Materiale på dempeplatform?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Hei!

Sitter å tegner på en dempeplatform til VPI-spillern min jeg kunne tenke meg å få realisert. Har god tilgang på 40mm 6082 T6 alu, og første tanken var å vannskjære dette.
Tenkte videre å ha vekttilpassede sorbothanføtter mellom to lag av dette og så spikes ned i rack\underlag. Stort og solid med andre ord.

Det skorter dog litt på materiallæren er i gården, samt erfaring med det samme. Er denne typen alu "død" nok til aplikasjonen eller er andre tykkelser\materialer å foretrekke?

Takk!

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hva med en sandwich med noe tungt treverk?

Enten noe "slakteblokksk" eller rett og slett en sandwich med 22 mm MDF i midten,
kanskje 40 mm alu, blygummi, 22 mm MDF, blygummi og 40 mm alu?

Min granittplate "Yngwie" (The Malmsteen) har fabelaktig masse på 25 kg, men det
er klart den er ikke helt lyddød - det "ringer litt" om man banker på den.

Aluminium er vel ikke så hakkanes gale - men tenk gjerne mer enn et materiale,
det tror jeg er tingen. Har sett f.eks. sett bilder av granitt med MDF under, stående på spikes.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Hva med tung granittplate eller lignende stående på halvoppblåst sykkelhjulslange? (Eller flere små slanger)

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
shaunv skrev:
Hva med tung granittplate eller lignende stående på halvoppblåst sykkelhjulslange? (Eller flere små slanger)
Bifalles - "Yngwie" har jeg plassert på Vibrapods, som ser ut til å fungere konge.
Luftslanger vil vel fungere minst like bra.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Aluminium er egentlig veldig bra som underlag, spesielt hvis du har nok av det. Jeg har ikke prøvd under vinylriggen, men bruker to 25 mm plater under sluttrinnet. Du har muligheten for "hard" kobling med spikes, eller bruke myk kobling mellom komponenten og plata med gummi el, og også mellom plata og gulvet/benken. Du har uansett et bra fundament.

Jeg har en ekstern strømforsyning som har skikkelig med trafobrum og som kan høres over hele rommet når det er stille. Løsningen ble å sette denne opp på en aluminiumsblokk med spikes (hard kobling). Brummet ble helt borte. Nesten trolldom.

Har du tilgang til vannskjæring og eloksering blir også resultatet visuelt veldig bra.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
55x55 ikea lackbord......60kr , flere farger , funker veldig bra til VPI.

VPI har også egene plater

eller se litt på Ginko plattformer ( google)

Har sistnevnte , men benytter den ikke....fiffig sak i grunn ,

Mvh Espen

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Konseptet er jo rimelig likt Gingko som du linker til, men med MYE mer masse i platene over og under. Sorbotanføttene slipper ingenting over 7hz gjennom seg og burde skape en god basis for demping.

Men vil det bli bedre? Noen sverger til lett underlag, som ikea lack.

L

Lars.N

Gjest
Noen som har en link til Sorbotane føtter ?

Mvh

Laban

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Sorbothane føtter: Skjær 2 squash-baller i halvkuler. Velg de nokså myke, saktegående ballene. Da har du det du trenger.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Takker for konstruktiv og velment input, men ingen har kommet med noen konkret informasjon om hvorfor det de foreslår er bedre\mer egnet eller kommet med noen input om alu'en jeg i første omgang hadde tenkt å bruke.

L

Lars.N

Gjest
emokid skrev:
http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Takker for konstruktiv og velment input, men ingen har kommet med noen konkret informasjon om hvorfor det de foreslår er bedre\mer egnet eller kommet med noen input om alu'en jeg i første omgang hadde tenkt å bruke.
Hei

Ingen andre tanker en lyden fart i luft er 340 m/s kontra aluminium 5000 m/s ;D

Mvh

Laban

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Classic står allerede på føtter omtrent tilsvarende TNT.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ok, da så.... ;D Veit om flere som har god erfaring med tjukke plexiglass- eller akrylplater med Vibrapod's under, så det er ikke umulig at ei tjukk alu-blokk kan være veldig bra - OG pent,også!

mvh. VilhelmW

Topp Bunn