Digitale avspillere Matrix Audio element X vs Schiit Yggdrasil v2 (Analog2)

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg fikk lånt med en Matrix element X som måler langt bedre enn Yggdrasil v2. Ingenting galt med element X, men litt av utfordringen er at jeg synes den låter litt flatt og kjedelig. Jeg hadde et håp om å bytte hele hodetelefon-anleggsstacken med en Matrix element X. Det litt mystiske er at valget ikke er så enkelt. De låter forskjellig, og element X har helt klart renere lyd enn Yggdrasil, men hva låter egentlig best? Vanskelig spørsmål. Jeg har heldigvis noen dager til for å bestemme meg.

IMG_0437.jpg


Edit:
Dette er demomodellen til Mala Audio (de var hyggelige nok til å låne meg enheten for noen dagers testing), som er veldig godt brukt og har et defekt display.

Edit2:
Jeg har slått av Yggdrasil når den ikke brukes for å unngå å fritere element X ;)
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vil bare påpeke at display ble informert om var ødelagt (en konstant vertikal stripe) når jeg plukket den opp fra Mala Audio. Så dette har selvsagt ingen betydning for lyden.

Jeg har brukt Audeze LCD-XC og LCD-4 (begge rev 2) både direkte i element X og via Moon 430HAD hodetelefonforsterker (via balanserte kabler fra element X til Moon 430HAD).

Alt i alt må jeg si meg veldig imponert av Matrix element X. Jeg måtte slå på +10dB gain på hodetelefonforsterkeren til element X for å få nok volum til LCD-4 (200 ohms utgaven; rev2). Det fungerer, men det begynner å nærme seg volum på 0dB.

Det er en annen type lyd (den er mer detaljert) i elementX vs Yggdrasil v2. Jeg synes i utgangspunktet den låt litt flatt og kjedelig (litt syntetisk) - men fant ut av filter #7 ga mer korrekt lyd i mine ører. Filter 5 fungerer også bra. Bare for å si det som det er; vi snakker ikke natt/dag forskjell mellom element X og Yggdrasil v2 som jeg har i dag, men det er forskjeller.

Jeg tester videre i dag. Spennende lite prosjekt :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Testet også ut I2S direkte fra AudioByte HydraZ USB/SPDIF bridge til element X. Dette fungerte rett ut av boksen.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Merket meg også at element X sin balansert 4 pins XLR utgang ikke gir like bra kvalitet som 2 x 3 pins XLR (alle i front for hodetelefon-tilkobling). Dette er normalt på flere enheter, usikker på hvorfor.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Funn så langt.

Hodetelefonforsterkeren i element X har ingen signatur (som er en bra ting). Sammenlignet med Moon 430HAD som er litt varmere (dette er pr design).

Jeg har testet element X direkte gjennom dens egen hodetelefonforsterker, samt gjennom Moon 430HAD. Jeg synes pakken element X leverer er veldig nøytral og bra (dette er ikke nødvendigvis en god ting om man har veldig foroverlente hodetelefoner med overvekt på diskant og øvre mellomtone). Når det gjelder DAC så hører man veldig liten forskjell på materiale med liten dynamikk sammenlignet meg Yggdrasil v2. På lave (nivå) partier i opptak av klassisk musikk hører man helt klart at element X skinner. For materiale med stor dynamikk men relativt høyt lydnivå så er også differansen veldig liten.

Differansen er ikke veldig stor (langt mindre enn man skulle tro). Jeg lander nok på at jeg går for Matrix Audio element X for å forenkle oppsettet mitt, dessuten matcher Audeze hodetelefoner veldig bra med element X (som er helt nøytral). Dette til tross for at hodetelefonforsterkeren i element X er litt i svakeste laget for hodetelefoner som Audeze LCD-4 (rev 2). Det går akkurat med +10dB gain slått på.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Interessant! Er det samme nivå ut fra dac på disse to, vet du det?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ikke helt, men har matchet volum så godt jeg kan under testing.

Yggdrasil har vel +0.1Vrms høyere utgang på XLR utgangene.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ah, skjønner. Da må man ta utgangspunkt i at hørbare forskjeller i stor sannsynlig grad vil ha sammenheng med små volumforskjeller - med mindre man måler dac på utgangene og justerer til samme volt, selvsagt.

Det er lett å undervurdere hvor mye dette har å si, men det er gjort forsøk hvor det er vist at forskjeller helt ned i 0,2 dB svinger resultatet i favør av den som har høyest spl. I tilfelle lik SPL (usannsynlig dersom man kalibrerer med ørene) og fortsatt hørbare forskjeller vil det overraske meg om det ikke er forskjeller i støygulvet som gjør seg hørbart, da spesielt på lave volum.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har da gjort bestilling av Matrix Audio Element X. God match til hodetelefonene min og ikke minst en fornenkling av hele riggen (fra 3 enheter til 1).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Lenge leve enkleste løsning!
Det var egentlig overraskende lite forskjell mellom de 2 DAC'ene.

Edit:
Sammenlignet med Auralic Vega G2 så var software i Matrix Element X en drøm. Vega G2 er noe av det mest ustabile jeg har prøvd i mitt liv. Forøvrig er de gamle komponentene mine også vanvittig stabile på software fronten. Moon har vært feilfri siden dag 1 (de har kommet noen software oppdateringer, men usikker på hva disse oppdateringene har gjort). Schiit Yggdrasil har også vært klokkestødig med tanke på stabilitet.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
enda mer overraskende med tanke på hvor dårlig den ene målte. er jo klasser bedre dacer til litt over tusenlappen (modi 3, khadas tone board, topping e30)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Matrix Audio Element X er da tilbakelevert. Stor takk til Mala Audio for lånet (jeg kunne beholdt den litt lengre). Så da er det bare å vente på egen Element X neste uke så begynner å pushe ut det eksisterende utstyret for salg.

Den gamle stacken fungerer også super-bra, men på tide å gjøre ting litt enklere. Får nyte det gamle oppsettet i en god uke til :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
En ting jeg glemte å nevne; MQA fungerer kun over USB og via Nettverk (inkludert Roon). I2S porten støtter ikke MQA enn så lenge. Sjekket direkte med Matrix og fikk denne forklaringen som overrasket meg noe.

Ingen krise dette, men litt merkelig. Sjekket også med Rockna/Audiobyte konstruktør om problemet lå på Audiobyte Hydra Z USB-SPDIF bridge (denne jeg brukte for å teste I2S porten på Matrix element X). Noe Nicolae (sjefs konstruktør hos Rockna/Audiobyte benektet) - I2S porten til Hydra Z kjører MQA rett gjennom uten noe problem (mistenkte USB-bridge var hovedproblemet initielt).

Edit:
Lossy MQA er jo helt meningsløst, men var mer for testens skyld :)
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Det er derfor man må høre med ørene; ikke bare lese spesifikasjoner/målinger på nett ;)
Så sant, så sant.
Har testet 2 klasse D forsterkere, som skulle være dønn lik i følge enkelte.
Den en spilte musikk, den andre var det bare lyd av.🌞🎶
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da fikk jeg årsaken fra Matrix til manglende MQA via I2S. De har faktisk ikke lov å godta MQA via andre eksterne porter enn USB. Teknisk vil dette være 0 problem, men da er det lisensårsaker som gjør at det ikke virker. Greit å vite :)

Noe som minner meg om hvorfor MQA er helt håpløst som konsept.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Matrix Element X kom levert på døra i dag (noe forsinkelse på leveransen fra Matrix). Super service fra Mala Audio som leverte den til døra uten noe ektra kost (y)

Edit:
Må legge til at den ble levert av verdens hyggeligste fyr :)
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
IMG_0477.jpeg


Tok ca 2 minutter å sette opp. Eneste frustrasjonen var manglende fjernkontrollbatteri (men dette var kjent). Klarte riste ut batteriet fra en gammel Apple TV2 fjernkontroll jeg hadde liggende her (aner ikke hvor Apple TV2 har blitt av). Kjører kun kablet nettverk + I2S (for lyd fra Mac via AudioByte Hydra Z. Kunne strengt tatt spart meg denne også siden Element X har Airplay støtte).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Og et litt mer kunstnerisk bilde :)

IMG_0491.jpg
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk også bekreftet fra Matrix Audio at Spotify Connect implementasjonen var i gang; estimert tilgjengelig før Oktober 2020.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Testet ut DPLL Bandwidth innstillingen og kunne helt klart høre en forbedring i lyden (renere lyd) når jeg valgte "Low". Hørte med Matrix Audio direkte om det var jeg som hørte syner eller om det var noe hold i funnet mitt?

Digital PLL bandwidth=Digital Phase Locked Loop bandwidth
There are three options in this setting menu.
Low: Low bandwidth High: High bandwidth Normal: Standard bandwidth (Default)

In general, Low bandwidth need high quality front end signal quality, but also have the best output performance.
High bandwidth only require lower quality signal from front end device, but it maybe reduced the output performance.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Gode nyheter, det kommer snart (i September) en oppdatering som gir støtte for å sette dimming-timeout (5, 30,120 sekunder eller av) på display. Det kommer også mange forbedringer knyttet til trykk på fjernkontroll med dimmet display (akkurat nå gjør første trykk at display slår seg på, neste trykk gir ønsket effekt).

Så da begynner enheten å nærme seg perfekt.

Spotify connect er så langt jeg har hørt fortsatt planen for neste oppdatering.

Element X har oppført seg eksemplarisk uten noen form for ustabilitet.
 
Topp Bunn