masse brum

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
har en edison 60 rørforsterker, som nå malmin har koblet ut volumpotten på. Men når jeg kobler den opp nå er det et helvetes brum i den.. Har prøvd å jorde den til forskjellige komponenter. da endrer brummingen karakter. hva kan være galt?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har du prøvd å jorde selve potmeteret?
Ellers kan du jo prøve å flytte jordkabelen på potmeteret.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Går ut i fra at det var OK før potmeter modden?
Da er det jo modden som er feil utført.

Sleiven

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
den var ok før modden ja. både jeg og malmin klør oss litt i huet, så det hadde jo vært greit med innspill... Han finner nok ut av det, men i min naive tru så tenkte jeg kanskje det fantes en enkel løsning så jeg slipper å reise de 20 milene tur/retur.

Når jeg spiller på pre/effekt komboen nå så funker vinyl greit, bortsett fra brum i bakgrunn som ikke følger volumpotten når jeg drar opp, og at volumet på kl.9 er meget høyt.

når jeg spiller cd, så er det lyd i høyttalerene når volumpotten står på null, hvis jeg skrur litt opp så blir det ekstremt høyt.

samme brum følger alle kanaler

ps. hos malmin funket den helt greit ???

slik ser det ut(uten at det egentlig hjelper så mye kanskje..)

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Tja, brummens veier er (nesten) uransakelige... Kan være innstrålt, kan være jord-loop internt/eksternt, ...
Start med bare amp og høyttalere, ingen interconnects fysisk tilkoblet. Slå av alle andre apparater/kilder i nærheten. Brummer det da er det amp'en som må dissekeres. Når pot ble fjernet, ble den da erstattet med en fast motstand? Står det ingen motstand mellom inngang + og inngang - får du nok masse brum fordi signalet flyter ifht signal jord...?

Lykke til!
Tom

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Når pot ble fjernet, ble den da erstattet med en fast motstand?

Lykke til!
Tom  
Tror nok at dette er en plausibel forklaring på problemet ditt. Pot'et må erstattes av en motstand med samme verdi som pot'et. At forsterkeren fungerte greit på det andre anlegget kan da forklares med at pre`en der hadde langt lavere utgangsimpedans.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
var hos malmin nå. alt ser ut til å ordne seg. det var ikkeno slums fra han sin side:) , men rett og slett at det å få den ordentlig jordet er en liten jobb i seg sjøl.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ække alltid det brummer i trafoen heller...
;)

Topp Bunn