Matan Music Server - Endelig kompromissløs high end PC-løsning

R

Roysen

Gjest
Jeg er veldig uenig i at denne flyttes til datahjørnet da komponenten ikke er en PC med dens mange bruksområder. Dette er en ren hi-fi komponent på linje med en f.eks. en USB DAC.

Ved å flytte tråden hit får den langt færre lesere og passerer under radaren til flere som kunne vært interessert, men som ikke deltar i denne tråden.

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Den har oppbygging som datamaskin, og pc/mac/servere o.l. som lydavspillere diskuteres under Datahjørnet.

For å si det på en annen måte - hvis det ikke er 8-track, kassett, dat, cd, dvd, sacd, blu-ray, vhs, beta eller vinyl så er datahjørnet den korrekte plassen.

R

Roysen

Gjest
Okay, jeg får vel godta den inndelingen selv om jeg ikke er helt enig. Litt av poenget mitt bak spørsmålet er at tråden var full av liv og innlegg før den ble flyttet. Ikke alle er så begeistret for for eller klar for å kalle PC-basert avspilling for high end. Produkter som havner i den kategorien blir fort mine interessante. Denne komponenten mener jeg har temmelig lite felles med en PC å gjøre bortsett fra at den inneholder en harddsik og avspiller filer. Alt annet ved produkt bærer større likhet med en velbygget digitalrigg ala Wadia, Esoteric, dCS etc.

Men det er nå meg og mine meninger.

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men kan være en god ide om inndeling i HFS3. Eks. signalkilde som et forum. Uavhengig av om det er vinyl, cd, data, FM, etc.... Berre start tema Roy

G

Gjestemedlem

Gjest
Datahjørnet fungerer i praksis mest som en plass der folk tar opp forskjellige datatekniske problemer og løsninger. Svært mange av trådene der, også dem som blir flyttet dit har ingenting direkte med musikkavspilling å gjøre, men kan like gjene være en diskusjon om et OS, en iPad, et databaseprogram, filformater og annet.

Jeg håper derfor at det i HFS3 ikke blir behov for at kunstig skille mellom moderne kilder og gammeldagse formater ved at førstnevnte tråder skal utskilles i en egen undergruppe, som om dette var noe mindreverdig i hifisammenheng. Den forespeilte muligheten til å tagge tråder burde gjøre det enkelt å sortere disse etter ønske og dermed også unngå en unødvendig fragmentering av Hifi generelt.

Jeg er spesielt lite glad for flytting av tråder som folk bevist poster i generelt for diskutere disse i en generell hifisammenheng og ikke i en datasammenheng.

Hvis man ser litt nøkternt på det er jo en CD-spiller i dag ikke annet enn en puslete datamaskin med et lydkort og et DVD-rom drev i uansett. Eneste forskjellen er at man ikke kan bruke den til noe annet nyttig.

Hifi-teknologien går fremover og avspilling fra andre kilder enn disketter, bånd og vinyl tar over, og de fortjener ikke lenger å bli sett på noen noe nerdete som skal henvises til egne subgrupper når man vil snakke om dem. Det smaker mer av politikk enn ordenssans.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med Gjestemedlem. Det eventuelle skillet bør gå mellom signalkilde for audio (subgrupper vinyl, CD/SACD, spolebånd/kassett, FM/DAB, server/streaming, etc) og generelle datatekniske spørsmål av typen "F..n, nå har Windows krasjet igjen."

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Dette er et puristisk Hifi forum! Klart man må skille mellom edle og uedle metoder å spille av musikk.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg er helt enig i at vi bør endre på dette, og den opprinnelige tanken var at datahjørnet skulle fungere for pc-tekniske spørsmål.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.663
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, det skurrer i meg når jeg ser Squeezebokser, Linn DS-spillere og slikt under Datahjørnet. De har ikke mer å gjøre der enn CD-spillere har, egentlig.

Topp Bunn