MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du tolker det dithen at jeg mener man må betale så og så mye for å få god lyd, har du forstått mitt innlegg feil.
    Vi er helt enig i at rommet og måten anlegget blir satt opp i rommet, er faktisk det aller viktigste. Hvis ikkje dette er på plass kan man ha verdens beste oppsett uten at det blir bra. Dette har jeg også allerede poengtert.

    At du fikk en aha-opplevelse ang kilde nå nylig, er morsomt. Jeg hadde nemlig en tilsvarende opplevelse nå i oktober.

    Jo,kilden er viktig. Men Preampen utgjør enda større forskjeller. Og her er det ikke prisen som er avgjørende, men kvaliteten og matchen med resten av oppsettet. De som har råd bør gi seg selv og anlegget en sjanse til å erfare forskjellene. De som ikke har råd bør heller la være.

    Men når kilden blir god, Preampen likeså, høyttalerne er jo ok siden det står Marten på de, ja så står bare effekttrinnet og kablene igjen. Nå får man virkelig høre forskjeller her også. Til bedre oppsettet er, til større forskjeller høres.
    Men det må være opp til hver enkelt hvor langt de vil tøye strikken.....
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis du tolker det dithen at jeg mener man må betale så og så mye for å få god lyd, har du forstått mitt innlegg feil.
    Vi er helt enig i at rommet og måten anlegget blir satt opp i rommet, er faktisk det aller viktigste. Hvis ikkje dette er på plass kan man ha verdens beste oppsett uten at det blir bra. Dette har jeg også allerede poengtert.

    At du fikk en aha-opplevelse ang kilde nå nylig, er morsomt. Jeg hadde nemlig en tilsvarende opplevelse nå i oktober.

    Jo,kilden er viktig. Men Preampen utgjør enda større forskjeller. Og her er det ikke prisen som er avgjørende, men kvaliteten og matchen med resten av oppsettet. De som har råd bør gi seg selv og anlegget en sjanse til å erfare forskjellene. De som ikke har råd bør heller la være.

    Men når kilden blir god, Preampen likeså, høyttalerne er jo ok siden det står Marten på de, ja så står bare effekttrinnet og kablene igjen. Nå får man virkelig høre forskjeller her også. Til bedre oppsettet er, til større forskjeller høres.
    Men det må være opp til hver enkelt hvor langt de vil tøye strikken.....
    Hei Finn :) Er enig med mye av det du skriver, og spesielt det du skriver om matching av oppsett og rom. Oppfatter det fremdeles som at du etter mitt syn linker lydnirvana mot pris i litt for stor grad. Dette er selvfølgelig i stor grad rett, men etter mitt syn er jeg fremdeles skeptisk til hvor mye jeg bør legge i ny forforsterker for å få markante forbedringer i mitt eget oppsett. Dette da det etter mitt syn handler om matching og selv kjøp av de dyreste komponenter kan slå feil ut kjeden. Dette er etter mitt syn en eksersis med stor fallhøyde da det er vanskelig å lese match ut fra spesifikasjoner, og desverre ofte er vanskelig å få til hjemlån. I tillegg handler det selvfølgelig om lydpreferanse. For min egen del liker jeg den varme og fyldige lyden til EC, og det kan derfor for meg slå uheldig ut med en dyr forforsterker som kanskje er mer nøytral og hifi korrekt. Eksempelvis veksler jeg nå på noen monoblokker fra Audiolab og EC. Audiolaben er atskillig billigere, men etter mitt syn mer hifi gjennom at de er mer analytisk, klar og detaljert sammenlignet med EC.

    I stor grad er jeg nok enig med deg :) men ble litt småprovosert av at jeg fikk inntrykk av at du pekte litt nese mot dem som ikke kan ta seg råd til en dyr forforsterker som viser kvalitetene i høyttalerne. Det var helt sikkert ikke slik det var ment, men jeg tente litt til :) Videre handler det om at vi er alle forskjellig. For min egen del er jeg redd for at mange år med konserter nok har svekket min evne til å oppfatte de fineste lydnyanser, men anser dette som relativt uproblematisk da min tilnærming til god lyd i stor grad handler om hva som skjer i mitt hode enn hva som kommer ut av høyttalerne :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det var ikke meningen å provosere, heller det å ordlegge meg såpass skarpt at det fikk noen til å gå ut og teste i eget oppsett hva en god forforsterker kan gjøre.
    Grunnen til at jeg kaster vekk tid og spalteplass på dette er at jeg etter mange år her på Sentralen oppfatter det som at altfor mange legger altfor mye vekt på å skaffe seg en god og dyr høyttaler med flott utseende og så glemmer ikke bare at de må plasseres riktig, men glemmer også resten av anlegget.
    Noen ganger kan det nemlig være lurt å velge en billigere høyttaler, og heller bruke litt mer på elektronikken.


    Lydnirvana handler dessverre også om pris, men ikke bare. Den som tror at det bare er å kaste ut masse penger og dermed få god lyd, tar skammelig feil. Det er det som gjør denne hobbyen spennende, at man må jobbe for å komme til målet. God lyd er nemlig ikke lett!
    Men gjør man bare tingene riktig, går det fint an å få like god lyd og musikkglede fra et billigere oppsett som et som koster fem ganger så mye.
    Sånn sett så føler jeg meg nå i mål: kombinasjonen Getz og DarTZeel gir utrolig mye musikkglede for pengene! Her havner mange mye dyrere oppsett i skammekroken....
    Men bare for å få sagt det også: jeg har stor glede både av bilstereoen og også av den reiseradioen som mine foreldre kjøpte til meg i Spania i 1973 for Kr 170,-......


    Det er litt morsomt å lese din bekymring mot det å prøve andre forforsterkere, at de kan bli analytiske.
    Dette er nemlig den samme bekymringen som jeg hadde mot å prøve Marten, spesielt mot å prøve Marten Getz, som skulle være ekstremt oppløst og dynamisk. At musikaliteten som jeg i mange år har elsket som eier av diverse rørutstyr, at den skulle bli borte når jeg gikk over til transistor/darTZeel og samtidig skulle prøve ut Marten.
    Derfor la jeg ut flere skeptiske spørsmål i denne tråden på forhånd....;)

    Når jeg leser innlegget ditt så ser jeg at vi egentlig stort sett er enige. Du har bare en skepsis mot å prøve andre forforsterkere som er helt ubegrunnet.
    Du har Electrokompaniet AW250 ser jeg. Varm og fyldig som du skriver. Meget god er den også. Preampene til El.comp er jeg derimot ikke like glad i. Jeg oppfatter de som ikke spesielt musikalske, Dvs ved å gå over til en god rør preamp vil du få mer detaljer og oppløsning, ja, men enda viktigere vil alt bli vakrere, også det du trodde var dårlige innspillinger.
    MEN: som før skrevet finnes det ikke noe fasitsvar. Du må dermed prøve ut. Men det burde ikke være noe problem å få på hjemlån.



    Hei Finn :) Er enig med mye av det du skriver, og spesielt det du skriver om matching av oppsett og rom. Oppfatter det fremdeles som at du etter mitt syn linker lydnirvana mot pris i litt for stor grad. Dette er selvfølgelig i stor grad rett, men etter mitt syn er jeg fremdeles skeptisk til hvor mye jeg bør legge i ny forforsterker for å få markante forbedringer i mitt eget oppsett. Dette da det etter mitt syn handler om matching og selv kjøp av de dyreste komponenter kan slå feil ut kjeden. Dette er etter mitt syn en eksersis med stor fallhøyde da det er vanskelig å lese match ut fra spesifikasjoner, og desverre ofte er vanskelig å få til hjemlån. I tillegg handler det selvfølgelig om lydpreferanse. For min egen del liker jeg den varme og fyldige lyden til EC, og det kan derfor for meg slå uheldig ut med en dyr forforsterker som kanskje er mer nøytral og hifi korrekt. Eksempelvis veksler jeg nå på noen monoblokker fra Audiolab og EC. Audiolaben er atskillig billigere, men etter mitt syn mer hifi gjennom at de er mer analytisk, klar og detaljert sammenlignet med EC.

