ned motor liknende den senere Commando-motoren (lansert 1967) i stor grad (som jo var lett fremoverhellende). Mellom 650SS og Commando kom Atlas-modellen, oppkalt etter et missilforsvarssystem som var litt i skuddet på den tiden, midt i den kalde krigen.

650SS er en av de norton-modellene man må virkelig punge ut for idag; den hadde Featherbed ramme og Nortons da legendariske Roadholder gafler og oppheng. Nydelig veteran.

Nyt synet! Slik skal en motorisert sykkel se ut!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neinei, dette er en Norton Dominator motor. Den største boringa på 650ccm (denne motoren ble jo opprinnelig lansert som 500ccm).

Her en Dominator 99 (600ccm, samme grunndesign motor men i mindre boring);

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.936
    Blokken er jo veldig lik denne, da.

Triumph 650

Hva var det han het, motorgeniet som konstruerte en bråte britiske MCmotorer?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du godt si, de likner på overflaten, men de var ikke de samme. Jeg tror ikke det var en eneste del felles. Her en Dominator-motor fra 1956 fra nogenlunde samme vinkel;

Fellesnevnere er jo bl.a at det er luftkjølte parallelle twins med overliggende kammer og støtstenger, og de er begge non-unit i den forstand at de har separat krank og gearkasse. Bortsett fra det så er det vel ikke mye som er det samme.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Vidar P skrev:

Du er kanskje inne på noe her,Vidar P.

Den jeg snakker om er temmelig lik denne her.64-modell.Styret er dog et annet med mer skråning nedover og festet lengre ned.

Nesten springskalle. 8)

[attach#]

Edit:fant en som lignet bedre så jeg byttet ut bildet.

Vedlegg

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    BHO skrev:
    Kjekt å kjøre gammal engelsk.....se å få deg lappen. ;)
    Bonnie`n du nevner er seff alt for ny. ;D
    Min er en -68......den ser ut som den skal! 8)
    Ja det tror jeg virkelig hadde vært tøfft. :)

Heheh,minner likevel om en eldre,denne Bonnie`n synes jeg.Pen sykkel.

Kan tenke meg den ser bra ut,Triumphen din,BHO. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Enig, Norton Commando er skikkelig mc, ingen tvil om det. For mitt vedkommende, er det Commando 750 Fastback eller en av de siste utgavene av 850 Interstate som er tingen.
    De siste utgavene av Norton, fikk noen stygge, alt for lange eksosanlegg, nærmest a la salige MZ. Nei, det må være disse skikkelige megafonene, som er kone i bak-kant. Jeg hadde sjøl den ultimate mc'en på tidlige 70-tall, en Honda CB 750. Den var langt meir driftssikker, betydelig meir teknisk sofistikert og bedre å kjøre enn noen engelskmann, men lyden av disse twin'ene kunne den aldri slå!

MEN: Feilfrie var vel strengt tatt ingen av disse?? Jeg har bare eidd en engelsk mc, en Ariel Northern Hunter 350 årgang 1937 ( tror jeg ), moderat shoppra da jeg kjøpte den, slik trenden var i årene etter at filmen "Easy Rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper hadde herja de norske kinoer ( og for en musikk i den filmen!! ). De fleste eierne av engelske mc'er, måtte vel skru og mekke en god del? De hoppa, vibrerte og skrangla slik at bl.a. Norton monterte sine motorer i såkalte "isolatic" gummibusninger som skulle fjerne de jævligste vibrasjonene.

Men vakre, det er de, disse britiske mc'ene. Og de har både kjøre-egenskaper, "sound" og "sjel". Den ultimate engelskmann for min del, er nok likevel Vincent "Black Shadow".
    Og den ultimate macho mc for min del, er Laverda 1000 Jota. Jubileumsutgaven i sort og gull....

Mvh. VilhelmW

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Her er svaret jeg fikk idag.

Ikke en 500 og ikke en 650,men en 59-modell 600ccm Dominator. :)

[attach#]

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om det er Thruxton eksosanlegg på den der Arne. Hadde jeg vært deg, eller hatt en far med samme maskiner i kjøretøyparken, så hadde jeg bestilt meg første kjøretime til klasse A sporenstreks!

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Vidar P skrev:
    Ser ut som om det er Thruxton eksosanlegg på den der Arne. Hadde jeg vært deg, eller hatt en far med samme maskiner i kjøretøyparken, så hadde jeg bestilt meg første kjøretime til klasse A sporenstreks!
    Ja,det hadde vært skikkelig artig. :)

Bildet er bare av en lik sykkel.Pottene som står på hans er mer lik de som står på 64- `en på bildet ovenfor.Penere er de også i mine øyne og det er litt mere racer over dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn