nb skrev:
Denne er en klassiker:
Du er med i et quizshow på TV. Du skal velge en av tre dører, A B og C. Bak den ene skjuler det seg en stor premie. Du velger la oss si dør "B". Progamlederen åpner dør A og viser at premien ikke er bak dør A. Du får en ekstra mulighet til å gjette. Bør du holde på dør B, bytte til dør C eller spiller det ingen rolle?
Jeg har tenkt mye på denne - også etter at saken tilsynelatende er avsluttet.
Jeg tror svarene er riktige, men også at resonnementene har vært feil. Jeg tror at det er feil å ta utgangspunkt i sannsynlighetene for å gjette riktig og feil første gangen. Etter mye ettertanke og grubling, tror jeg at problemet løses som følger:
Det eneste vi vet er at B kan være riktig eller feil. Og at programverten åpner en tom dør A.
La oss heller tenke oss at man gjetter B, og at det deretter kommer inn 10 programverter som skal åpne en tom luke.
Tilfelle 1: Alle programvertene VET hvor premien befinner seg:
Hvis B er riktig, vil 5 programverter åpne dør A og 5 åpne dør B - i snitt - gitt at det er hipp som happ for dem hvilken av de to mulige dørene de åpner.
Hvis B er feil, vil samtlige programverter måtte åpne dør A - fordi alle VET at premien befinner seg bak dør C.
Resonnement: "Tomt bak dør A" forekommer dobbelt så ofte når man tar feil som når man har gjettet riktig - når programverte VET svaret - d.v.s. i 2 av 3 tilfeller betyr "tomt bak dør A" at man har tatt feil, og bør bytte - mens det i 1 av 3 tilfeller betyr at man har rett.
Tilfelle 2: Ingen av programvertene vet hvor premien befinner seg:
Hvis B er riktig, vil 5 programverter åpne dør A og 5 åpne dør B - i snitt - gitt at det er hipp som happ for dem hvilken av de to mulige dørene de åpner.
Hvis B er feil, vil 5 programverter åpne dør A og 5 åpne dør B - i snitt - gitt at de bare driver med gjettverk.
Resonnement i dette tilfellet: "Tomt bak dør A" forekommer like ofte når man tar feil som når man har gjettet riktig - når programverte IKKE vet svaret - d.v.s. at "tomt bak dør A" like gjerne kan bety at man tar feil som at man har gjetttet riktig. Altså en 50-50 situasjon.