Masterverket - «Fairytales» gjenutgis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Man hører neppe 2 dB peaklimiting. I praksisk kan man barbere et ellers ukomprimert opptak med 10 dB før noen er i stand til å høre det. Men når det er sagt så er det mildt komisk at man med digitale medier i praksis kan ha langt over 100 dB dynamikkområde, og likevel ser vi oss nødt til å klippe signalet i toppen...
    Godt poeng. Samtidig har utviklingen innen bitdybde vært mest verdifullt i produksjonsprossen der man nå kan ha masse headroom i opptak/miks. I tillegg til opptak i 24 bit operer de fleste DAW'er ved 32 bit slik at man har 192 dB disponibelt dynamikkområde. Spørsmålet er hvor stort dynamikkområde man praktisk er tjent med. Et svært godt dempet rom uten hørbar aircondition ligger på et sted mellom 20-30 dB SPL. Og når de fleste sjeldent hører på musikk høyere enn 90-100 dB SPL, er det en utfordring å høre det som ligger på -90 dB. Ser man på dynamikkområdet på vinyl og hva som gjøres av prosessering i vinylsteget er også 16bit luksus.

    Hva som ser bra ut på papiret og hva som fungerer optimalt i praksis bør ikke alltid henge sammen.
    Jeg la f.eks. denne masteren med Ingvild Koksvik relativt lavt: TIDAL
    Selv om den har blitt godt mottatt i hifi-kretser har artisten påpekt at den vanskelig lar seg spille av på mindre gode anlegg pga at masteren er såpass lav. Spørsmålet er da om man skal holde fast ved maks dynamikk eller at flere skal kunne ha glede av musikken..? :)
    Jeg synes egentlig dette er et slags kvasi-argument for å forsvare en viss loudness war.... hvis jeg skal være slem. Alle anlegg har da vitterlig volumkontroll...?
    Nå må det i rettferdighetens navn sies at Morgan gjør det som oppdragsgiveren har bedt ham om å gjøre.

    Jeg ser at mastering engineer Bob Ludwig (berømt mann) har mastret det nye Jeff Lynne/ELO albumet "Alone in the Universe". Selv versionen som ligger ute på HD Tracks har en DR 5-8 som er lagt ut på Dynamic Range Database. Det må jo svi i hjertet til gode gamle Bob. DR 5-8 er jo helt forferdelig. Og målgruppa til Jeff Lynne er vel mer 50-60 åringer med stereoanlegg, enn teenagers med Iphone.

    Ser et Analogue Productions i USA de siste 8 årene har annonsert med en kommende SACD av Fairytales. Kanskje rettighetshaverne til Fairytales kan se seg tjent med at en fullstendig "ikke-mastret" utgave av plata kan utgis med kun de audiophile som målgruppe?
     

    Morgan N

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    12
    Antall liker
    31
    Sted
    Oslo
    Man hører neppe 2 dB peaklimiting. I praksisk kan man barbere et ellers ukomprimert opptak med 10 dB før noen er i stand til å høre det. Men når det er sagt så er det mildt komisk at man med digitale medier i praksis kan ha langt over 100 dB dynamikkområde, og likevel ser vi oss nødt til å klippe signalet i toppen...
    Godt poeng. Samtidig har utviklingen innen bitdybde vært mest verdifullt i produksjonsprossen der man nå kan ha masse headroom i opptak/miks. I tillegg til opptak i 24 bit operer de fleste DAW'er ved 32 bit slik at man har 192 dB disponibelt dynamikkområde. Spørsmålet er hvor stort dynamikkområde man praktisk er tjent med. Et svært godt dempet rom uten hørbar aircondition ligger på et sted mellom 20-30 dB SPL. Og når de fleste sjeldent hører på musikk høyere enn 90-100 dB SPL, er det en utfordring å høre det som ligger på -90 dB. Ser man på dynamikkområdet på vinyl og hva som gjøres av prosessering i vinylsteget er også 16bit luksus.

    Hva som ser bra ut på papiret og hva som fungerer optimalt i praksis bør ikke alltid henge sammen.
    Jeg la f.eks. denne masteren med Ingvild Koksvik relativt lavt: TIDAL
    Selv om den har blitt godt mottatt i hifi-kretser har artisten påpekt at den vanskelig lar seg spille av på mindre gode anlegg pga at masteren er såpass lav. Spørsmålet er da om man skal holde fast ved maks dynamikk eller at flere skal kunne ha glede av musikken..? :)
    Jeg synes egentlig dette er et slags kvasi-argument for å forsvare en viss loudness war.... hvis jeg skal være slem. Alle anlegg har da vitterlig volumkontroll...?

