Masterverket - «Fairytales» gjenutgis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg kjøpte 24bit/192khz-kopien fra Klicktrack.no. Jeg var litt skeptisk, da den åpenbart er oppsamplet, men... Det låter fascinerende bra, og heller ikke jeg la merke til de fire hertzene og det nervøse pianoet.

    Nå har jeg likevel sendt en mail til plateselskapet, via klicktrack, for å spørre om jeg, som har kjøpt albumet digitalt, blir tilbudt den korrigerte versjonen, når den er klar.

    Har, foreløpig, ikke fått noe svar.
    Svar fra produsenten vedrørende usampling:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...rket-fairytalesa-gjenutgis-6.html#post2165240

    Vi upsampler aldri. CD-versjonen er laget av 192kHz/24bit master. Konvertert i Merging Pyramix.
    Kombinasjonen god akustikk, gode instrumenter og fantastiske utøvere vil aldri gå av mote.
    Føler vel egentlig at all ære bør gå til de som skapte dette på 80-tallet. Både foran og bak glasset.
    At man nå har fått en ny overføring av materialet er bare en bonus for alle som har (og vil få) et nært forhold til denne produksjonen.

    Fra et nerde-ståsted, har Schoeps og Neumann U87 holdt tidens tann og høres fortsatt i det fleste av Kongshaugs produksjoner
    samt en rekke klassiske produksjoner. Det er mye musikk som ikke når ut til det store publikumet siden det gis ut et hav av musikk - der det aller meste man hører om er i pop/rock-sjangeren. Jeg kan prøve å tipse om ting når jeg får produksjoner som evnt. kunne være interessant for dere.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...rytalesa-gjenutgis-6.html#vTAzrTQAC6pMt0Cr.99
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Om det originale opptaket ble gjort med den obskøne samplingsfrekvensen 50.4 KhZ, så må vel en utgivelse som er på 192 KhZ være oppsamplet?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Egentlig ikke, for sånn jeg skjønte det så ble det analoge signalet ut fra båndmaskinen brukt som kilde, og man gjorde et opptak av dette igjen. Da gjør man en ny AD-konvertering, som rent teknisk jo ikke er en upsampling.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Jeg kjøpte 24bit/192khz-kopien fra Klicktrack.no. Jeg var litt skeptisk, da den åpenbart er oppsamplet, men... Det låter fascinerende bra, og heller ikke jeg la merke til de fire hertzene og det nervøse pianoet.

    Nå har jeg likevel sendt en mail til plateselskapet, via klicktrack, for å spørre om jeg, som har kjøpt albumet digitalt, blir tilbudt den korrigerte versjonen, når den er klar.

    Har, foreløpig, ikke fått noe svar.
    Fint om du holder oss oppdatert når/om du får svar! Jeg er i samme situasjon... :rolleyes:
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Egentlig ikke, for sånn jeg skjønte det så ble det analoge signalet ut fra båndmaskinen brukt som kilde, og man gjorde et opptak av dette igjen. Da gjør man en ny AD-konvertering, som rent teknisk jo ikke er en upsampling.
    Var ikke dette Norges første digitale innspilling, da?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mulig. Båndmaskinen var digital, men den hadde så vidt jeg husker kun analoge utganger. Det var ikke mulig å hente noe digitalt signal fra den.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Nå er det flere nettsbutikker som har slippdato i november 2017 for Radka Toneff "Fairytales" Original Master Edition på CD. Er dette en ny utgave med eventuelt korrigert hastighet? annen dynamikk komprimering?
    Eller den samme som ble utgitt for 2 år siden?
    Det er ikke vanlig å annonsere ny slippdato for CD'er som må re-presses grunnet utsolgt.

    Noen som vet?
    Skjermbilde 2017-10-30 kl. 14.02.23.jpg
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg kjøpte den opprinnelige remasteren fra Klicktrack og la inn en oppføring i Album details - Dynamic Range Database

    Denne hadde katalognummer ODINCD9551 og den nye som du viser til har nummer ODINCD9561. Jeg vet ikke hvordan nummereringen forgår og om samme nummeret beholdes for samme master. Men mulig det er en ny utgivelse da nummeret er endret.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg kjøpte den opprinnelige remasteren fra Klicktrack og la inn en oppføring i Album details - Dynamic Range Database

    Denne hadde katalognummer ODINCD9551 og den nye som du viser til har nummer ODINCD9561. Jeg vet ikke hvordan nummereringen forgår og om samme nummeret beholdes for samme master. Men mulig det er en ny utgivelse da nummeret er endret.
    Det indikerer en ny utgivelse.

    Da må man kjøpe plata enda en gang.:rolleyes:
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Det er (var) i alle fall en kar her på hifisentralen som hadde jobbet med remaster-prosjektet i forrige runde og som sikkert kan gi mer informasjon om hva som er endringer i den nye utgivelsen.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvor mange utgaver det er av denne, har orginalen på vinyl og cd + den remastrede som kom for ett par år siden på cd og vinyl.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Vinylen slipper til fredag.

    Record of the month i Aril-nummeret av Stereophile hvor de er over seg av begeistring.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Første dato jeg så var august 17, kjøpte den i oktober og siden har datoen bare sklidd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører ikke noe digital cold på den gamle CD-utgivelsen, så det er nok noe galt med ørene mine (rippet ALAC-fil gjennom Stax SR-009 hodetelefoner og rør-forsterker).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har nesten alle versjoner som er utgitt og mener original CD er en av de dårligste. Sikkert noe galt med ørene mine.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg sier ikke at det ikke er forskjell, bare at selv den originale CDen lyder fint i mine (etter hvert ganske gamle) ører. Jeg hører som sagt ikke noe "digital cold" der.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sier ikke at det ikke er forskjell, bare at selv den originale CDen lyder fint i mine (etter hvert ganske gamle) ører. Jeg hører som sagt ikke noe "digital cold" der.
    Kanskje det er bokstavelig talt nettopp at etter hvert gamle ører ikke hører nettopp det ?

    I beste mening :rolleyes:
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Mulig at jeg husker feil men etter det jeg erindrer så er første CD utgivelsen laget av en analog kopi fra en beta(!) kassett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte den på nytt fra CD nå over hovedanlegget (Conrad-Johnson, Sonus faber), og det er et lite slør over vokalen som jeg ikke hørte på mine Stax SR-009. Klaveret lyder fint i mine ører.
    Jeg har ingen tro på at mine ører er spesielt gode, jeg heller vel egentlig til at de er ganske dårlige. Derfor fokuserer jeg mer og mer på musikken og mindre og mindre på hi-fi. Det er et paradoks at når man blir endre og har økonomi til å kjøpe det beste av det beste, er hørselen såpass dårlig at det er bortkastede penger.

    Fairytales ble, ifølge STereophile, tatt opp på en slik:



    Den opprinnelige CDen ble lagd fra en Sony PCM-F1 som brukte ß-kassetter.

     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ingen tro på at mine ører er spesielt gode, jeg heller vel egentlig til at de er ganske dårlige. Derfor fokuserer jeg mer og mer på musikken og mindre og mindre på hi-fi. Det er et paradoks at når man blir endre og har økonomi til å kjøpe det beste av det beste, er hørselen såpass dårlig at det er bortkastede penger.
    På den andre siden så har vi audiogeeks en tendens til å bli bedre til å lytte.
     

    sheep2

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2012
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Jeg har nesten alle versjoner som er utgitt og mener original CD er en av de dårligste. Sikkert noe galt med ørene mine.
    Enig. Dessuten er det først i de to siste CD utgivelsene (2015? og 2017) at høyre og venstre kanal ikke er byttet om. Dette er sikkert godt kjent, men synes det er et paradoks at det tok så mange år før det ble rettet opp.
    Siste CD utgivelse er forresten klart den beste til nå (flygelet høres endelig ut som det er stemt).
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Første dato jeg så var august 17, kjøpte den i oktober og siden har datoen bare sklidd.
    Det er fortsatt glatt som faen. Vi glir videre. Skal vi håpe på en gang i 2018 i det minste ?

    Fairytales_ny dato.JPG
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Slippdato 6. april på Big Dipper, men det er bare veiledende antar jeg :). Jeg holder ikke pusten til mine eks kommer...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Til dere som venter på vinylen; det er jo et jævlig stort paradoks at man så sterkt ønsker en veldig tidlig digital innspilling ikke avspilt digitalt, men analogt. Enig? :D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nei, har original CD, SACD fra 2017, highres-fil, original vinyl, remaster 2015 og venter altså på remaster 2018. Den originale vinylen låter langt bedre enn original CD her i huset. Hva er paradoksalt med å vente på den nye vinylen da? Jeg bestilte noen ex i oktober for å gi bort til jul og rekker det forhåpentligvis i år.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Så en analog kopi lyder bedre enn den digitale originalen. Det kan jo være, men det må i så fall være fordi den analoge versjonen legger til noe (eller for så vidt fjerner noe) fra originalinnspillingen. Kan det kalles hifi da?
    Dette må jo være et erkeeksempel på at vinyl farger lyden, altså ikke gjengir den slik som den er spilt inn. Så vinyl legger til forvrengning, en forvrengning som man tydeligvis liker. Som sagt - er det da hifi?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kall det hva du vil du, sukkertopp ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor ikke ta den helt ut?

    https://shop.klicktrack.com/459824

    Fairytales, Radka Toneff and Steve Dobrogosz’s masterpiece, is the best-selling jazz album in Norway’s history, and was voted Norway’s best album of all time by 100 Norwegian musicians in a poll arranged by the newspaper Morgenbladet in 2011. The album’s remarkable sound quality quickly awarded it the status of a reference-level recording among audiophiles, while the ultra-close-up of Radka Toneff and Steve Dobrogosz’s perfectly attuned duo collaboration has served as an inspiration to both musicians and listeners for three decades, and has captured a special place in the musical hearts of thousands of people.

    Remastered from the long lost original digital master tape - 16 bit / 50,4 kHz.

    Produced by Arild Andersen
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor ikke ta den helt ut?

    https://shop.klicktrack.com/459824

    Fairytales, Radka Toneff and Steve Dobrogosz’s masterpiece, is the best-selling jazz album in Norway’s history, and was voted Norway’s best album of all time by 100 Norwegian musicians in a poll arranged by the newspaper Morgenbladet in 2011. The album’s remarkable sound quality quickly awarded it the status of a reference-level recording among audiophiles, while the ultra-close-up of Radka Toneff and Steve Dobrogosz’s perfectly attuned duo collaboration has served as an inspiration to both musicians and listeners for three decades, and has captured a special place in the musical hearts of thousands of people.

    Remastered from the long lost original digital master tape - 16 bit / 50,4 kHz.

    Produced by Arild Andersen
    Se innlegg #231.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så en analog kopi lyder bedre enn den digitale originalen. Det kan jo være, men det må i så fall være fordi den analoge versjonen legger til noe (eller for så vidt fjerner noe) fra originalinnspillingen. Kan det kalles hifi da?
    Dette må jo være et erkeeksempel på at vinyl farger lyden, altså ikke gjengir den slik som den er spilt inn. Så vinyl legger til forvrengning, en forvrengning som man tydeligvis liker. Som sagt - er det da hifi?
    Dette igjen....

    Søk.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Nei, har original CD, SACD fra 2017, highres-fil, original vinyl, remaster 2015 og venter altså på remaster 2018. Den originale vinylen låter langt bedre enn original CD her i huset. Hva er paradoksalt med å vente på den nye vinylen da? Jeg bestilte noen ex i oktober for å gi bort til jul og rekker det forhåpentligvis i år.
    Det paradoksale ligger i den eventuelle lydlige gevinsten..

    At den originale LP låter bedre enn original CD er ikke merkelig. Begge var vel produsert fra en betamax tape hvor signalet på betamax tapen var analogt? På Lp kunne man gravere rett fra tapen, på CD måtte det inn en A/D converter av prehistorisk tvilsom kvalitet.

    Pr 30 mars 2018; hvilken utgave av Fairytales låter best? :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, har original CD, SACD fra 2017, highres-fil, original vinyl, remaster 2015 og venter altså på remaster 2018. Den originale vinylen låter langt bedre enn original CD her i huset. Hva er paradoksalt med å vente på den nye vinylen da? Jeg bestilte noen ex i oktober for å gi bort til jul og rekker det forhåpentligvis i år.
    Det paradoksale ligger i den eventuelle lydlige gevinsten..

    At den originale LP låter bedre enn original CD er ikke merkelig. Begge var vel produsert fra en betamax tape hvor signalet på betamax tapen var analogt? På Lp kunne man gravere rett fra tapen, på CD måtte det inn en A/D converter av prehistorisk tvilsom kvalitet.

    Pr 30 mars 2018; hvilken utgave av Fairytales låter best? :)
    Sony-en du omtaler var digital, men inn og ut var analog. Dagens mastre er tatt rett fra Telefunken, og degraderingen som innføres av AD-konverteringen til Sony-en blir eliminert. Det betyr at uansett så blir dagens utgaver bedre enn de gamle hvis det ikke er tuklet for mye med dem. Tilfører vinylavspillingen noe ekstra? Jeg gir blaffen, jeg bruker til og med kassetter hvis jeg synes det formatet passer musikken.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er sagt før, men Radka synger stedvis surt som fy på den første utgivelsen. Det var visst noe galt med samplingsfrekvensen(?) som nå er rettet opp og den sure sangen er blitt rein.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn