Max alder på PU?

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
142
Antall liker
40
Som en sa i et innlegg her så varer ikke en PU evig, selv om den ikke brukes. Vedkommende sammenlignet med vinterdekk, og da er det straks forståelig.

Hvor gammel kan en PU bli før den må kasseres pga elde? Har selv en Rega Elys som sikkert må ut snart.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Vinterdekk er jo for ferskvare å regne. De er datostemplet.
Jeg vet jo ikke helt sikkert, men jeg vil nok tro at en PU, om den
får være i ro, kan vare i mange år.
Noe max. alder tror jeg iallefall er umulig å fastsette.
Riktig lagring kan sikkert forlenge alderen.
 

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
142
Antall liker
40
Hva er da riktig lagring?
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Ja si det. Jeg vil vel tro at mørkt og kaldt, eller kjøleskap (ilag med
tørrbatteriene) som vi kaller det, kan være en egnet plass.

Men som sagt; dette er først og fremst kun "kvalifisert" gjetting.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Ja si det. Jeg vil vel tro at mørkt og kaldt, eller kjøleskap
I kjøleskap? Blir det ikke vel mye kondens og fukt da?
Men mørkt, kjølig og forholdsvis tørr luft er vel kanskje bra?
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Neida, det er ikke sikkert kjøleskapet er den beste egnede plass-
en for en PU. Det som eldes på en PU er de av delene som er
laget av gummi. For at gummi skal holde seg smidig og elastisk
bør ikke omgivelsene være for tørre.

Når jeg tenker etter har jeg en AT OC9 liggende i en kjøkkensk-
uff. Der ligger den uten omtanke og ettersyn. Stakkar.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Hva er da riktig lagring?
Pickuper som ikke er i bruk skal lagres mørkt, fortrinnsvis i originalemballasje og med stabil temperatur og normal luftfuktighet.

Det er nok bortimot umulig å gi noe eksakt svar på hva som er maksimal alder på pickuper. Dette vil nok variere etter som hva slags konstruksjon det er snakk om og hvilket materialer som brukes i opphenget. Stive MC-pickuper får i hvert fall dårligere sporingsegenskaper over tid, men tidsaspektet vil jo variere med bruk og lagring. Pickuper som ikke har vært brukt på en stund, kan også "løsnes opp" igjen ved å spille på dem, på samme måte som nye pickuper ofte må spilles inn.

Ved normalt bruk vil vel de fleste av oss slite ut pickuper hvor man ikke kan skifte stift lenge før alderen blir en begrensende faktor på levetiden.

Når det gjelder MM-pickuper med utskiftbar stift sitter vanligvis opphenget på stiften som byttes, men det kan bli et problem at pickuphuset blir fullt av støv og skitt i tillegg til elde og slitasje. Dårlig sporing, dvs i praksis forvrengning i kraftige pasasjer og dårlig dynamikk er en indikasjon på at opphenget er blitt stivt/gammelt og/eller at stiften er slitt ut. Da er det i hvert fall på tide å bytte pickup eller stift.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Å oppbevare en PU som ikke skal brukes på en stund i originalemballasjen er selvfølgelig
den beste forsikringen du har for å bavare stiften. Stiften er skjøre saker og det skal
ikke store krafta til før en gjør uopprettelig skade på denne.
Derfor er det veldig viktig at man tar vare på originalemballasjen.
Dette er selvfølgelig en generell regel som gjelder alt utstyr.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.589
Antall liker
7.742
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg bruker for tiden bla en 30 år gammel Ortofon M20FL Super med ny stift anno 2007 med meeeeget godt resultat, føler ikke at denne pickup'en har tapt seg mye gjennom 3 ti år.

Gamle MC pickup'er har jeg ikke fullt så god erfaring med, men har man en MC pickup som man kan få byttet ut gummiopphenget/stift på, så tror jeg at MC'er også kan leve i mange 10 år.

Er vel kun opphenget/diamant som det blir noe egentlig slitasje på. Magnetene har vel et generelt tap på 1-2% de første 10 år, leste om en magnet som har stått konstant i et måleinstrumet i over 50 år og reduksjonen i styrke ligger på under 8%, men forskerne krangler om det reelle tapet er så stort eller om det er andre parametre som har spillt inn, uanset er tapet i magneter svært lite i løpet av et 10 år eller 3.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Jeg må også si at når det gjelder MM er det ingen bevegelige deler i huset, alt bevegelig ligger i den utskiftbare delen. Jeg har opptil flere stk shure av diverse typer liggende/i bruk, noen med nos stifter og en med jico sas stift. Opplever ingen problemer med noen av dem. Flere av disse husene er mer enn 30 år gamle, hvor gamle nos-stiftene er vet jeg ikke. Har ingen bekymringer med å bruke husene så lenge det er mulig å skaffe nye stifter.
 

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
142
Antall liker
40
Kan sikkert ta det med ro angående min Elys da etter det jeg leser her.
Den er noen år gammel, men jeg synes den høre sOK t ennå, men jeg finner sikkert en unnskyldning for å bytte likevel regner jeg med.
 

ballajazzhus

Medlem
Ble medlem
15.06.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Min Empire mc1000 vandenhul spiller som ei kula ennå.Den er kjøpt i 1989.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg har også en empire 1000 som fremdeles er god. Den er nå den mc pickup jeg har hatt lengst både mhp alder og spilletid. Fra før en Denon 304 ca 1200+ timer, Audio Technica oc10 ca 1500-2000 og nå denne med 2000++ og ukjent alder. Kjøpte den brukt (og strippet for hus) for minst 10 år siden.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.589
Antall liker
7.742
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg har en helt ny og ubrukt Empire 2000 E/1 liggende jeg............ siden vi skryter av Empire mener jeg ;D
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Den har jeg ikke hørt om. Trodde empire ble et slags engangs foretak hvor Benz, VdH og Lukasheck (+- skrivemåte) laget et produkt felles.
 

ballajazzhus

Medlem
Ble medlem
15.06.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
Empire ble vel oppkjøpt av Benz,og hadde VDH inne for å lære dem opp........Empire MC1000 VDH ble resultatet har jeg blitt fortalt.Er fornøyd med min PU,så den skal til retipping ganske snart hos VDH.
 
Topp Bunn