    Må legge til at jeg fusker litt i faget sjøl. Jeg tar opp øvelsene til bandet jeg spiller i. Jeg hverken komprimerer eller peak-limiter noe som helst, og ender opp med noe ala det som er vist i MASVIS graf under. Ingen klager, selv ikke de som spiller av opptakene på mobiltelefonens innebyggede høyttaler.

    Vis vedlegget 351738
    Mitt poeng gikk på teoretisk mulig dynamikkområde kontra et hensiktsmessig et (alle hensyn tatt i betraktning). Men helt enig ang volumkontroll - frem til det blir innført loudnessnormalisering i alt fra streamingtjenester, radio, tv++ vil vi som jobber med mastering kontinuerlig bli møtt med "hvorfor låter det så lavt" og selv om man skulle kunne argumentere godt for seg miste kunden ved neste prosjekt. Enkelte sjangere kan låte tøft med en noe pushet estestikk (f.eks. RnB/hiphop) men en rekke sjangere vil nyte godt av innføring av loudnessnormalisering, men det vil garantert ikke skje over natten.

    Det er også en del forskjellige praksiser rundt dette. Dersom lydnivået er for lavt i Spotify, brukes en innebygget limiter for å heve signalet. Da synes ihvertfall jeg det er fint å ha kontroll på hvordan det vil låte i stedet for at det gjøres uten noen form for lydvurdering. Man vil også ha utfordringer med at man ikke får en tråd i album. At lave spor som trenger å være lav i kontekst vil bli dratt opp i nivå.
    For dere som bruker Spotify er det ingen mulighet å skru av dette uten en hack, og dere hører da på et limitert signal.

    Spotify’s ‘set the same volume level for all tracks’ option - where did it go ? And, how do you get it back ?

    Jeg tror alle kan se frem til en forhåpentligvis bra fungerende loudnessnormaliseringsstandard - både vi som jobber med produksjon og dere som lyttere.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser helt klart artistenes dilemma. Rett nok finnes alltids en volumkontroll, men vi skal nok også huske på at de fleste har ganske annerledes musikkvaner enn hva vi hifinerder har. For langt de fleste er det snakk om konsum av bakgrunnslyd, ikke aktiv, konsentrert lytting som vi liker. En låt lavt mastret låt vil vel helst bare passere ubemerket i en lang spilleliste. Vi som sitter konsentrert i sweetspot er nok unntaket.

    Kunne man derfor vurdert to forskjellige mastere? En som er skrudd noe høyere for CD, mp3 og streaming, en annen (som Morgan sin 2 dBFS lavere opprinnelige master for LP og highres ? )

    Edit: Ser Espen foreslår det samme. Den SACD-utgivelsen AP refererer til er nok Stockfish SACD'n jeg nevner tidligere i tråden.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enig med Morgan. Nøkkelen her er å få innført en standard ala kino, der "0dB" gjerne kan være -20 dBFS for min del... slik som i gamle dager på SONY PCM-1610.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    J

    Edit: Ser Espen foreslår det samme. Den SACD-utgivelsen AP refererer til er nok Stockfish SACD'n jeg nevner tidligere i tråden.
    Ja, vi tenker det samme.

    Men er nok ikke Stockfish SACD'en. Utgaven til Analogue Productions henger tilbake til den tiden da Curling Legs hadde planer om en SACD. Dette var i de årene Morten Lindberg hadde med seg alternative takes av Fairytales over til Sony Music Studios i NY for en DSD transfer fra en 50,4kHz maskin, da han trodde original-takene også var i kofferten.
    Husker jeg mailet Curling Legs en gang rundt 2009-2010 og de bekreftet den gang på mail til meg at SACD utgivelsen ikke var tatt av plakaten.
    Men mye vann har rent ut i havet siden den gang….
     
    Sist redigert:

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Blir feil for en eller annen gruppe uansett hvordan man tilpasser signalet. Greieste var jo om de forskjellige
    avspillerne gjorde sine justeringer så de passet til den bruken som var ønsket i et hvert tilfelle.
    Og vi alle kunne sitte med et perfekt utgangspunkt som en kunne herpe etter eget ønske.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Blir feil for en eller annen gruppe uansett hvordan man tilpasser signalet. Greieste var jo om de forskjellige
    avspillerne gjorde sine justeringer så de passet til den bruken som var ønsket i et hvert tilfelle.
    Og vi alle kunne sitte med et perfekt utgangspunkt som en kunne herpe etter eget ønske.
    Ja, og derfor trenger man en vedtatt standard som alle bør følge, så kan heller folk "tilpasse" sjøl med å bruke volumkontrollen...

    For å mimre litt.... Jeg kan ikke huske at noen har klaget på "lavt" lydnivå på CD i gode gamle dager, da vi hadde mega-hits som så ut som på grafen under, så hvorfor har noen egentlig grunn til å klage nå?


    toto-4.gif


    (TOTO - IV, for de som lurte på det)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Blir feil for en eller annen gruppe uansett hvordan man tilpasser signalet. Greieste var jo om de forskjellige
    avspillerne gjorde sine justeringer så de passet til den bruken som var ønsket i et hvert tilfelle.
    Og vi alle kunne sitte med et perfekt utgangspunkt som en kunne herpe etter eget ønske.
    Ja, og derfor trenger man en vedtatt standard som alle bør følge, så kan heller folk "tilpasse" sjøl med å bruke volumkontrollen...

    For å mimre litt.... Jeg kan ikke huske at noen har klaget på "lavt" lydnivå på CD i gode gamle dager, da vi hadde mega-hits som så ut som på grafen under, så hvorfor har noen egentlig grunn til å klage nå?
    Blir vel til hva man over tid blir tilvent med. Da jeg var barn var det få som klagde over at juleribba kostet 79,- pr kilo, selv med nær halvparten av disponibel inntekt i forhold til i dag. I dag blir du jo sett på som idiot hvis du kjøper ribbe til 79,- pr kg.

    Nei, i det store bildet er vi alle noen hodeløse høns som løper rundt uten mål og mening og skjønner ikke bæra om hvorfor vi egentlig gjør ditt og datt. For å repetere i sommer da jeg traff en av toppene i Universal Music skandinavia på hotell i Berlin. Under frokosten diskuterte vi Loudness War og hva den gjorde med musikken. Vedkommede snakket jo som en audiofil da han la ut om hvor utrolig sterkt han mislikte lyden på dagens utgivelser hvor musikken ikke hadde rom å puste i….da jeg spurte ham om hvorfor vi fortsetter å gjøre dette, svarte han; "Sånn er det bare i 2015!"
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Lytter nå til CD'en.
    Denne jitter-frie CD'en er produsert av Sony DADC. :)

    Kommer tilbake med noen lytteinntrykk og sammenligning med CD mot CD i morgen.

    Men, det jeg kan si er at selve transfer fra originale mastertaper over til 24/192 formatet er MESTERLIG gjort! Dette må være en nær 100% transfer. All honør til Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana og teamet bak restaureringa av tape maskinen!
     

    Vedlegg

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Ønsker å gratulere alle involverte parter i denne gjenutgivelsen med et fantastisk bra produkt, inkludert Morgan hos Propeller Mastering.

    Lyden er utrolig ren, klar og åpen. Det er som å lytte direkte inn i mastertapene!
    Jeg lyttet i 2-3 timer i går og var skikkelig fengslet av fremførelsen til Radka Toneff og Steve Dobrogosz. Det er en vanvittig bra nærhet og intimitet i den nye utgivelsen. Det er betydelig mer "kropp" på både vokal og instrument på den nye versjonen sammenlignet med den gamle CD'en.

    Ser at noen har "klaget" på et en hører for mye leppebevegelser, pustelyder etc på den nye utgivelsen. Dette har jeg ingen forståelse og sympati for. Er det en ulempe å høre hva som faktisk befinner seg på mastertapene? Selvfølgelig ikke. Ulempen tidligere har vært en mediocore transfer til en Betamax tape hvor masse små detaljer og atmosfære har blitt borte.
    På den nye CD'en fremstår musikken på en beksort bakgrunn, ikke en grå "fnidrede" bakgrunn som på den gamle CD'en. På den nye utgivelsen er alt mere presist gjengitt, som man kan forvente fra en master-original.

    Det er masse av dynamikk på den nye CD'en. Morgan hos Propeller Mastering sier at han gjort den beskjedne digitale limiteringen så transparent som overhodet mulig, og sånn høres det sannerlig ut!

    Liker du plata, bare MÅ du lytte til denne nye utgivelsen. :)
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Med fare for å spørre om noe jeg kanskje kan finne ut om jeg leser hele tråden, så spør jeg likevel.
    Er det mulig å kjøpe dette albumet som 24 bit/192 khz i ett eller annet format? Hos HDtracks eller lignende.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg fikk den nye utgaven på CD fra Platekomp. i går, og er langt på vei enig i det Espen R. skriver her. 2015-utgaven er totalt sett mye bedre enn 80-talles CDen jeg har fra før (jeg har også en nyere vinylutgave, men den har jeg ikke sammenlignet mot).

    Allikevel sitter jeg med en liten følelse av at dette er en vagt "2015-remix" av mastertapen. Det totale inntrykket av lyden bærer vel litt preg av måten å tenke lyd på i 2015? Dvs. lydvolumet skrudd ganske kraftig opp, og vokalen kjørt litt frem slik at den blir en anelse for lys og skarp i mine ører. 80-talles CDen er litt mere tilbaketrukket, spesielt i vokalen, og har en litt mørkere lyd som jeg synes passer stemmen til Toneff godt. Men det er nok litt mere distanse til henne på 80-talls utgaven fremfor den nye. Når det gjelder gjengivelsen av pianoer synes jeg det ikke er tvil om at 2015-utgaven er bedre. Mulig begge disse cd-utgavene er litt preget av lydidealer fra det tiåret de er mastret?

    Overall synes jeg det er gøy å ha begge versjonene i hylla. Og morsom historie rundt mastertapen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har lyttet litt hos Klicktrack (man får høre 30 sekunder), og sammenlignet med CD'en jeg har. Litt vanskelig å gjøre en god AB test siden den nye versjonen er mye høyere, men umiddelbart høres det ut som det er mer varme og rommelighet i den nye utgaven.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Med fare for å spørre om noe jeg kanskje kan finne ut om jeg leser hele tråden, så spør jeg likevel.
    Er det mulig å kjøpe dette albumet som 24 bit/192 khz i ett eller annet format? Hos HDtracks eller lignende.
    Her: Klicktrack Music Store : Fairytales - The Original Master Edition
    Jeg har aldri handlet hos Klicktrack. Må man tenke seg godt om hvilken PC man handler fra, eller får man noe slag lisens på å ha musikken på en PC og kan flytte den til en annen, NAS eller dess like, når den PCen nærmer seg slutten av teknisk levetid? Eller skal jeg vente på SACD-utgaven for å ha en fysisk ting å ta vare på???

    Og siste spørsmål: Får jeg spilt av 24/192 på noen av Squeezeboksene mine? Jeg har vel alle generasjoner fra Classic via Transporter til Touch. Den siste er vel mest fleksibel på HiRes formater.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg har lyttet litt hos Klicktrack (man får høre 30 sekunder), og sammenlignet med CD'en jeg har. Litt vanskelig å gjøre en god AB test siden den nye versjonen er mye høyere, men umiddelbart høres det ut som det er mer varme og rommelighet i den nye utgaven.
    Ja, jeg er litt enig i at en god AB test er litt vanskelig. Det blir på en måte litt feil å skru opp lyden på den gamle versjonen, og skru ned på den nye.

    Rent subjektivt synes jeg Fariytales mangler litt varme. Jeg er ingen stor tilhenger av Fariytales. Jeg liker f.eks. radio-opptakene på den posthume utgivelsen "Butterfly" bedre, selv om de inneholder både båndsus og en anelse "loadness-feeling".
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.364
    Jeg har vært litt lunken til denne nye utgaven tidligere i denne tråden og er er det fortsatt. På de fleste av låtene får jeg litt denne følelsen av å sitte med hue inni flygelet til Dobrogosz og at Radka sin stemme også blir for "up close". Typiske låter her er "Come down in time" og "Long daddy green". Jeg tror at man finner forklaringen på dette i den kurven som er vist tidligere hvor faseresponsen er manipulert enten i mix eller i mastering. De låtene som måler best på denne kurven låter også best i mine ører. De to låtene er "The moon.." og "My funny...". Kunne man ikke skrudd eq på en annen måte tenker nå jeg.

    Jeg hørte dette også før jeg fikk målt/analysert på min flac-utgave.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    ...

    Jeg har aldri handlet hos Klicktrack. Må man tenke seg godt om hvilken PC man handler fra, eller får man noe slag lisens på å ha musikken på en PC og kan flytte den til en annen, NAS eller dess like, når den PCen nærmer seg slutten av teknisk levetid? Eller skal jeg vente på SACD-utgaven for å ha en fysisk ting å ta vare på???
    Du laster ned flacfiler fra Klicktrack. Her er det ingen DRM så det er ikke noe problem med å flytte disse fra maskin til maskin eller konvertere fra flac til feks alac.

    Og siste spørsmål: Får jeg spilt av 24/192 på noen av Squeezeboksene mine? Jeg har vel alle generasjoner fra Classic via Transporter til Touch. Den siste er vel mest fleksibel på HiRes formater.
    Jeg tror vel 96kHz er begrensningen på Touch, men nå er det en stund siden jeg har holdt på med disse.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Radka Toneff: Sterk og hudløs

    Vises på NRK2 i kveld.

    3KyzzH_QUwGGqHqRHtg06QVpvVc-e6hRzqDyVFzoJFGA.jpg


    Radka Toneff var vokalstjernen som skinte sterkest på den norske jazzscenen på 1970-tallet. Hun spilte med noen av Europas største musikere og har vært til enorm inspirasjon for mange av dagens sangere. Radka ble bare 30 år gammel. 5. desember deles Radka Toneff Minnepris 2015 ut, og i kveld får vi gjensyn, både med gjennombruddskonserten hennes på Kongsberg Jazzfestival i 1977, samt hyllesten hun fikk fra norske artister under Oslo Jazzfestival i 2009. Presentert av bassist Arild Andersen og sanger Solveig Slettahjell.

    Tilgjengelig til: Ingen begrensning
    Produksjonsår: 2015
    Planlagt sendt: NRK2 04.12.2015 22:00
    Aldersgrense: Tillatt for alle
    Varighet: 2 timer, 21 minutter
    https://tv.nrk.no/program/MKMF15000315/radka-toneff-sterk-og-hudloes
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og siste spørsmål: Får jeg spilt av 24/192 på noen av Squeezeboksene mine? Jeg har vel alle generasjoner fra Classic via Transporter til Touch. Den siste er vel mest fleksibel på HiRes formater.
    Ja.

    Serveren (LMS) vil nedsample for deg til den nærmeste/mest egnede sampleraten som støttes av den aktuelle devicen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Radka Toneff: Sterk og hudløs

    Vises på NRK2 i kveld.

    Vis vedlegget 352266

    Radka Toneff var vokalstjernen som skinte sterkest på den norske jazzscenen på 1970-tallet. Hun spilte med noen av Europas største musikere og har vært til enorm inspirasjon for mange av dagens sangere. Radka ble bare 30 år gammel. 5. desember deles Radka Toneff Minnepris 2015 ut, og i kveld får vi gjensyn, både med gjennombruddskonserten hennes på Kongsberg Jazzfestival i 1977, samt hyllesten hun fikk fra norske artister under Oslo Jazzfestival i 2009. Presentert av bassist Arild Andersen og sanger Solveig Slettahjell.

    Tilgjengelig til: Ingen begrensning
    Produksjonsår: 2015
    Planlagt sendt: NRK2 04.12.2015 22:00
    Aldersgrense: Tillatt for alle
    Varighet: 2 timer, 21 minutter
    https://tv.nrk.no/program/MKMF15000315/radka-toneff-sterk-og-hudloes
    Må ses. Var så heldig at jeg fikk oppleve henne live. Herlig gjensyn. Tipser også om denne vidunderlige radiodokumentaren.

    https://radio.nrk.no/serie/radiodokumentaren/OAHA21001208/22-03-2008
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Jeg har vært litt lunken til denne nye utgaven tidligere i denne tråden og er er det fortsatt. På de fleste av låtene får jeg litt denne følelsen av å sitte med hue inni flygelet til Dobrogosz og at Radka sin stemme også blir for "up close". Typiske låter her er "Come down in time" og "Long daddy green". Jeg tror at man finner forklaringen på dette i den kurven som er vist tidligere hvor faseresponsen er manipulert enten i mix eller i mastering. De låtene som måler best på denne kurven låter også best i mine ører. De to låtene er "The moon.." og "My funny...". Kunne man ikke skrudd eq på en annen måte tenker nå jeg.

    Jeg hørte dette også før jeg fikk målt/analysert på min flac-utgave.
    Jeg hører litt av det samme.

    Både vokalen og flygelet har litt av denne utflytende/close-up karakteren på den nye utgivelsen. På den gamle CD'en kunne man i større grad peke på hvert enkelt tagentanslag eksakt hvor i rommet det er, samt at Radka har en pin-point lokasjon i lydbildet.
    I hvilken grad dette skyldes feil i faseresponsen har jeg ingen formening om. Men kan godt være.
    Skulle gjerne hørt 24/192 masteren før mastering.

    Det jeg med sikkerhet kan slå fast er at selve transfer fra originaltapene til Pcm 24/192 er state-of-the-art.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Med fare for å spørre om noe jeg kanskje kan finne ut om jeg leser hele tråden, så spør jeg likevel.
    Er det mulig å kjøpe dette albumet som 24 bit/192 khz i ett eller annet format? Hos HDtracks eller lignende.
    Her: Klicktrack Music Store : Fairytales - The Original Master Edition
    Jeg har aldri handlet hos Klicktrack. Må man tenke seg godt om hvilken PC man handler fra, eller får man noe slag lisens på å ha musikken på en PC og kan flytte den til en annen, NAS eller dess like, når den PCen nærmer seg slutten av teknisk levetid? Eller skal jeg vente på SACD-utgaven for å ha en fysisk ting å ta vare på???

    Og siste spørsmål: Får jeg spilt av 24/192 på noen av Squeezeboksene mine? Jeg har vel alle generasjoner fra Classic via Transporter til Touch. Den siste er vel mest fleksibel på HiRes formater.
    Jeg kjøpe 24-bit utgaven hos klicktrack i går. Det er ingen problemer med det, betalte med PayPal og etter kjøp får man en URL med link til download. Filene som lastes ned er rene flac-filer, så de gjør du strengt tatt hva du vil med (bortsett fra å dele de da). De er ikke tagget, så det er det første jeg gjorde. Når du logger inn hos klicktrack, så har du mulighet til å laste ned tidligere kjøpte album. I alle fall et gitt antall ganger.

    Funker i alle fall perfekt for meg, da jeg bruker jriver og pc til avspilling. Kjøpte CDer leses bare en gang, når de rippes, siden står de i en bod. Kunne like gjerne hatt tidal HiFi, men liker å ha råderett over min musikk.

    Hva gjelder 192 kHz, så er det vel ingen av squeezebox-produktene som støtter det. Mener å ha lest at det kan hackes til på et vis, men har ikke testet det. Brukte både classic og touch i flere år, men byttet til jriver og pc da det var på tide med en oppgradering. Faktisk mes pga 192khz-støtte samt det faktum at produktet faktisk ble lagt ned.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg kjøpe 24-bit utgaven hos klicktrack i går. Det er ingen problemer med det, betalte med PayPal og etter kjøp får man en URL med link til download. Filene som lastes ned er rene flac-filer, så de gjør du strengt tatt hva du vil med (bortsett fra å dele de da). De er ikke tagget, så det er det første jeg gjorde. Når du logger inn hos klicktrack, så har du mulighet til å laste ned tidligere kjøpte album. I alle fall et gitt antall ganger.
    Vennligst sjekk PM......
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Er CD-versjonen fra 1986 produsert ut fra den originale mastertapen? Jeg mener å ha hørt at det var noe med en kopi på et Betamax-videobånd som ble "vasket/bakt" og brukt som master for et eller annet. Tar jeg feil?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg omsider den nye CD'en i hus og har så smått begynt å sammenligne den med 1986 utgaven. Den nye er definitivt verdt å investere i, men er ikke utelukkende "bedre" enn den gamle. Produksjonen låter mer moderne og "up close and personal". Til sammenligning kan man på '86 utgaven få en følelse av at man umerket har sneket seg inn i lokalet og uten samtykke hører en stillferdig privat bekjennelse fra Radka. Den nye er klanglig rik og vakker, mens det gamle er bar, ekte og reservert.

    jeg elsker begge to!
     
    Sist redigert:

    Morgan N

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    12
    Antall liker
    31
    Sted
    Oslo
    Jeg har vært litt lunken til denne nye utgaven tidligere i denne tråden og er er det fortsatt. På de fleste av låtene får jeg litt denne følelsen av å sitte med hue inni flygelet til Dobrogosz og at Radka sin stemme også blir for "up close". Typiske låter her er "Come down in time" og "Long daddy green". Jeg tror at man finner forklaringen på dette i den kurven som er vist tidligere hvor faseresponsen er manipulert enten i mix eller i mastering. De låtene som måler best på denne kurven låter også best i mine ører. De to låtene er "The moon.." og "My funny...". Kunne man ikke skrudd eq på en annen måte tenker nå jeg.

    Jeg hørte dette også før jeg fikk målt/analysert på min flac-utgave.
    Jeg hører litt av det samme.

    Både vokalen og flygelet har litt av denne utflytende/close-up karakteren på den nye utgivelsen. På den gamle CD'en kunne man i større grad peke på hvert enkelt tagentanslag eksakt hvor i rommet det er, samt at Radka har en pin-point lokasjon i lydbildet.
    I hvilken grad dette skyldes feil i faseresponsen har jeg ingen formening om. Men kan godt være.
    Skulle gjerne hørt 24/192 masteren før mastering.

    Det jeg med sikkerhet kan slå fast er at selve transfer fra originaltapene til Pcm 24/192 er state-of-the-art.
    3 av låtene på albumet ble brukt som sonisk utgangspunkt for resten av plata. Altså urørt (EQ og fasemessig) eller før mastering som dere kanskje vil kalle det.
    De andre låtene er digitalt prosessert (altså uten ekstra DA-AD steg) men uten noen faseendringer iht filer fra overføringen.
    Det eneste sporet som krevde en del prosessering er den analoge innspillingen fra NRK for å få den til å passe inn med opptakene fra Grieghallen. Dog kun EQ.
    Håper det kunne være noe oppklarende.
     
    Sist redigert:

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har vært litt lunken til denne nye utgaven tidligere i denne tråden og er er det fortsatt. På de fleste av låtene får jeg litt denne følelsen av å sitte med hue inni flygelet til Dobrogosz og at Radka sin stemme også blir for "up close". Typiske låter her er "Come down in time" og "Long daddy green". Jeg tror at man finner forklaringen på dette i den kurven som er vist tidligere hvor faseresponsen er manipulert enten i mix eller i mastering. De låtene som måler best på denne kurven låter også best i mine ører. De to låtene er "The moon.." og "My funny...". Kunne man ikke skrudd eq på en annen måte tenker nå jeg.

    Jeg hørte dette også før jeg fikk målt/analysert på min flac-utgave.
    Jeg hører litt av det samme.

    Både vokalen og flygelet har litt av denne utflytende/close-up karakteren på den nye utgivelsen. På den gamle CD'en kunne man i større grad peke på hvert enkelt tagentanslag eksakt hvor i rommet det er, samt at Radka har en pin-point lokasjon i lydbildet.
    I hvilken grad dette skyldes feil i faseresponsen har jeg ingen formening om. Men kan godt være.
    Skulle gjerne hørt 24/192 masteren før mastering.

    Det jeg med sikkerhet kan slå fast er at selve transfer fra originaltapene til Pcm 24/192 er state-of-the-art.
    3 av låtene på albumet ble brukt som sonisk utganskpunkt for resten av plata. Altså urørt (EQ og fasemessig) eller før mastering som dere kanskje vil kalle det.
    De andre låtene er digitalt prosessert (altså uten ekstra DA-AD steg) og uten noen faseendringer iht filer fra overføringen.
    Det eneste sporet som krevde en del prossesering er den analoge innspillingen fra NRK for å få den til å passe inn med opptakene fra Grieghallen.
    Håper det kunne være noe oppklarende.
    Jeg kan lite om hvordan selve master-jobben utføres i praksis, so bare with me. Men er det laget en egen master for CD og en egen for hires-versjonen, eller er hires-versjonen en upsamlet utgave av CD-versjonen?
    Jeg kjøpte forøvrig hires-utgaven i går og har lyttet til den noen ganger nå. Helt fantastisk jobb med denne, må jeg si. Lyder aldeles utmerket, om bare all musikk kunne høres slik ut.
     

    Morgan N

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    12
    Antall liker
    31
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg omsider den nye CD'en i hus og har så smått begynt å sammenligne den med 1986 utgaven. Den nye er definitivt verdt å investere i, men er ikke utelukkende "bedre" enn den gamle. Produksjonen låter mer moderne og "up close and personal". Til sammenligning er kan man på '86 utgaven få en følelse av at man umerket har sneket seg inn i lokalet og uten samtykke hører en stillferdig privat bekjennelse fra Radka. Den nye er klanglig rik og vakker, mens det gamle er bar, ekte og reservert.

    jeg elsker begge to!
    Interessante observasjoner!
    Detaljene i vokalen og klang- og detaljrikdommen i flygelet var det som øyeblikkelig ga meg gåsehud ved første avspilling fra filene fra Mo i Rana. Jeg har også blitt veldig glad i originalen på CD (selv om digitalkneppene har irritert meg til tider. :) Det er absolutt elementer fra utgivelsen som i 86 låter flatterende og flott, men her var målet å holde seg til lyden fra digitalopptaket. Dvs at i stedet for å gjøre prosessering som kan gjøre det mer flatterende/polert og kanskje oppfattes som mer distansert (som er ett av tingene man kan velge å gjøre i mastering fra et kreativt ståsted) har man beholdt det så ubehandlet som overhodet mulig.
     

    Morgan N

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    12
    Antall liker
    31
    Sted
    Oslo
    Jeg har vært litt lunken til denne nye utgaven tidligere i denne tråden og er er det fortsatt. På de fleste av låtene får jeg litt denne følelsen av å sitte med hue inni flygelet til Dobrogosz og at Radka sin stemme også blir for "up close". Typiske låter her er "Come down in time" og "Long daddy green". Jeg tror at man finner forklaringen på dette i den kurven som er vist tidligere hvor faseresponsen er manipulert enten i mix eller i mastering. De låtene som måler best på denne kurven låter også best i mine ører. De to låtene er "The moon.." og "My funny...". Kunne man ikke skrudd eq på en annen måte tenker nå jeg.

    Jeg hørte dette også før jeg fikk målt/analysert på min flac-utgave.
    Jeg hører litt av det samme.

    Både vokalen og flygelet har litt av denne utflytende/close-up karakteren på den nye utgivelsen. På den gamle CD'en kunne man i større grad peke på hvert enkelt tagentanslag eksakt hvor i rommet det er, samt at Radka har en pin-point lokasjon i lydbildet.
    I hvilken grad dette skyldes feil i faseresponsen har jeg ingen formening om. Men kan godt være.
    Skulle gjerne hørt 24/192 masteren før mastering.

    Det jeg med sikkerhet kan slå fast er at selve transfer fra originaltapene til Pcm 24/192 er state-of-the-art.
    3 av låtene på albumet ble brukt som sonisk utganskpunkt for resten av plata. Altså urørt (EQ og fasemessig) eller før mastering som dere kanskje vil kalle det.
    De andre låtene er digitalt prosessert (altså uten ekstra DA-AD steg) og uten noen faseendringer iht filer fra overføringen.
    Det eneste sporet som krevde en del prossesering er den analoge innspillingen fra NRK for å få den til å passe inn med opptakene fra Grieghallen.
    Håper det kunne være noe oppklarende.
    Jeg kan lite om hvordan selve master-jobben utføres i praksis, so bare with me. Men er det laget en egen master for CD og en egen for hires-versjonen, eller er hires-versjonen en upsamlet utgave av CD-versjonen?
    Jeg kjøpte forøvrig hires-utgaven i går og har lyttet til den noen ganger nå. Helt fantastisk jobb med denne, må jeg si. Lyder aldeles utmerket, om bare all musikk kunne høres slik ut.
    Vi upsampler aldri. CD-versjonen er laget av 192kHz/24bit master. Konvertert i Merging Pyramix.
    Kombinasjonen god akustikk, gode instrumenter og fantastiske utøvere vil aldri gå av mote.
    Føler vel egentlig at all ære bør gå til de som skapte dette på 80-tallet. Både foran og bak glasset.
    At man nå har fått en ny overføring av materialet er bare en bonus for alle som har (og vil få) et nært forhold til denne produksjonen.

    Fra et nerde-ståsted, har Schoeps og Neumann U87 holdt tidens tann og høres fortsatt i det fleste av Kongshaugs produksjoner
    samt en rekke klassiske produksjoner. Det er mye musikk som ikke når ut til det store publikumet siden det gis ut et hav av musikk - der det aller meste man hører om er i pop/rock-sjangeren. Jeg kan prøve å tipse om ting når jeg får produksjoner som evnt. kunne være interessant for dere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen flere her inne som sliter med denne setningen, slik at buy knappen ikke dukker opp når innlogget?
    Nytter ikke å registrere seg med et annet land, heller....
     

    Vedlegg

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Noen flere her inne som sliter med denne setningen, slik at buy knappen ikke dukker opp når innlogget?
    Nytter ikke å registrere seg med et annet land, heller....
    Kjøpte den i morges. Har du valgt Norway?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen flere her inne som sliter med denne setningen, slik at buy knappen ikke dukker opp når innlogget?
    Nytter ikke å registrere seg med et annet land, heller....
    Kjøpte den i morges. Har du valgt Norway?
    Ja, men prøvde også et par andre land uten hell ???
    Registrerte meg via Safari nettleser (IOS og Mac).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Merkelig. Logget inn med facebook av alle ting og kjøpte hirez som driver og laster ned nå.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Merkelig. Logget inn med facebook av alle ting og kjøpte hirez som driver og laster ned nå.
    Prøvde det samme, men fikk samme beskjed - hekkans dritt!
    De andre albumene kommer opp for valg til chart uten problem :mad:
    Har også prøvd Windows m/Chrome og IE - ingen forskjell!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn