Matching til Klipsch RF-7

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
Må få gratulere med et par RF7!
Hva havna prisen på tilslutt? :-X

Ang. Matching : Jeg bruker i dag EC 4.7 og EC aw100dmb på et par RF5, dette syns jeg spiller meget bra uten å gå inn på detaljer...

Ang. innspilling : Klipsch out of the box er et mareritt, ALL dynamikken man er vant med fra Klipsch er borte vekk, hornet er hardt og absolutt ikke oppløst, mellomregisteret er også bare en vits...

Etter 20timer skjer det noe, men ikke alt....

Jeg fikk meg faktisk en "aha" opplevelse i helgen, det er da 5mnd etter jeg pakka opp mine RF5 fra esken, de er blitt spilt MYE på helt siden jeg fikk dem, brukt til alt fra musikk til tvlyd mange timer hver dag! Først nå syns jeg de begyner å falle på plass slik jeg vet at klipsch skal låte! ;)

Jeg valgte å lavære motfase "trikkset" og bare vente til de ble ferdig innspilt, det tar tid, men er morstomt også :D

Lykke til!

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Jeg syns omtalen av Roar Malmin og hans Musical Innovation 2 ble for ensidig fokusert på effekt og høytspilling. Det blir helt feil. Selv spiller jeg med dette effekttrinnet og for tiden litt vintage som forforsterker (Huldra 10), - det låter stort, varmt og ... ja, bærre lækkert.
Malmin selv har forresten bl.a. to svære Klipsch'er til testing av forsterkerne sine.

mvh

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Dette må du forklare nærmere. Elementene spiller jo vitterlig like mye frem som bak uavhengig av fasen. Svinger ikke elementet rundt senterstilling?

Mvh
Bjørn

Dersom høyttalerne stilles front mot front og kablene på den ene høyttaleren byttes om vil elementene hele tiden "følge hverandre" og gi hverandre "hjelp" . Mye av lyden/bråket vil bli borte også da de i stor grad nuller hverandre ut. Rask inspilling! Dersom det fortsatt bråker for mye kan det henges over noen dyner etc før man stikker ut av huset

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.188
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det ligger neppe noen logikk bak dette, Isbjorn, bare psykologi! :D

Mvh
Håkon
Hvordan spille inn de vanskelige RF-7 raskest og best mulig? Dette HØRES ut som psykologi, men der det noen som har prøvd? Skal ikke kreve blindtest ;)
Jeg TROR at det finnes forskjellige måter å spille inn høytalere på som er mer effektive enn andre..
Med biler kan man ikke måle ytelse og kjøreglede kun med watt/hk, men skikkelige autofile føler også på dreiemoment, gassrespons og hvordan ytelsen leveres på forskjellige nivåer. På samme måte kan det også være forskjell på hvor raskt og bra høytalere blir innspilt på grunn av forskjellige input (frekvenser, pulsrespons osv.), kilde, forforsterker og effektforsterker.. Kanskje en kraftig effektforsterker med høy dempningsfaktor kombinert med hard og dyp teknomusikk vil være mer effektiv til innspilling enn en liten rørforsterker som gjengir blokkfløytemusikk?

R

Rojoh

Gjest
Men hva med Doxa?
Ingen som har prøvd denne på Klipsch?
Regner med å prøve ut den nye 140 Signaturen på Klipsch (RB-75) ganske snart. Tror faktisk det kan fungere veldig bra ettersom vi fikk lyttet litt til disse Klipsch'ene igår.

Mvh. Johan

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ett lite apropo til kostnader med rør kontra transistor. Når ett rør ryker, noe som skjelden skjer, er det som regel kun å skifte røret, evnt. katodemotstand.. Når utgangen på transistorforsterkeren ryker raser ofte halve boksen og samtidig leveres gjerne likespenning til høyttalerne slik at disse også brenner. Har sett mange slike. Og om du tror at transistorforsterkeren er vedlikeholdsfri, så tenk over at kondensatorer tørker ut og må skiftes etter en tids bruk. På den andre siden vil rørforsterkeren gjerne gi deg så god lyd at den blir i systemet, mens transistorvariantene kommer og går.

Samleren

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Bare det drar i klasse A, så er mye gjort. ;)

OlaK

Fersking
Ble medlem
09.04.2006
Antall liker
0
noen som har prøvd rf 7 på parasound a21? er litt i tenke benken på denne kombinasjonen!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.657
Torget vurderinger
2
noen som har prøvd rf 7 på parasound a21? er litt i tenke benken på denne kombinasjonen!
BHO sier kodeordet her ovenfor: Klasse A.
Tenker du på en a21 burde kanskje fornavnet være Sugden og ikke Parasound? :)

Mvh
Håkon

R

Rojoh

Gjest
Har nå prøvd Doxa effekttrinn på Klipsch RB-75. Tror jeg vil konkludere med at da begir man seg inn på en litt vanskelig matchingsvei. Mulig at man kan lykkes, men særlig enkelt blir det ikke. Ville nok prøvd noe annet.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Det lønner seg alltid å ha litt forskjellig utstyr liggende... ;) Fikk låne med meg preamp som Arne (Cobra2) har laget, og det passet ikke særlig bra sammen med Doxa'en. På Aragon'en derimot låter det faktisk ganske tøft (mener ikke hardt og spisst - kan vri opp volumet det jeg ønsker uten at sss-lyder legges merke til) etter at utstyret hadde fått varmen i seg. Moralen er: Prøv litt her og prøv litt der osv.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Har nå prøvd Doxa effekttrinn på Klipsch RB-75. Tror jeg vil konkludere med at da begir man seg inn på en litt vanskelig matchingsvei. Mulig at man kan lykkes, men særlig enkelt blir det ikke. Ville nok prøvd noe annet.
Beklager! Elektronikken var kald, og konklusjonen var heelt på trynet. Doxa fungerer meget bra - iallefall min 140 Signature lettere modifisert av Malmin. Nå spiller Dylan - Street Legal - New Pony helt utmerket på Klipsch RB-75/DIY pre/Meridian 506.20.

Mvh. Johan

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Beklager! Elektronikken var kald, og konklusjonen var heelt på trynet. Doxa fungerer meget bra - iallefall min 140 Signature lettere modifisert av Malmin. Nå spiller Dylan - Street Legal - New Pony helt utmerket på Klipsch RB-75/DIY pre/Meridian 506.20.

Mvh. Johan

Ok bra du testet en gang til da!
Hva består modifiseringene av?

Hvordan vil du beskrive lyden da?

Ps,de Klipsch høytalerene passet jo størrelsemessig til basskassene dine.
Bare å male basskassene svarte så tror de fleste at det er et matchende sett. ;D

R

Rojoh

Gjest
Nå kjenner jeg ikke alle detaljene i modifiseringen, men nye høyttalerterminaler, RCA-plugger, internkabling, filtrering på inngang, 4 elektrolytter i PS kontra 2 på std. og mer normal inng.impedans. Våger på stående fot ikke å si for mye om hvordan den låter vs. standard 140Signature.

Det låter friskt, rent og jeg synes det "flyter" godt. Ingen hardheter å spore her, nei. Vokal låter ganske naturlig varm og tilstedeværende (ikke laidback, men ørlite frempå kanskje?). Synes ikke det blir for tynnt nedover heller, så med RF-7 skulle det bli plenty smekk! Når det gjelder klangbalansen, så kommer du fint i mål med vanlig standard prosedyre: Matching. Nå må du huske på at utstyret er mer eller mindre vilkårlig sammensatt, og jeg våger mitt gode navn og rykte på at man kan få Klipsch til å låte flott med Doxa som effektleverandør.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Ps,de Klipsch høytalerene passet jo størrelsemessig til basskassene dine.
Bare å male basskassene svarte så tror de fleste at det er et matchende sett. ;D
Ja, RB-75 er da ikke så store?
;D

R

Rojoh

Gjest
Kate Bush - Kick Inside fungerer også helt utmerket (Ikke noe remaster her - sikkert 10 år siden jeg kjøpte cd'en). Musikken har "farger" i motsetning til den gråheten man merker om det blir for lyst og skingrende eller for ullent og innelukket. Kommer nok til å gjøre flere tester med div. utstyr fremover, så jeg kommer nok tilbake med flere inntrykk.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hva ville du velge?
Triangle eller Klipsch?

R

Rojoh

Gjest
Vanskelig spørsmål. De er nemlig ikke så like som man kanskje skulle tro. Jeg synes Triangle'ne er litt lysere, så de hadde nok ikke passet inn i oppsettet jeg har stående her nå. Igjen et spørsmål om matching. Triangle'ne låter utrolig fint på Ellef's elektronikk (CJ effekt/EAR rørpre/Arcam FMJ DVD-spiller) Mangler en del på lydtrykk/uanstrengthet ift. Klipsch. Kan rett og slett ikke spille så høyt. (Dette gjelder Comete ES med 6,5") Klipsch har også en noe mer "romslig" måte å gjengi mellomtonen på (sikkert grunnet hornet). Blir litt mer live-lyd om man kan kalle det det.

Triangle har til gjengjeld en meget flott diskantgjengivelse. Veldig luftig. Mellomtonen er også meeget bra. Ikke særlig dypbass, men masse liv i mellombassen. Rytme og driv er Triangle veldig gode på. Klipsch har mer å gå på mht. makrodynamikk og lydtrykk. Noen vil også like "live-lyden", mens andre sikkert ikke kan fordra den. Triangle er heller ikke verdensmestre i nøytralitet, men det funker bra likevel. Gir litt ekstra liv og gnist til musikken.

Begge disse har en fin evne til å engasjere, og jeg kunne levd lykkelig med begge. Mulig at Triangle er litt mer følsom ved matching av øvrig utstyr. Skal det spilles høyt, så ville jeg valgt Klipsch. Klarer du deg uten øredøvende lydtrykk, så kan Triangle gi vel så mye ren, pur spilleglede som Klipsch og med en utrolig flott mellomtone/diskant-gjengivelse.

Mvh. Johan

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Veldig bra beskrivelse,Johan ;)

Det er aldri lett å beskrive høytaleres lydsignatur slik at andre kan gjøre valg basert på din beskrivelse.
Men dette syntes jeg du klarte bra.

Men det var en ting jeg stusset på.
Triangle har rytme og driv skriver du,
men er ikke det dette som er varemerket til Klipsch da?

Uansett så virker det,utifra det du beskriver, som om Klipsch er for eldre rock mens Triangle liker seg best på moderne musikk.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
[quote

Om rør er helt uaktuelt så vill jeg ha gått for EC fremfor Rotel på RF-7.Er noe spesielt med lyden i EC. [/quote]

Støttes.. Jeg har eid mye Rotel selv.. De har store pusteproblemer med HT som krever litt.. EC har vel ikke de største strømforsyningene de heller, men jeg opplever de som "mye" bedre enn Rotel.. (Er ikke eier av EC heller.. Bare så det er sagt.)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ser ut som om det blir Electrocompaniet ja :D
Kameraten sikler på disse 180 watts monoblokkene med Larvikitt front.
Ikke et dårlig valg ifølge flere Klipsch eiere.

R

Rojoh

Gjest
Men det var en ting jeg stusset på.
Triangle har rytme og driv skriver du,
men er ikke det dette som er varemerket til Klipsch da?
Forsåvidt, men Triangle'ne har mer futt i mellombassen og i mellomtonen et sted. Dette gir seg utslag at trommer, bass, gitar, cymbal og vokal får litt ekstra trøkk. Ikke nøytralt, men akk så morro. Eldre rock trives helt utmerket på Triangle. Selvsagt kan Klipsch også rocke med masse driv og rytme, men da må elektronikken kompensere litt for den (ift. Triangle) noe mer anonyme midbassen og mellomtonen. Min oppfatning er at Klipsch, til tross for sin flotte dynamikk, kan i enkelte sammenhenger faktisk bli litt laidback. Dette dreper imho driv og rytme. Triangle har dette innebygget, og faren med dette er at det kan bli for aggressivt og lyst. I begge tilfeller må man ta litt hensyn til valg av elektronikk. Jeg synes også at overgangen mellom diskant og mid/bass er bedre på Triangle.

Uansett så virker det,utifra det du beskriver, som om Klipsch er for eldre rock mens Triangle liker seg best på moderne musikk.
Tja. Triangle's friskhet kan puste nytt liv i gamle rockeplater. Mer moderne innspillinger profiterer gjerne på økt headroom/evnen til å spille ustresset ved et gitt volum. Her holder jeg en knapp på Klipsch.

Vil igjen bare minne om at jeg nå sammenligner 6,5" mot 8" og dobbelt volum i favør Klipsch. Prismessig og ytelsesmessig er den gulvstående Altea ES kanskje mer sammenlignbar?

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Gode observasjoner Rojoh.
Er du interessert å prøve rørforforsterkeren min, så vet du hvor du finner den.

Må bare supplere med at trianglene skiller lite på dårlige/gode innspillinger. Jeg vet ikke lengre hvilke av CDène mine som har dårlig lyd. Artrock fra 70tallet lyder som nytt igjen.

Lf

R

Rojoh

Gjest
...og du skal vel snart prøve Klipsch på 300B? ;)

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
I løpet av neste uke håper jeg :)

Nå må jeg komme meg ut i fin været. Ørret og uteøl sesongen er i full gang. Tror jeg velger ørretfiske i dag jeg...................

Lf

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da har karmeraten fått hjem et par Rf-7!
De første tilbakemeldingene på sms er:
Sinnsykt!
Rått!
Banker CV på alt!
Veldig varm og fin lyd.
Spiller jæ...høyt!

Og da jeg spørte hvor høyt han hadde spilt?
Ca 1/5!!! En femtedel av maks volum!

Da måtte jeg ringe han å prate litt...
Han var storfornøyd selv om de var tatt rett ut av eskene og koplet opp. ;D

Jeg må ta en tur utom i løpet av uken å høre selv,men han er jo fornøyd allerede,selv uten innspilling.

T

timc

Gjest
Annbefaler deg å vente et par uker med det. Nye Klipsch er helt forferdelig i mine ører. Dersom han syntes det spillte bra rett ut av esken har han mye morro i vente ;)

Mvh

Topp Bunn