matten på platespilleren ARGH!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    SAH

    Gjest
    Noen som har erfaring med silikonmatte på platespiller og om dette bidrar til mindre statisk elektrisitet? Ser at Duet Audio selger slike. Er plaget med statisk elektrisitet, selv om jeg har grønnplanter i nærheten av platespilleren. I dag brukes den medfølgende filtmatta (på tallerken av metall). Tar gjerne i mot gode forslag til hvordan man blir kvitt statisk elektrisitet. Irriterende når matta henger fast i plata og ikke minst støt som følge av den statiske elektrisiteten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I går ettermiddag/kveld testet jeg (eller sammenliknet er vel kanskje riktigere) den originale Linn filtmatten mot min ene DIY-matte. Denne matten er av en form for industriell neoprenegummi. Jeg har ingen formening om den direkte spesifikasjonen eller hardheten (shore) på denne, da den ble kjøpt på løpemeter til et helt annet formål for en god tid tilbake.

    1.jpg


    Tykkelsen er +/- 0,2mm mer enn filtmatten (målt med plate liggende på tallerken) hvilket vel ikke gir større avvik i VTA enn ulik tykkelse på plater utgjør. Jeg skal allikevel ikke se bort fra at denne forskjellen kan virke inn på opplevelsen av endring i lyden helt eller delvis, eller om det ene og alene er de ulike materialene som gjør utslaget.

    1.jpg


    Plata som ble benyttet var Kari Bremnes - Mitt ville hjerte, spor 1 > Mitt hjerte hamrer og hamrer.

    Først gjorde jeg forsøk på å lytte etter forskjeller på filtmattens ulike sider, men - nope, jeg klarte ikke å høre noe som jeg bastant kunne si var forskjell her. Så la jeg på neoprenematten, og registrerte rent umiddelbart at dette var annerledes. Lyden ble generelt litt mørkere og mer "kroppslig". Jeg kryssbyttet frem og tilbake flere ganger for å forsøke å identifisere mer detaljerte forskjeller. Dypbassen er en tanke mer definert, vokalen er mørkere, mens når det gjelder dybde, rom, stereoperspektiv, dynamikk, attak, utringing osv ikke er forskjeller jeg i går klarte å identifisere.

    Jeg skal gjenta denne sammenlikningen en dag jeg er i rett modus - og da med en annen plate også.
     
    Sist redigert:

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej
    Jeg bruger en "Trans-Fi" måtte på min TT
    det er den eneste plademåtte jeg har brugt hvor der absolut ingen statisk elektricitet opstår- og den lyder også godt
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk til PTB for spennande rapport. Platematte er eit tema ein bør eksperimentere med. Har du forresten funne platestrammar som kan brukast på LP 12? Effekten av platestrammar er også spennande, men då eg hadde LP12 måtte eg slutte med slikt. Den einaste eg fekk til, var Clearaudio sin lette plastdings. Funka litt, men på "nyespelaren" VPI SSM, synte det seg at det var marginalt samanlikna med tungt lodd (særleg når det også vart brukt platekrans)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takk til PTB for spennande rapport. Platematte er eit tema ein bør eksperimentere med. Har du forresten funne platestrammar som kan brukast på LP 12?
    Nei, platestrammer har jeg ikke sett etter heller egentlig. En som er tung nok til å ha noen misjon vil jo påvirke opphenget. Men, på den annen side > jeg har jo sett forholdsvis tunge "lodd" bli benyttet på Thorens TD160.
    Pro-Ject har jo en løsning med gjenget spindel, der strammeren skrues ned. Mulig en slik patent kan tilpasses LP12?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    555
    Sted
    Stockholm
    Bare for å komme med et bidrag til: Jeg slet i fordums tid også med filtmatta til Rega og lagde en tråd om det her. Fikk forslag om å klippe til bobleplast og klistre den til tallerkenen med dobbeltsidig tape. Det er lenge siden nå så jeg husker ikke hvordan det låt, men det så ikke noe videre bra ut. Det låt anderledes, det kan jeg huske.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Bare for å komme med et bidrag til: Jeg slet i fordums tid også med filtmatta til Rega og lagde en tråd om det her. Fikk forslag om å klippe til bobleplast og klistre den til tallerkenen med dobbeltsidig tape. Det er lenge siden nå så jeg husker ikke hvordan det låt, men det så ikke noe videre bra ut. Det låt anderledes, det kan jeg huske.
    Jeg brukte også celleplast, og det i mange år. Unngikk statisk elektrisitet. Det var det eneste.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Hei

    Her er en som tydelig vis har prøvd en del matter.


    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Different Materials[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]At first hearing a rubber mat will allow more detail, but you may discover after a while that these are make believe refinements. Peaks in the frequency curve should be avoided at all times. A relatively hard mat is the best option: acrylic (Goldmund type), hard rubber (the Technics SP-10mk2 type). The choice of mat should always be made in relation to the turntable itself and the arm and cartridge combination.Soft rubber, fluffy felt and very soft sorbothane are providing just fantasy. It is like eating cake with too much cream. After a while you get sick of it.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]If the sound is not detailed enough you should check if there is a mis match of cartridge, arm, capacitance of the phono cable, and pre-amplifier. In that case check this page first: [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
    [/FONT]
    [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Phono Cartridge Optimizing[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Not long ago I bought a mat which was relatively thin (only 3 mm) and made of a rather brittle material. Though it looked somewhat like acrylic on first inspection, it emphasized the mid-high frequency band and did not provide a good mid band. The difference between this quasi audiophile mat (it was advertized as being audiophile) and the mat of the Technics SP-10 Mk2 for example, could be heard when there were a few ticks. These lacked the mid frequencies when the brittle mat covered the platter. The audiophile mat weighed only 242 gr. while the Technics mat was 4 mm thick, weighed 414 gr. The acrylic mat I currently use is machined out of a 5 mm thick sheet. That mat weighs 402 gr. The 4 mm corian mat was 426 gr. There is abviously a relation of weight, thicknes, and good sound.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]History[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]In the early days of the record era the gramophones which played the 78 RPM shellac discs generally had their platters covered with a velvet fabric in nice green, black, red, brown or blue.
    After the LP had arrived the rubber mat was introduced. At first it was just a very thin rubber sheet with a circular pattern to cover the platter. Rubber was used because it was a practical material. It kept the grooves relatively free of dust, could be removed and easily cleaned whereas velvet could contain dust and leave this behind in the micro grooves of the vinyl.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]In time thicker rubber mats were used and audiophiles and manufacturers discovered the differences in sound depending on the sort of rubber and the difference related to a good contact between record and mat.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Technics, Thorens, Nakamichi[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]In the nineteen seventies designers of turntables started to listen even more carefully to their products and many not only came up with a heavier platter but also with specific turntable mats.
    In Japan Technics used a not too thick mat on their SL-series direct drive machines.
    On the SP-10Mk2 a thicker
    mat made of hard rubber was used which contributed to the straightforward and uncolored sound quality
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]From Japan were also the specifically shaped mats from Nakamichi similar to the mat offered byHaraoka. These mats are made of hard and heavy rubber which contains a relatively high percentage of metal.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]And there was also a thin mat from red copper, specifically shaped for maximum support and close contact with the record. But such a mat was easily bent.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Initially the mats on Thorens turntables were not too good. The later versions of TD-160 and TD-126, at the end of the nineteen seventies, had mats which supported the record in a better way and on top of it they were made of a harder rubber which contributed to a far more dynamic and precise performance.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Spectra, Audioref, Dumpa[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]In France the Spectra turntable mat was introduced. It consisted of 3 layers of
    different kinds of polymer, each with specific properties. The surface provided a firm grip on the record because it was sort of 'sticky'. A record was not easily lifted up. This mat provided a remarkable transient response which was more situated in the upper regions as with a felt mat than in the fundamental frequencies as in harder rubber mats or the acrylic mats. The diameter of the Spectra was too large, 300 mm instead of about 280 mm. Records with a thick groove guard were not always optimally supported.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]The Spectra was superseded by the Audioref (marketed by Jean-Claude Fourrière in the 1970's in France) and a later edition which he devised was the Dumpa mat. It was made of harder rubber and made it less tricky to remove the record.
    It also had more neutral properties which translated in less coloration. Measurements showed that rumble was less prominent as in conventional mats.
    [/FONT]
    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
    [/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Not only the rumble spectrum was many dB lower but now the curve also had a regular pattern in the lower register which is the fundament for a faithful reproduction of the many harmonics.
    (Note: One could say that Jean Claude Fourrière knew what he was doing. He was the designer of the incredible loudspeaker systems named Audio Reference 800 which could boast on four 38 cm Audax woofers (from the PR 38 series) per channel and yet the sound was as light and fast that the most refined details and subtleties in the recording were heard. Later he designed the Toltèque cold plasma loudspeakers which would promise an even more transparent sound devoid of matter.)
    [/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Mission, Ariston, Linn, Hiraoka, Oracle[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]In the UK Farad Azima of Mission Electronics proposed a mat made of sorbothane which was said to have excellent damping properties. (Mission used sorbothane also in the 3 feet of their turntable. But there it was apparent that the isolation from rack or other support was not sufficient.) The properties gave an airy sound with a clear upper midband but the attack still could be improved, specifically in the mid band. Sorbothane was/is also used by Audioquest.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Mission's mat prompted Ariston of England to produce a mat with a more amorphous structure and different damping properties.

    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]When Linn originally started the production of the Linn Sondek LP12 a rubber mat was used for several years. It was a mat with a striped profile. Later Linn discovered that the LP12 would project a more tasteful sound and image with a felt mat. The first felt mat was relatively thin and soft and as soon the accentuation of the high frequencies was discovered, a thicker and "harder" felt mat was available for the Sondek.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]From Japan came the Hiraoka mat, type SE 22 M, similar to the Nakamichi mat. This is a very heavy and thick mat consisting of rubber with a high content of metal. The mat promised to give a better damping of the record and should provide a better stereo image, a cleaner sound, and at the time could improve speed constancy of the platter.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
    The Hiraoka mat is not supple but rather hard and over the years its hardness may have become less friendly for the surface of the vinyl record. If you are not careful it can even scratch the surface of the vinyl because the surface has a somewhat round shape and the record shifts over the mat with ease.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Another interesting design was the mat which adorned the Oracle turntable. It was used in conjunction with a clamp that had to be screwed on the threaded spindle. The shape of the mat was slightly convex and the record was clamped down in order to make a firm contact between the surface of the record and the mat. This led to a more precise signal and an improved transient response.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Mikro Seiki Copper Mat[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Micro Seiki proposed a mat turned from copper, the CU-180, which could be used on different turntables.
    This mat could be covered with an additional mat of felt and this would result in more or less the same sound pattern as was given by the Linn LP12 turntable: detailed high frequencies, smooth and fast mid section and transparent bass.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]The CU-180 could also be used with no additional mat and in that case it would not only add weight to the existing platter, but also would give a clear, no nonsense transient without any phase shift. In that case more attention would have to be paid to the choice of cartridge and arm combination and choice of phono cable.
    The CU-180 was marketed for several years and was a gadget which was appreciated by many a high end audio adept.
    [/FONT]