    I stor grad er jeg nok enig med deg :) men ble litt småprovosert av at jeg fikk inntrykk av at du pekte litt nese mot dem som ikke kan ta seg råd til en dyr forforsterker som viser kvalitetene i høyttalerne. Det var helt sikkert ikke slik det var ment, men jeg tente litt til :) Videre handler det om at vi er alle forskjellig. For min egen del er jeg redd for at mange år med konserter nok har svekket min evne til å oppfatte de fineste lydnyanser, men anser dette som relativt uproblematisk da min tilnærming til god lyd i stor grad handler om hva som skjer i mitt hode enn hva som kommer ut av høyttalerne :)
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Når vi nå er innom tema forforsterkere, lurer jeg på om Musical Innovation MI 12 kunne vært et godt utgangspunkt til Django L. Har hørt MI tidligere men husker ikke modell. Det låt veldig oppløst og fint.
    Ser del ligger en på brukten. Er det slik at disse fungerer best på Klasse A trinn? Da jeg bruker anlegget til all tv titting i tillegg til musikk, føler jeg at et klasse A trinn blir feil.
     

    JEGabrielsen

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Heisann,

    Har drevet og sett en del på Marten HT, disse ser flotte og ser ut til å være vanskelig å finne på brukt markedet.. hehe

    Har lest litt tester av Marten.. spesifikt Django XL. Jeg har pr.dags dato Dali Epicon 6. Men kunne ønsket meg noen HT som spillte større med mer punch. Men fortsatt relativt korrekte. Savner kanskje å spille litt heftig på rock & heavy.. Noe jeg kanskje kan tro Django XL er gromme på.

    Er Django XL lette å plassere? Snu spørsmålet litt... Er de spesielt vanskelige å ha i vanlig stue..?

    Ellers liker jeg Dali Epicon sin evne å spille veldig bra på lavt / middels høyt volum....Fordel med kone og unger i hus. Har Django noen av disse kvalitetene?

    Som beskrevet i begynnelsen... Når jeg da kan spille høyt.. Hadde det vært rått med noen HT med stor lyd og god punch.

    Disse ville bli drevet av full EC elektronikk... Ser ut som om dette skulle vært grei match.

    Mvh Jørn
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei!
    Jeg har i fem år levd med Dali Euphonia, og Helicon 400 før det.
    Var og hørte på Dali Epicon på HiFi Klubben i sommer... Var nysgjerrig på lyden....
    Skulle ikke spille lenge for å høre at disse var som snytt ut av nesa på Euphonia. Kunne ikke høre forskjell..
    For å være litt slem: Jeg hørte liksom ikke på musikk, jeg hørte på Dali...

    Dermed var toget gått, jeg skiftet beite.

    Tror ikke du gjør noe feil om du går for Django XL. Spesielt med dine preferanser. :)

    Heisann,

    Har drevet og sett en del på Marten HT, disse ser flotte og ser ut til å være vanskelig å finne på brukt markedet.. hehe

    Har lest litt tester av Marten.. spesifikt Django XL. Jeg har pr.dags dato Dali Epicon 6. Men kunne ønsket meg noen HT som spillte større med mer punch. Men fortsatt relativt korrekte. Savner kanskje å spille litt heftig på rock & heavy.. Noe jeg kanskje kan tro Django XL er gromme på.

    Er Django XL lette å plassere? Snu spørsmålet litt... Er de spesielt vanskelige å ha i vanlig stue..?

    Ellers liker jeg Dali Epicon sin evne å spille veldig bra på lavt / middels høyt volum....Fordel med kone og unger i hus. Har Django noen av disse kvalitetene?

    Som beskrevet i begynnelsen... Når jeg da kan spille høyt.. Hadde det vært rått med noen HT med stor lyd og god punch.

    Disse ville bli drevet av full EC elektronikk... Ser ut som om dette skulle vært grei match.

    Mvh Jørn
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da var mine nyinnkjøpte Django L på plass i stua.
    Jeg har pr idag granittheller som underlag og syntes de medfølgende orginalføtter på Django er farlig glatte. Kan se ut som det er laget i plast.
    Høytaler sklir veldig lett på granittsteinen. Med en liten tass som snart skal begynne å gå i huset kan jeg ikke ha det slik.
    Finnes det noe annet som vil passe i føttene, eller må jeg spesiallaget nye spikes?
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer:)
    Hvordan opplever du Djangoene på ditt oppsett og levde de opp til forventningene?
    Når det gjelder medfølgende spikes ville jeg drillet noen små spor/hull der spikes berører granitthellene, så er faren for at de sklir eliminert.
    Mine står rett på gulv og det har etterlatt små hull i parketten, men de står iallfall stødig.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer!:)
    Jeg ville ha spurt forhandler, det må jo finnes underlag som passer.
    Hva med Black Magic Racing? De lager jo pits/pucks som burde passe.
    Det er det som sitter på mine Getz.

    Å drille hull/spor i granitten ville jeg ikke gjort.
    Det vil gi en større kontaktflate mellom stein og spikes, noe som reduserer trykket og dermed kunne ødelegge den gunstige virkningen som spikes er ment å gi. Siden granitt er et knallhardt materiale kan man risikere at høyttalerne blir stående å vibrere på steinplata.


    Da var mine nyinnkjøpte Django L på plass i stua.
    Jeg har pr idag granittheller som underlag og syntes de medfølgende orginalføtter på Django er farlig glatte. Kan se ut som det er laget i plast.
    Høytaler sklir veldig lett på granittsteinen. Med en liten tass som snart skal begynne å gå i huset kan jeg ikke ha det slik.
    Finnes det noe annet som vil passe i føttene, eller må jeg spesiallaget nye spikes?
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!:)
    Jeg ville ha spurt forhandler, det må jo finnes underlag som passer.
    Hva med Black Magic Racing? De lager jo pits/pucks som burde passe.
    Det er det som sitter på mine Getz.

    Å drille hull/spor i granitten ville jeg ikke gjort.
    Det vil gi en større kontaktflate mellom stein og spikes, noe som reduserer trykket og dermed kunne ødelegge den gunstige virkningen som spikes er ment å gi. Siden granitt er et knallhardt materiale kan man risikere at høyttalerne blir stående å vibrere på steinplata.


    Da var mine nyinnkjøpte Django L på plass i stua.
    Jeg har pr idag granittheller som underlag og syntes de medfølgende orginalføtter på Django er farlig glatte. Kan se ut som det er laget i plast.
    Høytaler sklir veldig lett på granittsteinen. Med en liten tass som snart skal begynne å gå i huset kan jeg ikke ha det slik.
    Finnes det noe annet som vil passe i føttene, eller må jeg spesiallaget nye spikes?
    Det er ikke snakk om cm, men en millimeter. Dette kan ikke gi noe utslag i en eventuell virkning av spikes.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer!:)
    Jeg ville ha spurt forhandler, det må jo finnes underlag som passer.
    Hva med Black Magic Racing? De lager jo pits/pucks som burde passe.
    Det er det som sitter på mine Getz.

    Å drille hull/spor i granitten ville jeg ikke gjort.
    Det vil gi en større kontaktflate mellom stein og spikes, noe som reduserer trykket og dermed kunne ødelegge den gunstige virkningen som spikes er ment å gi. Siden granitt er et knallhardt materiale kan man risikere at høyttalerne blir stående å vibrere på steinplata.


    Da var mine nyinnkjøpte Django L på plass i stua.
    Jeg har pr idag granittheller som underlag og syntes de medfølgende orginalføtter på Django er farlig glatte. Kan se ut som det er laget i plast.
    Høytaler sklir veldig lett på granittsteinen. Med en liten tass som snart skal begynne å gå i huset kan jeg ikke ha det slik.
    Finnes det noe annet som vil passe i føttene, eller må jeg spesiallaget nye spikes?
    Det er ikke snakk om cm, men en millimeter. Dette kan ikke gi noe utslag i en eventuell virkning av spikes.
    Det er ikke gunstig uansett.
    Man forandrer arealet som utgjør kontaktflaten. I tillegg er granitt et knallhardt materiale som heller ikke er gunstig. Da hadde det faktisk vært bedre om man fjernet de harde granittplatene.
    Da jeg testet Django la jeg noen tynne myke matter oppå parketten isteden. Tror faktisk det er bedre tross alt.

    Nei, Skaff dedikerte underlag!
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Høium HiFi forhandlet Black Magic Racing Cones/Pits/Pucks før. Lurer på om produktet er gått ut?
    Uansett så forhandler de nå Vibrapod.

    Alternativt så kan du jo bytte til Soundcare som Soundgarden forhandler.

    Men aller først hadde jeg villet kontakte forhandler av Marten for råd....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vet egentlig ikke hvor en får tak i BDR i Norge lenger? Jeg sto på venteliste hos Hoium et par år uten at han fikk etterforsyninger. Jeg måtte til slutt på bruktmarkedet og var til slutt heldig. Antar at Hoium også til slutt gav opp. Et kvalitetstegn med BDR er kanskje at en særdeles sjeldent ser dem på bruktmarkedet......
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    På den annen side sklir jo høyttalerne relativt lett på BDR......
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    På mine tidligere MA PL300 var det ikke spikes men gummiføtter eller pucks om man vil.
    Disse sto stødig på granitthellene. Var nesten umulig å flytte på. Mulig disse passer. Ser ellers at det er standard bolter med M6 gjenger
    på Django føttene. Jeg skal nok finne ut av det. Hvis ikke så blir det kjøp av nye granittheller som er større som igjen reduserer muligheten for at de vipper utfor kanten. Hvis noen her med Marten vil ha granitt så si ifra. Jeg skaffer dette hos en kamerat som jobber i steinbransjen. Lager etter mål
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Gratulere uansett underlag Fugazi. Ikke glem bilde..
    Må jo være en relativt sterk liten tass som klarer å flytte på et par Django L? De veier vel tross alt litt.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    De må festes med Bluetack Tom, Bluetack......
    Da kan tassen ta seg rennefart, som vi sier på Sunnmøre, og høyttaleren står som spikret! ;)
    Spesielt om man bruker Soundcare, for da sitter spikes fast i tablettene.

    Nå vil jeg legge til at jeg har hatt tre poder som har vokst opp, men høyttalerne på myke dempeputer fikk stå i fred. Gikk helt fint. Bra oppdragelse hjelper! :rolleyes:
    Da bortsett fra en Dynaudio Esotar 330D tekstil domediskant som ble trykket inn av en etårings nysgjerrige pekefinger. Men slik går det når man kjøper høyttalere uten frontdeksel.....

    Derimot hadde vi en kattunge som brukte frontstoffet på Avalon Eclipse til Kr 120 tusen som klatrevegg... Det var krise! ;)

    På den annen side sklir jo høyttalerne relativt lett på BDR......
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tror det ble litt sammenblanding nå. Min sønn er snart 15 år og vet at det er en dødssynd å plukke på høyttalerne ;)

    Fest de med Bluetack Tom, Bluetack......
    Da kan tassen ta seg rennefart, som vi sier på Sunnmøre, og høyttaleren står som spikret! ;)

    På den annen side sklir jo høyttalerne relativt lett på BDR......
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Du misforstår.. Det var Fugazi jeg siktet til... Du svarte før jeg var ferdig med innlegget... :rolleyes:
    Må mellomlagre da jeg ikke stoler på pod'en (og da sikter jeg Pad'en og ikke til poden, minstemann her er også blitt 15....)
    Tror det ble litt sammenblanding nå. Min sønn er snart 15 år og vet at det er en dødssynd å plukke på høyttalerne ;)

    Fest de med Bluetack Tom, Bluetack......
    Da kan tassen ta seg rennefart, som vi sier på Sunnmøre, og høyttaleren står som spikret! ;)

    På den annen side sklir jo høyttalerne relativt lett på BDR......
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe :) Du har ellers sådd en tanke på hvordan jeg skal få enda bedre lyd ut av Milesene. Foreløpig går jeg og grunner på Audio Valve Eklipse, men jeg kommer sikkert til å skifte mening en tre fire ganger før jeg bestemmer meg ;)

    Du misforstår.. Det var Fugazi jeg siktet til... Du svarte før jeg var ferdig med innlegget... :rolleyes:
    Må mellomlagre da jeg ikke stoler på pod'en (og da sikter jeg Pad'en og ikke til poden, minstemann her er også blitt 15....)
    Tror det ble litt sammenblanding nå. Min sønn er snart 15 år og vet at det er en dødssynd å plukke på høyttalerne ;)

    Fest de med Bluetack Tom, Bluetack......
    Da kan tassen ta seg rennefart, som vi sier på Sunnmøre, og høyttaleren står som spikret! ;)

    På den annen side sklir jo høyttalerne relativt lett på BDR......
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hehe :) Du har ellers sådd en tanke på hvordan jeg skal få enda bedre lyd ut av Milesene. Foreløpig går jeg og grunner på Audio Valve Eklipse, men jeg kommer sikkert til å skifte mening en tre fire ganger før jeg bestemmer meg ;)
    Fronten på Audio Valve Eklipse ligner vel litt på EC. I alle fall hvis du legger godviljen til.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe :) Du har ellers sådd en tanke på hvordan jeg skal få enda bedre lyd ut av Milesene. Foreløpig går jeg og grunner på Audio Valve Eklipse, men jeg kommer sikkert til å skifte mening en tre fire ganger før jeg bestemmer meg ;)
    Fronten på Audio Valve Eklipse ligner vel litt på EC. I alle fall hvis du legger godviljen til.
    og lydmessig skal den etter sigende være god match mot transistorer fra EC..... Hvilken lydmessige forskjeller det vil gi seg utslag i på Milesene sammenlignet med EC 4.8 hadde vært interessant å få høre. Antar det er en kombo som ikke akkurat genererer flust med førstehånds erfaring :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
    Kjekt å vite. Ser at mine er en måned eldre enn dine. Mener å huske at forhandler nevnte et par forbedringer som var gjort på mine sammenlignet med eldre Miles III utgaver. Er det noen som har kontroll på forskjellene på de forskjellige utgavene?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
    Kjekt å vite. Ser at mine er en måned eldre enn dine. Mener å huske at forhandler nevnte et par forbedringer som var gjort på mine sammenlignet med eldre Miles III utgaver. Er det noen som har kontroll på forskjellene på de forskjellige utgavene?
    Såvidt jeg vet er det ikke gjort noen nevneverdige forandringer på Miles 3 i løpet av levetiden. Men jeg har tatt feil før……. :)

    Forøvrig ligger det er sett Miles 3 til salgs hos Høium i hvit high gloss. Har sett Miles 5 i denne finishen og den passer høyttalerne utrolig godt.


    Geir Arne
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
    Kjekt å vite. Ser at mine er en måned eldre enn dine. Mener å huske at forhandler nevnte et par forbedringer som var gjort på mine sammenlignet med eldre Miles III utgaver. Er det noen som har kontroll på forskjellene på de forskjellige utgavene?
    Såvidt jeg vet er det ikke gjort noen nevneverdige forandringer på Miles 3 i løpet av levetiden. Men jeg har tatt feil før……. :)

    Forøvrig ligger det er sett Miles 3 til salgs hos Høium i hvit high gloss. Har sett Miles 5 i denne finishen og den passer høyttalerne utrolig godt.


    Geir Arne
    Kjøpte mine hos Audioroyal. Mener bestemt han sa at bassport og terminaler var forbedret.....
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Nå er Chapter forsterkeren solgt. Inn kommer Usher Ref 1.5 klasse A effektforsterker. Blir ikke levert før i januar.
    Så inntil da blir det å se etter en god rørpre. Håper det blir bra match med Django.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
    Kjekt å vite. Ser at mine er en måned eldre enn dine. Mener å huske at forhandler nevnte et par forbedringer som var gjort på mine sammenlignet med eldre Miles III utgaver. Er det noen som har kontroll på forskjellene på de forskjellige utgavene?
    Såvidt jeg vet er det ikke gjort noen nevneverdige forandringer på Miles 3 i løpet av levetiden. Men jeg har tatt feil før……. :)

    Forøvrig ligger det er sett Miles 3 til salgs hos Høium i hvit high gloss. Har sett Miles 5 i denne finishen og den passer høyttalerne utrolig godt.


    Geir Arne
    Kjøpte mine hos Audioroyal. Mener bestemt han sa at bassport og terminaler var forbedret.....
    Da stemmer nok dette. ;)


    Geir Arne
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
    Kjekt å vite. Ser at mine er en måned eldre enn dine. Mener å huske at forhandler nevnte et par forbedringer som var gjort på mine sammenlignet med eldre Miles III utgaver. Er det noen som har kontroll på forskjellene på de forskjellige utgavene?
    Såvidt jeg vet er det ikke gjort noen nevneverdige forandringer på Miles 3 i løpet av levetiden. Men jeg har tatt feil før……. :)

    Forøvrig ligger det er sett Miles 3 til salgs hos Høium i hvit high gloss. Har sett Miles 5 i denne finishen og den passer høyttalerne utrolig godt.


    Geir Arne
    Odder sa til meg at bassporten var litt tunet underveis i miles iii levetid. Den var blitt litt kortere. Dette var av så liten betydning at det ikke ble noen endret modellbenevnelse av det. Jeg kjøpte den "gamle" versjonen med lenger bassport, men har aldri tenkt tanken å gjøre noe med det. Hva jeg imidlertid er nysgjerrig på er forskjellen mellom III og V. Hadde vært interessant å finne ut av dette for å utrede en evt oppgradering. Marten tilbyr av ukjente årsaker ikke dette, jeg har spurt. Noen som vet.
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette er kjent for Marten-folk, men ser i en salgsannonse at det står at serienummeret på baksiden av ht. indikerer når høyttaleren ble produsert. Dette må vel være de 4 første sifrene i nummeret. På mitt par er dette '1005', noe som jeg tipper betyr mai 2010. Tror det skulle passe bra med alderen på mine Miles III. Jeg kjøpte dem i januar 2012, så da var de pent brukt:).
    Kjekt å vite. Ser at mine er en måned eldre enn dine. Mener å huske at forhandler nevnte et par forbedringer som var gjort på mine sammenlignet med eldre Miles III utgaver. Er det noen som har kontroll på forskjellene på de forskjellige utgavene?
    Såvidt jeg vet er det ikke gjort noen nevneverdige forandringer på Miles 3 i løpet av levetiden. Men jeg har tatt feil før……. :)

    Forøvrig ligger det er sett Miles 3 til salgs hos Høium i hvit high gloss. Har sett Miles 5 i denne finishen og den passer høyttalerne utrolig godt.


    Geir Arne
    Odder sa til meg at bassporten var litt tunet underveis i miles iii levetid. Den var blitt litt kortere. Dette var av så liten betydning at det ikke ble noen endret modellbenevnelse av det. Jeg kjøpte den "gamle" versjonen med lenger bassport, men har aldri tenkt tanken å gjøre noe med det. Hva jeg imidlertid er nysgjerrig på er forskjellen mellom III og V. Hadde vært interessant å finne ut av dette for å utrede en evt oppgradering. Marten tilbyr av ukjente årsaker ikke dette, jeg har spurt. Noen som vet.
    Forskjellen mellom Miles 3 og 5 er ganske omfattende.

    I Miles 5 har dem byttet:
    Disktant - Her er det brukt den nye "Cell" diskanten fra Accuton.
    Bass/mellomtone - Oppgradert til elementer med resonanskontroll(de sorte prikkene). Usikker på hvilke andre tekniske forskjeller det er på elementene, men høyttalern er tunet noe dypere.
    Delefilter - Nytt grunnet andre elementer, men fremdeles deler fra Mundorf.
    Føtter - Ny design/finish, samt "pucks" under føttene.

    På grunn av dette blir en oppgradering ganske kostbar. Alle vitale deler, foruten kabinettet, er byttet.


    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Skjønner, 10-15 tusen hadde jeg fort sett for meg, men ser problemer med å endre bassporten. Føttene neppe skiftes. Filter er uproblematisk å endre/skifte.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Stilige høyttalere Geir Arne, spesielt fronthøyttalerne synes jeg tar seg bra ut på bilder. Tar seg sikkert bra ut in real 2.

    Jeg kan vel ønske alle Marten-venner en riktig God Jul!

    marten_jul.jpg


    ToreM.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Ønsker alle Marten folk et godt nytt år og ikke minst et godt nytt Hifi år.
    Har vært på jakt etter ny amp og valget falt på Usher Ref 1.5. 2x 150 WATT i klasse A.
    Inntil videre bruker jeg Bel Canto som pre. Låter meget bra syntes jeg. Stort lydbilde og fantastisk bass er det første som slo meg.
    Nå starter jakten på en god rørpre som jeg tror kan være magisk på Marten.
    Tar gjerne imot tips fra dere. Gjerne brukt i prisklasse opp til 20 tusen. ARC er på listen så langt.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Marten Getz 2 står oppført med bredde på 25 cm, er dette uten føttene? Er denne "tiltingen" av høyttaleren justerbar, slik at man kan justere høyttaleren slik at topplaten blir stående horisontalt?

    På forhånd takk!

    Mvh

    PKG
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hei PKG.

    Uten at jeg har filosofert mye over dette tror jeg ikke det er meningen at topplaten skal være horisontal. Den skrår "naturlig" litt ned bakover. I tillegg skrår sideveggene litt innover. I praksis betyr det at hvis du sitter rett foran ht. ser du bare fronten - du ser ikke kassa bak.
    Jeg tror ikke de føttene er veldig justerbare. Men at det er mulig å bytte dem ut i føtter som lar seg justere ser jeg ikke bort fra.
    Om bredden er oppgitt med eller uten føtter vet jeg ikke.

    ToreM.

    edit: PS: Husk også at det er bassport under høyttalerne. Så hvis du justerer høyden, så justerer du muligens også basstrykket. Dette har jeg imidlertid ikke prøvd på mine Miles, så jeg vet ikke hvor stort utslag dette gjør på lyden.

    edit 2: Når jeg tenker meg om har vel ikke Getz 2 hull under slik Miles har, så den kommentaren kan du se bort fra.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.373
    Antall liker
    63.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har hørt at grunnen til skråstillingen er at lyden fra diskanten bruker kortere tid til å nå lytteposisjonen enn lyden fra mellomtonen. Derfor skråstilling for at lyden skal "treffe" lytteposisjonen samtidig. Hvorvidt dette er riktig, gjelder bare keramikkelementer eller i det hele tatt gjør en hørbar forskjell......aner ikke :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn