MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Har vært en runde eller to på highend messa i Munchen.😄
    Jeg får dessverre ikke lagt ut noen bilder før jeg kommer hjem.😡
    Den hyggelige nyheten for dere Martens fans, er at med den musikken
    jeg hørte hos de forskjellige stands trakk nok Martens ett av de vasseste.😄
    Har nok aldri vært noen Martens fan, men i det siste må jeg nok innrømme
    at de har klart kunststykket og få til god lyd på deres stand.
    De bruker heldigvis tid og kløkt for å få så "god" lyd som mulig.
    Det er veldig vansklig og si hvem som har messas absolutte beste lyd,
    men Martens er nok helt i tetskiftet i år.😄
    Gratulerer brdr. Martens😄
    Jeg legger som tidligere skrevet ut bilder når jeg kommer hjem.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Høres lovende ut Hifipuristen. Jeg har omsider kommet meg til München, men kom for sent fredag til å rekke noe messe eller annet. Men i morgen lørdag skal jeg sjekke ut Marten. Jeg har aldri latt meg imponere noe videre av lyden til Marten i München, men kanskje det er annerledes i år
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen kjappe tanker fra meg også etter å hørt Marten Quintet et par ganger på messen :)

    Ingen tvil om at lyden var veldig bra. Det var lettflytende, kjapt, oppløst og detaljerikt (for ramse opp et par adjektiver sånn i farten). Ingen tvil om at dette var en moderne high end høyttaler. Jeg satt likevel med en følelse etter første lytting om at dette ikke var de rette høyttalere hvis behovet for litt rocka musikk meldte seg. Tok derfor en ekstratur opp og fikk lurt Leiv litt utpå glattisen med noe AC/DC (hans valg). Jeg tror han var veldig fornøyd, men jeg syntes det bare var sånn måtelig. Jeg sitter igjen med følelsen av at de gjør alt riktig ift. lydidealet til mange moderne high end produsenter, men de blir litt for magre/slanke i klangen til at det fungerer helt for meg. Dette handler selvfølgelig mer om meg enn om høyttalerne, så les det selvfølgelig som en subjektiv ytring ut fra egne preferanser. Leiv sa seg forøvrig enig i at mine Bird 2 er fyldigere i mellomtonen.

    Litt OT. Etter å ha hørt MSB DACer i tre rom innbiller jeg meg å legge merke til når de benyttes. Vet ikke om det da handler om lydsignatur eller fravær av sådan :) Syntes egentlig de låt best med eget forsterkeri og Wilson-høyttalere med Marten som en god nummer to. I MSB-rommet med noen små hvite høyttalere jeg ikke fikk med meg navnet på, syntes jeg det låt skandaløst dårlig når jeg var innom. Meg om det, kanskje det bare var et dårlig tidspunkt eller feil musikk....

    Det gikk hektisk for seg på messen, og det ble dessverre ikke noe møte med torem denne gangen. Vi får ha det tilgode. Derimot gikk jeg på hifipuristen på messen. Veldig hyggelig :)

    image.jpg
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Noen kjappe tanker fra meg også etter å hørt Marten Quintet et par ganger på messen :)

    Ingen tvil om at lyden var veldig bra. Det var lettflytende, kjapt, oppløst og detaljerikt (for ramse opp et par adjektiver sånn i farten). Ingen tvil om at dette var en moderne high end høyttaler. Jeg satt likevel med en følelse etter første lytting om at dette ikke var de rette høyttalere hvis behovet for litt rocka musikk meldte seg. Tok derfor en ekstratur opp og fikk lurt Leiv litt utpå glattisen med noe AC/DC (hans valg). Jeg tror han var veldig fornøyd, men jeg syntes det bare var sånn måtelig. Jeg sitter igjen med følelsen av at de gjør alt riktig ift. lydidealet til mange moderne high end produsenter, men de blir litt for magre/slanke i klangen til at det fungerer helt for meg. Dette handler selvfølgelig mer om meg enn om høyttalerne, så les det selvfølgelig som en subjektiv ytring ut fra egne preferanser. Leiv sa seg forøvrig enig i at mine Bird 2 er fyldigere i mellomtonen.

    Litt OT. Etter å ha hørt MSB DACer i tre rom innbiller jeg meg å legge merke til når de benyttes. Vet ikke om det da handler om lydsignatur eller fravær av sådan :) Syntes egentlig de låt best med eget forsterkeri og Wilson-høyttalere med Marten som en god nummer to. I MSB-rommet med noen små hvite høyttalere jeg ikke fikk med meg navnet på, syntes jeg det låt skandaløst dårlig når jeg var innom. Meg om det, kanskje det bare var et dårlig tidspunkt eller feil musikk....

    Det gikk hektisk for seg på messen, og det ble dessverre ikke noe møte med torem denne gangen. Vi får ha det tilgode. Derimot gikk jeg på hifipuristen på messen. Veldig hyggelig :)

    Vis vedlegget 380260
    Hei Karmana

    MSB Technology rommene var dessverre skandaløst dårlige.😡
    Tror det er vanskelig og finne høyttalere/ høyttalersystemer
    med skikkelig oppløsning som egner seg til Rockemusikk fra
    50/60/70 og til og med 80 tallet.😡
    Tror kanskje du i så fall må ha to anlegg.😀
    Ellers var det veldig hyggelig å endelig treffe deg.😀
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Noen kjappe tanker fra meg også etter å hørt Marten Quintet et par ganger på messen :)

    Det gikk hektisk for seg på messen, og det ble dessverre ikke noe møte med torem denne gangen. Vi får ha det tilgode. Derimot gikk jeg på hifipuristen på messen. Veldig hyggelig :)
    Ja, jeg kom jo litt sent på banen på årets messe. Jeg var på messa hele lørdag og søndag formiddag, men dette tror jeg var første gang i Munchen at jeg ikke snakket med en eneste nordmann. Selv ikke fyren jeg snakket med hos EC var norsk (var nok bare en tysk selger av EC). Men det var nå artig læll, og til neste år blir det sikkert nye muligheter. Kanskje litt dumt for meg var at mine autofile gener tok litt overhånd da jeg klarte å fiske ut en helt ny Audi A4 automat med Audi's digital cockpit dashbord hos Avis på flyplassen. Dermed ble både lørdag og søndag en kamp mellom bil og hifi. Fint vær og ny bil har en tiltrekkende effekt på en lettere vinterfrosten trønder som meg (som elsker gode problemfrie bilturer), så Audi-en trakk nok det lengste strået denne gangen. Problemet er at når jeg ikke klarer å holde 100% fokus på alle disse lytterommene på messa, så ender det med at nesten alt høres mere eller mindre likt ut i mine ører. Til slutt klarer jeg bare å skille mellom det som låter litt lyst/skarpt og litt mørkere/nedtonet. Jeg får vel dra til messa i Horten til høsten - der er det mindre forhold og litt lettere å fokusere for meg.

    Når alt dette er sagt fikk jeg hørt Marten i hele 3 rom i Munchen i år, og det må være ny rekord i antall Marten på samme messe for meg. Jeg legger ut et oppslag her pr. høyttaler:).

    Fikk selvfølgelig hørt en del andre ting også, bl.a. 2 oppsett med Harbeth, samt (som alltid) 2 av konkurrentene til Marten, TIDAL (høyttalerne, ikke steamingen) og Gauder Akustik.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Ok, disse maidagene går litt for fort, men jeg hadde tenkt å skrive litt kort om inntrykkene rundt Marten på messa i Munchen. I tillegg har jeg også tenkt å si litt om 'Supreme Sessions 2' som jeg har kjøpt på cd.

    Karmana har rukket å komme meg i forkjøpet her. For å ta Martens eget rom først er jeg litt enig i det Karmana skriver. Det er selvsagt veldig bra at Marten (omsider) har fått demoene sine til å fungere. Jeg fikk hørt litt på søndag i fred og ro med døra til gangen igjen (dvs. uten særlig bakgrunnsstøy), og det er nå lite å sette fingeren på lydmessig. Samtidig savner jeg litt den åpne og litt "varme" mellomtonen f.eks. på kvinnevokal jeg subjektivt liker best med Marten. MEN nå velger jeg å tro at det er omstendighetene på messa som gjør at jeg ikke legger merke til mellomtonen så bra, for det er ingen grunn til å tro at Mingus Quintet ikke er i stand til å levere i mellomtonen. Den er utstyrt med siste nytt innen Accuton 'Cell concept', og jeg kjøper reklamen om at dette er veldig bra. Marten bruker dog ikke diamantelement i mellomtonen, slik som tyske Tidal (høytalermerket) har på sin dyreste modell på messa. Hvis jeg skal pirke i grøten syntes jeg kanskje lyden fra Mingus Quintet ble litt "hard" og "skarp" på messa, jeg kunne tenkt meg litt "varmere" / "mykere" lyd, men dette har nok mest med personlige lydpreferanser å gjøre.

