Rørutstyr Matche rør

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.965
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Hva betyr det å matche rør?
Jeg skal ha meg nye effektrør

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.495
Torget vurderinger
2
Det finnes matchede rør og virkelig matchede rør…
For en push pull rørforsterker bør strømmen i hvert rør par være det samme. Det nuller ut metningen i utgangstransformatoren og gir optimal drift. Er rørene virkelig godt matchet er strømmen den samme ved samme gitter og anode spenning, OG har samme forsterkning. Er det ubalanse kan feks er kraftig basstoner forvrenge før det ellers ville gjort

Er rørene ikke matchet to må balansen justeres med bias innstilling på begge rør i sammekanal leder like mye strøm ved 0 signal .
Har man ikke bias innstilling blir det viktigere å ha matchede rør.

TC Tubes leverte meg KT 120 rør matchet både på min forsterkers operasjonspunkt ( Vg, Va, og I a) og gain.
Det ble bekreftet av min rørTracer

Hvis det ikke er matchet vil forvregning oppstå på lavere effekt enn oppgitt effekt. , og det kan antagelig bli krossover forsterkning som er stygg å høre på

man ønsker matchede par så begge rør i en kanal er like, og at hver kanal også forsterker likt..

men ørene tolererer mye , ikKE sikkert man hører så mye galt heller ihvertfall ikke på moderat nivå

Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.965
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Så å kjøpe rør som man ikke vet om er matchet eller ikke er ikke spesielt lurt mao?

Topp Bunn