MC i MM RIAA - Funker det?

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Hei,

Har en Ortofon MC25 FL på en Project RPM6. pr. i dag er denne tilkoblet en Naim stageline S (MC RIAA). Jeg kommer til å motta en pre med innebygd MM inngang om noen dager og ønsker selvsagt å prøve det innebygde RIAA kortet i denne (MM). Jeg mener å ha lest at det lar seg gjøre å benytte MC med høyt utgangssignal på MM RIAA (min ortofon har et utgangssignal på 0,5V). Stemmer det?

Mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.106
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Du vil jo få lyd........ selvom det blir veldig lavt da, du kommer til og mangle en 25-30 db forsterkning med din pickup.
En MC trafo trengs nok.

En MC med høyt "ut" signal har som regel 4-8 ganger høyere utsignal enn din pickup.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Takk for kjapp tilbakemelding Rudi :) Ser ut til at jeg må beholde stageline'en da...

Eller bytte til MM pick up selvfølgelig :p

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Trafo er løsningen ja.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Er litt blank på det området desverre....please enlighten me :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Du har en pickup med utgangsnivå 0,5mV. Dersom du kobler en step-up trafo med f.eks 10X forsterkning inn mellom pickup og MM-riaa vil du fôre riaaen med et signal på 5 mV (omtrent) det en vanlig mm-pickup har. Dessuten vil du senke belastningen til 1% (med mindre du kobler motstander i parallell). 470 Ohm.

K

Kaarelars

Gjest
Hei,

Har en Ortofon MC25 FL på en Project RPM6. pr. i dag er denne tilkoblet en Naim stageline S (MC RIAA). Jeg kommer til å motta en pre med innebygd MM inngang om noen dager og ønsker selvsagt å prøve det innebygde RIAA kortet i denne (MM). Jeg mener å ha lest at det lar seg gjøre å benytte MC med høyt utgangssignal på MM RIAA (min ortofon har et utgangssignal på 0,5V). Stemmer det?

Mvh
Hei,

Du kan få tak i kort som passer på din PU.  Finnes rimelig på ebay og pfm, tror det er noen på Hifimagasinet akkurat nå også.  Disse bytter du på 5 minutter.  
RIAA-kortene er i farger.
Har forresten et par 323/K kort liggende hvis det hjelper.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Du har en pickup med utgangsnivå 0,5mV. Dersom du kobler en step-up trafo med f.eks 10X forsterkning inn mellom pickup og MM-riaa vil du fôre riaaen med et signal på 5 mV (omtrent) det en vanlig mm-pickup har. Dessuten vil du senke belastningen til 1% (med mindre du kobler motstander i parallell). 470 Ohm.
Takk for svar! Det vil si at MC trafo er en forsterker før RIAA forsterkeren? Hva er prisen på noe slikt?

Her er tekniske data på pick up i alle fall. Utgangsnivå ser som sagt ut til å være på 0.5V
http://www.expertaudio.co.uk/item--Ortofon-MC25FL-MC-Cartridge--Ortofon_MC25FL.html

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Det er helt rett. Step-up er et alternativ til å benytte aktiv forsterkning hele veien. Ofte (eller av og til) leveres MC-riaa-trinn med innebygget step-up trafo. Jeg har f.eks valgt å bruke MM-riaa og ha en separat step-up slik at jeg kan velge denne etter hvilken pickup jeg bruker.

Hva det koster? Ja, hva koster en forsterker eller et par høyttalere? La oss si 2000 - 50000, sånn omtrentlig. Det er relativt enkelt å bygge selv, det har jeg gjort.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Det er helt rett. Step-up er et alternativ til å benytte aktiv forsterkning hele veien. Ofte (eller av og til) leveres MC-riaa-trinn med innebygget step-up trafo. Jeg har f.eks valgt å bruke MM-riaa og ha en separat step-up slik at jeg kan velge denne etter hvilken pickup jeg bruker.

Hva det koster? Ja, hva koster en forsterker eller et par høyttalere? La oss si 2000 - 50000, sånn omtrentlig. Det er relativt enkelt å bygge selv, det har jeg gjort.
Ser at denne løsningen blir veldig fleksibel ift. valg av pickup ja. Men det enkleste for meg blir vel å beholde dagens konfigurasjon antar jeg. Eller benytte seg av Svein's glimrende forslag...

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
Hei,

Du kan få tak i kort som passer på din PU. Finnes rimelig på ebay og pfm, tror det er noen på Hifimagasinet akkurat nå også. Disse bytter du på 5 minutter.
RIAA-kortene er i farger.
Har forresten et par 323/K kort liggende hvis det hjelper.
Hadde jeg faktisk ikke tenkt på Svein. Dette er jo aldeles glimrende :D Tilsvarer 323/k kortet stageline K? Får gjøre litt research og finne ut hvilke kort som passer min PU. Blir spennende å få testet 72'en i alle fall ;D

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Dumt spørsmål? Jeg prøver:
Har Thorens TD280 mkll med ortofon MM(520mkll) og Nordic Ming da mc 34 integr.forsterker + EC-riia trinn.
Lydnivå på platespilling er MYE lavere enn på CD.
Så spør jeg: Kan signalet forsterkes her som du sier MC-signalet kan?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Dette er en MM-pickup, den bør du kjøre i riaa-trinnet ditt med MM-innstilling. Begynner du med trafo her så får du for lav impedanse (divideres med kvadratet av forsterkningen).

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Så da må jeg bare leve med det lave lydnivået kontra CD
Er dette vanlig?

K

kbwh

Gjest
Ja. Da CD kom var spesifikasjonen at den skulle gi 2V ut ved fullt signalnivå, 9 dB mer enn det vanlige 0,7V. Årsaken er måten digitalsignalet overstyrer på, det klipper pang uten forvarsel. De første CD-platene var gjerne mastret med peaknivået ut av CDspilleren ble 1V omtrent, og dette tilsvarer typisk utstyrt kassettspiller.

Senere ble det vanlig å utnytte hele cdplatens dynamikområde, med peak på 2V ett eller kanskje fire steder på platen.

Nå har vi The loudness war, hvor CDplatenes gjennomsnittsnivå gir omtrent 0,7V ut av cd-spilleren, og 2V-peaker hele tiden. IKKE RART DET ER HØYT.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så da må jeg bare leve med det lave lydnivået kontra CD
Er dette vanlig?
Det høres nesten ut som om det er noe galt med ECP1'en din; jeg har hatt en slik, og hadde aldri noe slikt problem, hverken på MM eller MC..
Alternativt at det er noe muffens med inngangen du bruker den på, i forsterkeren altså..

Mvh Vidar P

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Det høres nesten ut som om det er noe galt med ECP1'en din; jeg har hatt en slik, og hadde aldri noe slikt problem, hverken på MM eller MC..
Alternativt at det er noe muffens med inngangen du bruker den på, i forsterkeren altså..

Mvh Vidar P
Var slik(omtrentlig) på gamle forsterkarn uten riia-trinnet også. EC-trinnet er jo 4-5 år gammelt, så kanskje noe bør gjøres?
PS: Var ikke meningen å bryte den gamle tråden, men syntes linkingen var grei nok. Sorry

Topp Bunn