    Faren med "messelyd" er at alt ender opp å høres likt ut. Jeg hørte på Tidals demo. Tidal er alltid gøy siden de har heftig bruk av (dyre) Accuton-elementer. Tidligere har jeg følt at Tidal alltid blir litt "glatt" ("polert") i lyden - og musikk er alt mulig annet enn "glatt" - så råskapen i musikken forsvinner lett da i mine ører. I år syntes jeg Tidal hadde litt mere "naturlig varme" i bassområdet (muligens pga de nyeste basselementene til Accuton), som gjorde musikken litt mindre polert. I en blindtest der og da er jeg usikker på om jeg ville hørt særlig forskjell på Tidal og Marten Mingus Quintet, så de har kanskje nærmet seg litt lydmessig, i alle fall i messesammenheng.

    Utseendemessig føles ikke Mingus Quintet veldig stor. Faktisk er basselementene mindre enn på Coltrane Tenor (Mingus har 7"-ere (samme større som på Miles), mens Tenor bruker 8"-ere). Størrelsen er kanskje holdt nede for å tilpasse seg trangbodde rike asiater? Den firkantede formen er litt annerledes enn det som er vanlig fra Marten, men jeg synes høyttaleren så bra ut. Prislappen er dessverre langt utenfor min rekkevidde, men at Mingus Quintet kan være et verdig alternativ til Coltrane-serien kan jeg tro på. Hvordan Mingus Quintet spiller mot den noe eldre Coltrane Tenor er vanskelig å si, men hvis pris ikke betød noe for meg ville jeg ha sjekket det ut før et evt. kjøp. Jeg hørte Coltrane Tenor i Stockholm for noen år siden, og den ga en utrolig "naturlighet" på kanskje spesielt klassisk musikk, og det med billigere elektronikk fra MSB enn det som ble brukt i Munchen.

    mingus_small.jpg
    Mingus Quintet i min favorittfinish:) (dårlig mobilbilde).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Marten Coltrane 3 (det samme grå paret som på Marten-rommet i fjor?) var i år til stede på rommet til svenske Engström. En perfekt mulighet til å sammenligne Coltrane 3 med Mingus Quintet tenkte jeg, siden rommene lå nære hverandre.

    Dessverre ble, som Karmana har vært inne på, hele rommet til Engström ødelagt av en mildt sagt snakkesalig amerikaner som ville demonstrere prosessert 3D-lyd. Paradoksalt nok mener jeg at Marten generelt, ikke minst Coltrane-serien, under gode forhold klarer å skape en illusjon av 3D-lyd, siden de har et luftig lydbilde med god dybde og bredde og luft mellom instrumentene (i alle fall på gode opptak). Men dette druknet helt i pratet til "3D-amerikaneren". Uten at jeg fikk med meg tekniske detaljer, var det her snakk om å skape 3D-lyd på lytteposisjonen med kalibrering ved bruk av kamera foran lytteren og mikrofoner festet på kroppen til lytteren i lytteposisjonen. For å toppe det hele hadde amerikaneren leid inn 3 studiner på 2 fioliner og 1 cello som han tok opp live i rommet, og deretter avspilte på Coltrane 3 for å illustrere at plasseringen av instrumentene i rommet hørtes riktig ut i lytteposisjon. Jeg satt på stolen bak lytteposisjon, så jeg fikk ikke all verdens 3D-effekt, men generelt var lyden av opptaket av fiolinene skuffende (jeg var aldri i tvil om forskjellen mellom opptak og live på de to), mens opptaket av cello hørtes svært naturtro ut.

    Det lille jeg hørte med Coltrane 3 ga meg en følelse av at lyden med Lars rør-monoblokker (lurer på om det var 4 stk. totalt - 2 på hver kanal?) var mørkere og vagt mere "beskjedent" enn på rommet til Marten. Skulle jeg vært i rommet en hel dag og lyttet til "vanlig" musikk, hadde jeg kanskje foretrukket lyden hos Engström, siden den føltes litt mere "behagelig" ut i mine ører.

    Jeg fikk tilfeldig en prat med den yngste av Engström-ene. Veldig trivelig svenske. Jeg måtte bare innrømme at jeg nok aldri kommer til å plassere et par Lars hjemme hos meg. I følge Engström jobbet de med en mere "folkelig" integrert forsterker. Det kan kanskje være noe på Marten, selv om jeg antar at heller ikke den forsterkeren blir direkte billig i utsalg.

    coltrane3_16_1.jpg
    En av studinene satt på i stolen på bildet (nei, jeg turte ikke å ta bilde da hun satt der).

    coltrane3_16_2.jpg
    2 stk. The Lars.

    coltrane3_16_3.jpg
    Bi-wireing på Coltrane 3?
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Helt tilfeldig oppdaget jeg også et par Miles 5. Veldig gledelig for meg, siden jeg aldri før har sett Miles 5 in real. Paret hadde samme finish som mine Miles 3, og de så veldig bra ut. Med bedre Accuton-elementer og nye føtter i forhold til Miles 3, ser den nesten litt "hi-tech" ut.

    Jeg hadde absolutt ikke ventet å støte på Marten hos britiske Cyrus. Forklaringen var at Cyrus ønsket å demonstrere hvor bra en ny integrert forsterker, enkelt kalt Cyrus One, til £699 er. Dette er, hvis jeg har forstått dette riktig, en liten klasse D forsterker. Fungerte den på Miles 5? Tja. Bare sånn delvis. Cyrus-folka var svært raske til å svitsje over fra Miles 5 til et par Spendor ht., og det var nok ingen tvil om at Spendor var en bedre match her.

    Men Miles 5 låt svært livlig, med faktisk overraskende kraft i bunnen, ikke minst på et klassisk stykke. Men mellomtonen ble alt for dårlig markert i mine ører, og det er nok en fare for at jeg etterhvert ville blitt lyttetrett. Med bedre elektronikk tror jeg ikke Miles 5 høres noe tammere ut enn Miles 3. Så ja, jeg synes fortsatt Miles er en veldig god høyttaler, og har ingen planer om å bytte ut mine Miles 3, med mindre det skulle dukke opp et par Miles 5 brukt:).

    miles5_1.jpg
    Miles 5 i motlys (den lille svarte boksen er en Spendor ht.).

    miles5_2.jpg
    Miles 5 og Spendor sett bakfra.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for skikkelig gode og beskrivende reportasjer, torem :) Vi er visst rørende enig ;) Jeg var også innom Miles 5 rommet, men da spilte de på Spendor. Var bare raskt innom da den ene karen fra Cyrus fant det betimelig å diskutere med potensielle kunder på første stolrekke :mad: Det lille jeg hørte med Spendor låt riktig så bra.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Takk for skikkelig gode og beskrivende reportasjer, torem :) Vi er visst rørende enig ;) Jeg var også innom Miles 5 rommet, men da spilte de på Spendor. Var bare raskt innom da den ene karen fra Cyrus fant det betimelig å diskutere med potensielle kunder på første stolrekke :mad: Det lille jeg hørte med Spendor låt riktig så bra.
    Ja, vi har sikkert ikke mye å være uenig om her. Men det blir jo bare synsing fra min side, siden jeg ikke vil begi meg inn på noe teknisk. Så lenge ingen stopper meg fortsetter jeg å skrive subjektive inntrykk de få gangene jeg får hørt Marten.