    [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]A DIY acrylic mat 28.8 cm in diameter. The center hole is larger than the spindle to keep the spindle free. The rings in the middle give room to the label of the record. For practical purposes the diameters of 10" and 7" records have been marked. There is also a marking at the periphery of the label.[/FONT]​
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Goldmund, Acrylic, Marantz, Nagaoka
    Glass Mat, Corian
    [/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]When the Goldmund engineers designed their turntables (Studio, Studietto, Reference) an acrylic platter was used in conjunction with a specially designed clamp which consisted of different materials. They also made a separate mat plus clamp available for audiophiles who wanted to imitate more or less the 'Goldmund sound quality' with their existing turntables. Also imitation Goldmund mats with clamps where made by hobbyists and a few other manufacturers. They did not succeed in obtaining the same effect for one hundred percent because the materials used by Goldmund (specifically in the clamp) could not be imitated entirely. Nevertheless these imitations were not too bad. Important is that an acrylic mat is glued to the turntable's platter using a very thin double sided adhesive sheet in order to obtain the clean sound. The drawback of course is that a glued mat can not be removed in case a new turntable is bought, hence many audiophiles glue the mat only at three points with the extremely thin double sided tape.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Best Dimensions[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Here I give the measurements for having a simple and a more sophisticated acrylic mat turned by a machinist in a workshop. The maximum diameter should not exceed 290 mm and should be preferably less: 285 mm.[/FONT]​
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Marantz Glas Mat[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Marantz proposed a mat of glass on their TT 4000 top of the line turntable. Nagaoka marketed a separate glass mat, the Crystal. Rega gave their turntables a glass platter to be covered with felt in order to counteract 'the sound of glass' (which also can be heard in designer audio racks with glass shelves). With the revival of the long playing record other mats have been proposed in the last decade: cork and suede leather, a.o. It seems however that many people are trying to reinvent the wheel as if all these years from 1950 on of designing, of research and development (and of marketing) were useless. Especially the praises for carton, a thin sheet of foam or bituminous sheet should not be believed.
    Firmness of the material, good damping characteristics (not collecting the energy but transmitting the energy so it can gradually die out) and the optimum diameter for support of the entire LP (and not just the groove guard and the center) make a good mat.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Although I have some reservations about a mat turned out of a sheet of corian, the performance of that material not only depends on the aluminum content which may vary, but also on the turntable, the phono cable. Corian opens the upper mid band somewhat to the detriment of the lowerd mid frequencies. Corian also can round the extreme top of the audio band somewhat and is good in suppressing some distortion in that region. That is our experience. While with a Goldmund or imitation Goldmund mat you can be assured of a neat performance on many a turntable, thr outcome of corian varies. The properties of corian are not always as desired because the percentages of aluminum varies (large or small flakes, more or less flakes).[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]Well Tempered, Fulton, Sota, Townshend[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]There are more mats (according to Greg Stewart from Minneapolis) which were maybe not so prominent because they were not available separately or did not get a vast proliferation. Well-Tempered Labs used for a time on their Well-Tempered Table a moderately-soft damping mat like the Audioquest/Mission and the Oracle, but much thinner. The idea was to damp while increasing firmness of bass and impact which was lost in the thicker sorbothane mats. The Well-Tempered mat was fairly effective, but didn't catch on and could not establish itself due to the introduction of acrylic platters and acrylic mats. So Well-Tempered started to use a better-damped acrylic-like platter.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Another thick flexible mat that appeared about the time of the Dumpa/Spectra was the one by Robert Fulton.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Then there are the acrylic varieties. Sota had an acrylic mat on top of a flexible Sorbothane-like material to try and get the best of both.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Nowadays, you see a lot of turntables with an acrylic platter, omitting a specific mat. These can work pretty well, but unless they are damped like the Goldmund platter in the 1980's, they can be lively and procure a less well balanced sound.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]There was also the Townshend Elite Rock with the plaster-filled aluminum-shelled platter with a flexible, but rigid plastic mat on top which was quite effective, but the plaster had a tendency to separate from the aluminum.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]The Warren Gehl mat (if you have ever heard of it) is a favorite of certain audiophiles. It is a multi-layer, heavy plastic composite that does a great job of damping the record on the topside and damping the platter on the bottom side while providing a rigid surface for good impact, slam, and bass. The mat was extremely expensive and rarely seen, but is by far the most detailed, accurate, neutral, and revealing mat.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]What is the Right Combination?[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Of course there is a relation between your turntable and the mat, and also between the nature of the arm (plus cartridge) and the mat. And there is a relation between your loudspeaker system and the turntable. But then we are talking about subtle differencies.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Because of the very fine structure of acrylic, the sound and its characteristic is accordingly. The sound is somewhat rounded in the midband and the result can give the impression of a slightly retracted midband (if compared to most ordinary rubber mats). Acrylic provides but less straightforwardness depending on the clamp or turntable weight which is used. In the top the frequencies are refined. Because of the well controlled lower register and the lower-mids, transients are less exuberant but precise. Acrylic does not accentuate distortion as some rubber mats do. So that is a good thing too. Acrylic mats sound natural because of the correct phase (the harmonics are established at the same time as the fundamentals), especially when using a screw-on clamp.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Glass accentuates the top frequencies but lacks in transparency and structure of the low and mid-low registers. I would never advise the use of glass because of its amorphous nature.
    [/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]There are various kinds of rubber which all sound differently. Rubber is in general more blatant, but has speed and can add to realism, and often sounds also more 'ordinary', less sophisticated.
    The Spectra mat has a more airy sound but seems to shift everything one octave higher in the spectrum.
    The Mission sorbothane sounds also a bit lighter with less firmness and weight in the lower-mid band, but is also speedier (which is good for transients) than acrylic mats and most rubber mats.
    The Ariston mat was in my view not in accordance with the harmonics of the music and sounds a bit amorphous.
    [/FONT]
    [FONT=Times New Roman, Times, serif]The Best Turntable Mat[/FONT]​
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]The best mat delivers sound with good transients, an even frequency characteristic, deep bass which is well controlled, and gives a good reproduction of the mid band in conjunction with clear and detailed high frequencies. All of course with the least distortion.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]The best mat provides the best signal reading in order to give a sound reproduction as if the music is performed live. Do not forget that. By all means do dare to change an acrylic mat for a rubber one if it gives more realism in your system. Or leave the felt mat on the shelf and change it for a rubber one. In other words: do not follow trends but find the best solution for your sound system.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]But above all: follow your own ears and not your eyes! And if you do that you probably will opt for the acrylic mat. A commercial one or the poor man's home made acrylic mat.[/FONT]
    [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Nordland
    Problemet med filtmatte er støv! Spesielt når man ikke bruker platespillerlokk. Jeg har brukt en del klesrulle, men er småbekymret for at limet skal ende opp på platene. Tenker derfor å prøve en matte som lettere lar seg rengjøre.
    Er det noen som har erfaring med blanding av kork/gummi? What about WAF? Ser denne ligger på; https://www.ebay.co.uk/itm/OscarsAu...m=271420698485&_trksid=p2047675.c100005.m1851
    FC79593F-EAAF-4BA3-99FE-4AB4DAF5E221.jpg

    Snedig at den er todelt, for justering :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.220
    Antall liker
    12.726
    Sted
    Hus
    Bruker korkmatte med filt ned mot fem kilo zinklegeringstallerken og en Micro 12" stroboskopskive i aluminium på toppen. Funker greit det uten statisk elektrisitet og annet fanteri :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    863
    Jeg skal ikke uttale meg om matter til Rega eller Linn LP12, hvis det er det denne tråden handler om, men generelt har jeg tro på Achromat. Billig og bra. Ser ut som Mala Audio fortsatt har noen Achromat på salg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tråden hadde vel opprinnelig utspring i alternativer til filtmatte på Rega, men på sett og vis utviklet seg til matter generelt:).

    Bruker selv Achromat på TD-2001.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig i at Achromat er flott, men ikke i at 1000 spenn for 0,07 kvadratmeter 3mm gummi er "billig". ;)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Japanske Fo.Q RS-912 brukte jeg på min Wilson Benesch Circle og den brukes nu på min Rega Planar Three, meget bra og praktisk. selv om den ikke akkurat er gratis (1250,- Sek)

    "Unika skivmattor från Japanska fo.Q. Ett set består av två mattor, 1 och 2 mm tjocka, som kan användas var för sig eller tillsammans efter smak och behov.”



    mvh
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Nordland
    Bruker korkmatte med filt ned mot fem kilo zinklegeringstallerken og en Micro 12" stroboskopskive i aluminium på toppen. Funker greit det uten statisk elektrisitet og annet fanteri :)
    Alu, rett mot platene? Hørtes fult ut;) BarteSam, legg ved et blide av 17.mai-stasen!? :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    863
    Jeg er enig i at Achromat er flott, men ikke i at 1000 spenn for 0,07 kvadratmeter 3mm gummi er "billig". ;)
    Jeg er usikker på hva Achromat er laget av, men den er ikke myk gummi slik som orginalmatta til Technics i alle fall. Achromat er stivere. På min Technics synes jeg 5mm versjonen er best. Jeg hadde kjøpt matta om den kostet 3000, men alt er nok en smakssak, også pris.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.650
    Antall liker
    4.070
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg endte opp med en sandwich av akryl i bunn, så en sorbothane-matte etterfulgt av en Navcom-matte og toppet med polycarbonat:) Dette ble så høyt at spindelen druknet. Jeg måtte derfor lage en ny spindel som kun har kontakt med topplaget. Beste kombinasjon jeg har prøvd:)
    Platespiller.jpg


    PS! Spilleren skal få en bedre plassering, dette er kun midlertidig lagring:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er enig i at Achromat er flott, men ikke i at 1000 spenn for 0,07 kvadratmeter 3mm gummi er "billig". ;)
    Jeg er usikker på hva Achromat er laget av, men den er ikke myk gummi slik som orginalmatta til Technics i alle fall. Achromat er stivere. På min Technics synes jeg 5mm versjonen er best. Jeg hadde kjøpt matta om den kostet 3000, men alt er nok en smakssak, også pris.
    Ikke helt enkelt å finne ut av tror jeg, men det er et komposittmateriale.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Reklamen deres snakker om akryl og luftbobler. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det jeg finner skrevet er - Achromat is the natural progression from the original acrylic interface invented by Arthur Khoubesserian back in 1979. 
Refining the theory he subsequently launched Achromat in 2005.
    Leser det slik at Achromat ikke nødvendigvis er basert på akryl i dag. Et eller annet sted leste jeg i sin tid at det var et komposittmateriale med, ja - luftbobler. Men, godt mulig det er akryl, selvom det ikke akkurat er det første materialet som slår meg når jeg tar og kjenner på den. Gir forøvrig blanke i hva den er laget av så lenge den fungerer som den gjør;)
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Nordland
    Problemet med filtmatte er støv! Spesielt når man ikke bruker platespillerlokk. Jeg har brukt en del klesrulle, men er småbekymret for at limet skal ende opp på platene. Tenker derfor å prøve en matte som lettere lar seg rengjøre.
    Er det noen som har erfaring med blanding av kork/gummi? What about WAF? Ser denne ligger på; https://www.ebay.co.uk/itm/OscarsAu...m=271420698485&_trksid=p2047675.c100005.m1851
    Vis vedlegget 487355
    Snedig at den er todelt, for justering :)
    WAF? Er jo litt spoky å svare på sitt eget innlegg, likevel, Denne mattas utseende (gummi og kork) minner meg om en sen kveld i -96, hvor jeg «tok i» litt i meste laget. Kvelden ble avsluttet med «Å rope etter elgen», hvis dåkker forstår ka eg mein :D
    Kork? Er det noen av dere som har det i bruk?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.791
    Antall liker
    30.361
    Torget vurderinger
    28
    Bruker Loricraft kork/gummi på Garrarden. Hvordan de ulike mattene presterer vil opplagt ha med spiller å gjøre.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Nordland
    Så ideen (gummi/kork) er god? Har en gammel Planar 3 med glasstallerken.. er som sagt støv som er problemet. Det vil være mye lettere å holde ren en kork/gummimatte. Bedre lyd skader seff ikke :)
    Ser det er mange som plages med at filtmatta følger med når man skal snu plata. På de 18 åra jeg har hatt denne spilleren, har det aldri skjedd :cool:
     

    staley

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    69
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker Pro-ject Leather-it på min Planar 6. Er 2mm som Rega og utseendemessig ganske lik filten. Alle problemer med statiskhet har forsvunnet her.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bruk 3 små firkanter av dobbeltsidig tape under like ved senter.
    Kun i såfall om den tape´n er så tynn at den ikke bygger noe, eller at matten har nedsenket senter.
    Alle plater er tykkere i senter enn i rilleområdet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.818
    Antall liker
    20.374
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg bruker Pro-ject Leather-it på min Planar 6. Er 2mm som Rega og utseendemessig ganske lik filten. Alle problemer med statiskhet har forsvunnet her.
    Lær/skinnmatte har også sine gitte egenskaper i forhold til andre materialer og vil/kan fungere bra i noen kombinasjoner.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.508
    Antall liker
    33.285
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bruk 3 små firkanter av dobbeltsidig tape under like ved senter.
    Kun i såfall om den tape´n er så tynn at den ikke bygger noe, eller at matten har nedsenket senter.
    Alle plater er tykkere i senter enn i rilleområdet.
    Følger filten med, er det vel bare å lime den fast med noen dråper lim? Hm?
    Vis vedlegget 487531
    ;D;)
    Ikke den dummeste ideen. :)

    Det kan jo bli litt utfordrende å skave av den gamle matten hvis en vil bytte, men det finnes jo aceton.....

    Mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    25.569
    Antall liker
    45.276
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg bruker denne matten på min spiller, gjør ingenting galt i alle fall :)
    Purefonics WHITE Acrylic Perspex Turntable Mat

    mvh

    s-l1600.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    442
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker Pro-ject Leather-it på min Planar 6. Er 2mm som Rega og utseendemessig ganske lik filten. Alle problemer med statiskhet har forsvunnet her.
    Samme her. Har blitt kvitt det aller meste av statisk elektrisitet med bruk av lærmatte. Et annet tips jeg fikk som har funket bra er å blande tøymykner halvt om halvt på en sprayflaske og dusje lett over tepper eller andre stoffer som bidrar til å bygge opp statisk elektrisitet. Bruk av antistatisk pistol hjelper også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn