Maxwell HIFi er konkurs.

Status
Stengt for ytterligere svar.
C

cruiser.tmp

Gjest
Kjenner ikke Maxwell hifi. Så her uttaler jeg meg ikke.
Men håper dere har beinharde bevis for uttalelsene deres, For ellers håper jeg noen tar dere for det.

Fy flate !!
Håper det ikke blir noen spesialhandlere igjen !!!
Gå på Elkjøp, finn ut alt selv. og ikke minst. Forsøk selv. Sett økonomi og helse på spill for hobbyen du satte slik pris på.
10 gangen.. Pahh. Prøv heller 1,7 gangen. Det er realiteten til .. de fleste. Mulig noen tror seg. Mulig det gjelder Maxwell. Aner ikke. Tror ikke de fleste av dere vet det heller.
Om så var. Ville han da gått konkurs ?? Neppe.
Da skal man ikke lure mange for å leve av det.

Virkelig.. skjerp dere. En bande av sytende, klagende folk uten rot i virkeligheten.

Får sikkert mange hete kommentarer på denne her.
Det bryr meg ikke !! Om ikke annet.
Jeg har følt det samme som H.R. Så jeg er ikke uten erfaring......
Det var vel eieren selv som fortalte tingretten at varelageret til 3mill kunne selges for 30..
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Sånn jeg ser det så er ikke det at han modifiserte produktene og forlangte dobbel pris for de som er så ille. Overpris ser ut til å være standarden i denne bransjen. Det som er ille er at han påstod at en del av produktene var spesiallaget av produsenten til han for det norske markedet når det viser seg at han har gjort modifiseringene selv.
Tør jeg spørre hva du mener er er en fortjeneste som karakteriseres som "overpriset "
Kan jeg også spørre hva du arbeider med, siden du mener det er slik i bransjen.
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Kjenner ikke Maxwell hifi. Så her uttaler jeg meg ikke.
Men håper dere har beinharde bevis for uttalelsene deres, For ellers håper jeg noen tar dere for det.

Fy flate !!
Håper det ikke blir noen spesialhandlere igjen !!!
Gå på Elkjøp, finn ut alt selv. og ikke minst. Forsøk selv. Sett økonomi og helse på spill for hobbyen du satte slik pris på.
10 gangen.. Pahh. Prøv heller 1,7 gangen. Det er realiteten til .. de fleste. Mulig noen tror seg. Mulig det gjelder Maxwell. Aner ikke. Tror ikke de fleste av dere vet det heller.
Om så var. Ville han da gått konkurs ?? Neppe.
Da skal man ikke lure mange for å leve av det.

Virkelig.. skjerp dere. En bande av sytende, klagende folk uten rot i virkeligheten.

Får sikkert mange hete kommentarer på denne her.
Det bryr meg ikke !! Om ikke annet.
Jeg har følt det samme som H.R. Så jeg er ikke uten erfaring......
Det var vel eieren selv som fortalte tingretten at varelageret til 3mill kunne selges for 30..
Har det vert i tingretten ?? det var fryktelig fort.
Hva i huleste gjør en konkurs der så fort..
Og at han har fortalt det ? ja ja... han om det.
Merkelig at, om noen tror han på det. Ganske enkelt å finne ut bransje tall på dette.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forøvrig føler jeg at jeg er ved et veikryss nå. Lese noe annet i pausene fra platevaskinga, eller begynne å drikke og delta i diskusjonens merkverdige siste vendinger?

Næh. Tror ikke jeg er tørst nok til å henge med i svingene.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er bare å se oksen I hvitøyet; Det er mange av oss som "har blitt lurt". Få av oss har handlet hos Maxwell. :rolleyes:
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dette tok sin tid før di klarte og få han konkurs , i mellom tiden dette holdt på hadde jo han flere hundre ting ute på finn , men ser dette er også tatt vekk nå , håper ingen har kjøpt fra han på finn.
Men han har fått som fortjent når han i tillegg lyger og sier produktene hans var mx modifisert, da var lyden av det kapittelet ferdig.

Imagine
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En siste. Hvem er de som klarte å få ham konkurs? Så langt jeg har klart å forstå saken, som har versert her inne og bl.a. i Stereopluss, og gjennom ryktebørsens mange muntlig overleverte historier, så har han ikke trengt allverdens hjelp.

Han er ikke, og har heller aldri vært, en typisk representant for bransjen. Takk og lov.
 
C

cruiser.tmp

Gjest
Kjenner ikke Maxwell hifi. Så her uttaler jeg meg ikke.
Men håper dere har beinharde bevis for uttalelsene deres, For ellers håper jeg noen tar dere for det.

Fy flate !!
Håper det ikke blir noen spesialhandlere igjen !!!
Gå på Elkjøp, finn ut alt selv. og ikke minst. Forsøk selv. Sett økonomi og helse på spill for hobbyen du satte slik pris på.
10 gangen.. Pahh. Prøv heller 1,7 gangen. Det er realiteten til .. de fleste. Mulig noen tror seg. Mulig det gjelder Maxwell. Aner ikke. Tror ikke de fleste av dere vet det heller.
Om så var. Ville han da gått konkurs ?? Neppe.
Da skal man ikke lure mange for å leve av det.

Virkelig.. skjerp dere. En bande av sytende, klagende folk uten rot i virkeligheten.

Får sikkert mange hete kommentarer på denne her.
Det bryr meg ikke !! Om ikke annet.
Jeg har følt det samme som H.R. Så jeg er ikke uten erfaring......
Det var vel eieren selv som fortalte tingretten at varelageret til 3mill kunne selges for 30..
Har det vert i tingretten ?? det var fryktelig fort.
Hva i huleste gjør en konkurs der så fort..
Og at han har fortalt det ? ja ja... han om det.
Merkelig at, om noen tror han på det. Ganske enkelt å finne ut bransje tall på dette.
Ja, det har vært i retten, nei det var ingen som trodde han på det. Du kan jo lese første post i tråden..
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Tokai: Jeg anbefaler deg at du setter deg inn i saken før du kaster deg pladask inn i diskusjonen. Jeg har aldri satt mine ben i den butikken, men ut fra opplysningene som har kommet fram på HFS og Stereo+ så dreier dette seg enten om svindel eller psykiatri (dersom innehaveren mener han ikke har gjort noe galt). Uansett er det trist for Maxwell og de kundene som eventuelt har blitt svindlet.
 
C

cruiser.tmp

Gjest
En siste. Hvem er de som klarte å få ham konkurs? Så langt jeg har klart å forstå saken, som har versert her inne og bl.a. i Stereopluss, og gjennom ryktebørsens mange muntlig overleverte historier, så har han ikke trengt allverdens hjelp.

Han er ikke, og har heller aldri vært, en typisk representant for bransjen. Takk og lov.
Skatt vest
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En siste. Hvem er de som klarte å få ham konkurs? Så langt jeg har klart å forstå saken, som har versert her inne og bl.a. i Stereopluss, og gjennom ryktebørsens mange muntlig overleverte historier, så har han ikke trengt allverdens hjelp.

Han er ikke, og har heller aldri vært, en typisk representant for bransjen. Takk og lov.
Skatt vest
Såpass har jeg fått med meg. Semantisk flisespikking har du selvsagt rett i. :)

Men det er altså han selv som har klart å undergrave kundenes tillit i den grad at omsetningen og inntektene ikke har klart å dekke utgiftene. Det var ment som et retorisk spørsmål.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Når skatte- og avgiftsmyndighetene begjærer noen konkurs, er det svært ofte pga manglende momsinnbetaling. Det har egentlig ikke noe med omsetningens størrelse å gjøre.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tokai: Jeg anbefaler deg at du setter deg inn i saken før du kaster deg pladask inn i diskusjonen. Jeg har aldri satt mine ben i den butikken, men ut fra opplysningene som har kommet fram på HFS og Stereo+ så dreier dette seg enten om svindel eller psykiatri (dersom innehaveren mener han ikke har gjort noe galt). Uansett er det trist for Maxwell og de kundene som eventuelt har blitt svindlet.
Ja, det kan fort se stygt ut uten historikken.
Det er også en veldig tynn line mellom 'oppriktig omsorg' og sarkasme.
Problemet er også at emoticons ikke fungerer spesielt effektivt i denne saken.
Det som ihvertfall bør tydeliggjøres er at ingen nok ønsker at 'etter kl. 17 butikker' skal råde markedet.
Uklart for meg hvordan denne oppfattelsen fikk fotfeste, når målet vel er motsatt.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
@Grammofon: Joa. Rett nok en fast del av omsetningen, og naturligvis proporsjonal med den. Men det som feller småbedriftene er vel ofte uforholdsmessig lav omsetning i forhold til faste utgifter som husleie, lønn og denslags?
 
C

cruiser.tmp

Gjest
Når skatte- og avgiftsmyndighetene begjærer noen konkurs, er det svært ofte pga manglende momsinnbetaling. Det har egentlig ikke noe med omsetningens størrelse å gjøre.
Men det er ofte en indikator på at omsetningen ikke er høy nok til å dekke kostnadene
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Et annet problem er at kassakreditten er brukt opp og at man ikke får ut varene fra Posten uten kontant betaling.
Det er jo ikke ofte kunden betaler forskudd.
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
MB-HD F200 MX DISTINCTION-ORGANIC 2 har ifølge hjemmesiden til Maxwell en prosesseringstid på 29625 timer. I denne sammenheng vil jeg kalle timeshare i syden for en ærlig og rederlig bransje.
 

Jonnie

Fersking
Ble medlem
07.05.2013
Innlegg
1
Antall liker
1
Torget vurderinger
5
MAN SIER NOE OM SEG SELV I ALLE ENS MENINGER.

Har Kommunisert mye med, og handlet en del hos Sveinung. Han har vært den mest tolerante hifi handleren jeg har hatt med å gjøre med hensyn til retur av varer i innbytte.

Kjøpte hans Distinction rca kabel til 3000 kroner, en av de mest imponerende kablene jeg har prøvd. Bedre enn rca kabler jeg har prøvd til mange ganger prisen. F. eks. Wireworld Gold Eclipse 6.

Jeg ser med avsky på at noen snakker om psykiatri og liknende. Psykiatrien er noe av det jævligste som finnes. Les Overgrep av Gro Hillestad Thune.

Folk som sier slike ting fremstår for meg som noen hvis overfladiske syn på groteske lidelser ler av det helvetet tilværelsen er for mange. I sin dype innsiktsløshet.

Jeg har opplevd Sveinung som en svært hyggelig og sympatisk person, og til de som ler av hans påstander om healing og spesielle evner: Jeg har sett hva han kan gjøre, og det er mildt sagt hinsides forestillingsevnen av hva jeg tror de fleste kommentørene på denne tråden besitter.

Jon Helge Kraft

NB: Blant alle hans kritikere, hvorfor finner jeg ikke noen som faktisk sier de har kjøpt noe av han?
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
Du har nok rett jonnie.Jeg var nok ikke åpen nok da han tappet med fingrene på høyttaler elementene for at skuldrene mine skulle senke seg. Du kan høre hvordan en høyttaler høres ut med og tappe på elementene.BTW hvilken MX-D-FLOW har rca kabelen din?
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
Som den ærlige og hyggelig kar Sveinung er gjør jeg regning med at han oppgir til kemneren verdien på innbytteobjektene som blir brukt som delbetaling ved nykjøp. I hifibransjen har alle alltid de beste intensjoner.
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
En annen hyggelig og ærlig hifiselger i samme distrikt,sa for 10 år siden at rør og vinyl var 50 talsteknologi som var uaktuelt i 2006.Ingen kjører rundt i dag me en ny bil med 50 tals teknologi humret han.Nå 10 år senere tilbyr han produkter i rør og vinyl som holder ypperst verdensklasse. Vedkommende er veldig kunnskaprik .En må derfor anta at utviklingen har skjedd de siste 10 årene,ikke de 50 årene før det.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.426
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Synes nå at nok er nok, alle har fått med seg hva de fleste mener om han og hans butikk.
Dette går mer og mer over til att vi her inne blir en mobb.
Greit å stoppe nå synes jeg.

Steinar.
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Tokai: Jeg anbefaler deg at du setter deg inn i saken før du kaster deg pladask inn i diskusjonen. Jeg har aldri satt mine ben i den butikken, men ut fra opplysningene som har kommet fram på HFS og Stereo+ så dreier dette seg enten om svindel eller psykiatri (dersom innehaveren mener han ikke har gjort noe galt). Uansett er det trist for Maxwell og de kundene som eventuelt har blitt svindlet.
Lurer litt på hvem som leser hva.. Om du leste mitt første innlegg, så var det ikke den saken med Maxwell jeg reagerte på, men holdningen til mange.
Jada, har ikke finlest alle innlegg, tar kritikk for det. Ser det kommer frem ting på ett par poster jeg unngikk. Har heller ikke lesst Stereo+. Det burde ikke trengs heller for å svare på poster på hfs.
Selv om dette er en tråd om konkursen til Maxwell, må det være lov å sette fingeren på den generelle tilnærmelsen endel har til bransjen, eller ??
Eller skal du forsøke å kneble alle innlegg som går mot din egen oppfatning, for å dømme disse innlegg som en overdommer ! Jeg bare spør.

Har noen blitt svindlet, uansett med hva, så burde svindlerne få svi.
Det er dessverre en del av den verden vi lever i. Noe mere sunn skepsis tror jeg vi alle trenger mange ganger.

Er nok også noe nærtagende når enkelte tror man blir rik av å selge varer i denne bransjen.
Det er de jeg vill til livs, de... kan forsøke å drive noe eget selv.. Ikke bare sitte i sin enkelhet som lønnsmottaker, og tro det er en dans på roser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at hele greia er så langt ute, så hinsides all fornuft målt etter de fleste tenkelige parametere, at dette faktisk kan være snakk om en bizarre performance art happening.

MX Integritet - TESTINGs-KRITERIUM
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Mest sannsynlig ikke, mest sannsynlig er det bare tragisk. Næh... jeg setter på en sang istedenfor å skrive mer skit i denne tråden.

 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at hele greia er så langt ute, så hinsides all fornuft målt etter de fleste tenkelige parametere, at dette faktisk kan være snakk om en bizarre performance art happening.

MX Integritet - TESTINGs-KRITERIUM
Jeg kan ikke si jeg kjenner metoden. Ei heller forsto jeg noe av det ;). Litt alternativt? Hvertfall lite teknisk....
 
M

MusicBear

Gjest
Ville følt meg mer svindlet om jeg hadde kjøpt en Nordost høyttalerkabel på OHC til kun kr 379.990,- enn en påstått MX modifisert forsterker hvor man etter en kort telefonprat forstår at man har med en hyggelig - men kanskje en ikke helt "faglig teknisk oppegående mann" og gjøre...

Dere som hoverer over Sveinungs konkurs; lavmål.
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
For litt over et år siden drev Maxwell og Resonans hifibutikker vegg i vegg i stavanger. Robert som drev resonans var en hyggelig fyr som ikke snakket dritt om andres produkter. han prøvde å hjelpe sine kunder på best mulig måte.Han ble tvunget til å legge ned butikken,kanskje pga de eksotiske og unike MX produktene som ble solgt ved siden av.Robert driver nå nettbutikk med et lite lager\kme hensynontor et annet sted i stavanger. Begge de 2 frittstående butikkene er da borte fra byen. kun klubben er igjen i sentrum.Hvis dere veldig politisk korrekt som stort sitter andre plasser i landet,hadde vært innom butikken til maxwell så kunne dere kanskje forstått litt mer hvilken skadde som har skjedd.
 

daCapohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
06.03.2015
Innlegg
60
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Det er sikkert ikke enkelt å overleve som enkeltstående hifi-butikk, men totalt sett ser det da ikke så verst ut?
I tillegg til de uavhengige i Norge har vel Hifiklubben 25-30 butikker og Spacegarden mer enn 30 butikker?
Tok for moro skyld et søk på Google og Gelbe Seiten. I Berlin med 3,5 mill innbyggere kom jeg til kanskje +30 hifi-butikker.

Bare i Bergen har vi 4 Spacegarden, 2 Hifiklubben, Musik Magazinet, Duet Audio, Renaissance Audio, og vel noen flere?

Veldig satt på spissen: Da burde det vel være 140+ hifi-butikker i Berlin?
Om man regner frittstående butikker ikke kjede, med vanlig åpningstid og at den som driver har det som hovednæring? Det er mange byer som da ikke har noen butikk, om man regner som jeg skriver er det vel ca 10 butikker i Norge....... vh Jørgen Gustavsen
 

daCapohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
06.03.2015
Innlegg
60
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Faktisk vil du høre noe av avstemmingen til høyttaleren ved å tappe på bass membran. Dypere lyd, sannsynligvis evne til å spille lavere frekvenser.
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
Ikke dårlig det.. Er det noen mulighet til å vite hvordan diskanten er bare ved å ta på den?
 
M

MusicBear

Gjest
Faktisk vil du høre noe av avstemmingen til høyttaleren ved å tappe på bass membran. Dypere lyd, sannsynligvis evne til å spille lavere frekvenser.
Mye riktig i det du sier her. Knoking på kabinettet sier også ofte hva den byr på av lyd.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det er et par år siden siste gang jeg var innom Maxwell. Jeg fortalte den hyggelige innehaveren at jeg hadde blitt forært en platespiller uten pickup, og at jeg var ute etter en pickup som kunne passe.

Jeg forventet en dialog om platespillertype, armmasse, compliance, RIAA, MM/MC, prisleie og sånn, men han spurte ikke om noe av dette. I stedet spurte han hva slags høyttalere jeg hadde. Jeg svarte, og som forventet, hadde han ikke hørt om dem. Så spurte han hva slags effektforsterker jeg hadde. Igjen var svaret et produkt han ikke hadde hørt om. Åpenbart litt fortvilet spurte han så hva slags høyttalerkabler jeg hadde. Litt forfjamset svarte jeg på spørsmålet. Han nikket gjenkjennende og lyste opp i et stort smil. Endelig noe han hadde hørt om! Så åpnet han en skuff, plukket ut en pickup, og proklamerte med stor overbevisning at dette var den rette for meg! (Såvidt jeg kunne se, var dette den eneste han hadde i skuffen).

Som rimelig kan være, forlot jeg en kort stund senere butikken med uforrettet sak, men av en eller annen grunn oppfattet jeg ham ikke som en sleip sjarlatan av en selger, men som en som faktisk trodde på mye av sin egen bullshit. Det var en litt bisarr seanse, det hele. Så på den ene side synes jeg det er litt synd at denne fargeklatten i det lokale hifi-landskapet har forsvunnet, mens på den annen side har jeg null-toleranse for butikker gir elendige råd om matching av produktkategorier de ikke har peiling på, og som selger produkter som er noe annet enn hva de averteres som.

Og for alt hva jeg vet, kan jo pickuppen som han prøvde å selge meg ha blitt MX-modifisert for å ha ekstra Organic Flow-Energy når den ble kombinert med nettopp Supra høyttalerkabler. :D
 

daCapohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
06.03.2015
Innlegg
60
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Hi-fi-butikk i Stavanger er slått konkurs - Roganytt

Det kommer vel ikke som en bombe for de som har fulgt med. De som forundrer meg er avansen de operere med, i følge styreleder har de et varelager verd 3 000 000, men salgsverdien av dette er 30 000 000??? 10 gangeren på hifi utstyr!!! ikke rart de er konkurs hvis de operere med slike avanser kan det ikke være rare salget...
Syntes dette var triste nyheter. Og utrolig hvor mange som uttaler seg meget negativt her! Uten å ha tilstrekkelig informasjon om saken. I artikkelen stilles det spørsmål om varelagerets verdi var tilstrekkelig utfra krav fremmet til boet, dvs 3 mill regnskaps ført verdi varelager. At det kan selges for 10 ganger mere, velger jeg å se på en lite gjennomtenkt uttalelse fra Sveinung i en meget fortvilt situasjon. Jeg har kjent Sveinung som en bransjekollega i mange år. Min erfaring er at han aldri har snakket usant eller vært uærlig. At han har hatt en del dårlige unnskyldninger, og vært en original er derimot riktig. Han har alltid hatt ett godt øre for lyd, og flink til å plukke gode produkter å selge. Personlig syntes jeg han har vært ett fargerikt innslag i bransjen. Og i diskusjon om troverdighet og modifikasjoner tror jeg vi alle kan klappe igjen, som leser sider med beskrivelser om hvordan forskjellige nettkabler lyder!
Vennlig hilsen Jørgen Gustavsen
 

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Innlegg
39
Antall liker
19
Det er godt at Sveinung aldri har snakket usant og vært uærlig.Hele mx produktene er nok bare en misforståelse og laget i god tro..
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn