Høyttalere Martin Logan vs Polk Audio vs Bowers-Wilkins? Best for pengene?

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Jeg var i omtrent samme situasjon i fjor.
Jeg hadde "vanlige" høyttalere som jeg likte godt, men var nysgjerrig på hva som ellers fantes, så jeg var innom stort sett alt av hifi-butikker og hørte på det meste.

Martin Logan hadde jeg alltid vært nysgjerrig på, og likte definitivt det jeg hørte hos Oslo Hificenter, men noen anbefalte å få hørt disse hjemme hos folk, og det gjorde jeg.
Etter et besøk hos Scrooge og hans ML Vista'er og diger SVS-sub i et rom på 11-12 kvadratmeter, var jeg solgt. Dette oppsettet burde egentlig knapt fungere, men det var noe av det beste jeg har hørt. Helt vanvittig tøff bass fra SVS'en, og en mellomtone fra ML'ene som stort sett ingen "vanlige" høyttalere kan matche.

Så ikke altfor lenge etterpå fikk jeg tak i et par brukte ML Vantage, som har samme panel som Vista, men aktiv bassdel.
Og jeg er fortsatt solgt. Har ikke hørt noen andre konstruksjoner som gjengir stemmer like bra som dette.
Synes ikke de var spesielt vanskelig å sette opp på langveggen i ei stue på ca.28 kvm (ca. 3,8 x 7.5 m).

Ulempen med elektrostater er jo at en del av lyden forsvinner når man ikke sitter foran dem.
Men trenger jeg bakgrunnslyd, setter jeg bare på All-channel Stereo på surround-receiveren, så kommer det lyd fra alle 7 høyttalerne i surround-oppsettet. :)

B&W hørte jeg mange varianter av, og det er ikke en lyd som passer meg. Jeg synes de er rett og slett er kjedelige.
Det virker som det henger et slør foran diskant og mellomtone, og bassen er for "høflig".
Dette gjelder spesielt CM9 som jeg hadde hørt så mye om. En stor skuffelse. Gjelder også den dyreste senterhøyttaleren i CD-serien.

Jeg likte f.eks. Dali Mentor 6 mye mer enn B&W CM9.
Det er ikke stor prisforskjell på CM9 og Martin Logan Electromotion, og for meg er ML en soleklar vinner her.
Men folk har jo forskjellig smak.

Det skal mye til for at jeg velger noe annet enn Martin Logan neste gang. :)

Lykke til med valget, og prøv å få lyttet til Martin Logan hjemme hos noen, det kan utgjøre forskjellen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fei

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vel, vi er forskjellige...

Jeg har satt opp mine høyttalere asymetrisk. Det vi si at jeg for full "valutta" når jeg sitter i sweetspot, men da den ene stråler ut over stua fra et hjørne føler jeg at jeg ikke mister stort når jeg beveger meg rundt. Dessuten lever bakveggen med da ML stråler begge veier og fyller hele rommet med godlyd. Kjenner meg ikke igjen i at lyden forsvinner ! Og som nevnt er det en stor fordel med en godt integrert sub, da ML ikke går veldig dypt.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Er bange for at jeg må trekke min anbefaling a martin logan electromotion ELS tilbage og kansje det samme vil vere tilfeldet med B&W 805 da jeg tror rummet dit er for lite til at få bra lyd med de høytalere jeg anbefalte.

Blev veldig usikker her, da jeg ingen erfaringer har, med de nevnte høytalere i så små rom.

Kansje andre indeher, med en seriøs erfarings base vedrøende høytalere og små rom, vil vere mere relevant at lytte til,- vedrøende anbefalinger til dit behov.

mvh

Hi.rex



Mvh.
 
L

lasse5214

Gjest
Takk for mange innspill, må innrømme at ikke er en drive på dette med freq. gang osv.. Bør kunne se litt mer på dette for å få litt mer innblikk hvordan evt de forskjellige høyt. merker spilles. Men til sist er ørene som bestemmer:)

Målte opp TV-rommet, Bredde: 2,47m / Lengde: 3,40m! Så ikke store greier i grunn. Men funker for min del.

Har sett i ettertid at det har dukket opp en del pent brukt B&W CM9 i det siste til fine brukt priser, men går fort unna. Kommer til å følge litt mer på brukt markedet også. Da lurte jeg litt på disse eldre ML modellene :

Hvordan er denne 2007 modellen Martin Logan Source ? Er den f.eks på høyden med 2003 modellen Clarity eller bedre? I følge specs, så er det ikke store forskjeller. Lest at den blir sammenlignet litt med Purity modellen.

Source har 8" , mens Purity har 2x 6.5" elementer.

Må innrømme at det er ML Vista modellen som "frister mye" uten å ha hørt dem. Kun lyttet Clarity m/Xindak monoblokker. Siden ikke har hørt mange ML eller B&W høyt. eller evt de nyere Polk Audio. Skulle man kjøpt noe uten å fått lyttet til noe særlig, ville nok blitt CM9 tenker jeg. Som en har mulighet til å bygge ut til hjemmekino av samme serie etterhvert.
Hei

Jeg har Martin Logan Source SE med 8" bass.
Rommet mitt er 3,80 x 4,30m og det er helt på grensa.
Måtte ut 1 meter fra vegg for å unngå lefsebass.
Men da spiller det utrolig bra.
Vurderer stativhøyttalere igjen.

Lykke til

Mvh Lasse :)
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Soundboy,- vis du kommer i Hifiklubben så ta en prøve lyt på B&W PM1,- tror disse ka gå bra i dit rom

Mvh.

Hi-rex
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hm... Begynner å bli litt "skeptisk" evt til ML høyt pga rommet størrelse som jeg har. Kan ble veldig trangt og litt "problem" hvis en skal fylle opp med ekstra basser i tillegg!

Spørs om ikke må se litt til mer vanlige høyttalere her.. f.eks B&W CM9 & Polk Audio RTIA9 osv..


 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Hm... Begynner å bli litt "skeptisk" evt til ML høyt pga rommet størrelse som jeg har. Kan ble veldig trangt og litt "problem" hvis en skal fylle opp med ekstra basser i tillegg!

Spørs om ikke må se litt til mer vanlige høyttalere her.. f.eks B&W CM9 & Polk Audio RTIA9 osv..
Rommet er jo bare ca.9 kvm, så det blir ganske problematisk uansett.
Men jeg har hørt ML Vista + diger SVS sub spille ufattelig bra på 11-12 kvm, så det er helt klart mulig med litt jobb.

I min stue (ca.28 kvm) lånte jeg et par små Elac BS-253 stativhøyttalere, og de var ikke noe enklere å plassere enn de digre 3-veis gulvhøyttalerne jeg hadde da. ML Vantage'ene er heller ikke noe verre.
Elac'ene måtte dras godt ut på gulvet pga. bassporten på baksida. Nært veggen ble det bare buldring fra bassen.

Hvis du kan dempe veggen bak høyttalerne, tror jeg ikke ML Electromotion blir noe større problem enn "vanlige" modeller. Heller tvert om. Electromotion har bassporten under kassa, mens f.eks. CM9 har den bak.

Dessuten er det større behov for subwoofer med B&W CM9.
Frekvensrespons B&W CM9: 56Hz - 22kHz ±3dB
Frekvensrespons Electromotion: 42Hz –22 kHz ±3dB

Jeg har panelet på mine ML Vantage ca.60-70 cm ut fra veggen, og det fungerer utmerket. Det henger en Auralex dempeplate bak hver høyttalere, og noen på veggen bak hodet. Det hjelper en del, og er ikke noe stort inngrep i stua i det hele tatt.

Jeg bruker ikke subwoofer for tiden. Har heller skrudd en romperister i sofaen for filmbruk. En smule mer praktisk når man bor i blokk. :)
 
T

tce-teams

Gjest
Vist dette er bare på 9 kvadrat meter har jeg ville gått for stativ høyttalere , jeg nevnte vel martin logan her inne til trådstarter. Men jeg skulle lest bedre 9 kvadrat meter er ikke så mye , så da vil du få bra utbytte av noen sikkelige stativ høyttalere.
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Slik ser rommet ut, rommet er ikke avstengt i enden bak stressless stoler. Åpnet her og er tilknyttet "resten av stua." Totalt så er stua formet som en "L".

191709d1364832921-xindaks-venner-dsc_0159.jpg


Har vurdert å byttet ut tv-benken med en enkelt og ta litt i høyden, siden ikke har mange elektronikk komponenter ang Hi-Fi! Er litt mer saker på benken nå enn på bildet. På bildet er det en "lånt" DAC som er levert tilbake.
På venstre er det en dvd-hylle som nesten er tett til høyt. der, men syns ikke på bildet.
 
T

tce-teams

Gjest
Slik ser rommet ut, rommet er ikke avstengt i enden bak stressless stoler. Åpnet her og er tilknyttet "resten av stua." Totalt så er stua formet som en "L".

Vis vedlegget 200462

Har vurdert å byttet ut tv-benken med en enkelt og ta litt i høyden, siden ikke har mange elektronikk komponenter ang Hi-Fi! Er litt mer saker på benken nå enn på bildet. På bildet er det en "lånt" DAC som er levert tilbake.
På venstre er det en dvd-hylle som nesten er tett til høyt. der, men syns ikke på bildet.
Jeg ser du har gulv høyttalere fra før av , du har fått plass til noen martin logan esl etc etc. Du får ikke lånt deg noen martin logan eller noen andre gulv høyttalere.
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hm.. Kanskje kan få lånt ML.. Funnet at Polk Audio RTIA9 selges til en redusert pris. Sikkert pga siste på lager! Siden har brukt Polk i alle år , både i stua / bilen. Kjenner da merket godt, pluss at har komplett 5.1 oppsett. Litt billigere å gå for evt Polk siden da man bare trenger evt nye front + senter og resten til bak kanaler.

Men vurder alt.. :)
 
T

tce-teams

Gjest
Du får ha lykke til da soundboy håper du finner di rette høyttalerene for deg :)
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hvordan er praksisen ang "låne" produkter fra Hi-Fi Klubben? Lar det gjøres? Hadde vært kjekt å fått koblet opp CM9 på Xindak monoblokker å lyttet hvordan dette blir. Noen kjenner til Hi-Fi butikker som selger Polk Audio og har demo-rom etc?

Oppland / Hedmark / Oslo området.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvordan er praksisen ang "låne" produkter fra Hi-Fi Klubben? Lar det gjøres? Hadde vært kjekt å fått koblet opp CM9 på Xindak monoblokker å lyttet hvordan dette blir. Noen kjenner til Hi-Fi butikker som selger Polk Audio og har demo-rom etc?

Oppland / Hedmark / Oslo området.
Det er vel bare å spørre, men du må regne med å måtte møte opp personlig for å få svar. Vet de er litt restriktive da noen låner anlegg over helga for festbruk, så de ser nok kunden an. Jeg fikk i alle fall lånt en Denon for noen år siden uten problem.

Liker dog ikke at du ser ut til å være på vei bort fra ML - tror ikke det er lurt med de blokkene. Rimelig sikker på at de er en godt match.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg syntes dette var et litt spesielt utvalg høyttalere å velge blant.
Hadde du tatt med et par Klipcher hadde vi hatt et komplett utvalg
av høyttalere som demonstrerte alle typer lyd som finnes på markedet...

Derfor vil jeg foreslå noen høyttalere til, ikke for å komplisere ting, men
fordi jeg syntes de er bedre all-round kandidater i prisklassen:

Magnapan MG-1,7 - fulltone dipol som spiller fantastisk om du får dem til
å virke i ditt lytterom. Den eneste dipolen til en fornuftig penge som kan
matche de dynamiske konkurrentene på dynamikk.

Vienna Acoustic Mozart Grand SE. Stor lyd med et lite snev av varme.

Dessuten kan det være verdt å titte på modeller fra Patos, Sonus Faber,
PSB
og Dynaudio for høyttalere med stor varm muskuløs lyd.

Ha gjerne noen litt mer "middle of the road" høyttalerkabler enn Heimdall
tilgjengelig når du tester høyttalere; f.ex. Kimber 8VS - høyttalerkablen jeg
selv bruker i anlegget.

mvh
Gunnar Brekke
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nå kan du "låne" et par ML Purity hos Akustisk Bureau. Ser de har 2 -3 par som de selger til 14500,- og det er en gunstig pris som du vil kunne få igjen på brukt markedet. Selv solgte jeg et sett for 15000 for et år suden med to eiere. Sjekk Finn !

Purity er ikke like gode som Vista/Vantage men gir deg en smakebit på ML lyden. De har egne forsterkere så du trenger ikke egen effekt, dog så låt de mye bedre med min Xindak xa6950 enn de innebygde, etter min smak. Moa trenger du ikke bruke den interne klasse D forsterkeren hvis du liker Xindak lyden.

PS. Patos er nevnt over. Patos har fet lyd som Xindak og det kan kanskje bli for fett... Hvis du vil prøve har jeg et sett Patos Lyric 401 MKII stående som du kan få billig - bare send meg en PM.
 
Sist redigert:

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Har begynt å se litt mer rundt.. :)

PSB
Dynaaudio
Audiovector
Adam

Av disse har jeg ikke hørt lyden på , men fått tips fra en bekjent.

Av høyttalerkabel er disse to kun jeg har : Nordost Heimdal + Blue Heaven!

Jepp, fått meg med at det selges ML Purity nå på finn. To sett slik jeg forstår, Ny & Demo-brukt!
 
T

tce-teams

Gjest
kan anbefale psb sterkt , det er ein høyttaler du får stor glede av + di leverer varene og meire til.
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Bare spørsmål ang B&W CM9 og bruk av hjemmekino receiver! Kan det funke med KUN god receiver eller BØR helst ha effekt forsterker på dem?

VET at man aldri kan få "for mye effekt"...

F.eks Denon AVR-3313 eller AVR-4520?
 
T

tce-teams

Gjest
Bare spørsmål ang B&W CM9 og bruk av hjemmekino receiver! Kan det funke med KUN god receiver eller BØR helst ha effekt forsterker på dem?

VET at man aldri kan få "for mye effekt"...

F.eks Denon AVR-3313 eller AVR-4520?
B&W CM9 bør ha effektforsterker med bra effekt for og komme til live , jeg har selv hørt di hos hifi klubben. Du vil selfølgelig få lyd ut av di , men ikke nærheten av hva ein effektforsterker eller ein stereo forsterker klarer og få ut av di.
B&W CM9 – spesielle begrensninger
krever en del plass for å fungere maksimalt
bør kombineres med en strømsterk forsterker
dette stemmer etter det jeg har hørt av b&w sine cm9
 
Topp Bunn