    Mingus Quintet i hvalnøtt finish synes jeg er en pen høyttaler. Og ikke større enn at det kunne fått plass hjemme hos meg - den er egentlig ikke så veldig mye større enn Miles, bare dobbelt så tung:). Så dumt dette med pris.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for skikkelig gode og beskrivende reportasjer, torem :) Vi er visst rørende enig ;) Jeg var også innom Miles 5 rommet, men da spilte de på Spendor. Var bare raskt innom da den ene karen fra Cyrus fant det betimelig å diskutere med potensielle kunder på første stolrekke :mad: Det lille jeg hørte med Spendor låt riktig så bra.
    Ja, vi har sikkert ikke mye å være uenig om her. Men det blir jo bare synsing fra min side, siden jeg ikke vil begi meg inn på noe teknisk. Så lenge ingen stopper meg fortsetter jeg å skrive subjektive inntrykk de få gangene jeg får hørt Marten.

    Mingus Quintet i hvalnøtt finish synes jeg er en pen høyttaler. Og ikke større enn at det kunne fått plass hjemme hos meg - den er egentlig ikke så veldig mye større enn Miles, bare dobbelt så tung:). Så dumt dette med pris.
    Hvis man hadde tatt bort subjektivitet og synsing hadde det ikke vært mange innlegg på HFS :D
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    At britiske Hi-Fi+ liker Marten er vel knapt noen hemmelighet. En meget kort omtale fra messa med et stilig bilde øverst i denne lenken:

    Loudspeakers – A Baker’s Dozen from Munich High End 2016 | Hi-Fi+
    Hmmm....telte du feil nå torem, var det ikke bilde 4 da.....:rolleyes::cool::cool:

    gismo
    He, he, hver sin smak eller hva det heter. Jeg tok meg ikke tid til å høre på SF i Munchen (hvis de ble spilt på der) - det blir fort mye folk og ståk rundt de mest kjente merkene. Men jeg kunne godt ha hørt dem i litt roligere omgivelser hvis muligheten byr seg.
     
    Ble medlem
    27.05.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    28
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    1
    Det har ved flere anledninger blitt kalt magi når Marten høyttalere mates med gode rør-forsterkere :)

    Her er et par bilder som viser et spennende nytt merke som vi tester ut om dagen.

    IMG_6022.jpg

    Marten Bird II - Drevet av Audio Music M833-MKII Silver Edition og Audio Music R-T3

    13235593_10154527090120681_88433190859910044_o.jpg

    Marten Django L - Drevet av Audio Music M805-MKII Silver Edition og Audio Music R-T2
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Må nesten spørre dere her, men har noen av dere med Marten Bird og Mcintosh? Har en MA7900, og lurer på om jeg skal få meg Bird 2, men er litt usikker på hvordan det vil gå.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Vet ikke om det er relevant, men har hørt miles iii med mc275anniversary. Det spilte fett når mcintosh preen vi først brukte ble byttet med trafomatic experience line one. Macpreen ble for slapp og snill. Tror det var en c48 hvis den har innebygget dac.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har selv Bird 2, men har ikke hørt dem sammen med McIntosh. Vanskelig å gi noe fornuftig svar basert på specs, men du burde absolutt ha nok kraft til å drive og kontrollere dem. Hvis du ikke har mulighet til å få testet hjemme, kan du jo safe økonomisk med Bird som også ligger på Torget :D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får melde meg inn i denne klubben med mine nyervervede Marten Bird.

    Har i mange år hatt en opplevelse i hodet. ettet noen besøk hos Autentic. Denne opplevelsen har på en måte vert mitt mantra når det kommer til lyd. Har ett mantra til, så jeg har og forsøker å få en fot i hver av de.

    Så i mange år har jeg prøvd å prøvd å finne den følelsen jeg hadde hos Authentic, følelsen av å bare sette på musikk, og slappe godt av. La musikken flyte.... Har hatt oppsett selv som har vert i nærheten, hørt andre som har hatt mange av de egenskapene jeg er ute etter. Ett oppsett som jeg har hørt er bedre på det meste, men dit kommer jeg nok ikke.

    Men igår så kom minnene tilbake. Koblet opp Bird, satt baksiden godt ned i sofaen. Noen småjusteringer og der, jaggu kom ikke roen, minnene, følelsene som jeg hadde for 5-6år siden.

    Må bare si at Marten Bird kan virkelig spille musikk. De spiller ikke hifi, de spiller musikk.

    Dermed er nok en lang reise for min del over på hlyttslersuden.
    Dette er det siste høyttalerparet jeg kommer til å dra inn i hus. Ivertfall det siste paret kjøpehøyttalere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dere som har eller har hatt Bird.
    Hvilken avstand til vegger, mellom høyttalerene og mellom deg og høyttalerene har dere brukt?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Gratulere med Bird Retep.
    Jeg synes fortsatt Bird er indrefileen hos Marten. Enda dyrere Marten-modeller gir sikkert enda litt mere av alt, men da begynner det å koste mer enn det smaker i mine ører, men Bird er innafor det jeg kan forsvare:).
    Karmana kan sikkert svare mere inngående rundt plassering av Bird. Det vanligste er kanskje å sette dem litt ut fra bakvegg (kanskje så langt ut som du kan?), og vinkle dem litt inn mot lyttepossisjon. Selv endte jeg til slutt opp å ha mine Miles 3 rett ut fra bakvegg uten vinkling, samt å ha litt dempemateriale (ASC SmartTrap) på sidene av begge ht. Men nå bor jeg i blokkleilighet og har aldri prøvd å finne optimal plassering av anlegget, så jeg oppnår ikke helt "ut av høyttaler"-følelsen jeg kunne fått med bedre plassering og bedre elektronikk.

    PS! Marten og de keramiske elementene kan være en smule vanedannende over tid!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Torem: Hva sier mannen om DUKE 2? :cool: De er mine personlige favoritter i dagens Marten-lineup..
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Torem: Hva sier mannen om DUKE 2? :cool: De er mine personlige favoritter i dagens Marten-lineup..
    Tilfeldighetene har gjort til at jeg aldri har fått hørt Duke, men de er sikkert knall høyttalere. Husker da jeg kjøpte mine første Marten hos daværende importør AudioRoyal, hadde jeg valget mellom Formfloor eller Duke 1. Jeg valgte Formfloor fordi de var billigst, men fikk aldri rotet meg til å høre Duke 1.

    Noe som kanskje er lett å glemme er at Duke sikkert er like kresen på elektronikk som gulvmodellene her. På Duke 1, som er samme generasjon som mine Miles 3, fikk man 2 Accuton-elementer "midt i fleisen" med feil elektronikk. Duke 2 tilgir kanskje litt mere siden den har nyere Accuton-elementer, men den er nok generelt litt mere kresen enn f.eks. Harbeth eller Spendor.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har de nå med 63cm fra kabinett til sidevegg. Og 131 fra kabinett til frontvegg. Litt toe in.

    Synes de spiller meget godt. Men har jo kun hatt de noen dager. Tenkte å fra frem måleutstyr i helgen å se hvor den optimale plassingen er.

    Vanedannende ja. Tror jeg forstår hva du mener.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gromme saker! Har hørt dem en gang, og det er nok de beste høyttalerne jeg har hørt. Samtidig er de nok for meg også en av de styggeste. Meg om det :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Nåvel, liten aktivitet i denne tråden for tida. Antar Marten mangler de helt store nyhetene for tida.

    Mine Miles 3 henger fortsatt med i oppsettet hos meg, også etter at jeg før jul bestemte meg for å prøve noe helt nytt på vinylfronten, nemmelig en ny direktedrevet platespiller fra Technics:). Innbiller meg at jeg har lest noe om at Marten planlegger en vinylutgivelse i sin Supreme Sessions -serie, så hvis det er tilfellet kan jeg jo skrive litt om den plata her hvis/når jeg får tak i et eksemplar. Første mulighet blir hifi-messa i Stockholm nå i feb., som jeg har bestemt meg for å besøke i år. Antageligvis får jeg der et nytt møte med Mingus Quintet som jeg hørte i Munchen i fjor.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nåvel, liten aktivitet i denne tråden for tida. Antar Marten mangler de helt store nyhetene for tida.

    Mine Miles 3 henger fortsatt med i oppsettet hos meg, også etter at jeg før jul bestemte meg for å prøve noe helt nytt på vinylfronten, nemmelig en ny direktedrevet platespiller fra Technics:). Innbiller meg at jeg har lest noe om at Marten planlegger en vinylutgivelse i sin Supreme Sessions -serie, så hvis det er tilfellet kan jeg jo skrive litt om den plata her hvis/når jeg får tak i et eksemplar. Første mulighet blir hifi-messa i Stockholm nå i feb., som jeg har bestemt meg for å besøke i år. Antageligvis får jeg der et nytt møte med Mingus Quintet som jeg hørte i Munchen i fjor.
    Hvis det er Supreme 2 du tenker på, skrøt Marten nettopp på FB av at den ble rost opp i skyene av Ken Kessler. Selv er jeg litt mer usikker på rosen. Den roses som en fantastisk god demo-disc, men ikke noe du sitter og hygger deg med alene.....

    God tur til Stockholm, kanskje vi ses i Munchen denne gangen :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Nåvel, liten aktivitet i denne tråden for tida. Antar Marten mangler de helt store nyhetene for tida.

    Mine Miles 3 henger fortsatt med i oppsettet hos meg, også etter at jeg før jul bestemte meg for å prøve noe helt nytt på vinylfronten, nemmelig en ny direktedrevet platespiller fra Technics:). Innbiller meg at jeg har lest noe om at Marten planlegger en vinylutgivelse i sin Supreme Sessions -serie, så hvis det er tilfellet kan jeg jo skrive litt om den plata her hvis/når jeg får tak i et eksemplar. Første mulighet blir hifi-messa i Stockholm nå i feb., som jeg har bestemt meg for å besøke i år. Antageligvis får jeg der et nytt møte med Mingus Quintet som jeg hørte i Munchen i fjor.
    Hvis det er Supreme 2 du tenker på, skrøt Marten nettopp på FB av at den ble rost opp i skyene av Ken Kessler. Selv er jeg litt mer usikker på rosen. Den roses som en fantastisk god demo-disc, men ikke noe du sitter og hygger deg med alene.....

    God tur til Stockholm, kanskje vi ses i Munchen denne gangen :)
    Supreme 2 cd-en (jeg har bare cd-er) synes jeg er vesentlig bedre og mere interessant enn Supreme 1 både musikalsk og lydmessig, men ingen av de 2 cd-ene blir mye spillt hjemme hos meg. Evt. vinyl mener jeg det var snakk om en ny jazz-innspilling fra de nye lokalene til Marten utenfor Gøteborg.

    Ja, det blir kanskje Munchen i år også, det har jo nesten blitt en vane å dra dit.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei!
    Hmm.. det var stille her... men da kan jeg slenge ut et spørsmål::rolleyes:
    Noen som vet om et par pent brukte Marten Miles eller Duke som skal selges....?
    Hilsen en som dessverre må kvitte seg med Django XL da lytterommet plutselig krympet betraktelig...

    Finn M
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hei,
    Gøy at du er innom her igjen, men det er liten aktivitet her for tiden ja, det har du rett i.

    Jeg har fortsatt Miles 3, men de er ikke til salgs:) Du burde vel gå for Miles 5, men jeg kan ikke huske å sett dem til salgs her til lands. Hvis jeg skal skyte piler ut i løse luften: blir ikke bassen i Miles/Duke litt for "lett" for deg? Miles, og sikkert Duke også, kan spille mye bass, men innbiller meg at de ikke har den samme tyngden i bunnen som Django XL. Egentlig hadde Mingus Quintet vært perfekt for deg - de er ikke veldig store, men med en prislapp på over 400k. er jo de rett og slett for høyt priset. Jeg synes maks. 200k. nypris hadde vært nok for dem.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Mingus Quintet i svart fra hifi-messa i Stockholm. Det settet de spilte på var i hvalnøtt, samme finish som mine Miles 3.

    mingus.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Akustikk har jeg null peiling på. Men egne erfaringer fra Miles 3 tyder på at det er lurt å ha noe stående foran på sidene av høyttaleren. Jeg oppdaget dette for noen år siden da jeg hadde et tørkestativ stående på siden av en av ht. Nå har jeg en relativt liten ASC SmartTrap stående på siden av hver ht. (de ser bedre ut en tørkestativet!). Jeg kunne sikkert hatt en "vegg" av Tubetraps der hvis det var praktisk mulig. Sånn sett synes jeg denne tre(?)-veggen som Marten brukte i Stockholm gir mening. Og den så visuelt litt bedre ut enn de gjennomsiktige "plastikkgreiene" du ofte bruker:).

    vegg.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn