Matching til Snell A3i.

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Jeg har blitt den stolte eier av et par Snell A3i. Disse har jeg bestemt meg for å beholde livet ut, manipulere en eventuell neste generasjon til også å beholde livet ut, osv, slik at de forblir i slekta til evig tid.

De har akkurat den ultrarealistiske mid, og den raske og dype bassen som vet når den skal gi seg. Perfekt til alt fra Miles til Marley.

Men: problemet ligger i diskanten. ..

Da jeg kjøpte høyttalerne koblet jeg de opp til min gamle Sony TA-F5A integrert fra slutten av 70-tallet (2x100 i 8 ohm ) med lampeledninger og en ortofon TM-7 på rega P3, og potensialet var lysende. Stemmer, bass, piano! Alt var på plass. Men Bob Dylans munnspill fra de gamle CBS platene skar seg inn til margen av de små beina som sitter i øret! Nesten uutholdelig.

Så jeg kjøpte et sett Tandberg 3002/3003 (2x150/8 ), koblet opp, og fikk bukt med den hardeste diskanten. Men den knallharde og frekke in-your-face kvaliteten fra den gamle Sonyen var borte. dette ble smooth. Behagelig å lytte til, men uten den nerven og Elektrisiteten jeg hadde tidligere. Det mangler snap!

Jeg ser nå bort ifra at Sonyen rett og slett kan være bedre enn Tandberg-komboen. Selv om Sonyen er en relativt ettertraktet forløper til ES-serien, er den ikke i nærheten av å oppnå de prisene som Tandbergsettet omsettes for. Dessuten er den vel en 6-7 år eldre også.

Så spørsmål: lar disse tingene seg kombinere? En levelig diskantpresentasjon, realistisk mid, og den dype og faste bassen?

Jeg vet at disse høyttalerne krever minst 2x200w i 8 ohm for å levere, men nå har jeg gått opp 50% fra 100 til 150, og det låter daffere over hele linja.

Er det noen som har erfaring med ivrige og dynamiske forsterkere, men som er mykere og ikke går til verks med kniv i diskantregionen?

Og som kan komme med en anbefalning i forhold til slikt forsterkeri?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer med noen monumentale høytalere! Dette er virkelig en klassiker. En kompis av meg her inne sier det samme som deg, han skal ha de til "evig" tid. Han bytta interkabling og nye kondiser i de da disse nok kan bli temmlig uttørket etter endel år.

Selv hadde jeg den glede å eie disse i 2 år. Mange gode minner ifra det. Forsterkermessig fungerte de best med biamp for meg. Jeg brukte 2 stk Parasound på 2x250w hver seg. En på topp og mellomtone, og en på bassene. Dette var ikke for mye effekt.. Med Parasound var det meget bra trøkk og jeg opplevde heller ikke diskanten som slitsom.

Lykke til i jakten på den lyden som er rett for deg !! :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Du sier ikke noe om budsjett her men:
Rimelig god løsning er en eldre dp forsterker på min. 250w
Dyrere og bedre løsning er McIntosh på 400w og oppover.........gratulerer med et par fabelaktige høytt. ;)
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Takk for det, HCS.

Monumentale, ja. Jeg har sett enkelte mene at disse høytalerne har lav WAF, og det skal nok sies at også min samboer gjorde anskrik da jeg og en kompis kom bærende med de fire elementene og begynte å stable de sammen i stua. Detvar mye som måtte flyttes....

Men en venner seg til det meste.

I dag er de fullverdige medlemmer av familien. Hun har hørt Cranberries på de, så da var det greit.

Designet appelerer vel også godt til de som har sansen for den panelaktige 60-talls designen eller scandinavian design, hvor form følger funksjon, osv. Her er det ikke noe dill. Kun godt og praktisk håndverk.

Og: skulle en hatt høyttalere i Starship Enterprise måtte det bli disse :p

Dessuten har de en annen fordel: på grunn av at coveret strekker seg over, og dekker mesteparten av toppen er det ikke plass til blomsterpotte.

Men Parasound, ja! Siden jeg leste de første reviews av Halo 21, har jeg innbilt meg at disse kunne være tingen.

Nå koster de vel 25k i norge, men har sett de brukt på ebay for 8k. Men såvidt jeg har skjønt kan en ikke switche de til 220v.

Parasound JC1: Monoblokkene er et enda større sikleobjekt, kan switches, men er svært sjeldne å finne på bruktmarkedet, og som regel er det nesten nypris..

Sikkert et tegn på kvalitet, men husleia må også betales.

Så mye power (minst 200/ 8 ), rask og dynamisk, men med mykere diskant?

ny/brukt/vintage spiller ingen rolle.

Forslag?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Må hjelpe en SNELL venn vet du :)

Jeg brukte totalt 1000 watt på de..Og det trivdes de med...En får jo kjøpt eldre utgaver av Parsound selvom den nye Halo serien er mye penere å se på. HCA 2200 feks, eller hvis du er heldig en HCA 3500. Der har du en plugg som vil sparke bra. Har sett de solgt for runft 12000,-.

Et annet forslag er Aragon Palladium. Dette er heftige saker som sparker liv i det meste av Snell. Er du så heldig å få tak i et par Nad 208 så er nok det også gøy..Og Adcom har jo også sin menighet. Helt klart mye for penga der...
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Som tidligere eier av disse høyttalerne vil jeg bidra med mitt: Når "High Fidelity" testet disse høyttalerne konkuderte de med at dette var supre høyttalere, med bedre dynamikk enn sine få engelske konkurenter. En forutsetning var rett forsterkeroppsett, de ville ikke anbefale noe mindre enn 2X 250w til bassen og 2x 100w klasse A, til diskant/mellomtone. Selv brukte jeg en Counterpoint NPS 400 og en Plinius SA 100 mk2. Det fungerte fint.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Takk for det, DAChild

DP fikk jeg også anbefalt av en kompis med dype røtter i hifimiljøet.

Men så har jeg sett endel omtaler hvor DP omtales som skarp og krass i de øvre regionene. Men de er interessante dyr, disse! De 70-kilos klossene. For ikke å snakke om 90. Men de er sjelden tilgjengelige på bruktmarkedet.

Hvis noen vil bytte mot et sett Tandberg 3002/3003, strøkne og velfungerende så er jeg lutter øre.

Foo
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Hei Geir!

Innenfor mitt budsjett har jeg ikke noe annet valg enn å gå til PA forsterkere for å finne denslags watt.

Det har jeg også blitt anbefalt. "Her er det kun snakk om å tilføre nok strømstyrke" var den nøyaktige ordlyden..

Men for det første er de stygge, for det andre er det flaut og så er det vel bare brutal kraft uten nyanser.

Ice-power, kanskje. Menhar hørt at de er kliniske og skarpe. Nettopp det jeg ikke trenger..

Foo.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har testa Midgard 6.1 x 4 på de...Dvs 4x600 watt...Det låt ikke pent...Hardt og påtrengende...


Noe å tenke på er om en rør forsterker på mellomtone diskant kunne være noe...Et annet merke du finner fra gang en sjelden gang er Jeff Rowland. De første de hadde. Tenker da spes på modell 5 og 8.... De er ikke skarpe ihvertfall :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
foo skrev:
Takk for det, DAChild

DP fikk jeg også anbefalt av en kompis med dype røtter i hifimiljøet.

Men så har jeg sett endel omtaler hvor DP omtales som skarp og krass i de øvre regionene. Men de er interessante dyr, disse! De 70-kilos klossene. For ikke å snakke om 90. Men de er sjelden tilgjengelige på bruktmarkedet.

Hvis noen vil bytte mot et sett Tandberg 3002/3003, strøkne og velfungerende så er jeg lutter øre.

Foo
Skjønner ikke hvor du har dette ifra?
Skarp og krass har ikke noe med eldre dp'r å gjøre imo........
Har selv en DP no1 som jeg bruker på bassene. Denne står ikke tilbake for min McIntosh på 2x350, kjører faktisk delefilteret på samme nivå på disse to, uansett føles dp'n som rå både på effekt og lyd!
Strømstyrke er cluet her, og det er nettop det din Sneller trenger, ikke bli for opphengt i oppgitt effekt...................
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Geir_Bjerkaas skrev:
Som tidligere eier av disse høyttalerne vil jeg bidra med mitt: Når "High Fidelity" testet disse høyttalerne konkuderte de med at dette var supre høyttalere, med bedre dynamikk enn sine få engelske konkurenter. En forutsetning var rett forsterkeroppsett, de ville ikke anbefale noe mindre enn 2X 250w til bassen og 2x 100w klasse A, til diskant/mellomtone. Selv brukte jeg en Counterpoint NPS 400 og en Plinius SA 100 mk2. Det fungerte fint.
Med så ulik wattstyrke, så kreves jo et eget delefilter. Hva slags delefilter brukte "High Fidelity" Geir?
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Jeff Rowland er notert, HCS.

Skal kikke!

Foo.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Du får ta noen bilder av de vakre beista å legge det ut :)
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Jeg har aldri hørt en DP forsterker, men leste i en test av en nyere DP at den hadde den "typiske DP-sunden" dvs. noe røff i kantene...ok jeg fant sitatet..:

"Derimot har det minst like norske Dynamic Precision generelt større dynamisk kontrast enn de aller fleste, selv om også Leif Ernstsen er flink til å gi tilstrekkelig "kropp" og en nøktern og ærlig diskant til sitt lydbilde. Likevel er DP-forsterkere om mulig enda mer kontroversielle enn Electrocompaniet med gjentatte påstander om at elektronikken til mann/kone bedriften på Kjeller låter "hardt, tynt og generelt umusikalsk".

http://www.dynamicprecision.no/Pages_No/404N_Test.html

Så om en allerede sliter med noe skarp diskant, så kan en bli litt skeptisk....

Men dette er også enkeltpersoners subjektive meninger, og bør som sådan tas med en stor klype salt.

Til en har hørt selv.

Ingenting er vel bedre enn å støtte norsk hifi, ikke på grunn av nostalgi, men fordi det faktisk låter bra!

Foo
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
DAChild skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Som tidligere eier av disse høyttalerne vil jeg bidra med mitt: Når "High Fidelity" testet disse høyttalerne konkuderte de med at dette var supre høyttalere, med bedre dynamikk enn sine få engelske konkurenter. En forutsetning var rett forsterkeroppsett, de ville ikke anbefale noe mindre enn 2X 250w til bassen og 2x 100w klasse A, til diskant/mellomtone. Selv brukte jeg en Counterpoint NPS 400 og en Plinius SA 100 mk2. Det fungerte fint.
Med så ulik wattstyrke, så kreves jo et eget delefilter. Hva slags delefilter brukte "High Fidelity" Geir?
Du bruker det innebygde delefilteret og biamper. Forskjellig wattstyrke er ikke noe promblem så lenge følsomheten på inngangen er nogenlunde lik. Diskant/mellomtone krever uansett ikke like mye effekt som bass. Jeg prøvde også å kjøre med et elektronisk delefilter som skulle være laget spesiellt for Snell A serien(kjøpt på e-bay, litt eldre dato.) Bypasset den spolen som sitter i bass-delen av høyttalerne. Diskant/mellomtone ble veldig hard av dette mens bassen ble et lite hakk bedre. Da kunne jeg også regulere nivået på bassen uavhengig av dikant/mellomt. Tror at et godt alternativ på diskant/mellomtone kan være den 505 forsterkeren til Copland. Litt lite watt muligens, men veldig fin lyd, og så bruke en billigere transistor evt. pa forsterker i bassen.(Pa forsterkere har jo også den fordelen at de som regel har nivåregulering på inngangen.
 

audionoten

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Innlegg
30
Antall liker
0
Sikkert sant at det trengs store forsterkere, men når jeg demostrerte de i butikk fikk jeg ALDRI bedre lyd enn med audio innovations serie1000 monoblokkene. Det var ikke mange watt, men klasse a. Aldri slitsomt, utrolig bredt og dypt. Kanskje en grunn til at disse merkene alltid fungerte utrolig bra......(PQ var jo som kjent særs glad i snell...)
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Har hørt EC på disse å det spiller meget bra,men hakket videre vill være en McIntosh.
lykke til!
mvh.kjell
 

Blixa

Medlem
Ble medlem
24.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
0
Sted
Telemark
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg har prøvd med Musical Innovation MI11 og MI mosfet SE 2x250w og en DP på 250w. Begge låt bra. Husker ikke så godt forskjell i diskant. Mulig det er det. Men trøkket jeg får i A3iene med DP er fantastisk.

Mvh Espen
 
Topp Bunn