MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Så høyttaler bytte blir uaktuelt, takk og pris:)

    Mvh
    SteinM
    Det var enda bra. Synd hvis ikke Parasound fungerer på Django L.
    Jeg går litt rundt å vurderer om jeg skal prøve Halo JC3 RIIA. Den ser i alle fall veldig stilig ut, men jeg har aldri prøvd Parasound før, så jeg vet ikke hvor bra den passer inn.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Så høyttaler bytte blir uaktuelt, takk og pris:)

    Mvh
    SteinM
    Det var enda bra. Synd hvis ikke Parasound fungerer på Django L.
    Jeg går litt rundt å vurderer om jeg skal prøve Halo JC3 RIIA. Den ser i alle fall veldig stilig ut, men jeg har aldri prøvd Parasound før, så jeg vet ikke hvor bra den passer inn.
    Det må vel gå an å få en på hjemlån, så kan du gjøre deg opp en mening. Har selv ikke hørt denne.

    Mvh

    SteinM
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da var Django L bestilt og forhåpentligvis snart på vei inn i stua. Etter det jeg hørte i går ( Django med B.M.C forsterker ) var det ikke noe å lure på.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Nå var du litt i overkant feig og diplomatisk synes nå jeg torem....
    Spesielt i en tråd som omhandler høyttalere med et så stort potensiale som Marten...

    Til bedre og mer oppløst oppsett man har, til større forskjeller kan man oppleve ved kabelbytte. Men legg merke til at jeg sier KAN.... det kan variere selvsagt.

    Jeg for min del har opplevd like store forskjeller ved bytte av signalkabler eller høyttalerkabler, som bytte av forsterker eller CD-spiller. Samtidig har jeg opplevd større forskjeller ved bytte av preamp eller effekttrinn som det å bytte høyttalere (men selvsagt også det motsatte).
    Så de som vil ha lettvindte, raske og enkle svar må jeg dessverre skuffe..... De som er ute etter det har nok funnet seg feil hobby.

    Kanskje vi vi kan si det slik:
    De som tror at det er optimalt å drive høyttalere til 100 tusen Kr med en integrert forsterker til 10 tusen og cd-spiller til 5 tusen, vil heller ikke høre særlig forskjell på kabler i samme oppsett.... :rolleyes:
    Man kan sammenligne det med at dersom man har brilleglassene fulle av mel så hjelper det ikke med å forandre styrke på glassene.... man ser inn i tåkeheimen dårlig uansett! :rolleyes:
    ganske grei analogi synes nå jeg...


    Nå har jeg ikke lyst til å starte noen lang kabeldebatt i Marten-tråden. Jeg vet jo at meningene er delte om kabler også i denne tråden. Og jeg skal ikke hevde at ulike kabler endrer noe på høye frekvenser (jeg driver ikke å måler frekvenser i stua, jeg bruker bare ørene).
    Men min lille erfaring er at med en god match på valg av kabler åpnes lydbildet opp både i dybden og bredden, du kommer nærmere musikerne, og litt av denne "naturligheten" i instrumentene hos Marten kommer litt tydeligere fram. Og da blir jeg mindre lyttetrett, i alle fall i det lange løp. MEN jeg sier ikke at forskjellen mellom kabler er like stor som bytte av høyttalere eller forsterker. Kabler handler mere om å få litt mere ut av de komponentene du allerede har.

    Så jeg ville kanskje prøvd litt annet enn bare Viablue hvis du har mulighet.

    Men jeg er enig i at Renaissance-kabler ikke er blandt de billigeste. Jeg vurderer litt å bytte til Renaissance på phono-kabelen fra SME-arma til RIIA, men jeg er gnien nok til å nøle litt.
    Føler jeg må korrigere meg etter uttalelsen om spiss lyd. Har nå kommet meg etter en snikende ørebetennelse, satt tilbake de balanserte kablene og hørte atter en gang på den musikken som jeg i utgangspunktet trodde var problemet. HELDIGVIS var det ørene det var problem med:)
    Når det gjelder kabler så hørte jeg på bla. Lorde (pure Heroin) før jeg byttet over til de balanserte igjen, dette fjernet et slør fra lydbildet.
    Så høyttaler bytte blir uaktuelt, takk og pris:)

    Mvh
    SteinM
    Ikke rart kabler er dyrt når man putter Heroin i dem!!!;)
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå var du litt i overkant feig og diplomatisk synes nå jeg torem....
    Spesielt i en tråd som omhandler høyttalere med et så stort potensiale som Marten...

    Til bedre og mer oppløst oppsett man har, til større forskjeller kan man oppleve ved kabelbytte. Men legg merke til at jeg sier KAN.... det kan variere selvsagt.

    Jeg for min del har opplevd like store forskjeller ved bytte av signalkabler eller høyttalerkabler, som bytte av forsterker eller CD-spiller. Samtidig har jeg opplevd større forskjeller ved bytte av preamp eller effekttrinn som det å bytte høyttalere (men selvsagt også det motsatte).
    Så de som vil ha lettvindte, raske og enkle svar må jeg dessverre skuffe..... De som er ute etter det har nok funnet seg feil hobby.

    Kanskje vi vi kan si det slik:
    De som tror at det er optimalt å drive høyttalere til 100 tusen Kr med en integrert forsterker til 10 tusen og cd-spiller til 5 tusen, vil heller ikke høre særlig forskjell på kabler i samme oppsett.... :rolleyes:
    Man kan sammenligne det med at dersom man har brilleglassene fulle av mel så hjelper det ikke med å forandre styrke på glassene.... man ser inn i tåkeheimen dårlig uansett! :rolleyes:
    ganske grei analogi synes nå jeg...


    Nå har jeg ikke lyst til å starte noen lang kabeldebatt i Marten-tråden. Jeg vet jo at meningene er delte om kabler også i denne tråden. Og jeg skal ikke hevde at ulike kabler endrer noe på høye frekvenser (jeg driver ikke å måler frekvenser i stua, jeg bruker bare ørene).
    Men min lille erfaring er at med en god match på valg av kabler åpnes lydbildet opp både i dybden og bredden, du kommer nærmere musikerne, og litt av denne "naturligheten" i instrumentene hos Marten kommer litt tydeligere fram. Og da blir jeg mindre lyttetrett, i alle fall i det lange løp. MEN jeg sier ikke at forskjellen mellom kabler er like stor som bytte av høyttalere eller forsterker. Kabler handler mere om å få litt mere ut av de komponentene du allerede har.

    Så jeg ville kanskje prøvd litt annet enn bare Viablue hvis du har mulighet.

    Men jeg er enig i at Renaissance-kabler ikke er blandt de billigeste. Jeg vurderer litt å bytte til Renaissance på phono-kabelen fra SME-arma til RIIA, men jeg er gnien nok til å nøle litt.
    Føler jeg må korrigere meg etter uttalelsen om spiss lyd. Har nå kommet meg etter en snikende ørebetennelse, satt tilbake de balanserte kablene og hørte atter en gang på den musikken som jeg i utgangspunktet trodde var problemet. HELDIGVIS var det ørene det var problem med:)
    Når det gjelder kabler så hørte jeg på bla. Lorde (pure Heroin) før jeg byttet over til de balanserte igjen, dette fjernet et slør fra lydbildet.
    Så høyttaler bytte blir uaktuelt, takk og pris:)

    Mvh
    SteinM
    Ikke rart kabler er dyrt når man putter Heroin i dem!!!;)
    Gratulerer med høyttalerene. Du får fore de med heroin (Lorde):)
    Da får du en opplevelse. Har nå spillt på mine ca.60 timer og vent meg til lydsignaturen, er kjempefornøyd og håper det vedvarer.
    Mfufu fikk visst rettet opp i misforståelsen, så lærte jeg noe idag også;)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Føler jeg må korrigere meg etter uttalelsen om spiss lyd. Har nå kommet meg etter en snikende ørebetennelse, satt tilbake de balanserte kablene og hørte atter en gang på den musikken som jeg i utgangspunktet trodde var problemet. HELDIGVIS var det ørene det var problem med:)
    Når det gjelder kabler så hørte jeg på bla. Lorde (pure Heroin) før jeg byttet over til de balanserte igjen, dette fjernet et slør fra lydbildet.
    Så høyttaler bytte blir uaktuelt, takk og pris:)

    Mvh
    SteinM
    Ikke rart kabler er dyrt når man putter Heroin i dem!!!;)
    Gratulerer med høyttalerene. Du får fore de med heroin (Lorde):)
    Da får du en opplevelse. Har nå spillt på mine ca.60 timer og vent meg til lydsignaturen, er kjempefornøyd og håper det vedvarer.
    Mfufu fikk visst rettet opp i misforståelsen, så lærte jeg noe idag også;)
    Takk for det. Er sikker på at dette blir bra selv med bare balanserte sølvkabler fra Roald i Bergen. Heroin holder jeg meg unna.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke prøvd sølvkabler selv, men etter alt snakket om disse så kan det ikke slå feil.
    Hadde vært artigt å prøvd slike mot mine viablue for å høre om det er himlande forskjeller:)
    Når får du forresten Djangoene da? Blir litt som ungene igjen når vi først har bestemt oss for noe, ventetiden er ett hel......

    Mvh
    SteinM
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke prøvd sølvkabler selv, men etter alt snakket om disse så kan det ikke slå feil.
    Hadde vært artigt å prøvd slike mot mine viablue for å høre om det er himlande forskjeller:)
    Når får du forresten Djangoene da? Blir litt som ungene igjen når vi først har bestemt oss for noe, ventetiden er ett hel......

    Mvh
    SteinM
    Hei. Regner med at de dukker opp i postkassa neste uke.
    Så starter jakten på en skikkelig forsterker til disse. Kanskje en B.M.C men holder alle muligheter åpne. Tror de har voldsomt potensiale. FinnM har vel kanskje funnet den riktige, men litt dyrt. Jeg skal forsøke å holde meg under 40 tusenlapper. Kan gjerne være brukt. Foreløpig står disse på min shortlist, Stello AI700, Chapter 250S, MF M6 500. Devaliet er drømmen men fortsatt litt for kostbar på brukten.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med valget. Det ene drar med seg det andre vet du:).
    Har selv vært inne på tanken om Devaliet, men som du sier litt for kostbar enda.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Da var Django L bestilt og forhåpentligvis snart på vei inn i stua. Etter det jeg hørte i går ( Django med B.M.C forsterker ) var det ikke noe å lure på.

    Gratulerer så masse Fugatzi !
    Veldig synd det ikke passa for meg å bli med på demoen..... Men ser fram til besøk med mine småtasser , i klasse D. (Skulle nesten hatt med Bladelius Klass A også.....)

    Tviler ikke på at BMC er et godt kjøp, men jeg er fortsatt fryktelig nyskjerrig på hva denne "magien" med Stello/Eximus er for noe. På CES2013 spilte de altså på Stello Ai700 med Coltrane2 , til 12 ganger prisen, og TAS nominerte dette anlegget til " best sound in show".

    image.jpg



    Riktignok brukte de Eximus pre/dac/headamp til ca 22 k, som pre og dac, via Usb og en mac mini m Amarra software. Men bevares, stor "Mismatch" prismessig.
    Er det noen som vet hvordan det fungerer på slike messer? Virker nesten som om Marten og April har en deal, siden de opptrer sammen på mange steder verden over.?

    Btw. Det var en her som snakka om hvordan klasse D låter. De låter like forskjellig som transistoramper. April Music sine låter veldig likt klasse A. Med en voldsom dynamikk og presisjon i lydbildet.
    Selv har jeg en klasse AB, en klasse A og de to klasse D. Snakk om bortskjemt gubbe...

    mvh Huldra
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    6.jpg


    Kjenner tydeligvis ikke mine egne begrensninger..
    OGSÅ populært med Marten.. Pass ;)

    @Fugazi HVA gjør Django annerledes enn ditt tidligere (VELDIG gode) oppsett med Pl300 og Chapter?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 227151

    Kjenner tydeligvis ikke mine egne begrensninger..
    OGSÅ populært med Marten.. Pass ;)

    @Fugazi HVA gjør Django annerledes enn ditt tidligere (VELDIG gode) oppsett med Pl300 og Chapter?
    Hei ArilD. Jeg er smittet av et virus som i de værste tilfeller gir en voldsom trang til å prøve noe nytt. Så får vi se om jeg blir fornøyd med Marten. Det lille jeg har hørt er ivertfall veldig bra.
    Tror nok Django L vil slite med å matche PL 300 sitt voldsomme trykk i nedre bass. Men Django låter luftigere og har en mere realistisk sound og vanvittig musikalsk. Instrumenter og anslag kommer bedre frem. Gleder meg til å teste ut forsterkere som gir det lille ekstra i bunnen.
    Plassering blir også viktig. Ganilsen har tilbudt seg å komme og hjelpe til med målinger. Takker sannsynligvis ja til tilbudet. Super service det.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da var Django L bestilt og forhåpentligvis snart på vei inn i stua. Etter det jeg hørte i går ( Django med B.M.C forsterker ) var det ikke noe å lure på.

    Gratulerer så masse Fugatzi !
    Veldig synd det ikke passa for meg å bli med på demoen..... Men ser fram til besøk med mine småtasser , i klasse D. (Skulle nesten hatt med Bladelius Klass A også.....)

    Tviler ikke på at BMC er et godt kjøp, men jeg er fortsatt fryktelig nyskjerrig på hva denne "magien" med Stello/Eximus er for noe. På CES2013 spilte de altså på Stello Ai700 med Coltrane2 , til 12 ganger prisen, og TAS nominerte dette anlegget til " best sound in show".

    Vis vedlegget 227141


    Riktignok brukte de Eximus pre/dac/headamp til ca 22 k, som pre og dac, via Usb og en mac mini m Amarra software. Men bevares, stor "Mismatch" prismessig.
    Er det noen som vet hvordan det fungerer på slike messer? Virker nesten som om Marten og April har en deal, siden de opptrer sammen på mange steder verden over.?

    Btw. Det var en her som snakka om hvordan klasse D låter. De låter like forskjellig som transistoramper. April Music sine låter veldig likt klasse A. Med en voldsom dynamikk og presisjon i lydbildet.
    Selv har jeg en klasse AB, en klasse A og de to klasse D. Snakk om bortskjemt gubbe...

    mvh Huldra
    Hei Huldra. Vi satser på en lyttekveld hos meg i jula eller på nyåret. Ta gjerne med Bladelius også. Lurer på om jeg skal ringe Andevik å få lånt en AI 700 selv om den er litt i overkant kostbar for mitt budsjett akkurat for øyeblikket.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som vet hvordan det fungerer på slike messer? Virker nesten som om Marten og April har en deal, siden de opptrer sammen på mange steder verden over.?
    Såvidt jeg vet har ikke Marten og April/Stello noen avtale. I mange tilfeller er det importøren som stiller ut på messer, og da med elektronikk dem har i sin egen portefølje. Litt på samme måte som at Audio Solution demonsterer for det meste med B.M.C. mens vi bruker Audionet.

    Hva som foretrekkes blir en smaksak, naturligvis. :)

    Når Marten demonstrerer selv bruker de som oftest sin egen forsterker, M-Amp.


    Geir Arne
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 227151

    Kjenner tydeligvis ikke mine egne begrensninger..
    OGSÅ populært med Marten.. Pass ;)

    @Fugazi HVA gjør Django annerledes enn ditt tidligere (VELDIG gode) oppsett med Pl300 og Chapter?
    @arildD
    PASS er for folk med penger
    Stello og BMC er for oss som liker og tro at vi har penger

    btw jammen har ikke Stello AI700 og mine Eximus S1 sneket seg inn på det bildet også, foran pass til og med :cool:

    Mvh Huldra
     
    Sist redigert:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Vis vedlegget 227151

    Kjenner tydeligvis ikke mine egne begrensninger..
    OGSÅ populært med Marten.. Pass ;)

    @Fugazi HVA gjør Django annerledes enn ditt tidligere (VELDIG gode) oppsett med Pl300 og Chapter?
    @arildD
    PASS er for folk med penger
    Stello og BMC er for oss som liker og tro at vi har penger

    btw jammen har ikke Stello AI700 og mine Eximus S1 sneket seg inn på det bildet også, foran pass til og med :cool:

    Mvh Huldra
    Hmm, som da betyr mht penger at de som har Marten?
    Hadde penger? ;-)
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    @Fugazi HVA gjør Django annerledes enn ditt tidligere (VELDIG gode) oppsett med Pl300 og Chapter?
    Hei ArilD. Jeg er smittet av et virus som i de værste tilfeller gir en voldsom trang til å prøve noe nytt. Så får vi se om jeg blir fornøyd med Marten. Det lille jeg har hørt er ivertfall veldig bra.
    Tror nok Django L vil slite med å matche PL 300 sitt voldsomme trykk i nedre bass. Men Django låter luftigere og har en mere realistisk sound og vanvittig musikalsk. Instrumenter og anslag kommer bedre frem. Gleder meg til å teste ut forsterkere som gir det lille ekstra i bunnen.
    Plassering blir også viktig. Ganilsen har tilbudt seg å komme og hjelpe til med målinger. Takker sannsynligvis ja til tilbudet. Super service det.
    Høres fornuftig ut det du skriver her Fugazi. Håper du blir fornøyd. Litt tilvendingstid til lydsignaturen til Marten (som steinm er inne på) må du nok regne med. I mine ører er Marten veldig musikalsk, med fokus på musikken/musikerne mere enn opptaket. Men det er klart dette er mye smak og behag også. Jeg hørte PL 300 i demo for noen år siden, og de er ikke noe smågutt de heller. Jeg innbiller meg kanskje at PL300 er vanskeligere å få til enn Marten, det dempet nok kjøpelysten min litt den gangen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Er det noen som vet hvordan det fungerer på slike messer? Virker nesten som om Marten og April har en deal, siden de opptrer sammen på mange steder verden over.?
    Såvidt jeg vet har ikke Marten og April/Stello noen avtale. I mange tilfeller er det importøren som stiller ut på messer, og da med elektronikk dem har i sin egen portefølje. Litt på samme måte som at Audio Solution demonsterer for det meste med B.M.C. mens vi bruker Audionet.

    Hva som foretrekkes blir en smaksak, naturligvis. :)

    Når Marten demonstrerer selv bruker de som oftest sin egen forsterker, M-Amp.

    Geir Arne
    Det stemmer nok det. For meg virker det litt tilfeldig hva slags elektronikk son blir brukt sammen med Marten på messer, så vanlige dødelige kunder som meg selv må bruke ørene og vurdere selv ut fra smak som du sier.
    På CES2013 mener jeg å huske at Marten selv var i et annet rom hvor Nagra ble brukt som elektronikk. Men hvis April/Stello tok med seg et par Coltrane 2 uten noe som helst avtale med Marten var det i alle fall ganske spensdig gjort. April Music har tydligvis god smak når det gjelder høyttalervalg:).

    I Sverige ser det ut som Marten er importør av amerikanske MSB for tida, så da blir de ofte brukt der. Tyske Einstein har vel også vært brukt tidligere. Så tydeligvis mye som kan brukes på Marten.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Er det noen som vet hvordan det fungerer på slike messer? Virker nesten som om Marten og April har en deal, siden de opptrer sammen på mange steder verden over.?
    Såvidt jeg vet har ikke Marten og April/Stello noen avtale. I mange tilfeller er det importøren som stiller ut på messer, og da med elektronikk dem har i sin egen portefølje. Litt på samme måte som at Audio Solution demonsterer for det meste med B.M.C. mens vi bruker Audionet.

    Hva som foretrekkes blir en smaksak, naturligvis. :)

    Når Marten demonstrerer selv bruker de som oftest sin egen forsterker, M-Amp.

    Geir Arne
    Det stemmer nok det. For meg virker det litt tilfeldig hva slags elektronikk son blir brukt sammen med Marten på messer, så vanlige dødelige kunder som meg selv må bruke ørene og vurdere selv ut fra smak som du sier.
    På CES2013 mener jeg å huske at Marten selv var i et annet rom hvor Nagra ble brukt som elektronikk. Men hvis April/Stello tok med seg et par Coltrane 2 uten noe som helst avtale med Marten var det i alle fall ganske spensdig gjort. April Music har tydligvis god smak når det gjelder høyttalervalg:).

    I Sverige ser det ut som Marten er importør av amerikanske MSB for tida, så da blir de ofte brukt der. Tyske Einstein har vel også vært brukt tidligere. Så tydeligvis mye som kan brukes på Marten.
    Tviler på at lille April Music har råd til Coltrane2 . Så de er nok lånt.... :)

    Fra spøk til revolver. For få år siden var det totalt utenkelig for meg å kjøpe en integrert til 40-50 k... Pre/power også forsåvidt. Men nå om dagen ser det jo ut som om slikt regnes som " midfi".
    Mens omtrent all annen elektronikk har blitt grisebillig, så har det jo gått motsatt vei med tokanals utstyr. Et godt eksempel er vel gode gamle Ec AW250DMB, som kosta knapt 20k i -96 . Det tok slutt på transistorene, og man bytta om og dobbla kondensatorbanken. Pris gikk opp til 25k. I dag er prisen altså 47k. La på en R i navnet.

    Tror det var lurt av April ( mange trodde det var en spøk når de så de små boksene) og satse så spenstig. ( som tidligere nevnt selger de amper til eiere av mange dyre merker, ikke bare Marten , men Magnepan, wilson, Revel etc.)

    Og når vi kan spare inn på forsterkersida så blir det jo mere gryn til høyttalere, Marten f.eks.....

    mvh Huldra
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer så mye med glimrende nye høyttalere, Fugazi!
    Her er et bilde av høyttalerne dine...! :)

    Når det gjelder forsterker så vil jeg tipse deg om at Devaliet 140 "bare" koster rundt 50 tusen og sikkert spiller meget bra på Django L....
    Alternativet kunne vært en brukt El.comp AW 250 til rundt 20 tusen + den brukte Audio Research LS-26 som du kan få på Bruktbørsen for rundt 20 tusen.
    Med sistnevnte løsning må du bruke noen tusenlapper på en XLR-kabel også så derfor er ikke Devaliet'en et dårlig valg... :rolleyes:

    djangoL.jpg

    Da var Django L bestilt og forhåpentligvis snart på vei inn i stua. Etter det jeg hørte i går ( Django med B.M.C forsterker ) var det ikke noe å lure på.
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ls 26 til 20 k er ikke daglig kost. Den har lagt lenge på børsen, og etter hva jeg har forstått har folk fått avslag på bud til 22k.
    Markedet er tregt (bortsett fra for FinnM ;-) ) og nå går den altså for 20 k. Still : mye kroner for en brukt pre for folk flest.... Men sikkert verdt hver krone.
    ps Hva er nypris for Ls26 ?

    mvh Huldra, med NRK JAZZ fra Canal Digital dekoder. Anbefales!
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    ARC LS-26 er ikke en pre for folk flest. Det er en pre for de som ønsker å få maks ut av en Django....
    Gode forforsterkere vokser ikke på trær, de er det få av!
    Og forforsterkeren er den viktigste komponentene i anlegget ved siden av høyttalerne når man begynner å komme opp i pris.

    ARC LS-26 er med små marginer lik ARC Ref.3 i lyd. Sistnevnte hadde en nypris på Kr 110 tusen. Jeg solgte min for 35 tusen nå i vår.

    Ls 26 til 20 k er ikke daglig kost. Den har lagt lenge på børsen, og etter hva jeg har forstått har folk fått avslag på bud til 22k.
    Markedet er tregt (bortsett fra for FinnM ;-) ) og nå går den altså for 20 k. Still : mye kroner for en brukt pre for folk flest.... Men sikkert verdt hver krone.
    ps Hva er nypris for Ls26 ?

    mvh Huldra, med NRK JAZZ fra Canal Digital dekoder. Anbefales!
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Ikke så vanskelig, for en som har snakket om preampens viktige rolle i årevis, og si seg grovt sett enig i det.

    MEN Hvorfor i all verden har man ikke kvittering på produkter i denne priskategorien ? Har man rota den bort bør det jo være en kurant affære å skaffe fra forhandler....

    Så jeg kan jo tilføye: mye kroner for brukt pre uten kvittering, for folk flest på Martentråden

    mvh Huldra, fortsatt tuna til Nrk Jazz, kopla inn på en ML380S preamp



    ARC LS-26 er ikke en pre for folk flest. Det er en pre for de som ønsker å få maks ut av en Django....
    Gode forforsterkere vokser ikke på trær, de er det få av!
    Og forforsterkeren er den viktigste komponentene i anlegget ved siden av høyttalerne når man begynner å komme opp i pris.

    ARC LS-26 er med små marginer lik ARC Ref.3 i lyd. Sistnevnte hadde en nypris på Kr 110 tusen. Jeg solgte min for 35 tusen nå i vår.

    Ls 26 til 20 k er ikke daglig kost. Den har lagt lenge på børsen, og etter hva jeg har forstått har folk fått avslag på bud til 22k.
    Markedet er tregt (bortsett fra for FinnM ;-) ) og nå går den altså for 20 k. Still : mye kroner for en brukt pre for folk flest.... Men sikkert verdt hver krone.
    ps Hva er nypris for Ls26 ?

    mvh Huldra, med NRK JAZZ fra Canal Digital dekoder. Anbefales!
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ikke så vanskelig, for en som har snakket om preampens viktige rolle i årevis, og si seg grovt sett enig i det.

    MEN Hvorfor i all verden har man ikke kvittering på produkter i denne priskategorien ? Har man rota en bort bør det jo være en kurant affære å skaffe fra forhandler....

    Så jeg kan jo tilføye: mye kroner for brukt pre uten kvittering, for folk flest på Martentråden

    mvh Huldra, fortsatt tuna til Nrk Jazz, kopla inn på en ML380S preamp
    Det bør det ikke være!
    Billigste Marten høyttaler er vel Django L med sine litt over 50 tusen, de fleste høyttalere fra Marten koster jo det dobbelte og mer til. Minimum man bør bruke på forsterker er da 40-50 tusen, derav minst halvparten på pre. Siden Marten ikke er av de mest tungdrevne, er det lurt å bruke mer på preamp enn på effekttrinn, og Noenlunde brukbare effekttrinn finnes det mer av enn forforsterkere.
    Dermed er 20 tusen for en preamp ikke dyrt når man har brukt 50-100 tusen på høyttalere, derimot absolutt minimum av hva man bør bruke.
    Hvis man tenker nypris så har jeg ennå ikke hørt en pre under 20 tusen som ikke til de grader møkket til lyden. :p
    Eneste kandidat som jeg kunne vurdere var den nye P20 fra Hegel, men har ikke hørt den og vet heller ikke om Hegel og Marten er noen god match.

    Eller.... Er det kanskje slik at de du sikter til, som du kaller "folk flest på Marten tråden", er personer som ikke har råd til Marten, er det slik at Marten tråden er infisert av såkalte wannabees...? :mad: ;)

    Men når det gjelder kvittering så er jeg enig. Nå er det vel få som har stjelt ampen sin, men det finnes jo paralellimport. Og en amp med originalt 110 Volts strømforsyning fra USA er ikke noe særlig selvsagt. Har man kvittering så tyder det på at man kanskje er en pertentlig kar som tar godt vare på utstyret sitt også ( nå tenker jeg på hifi...). :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    [/QUOTE]



    Eller.... Er det kanskje slik at de du sikter til, som du kaller "folk flest på Marten tråden", er personer som ikke har råd til Marten, er det slik at Marten tråden er infisert av såkalte wannabees...? :mad: ;)

    QUOTE]

    HEHE, og DER har du utfordret en Møring til å kjøpe seg Django :)
    Bra jobbet !
    Gleder meg til å høre Django XL, eller Coltrane i Huldras hule.

    AD
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Eller.... Er det kanskje slik at de du sikter til, som du kaller "folk flest på Marten tråden", er personer som ikke har råd til Marten, er det slik at Marten tråden er infisert av såkalte wannabees...? :mad: ;)

    QUOTE]

    HEHE, og DER har du utfordret en Møring til å kjøpe seg Django :)
    Bra jobbet !
    Gleder meg til å høre Django XL, eller Coltrane i Huldras hule.

    AD[/QUOTE]

    Eller for å gå "All In" med Coltrane Supreme?;)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Jeg tok det for gitt at at ArilDD sitt utsagn om at Marten eiere er uten penger fordi de har kjøpt seg best mulig Marten :)

    Og nå må vi huske at FinnM er ekte møring, jeg er utflytta, så tipper han blir først med Coltrane. Hehe ... Drømme skal jeg dog gjøre

    Django XL hadde stått i stua for lengst om jeg hadde vært ungkar.tok en liten test på kona nå. Mens hun var på en liten ferie fikk jeg plassert Diva Utopia BE på kortveggen der TVen står. For å ta den korte versjonen, så var unkarslivet innen rekkevidde :) (Diva er omtrent på størrelse med Django L )

    fugazi : all inn hadde nok vært lurest, ville dog krevd en større salgsjobb med saker fra min hule... Og nattarbeide i noen år... Eller tiår, når jeg får tenkt meg om ;-)

    Kvittering er lurt å ha. Kjøpte et eldre hifiobjekt brukt, ringte importør/forhandler for å kjøpe fjernkontroll. Da ba han om serienummer. Han hadde hatt innbrudd på slutten av nittitallet, og hvis mitt apparat var blandt disse skulle han ha det tilbake. En bekjent har opplevd omtrent det samme. Vi kunne ikke få oppgitt hva som var stjelt ca 15 år tidligere, men ble bedt om å oppgi navn , adr, og som sagt serienr.
    Har inntrykk av at mange ikke vil legge ved kvittering fordi de har fått store rabatter. For meg spiller det liten rolle hva folk ga i sin tid, jeg betaler markedspris. Om det er importerte saker, uten den garanti vi har i Norge, vil jeg gjerne ha det oppgitt.

    mvh Huldra, også omtalt som "folk flest" ( blei det seint i natt mon tro ?) :)
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Quote=FinnM
    Eller.... Er det kanskje slik at de du sikter til, som du kaller "folk flest på Marten tråden", er personer som ikke har råd til Marten, er det slik at Marten tråden er infisert av såkalte wannabees...? :mad: ;)


    HEHE, og DER har du utfordret en Møring til å kjøpe seg Django :)
    Bra jobbet !
    Gleder meg til å høre Django XL, eller Coltrane i Huldras hule.

    AD
    Jeg utfordret deg til å kjøpe Django? Da burde jo jeg fått prosenter!
    Kanskje jeg burde kontakte importør.... ;)

    Ps: Fugazi er forresten et bra nick, Fugazi. Det er jo beste plata til Marillion! :cool:
    Og da er ikke Genesis langt unna... snart i en postkasse nær deg.... :rolleyes:


    Og nå må vi huske at FinnM er ekte møring, jeg er utflytta, så tipper han blir først med Coltrane. Hehe ... Drømme skal jeg dog gjøre
    Coltrane...? For meg er Coltrane Tenor drømmehøyttalerne. Men da hadde jeg måttet få en meget stor Lottogevinst først.....
    Men en Tenor-wannabe kan jeg jo godt kalles, Huldra... ;)

    Her flesker jeg til med et bilde også:
    Utrolig lekker, men det er prisen på en halv mill også....

    tenor.jpg




    J
    mvh Huldra, også omtalt som "folk flest" ( blei det seint i natt mon tro ?) :)
    Slik går det når man sover middag litt for lenge... ;)
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Da synes jeg det er på sin plass at vi drømmere og wannabees feirer dagen med et bilde an Momento, en halvpart i det minste ( har basstårn)

    Og så den delen vi eventuelt har råd til og kjøpe

    Vis vedlegget 227363
    Jeg får ikke en gang lov til å se på vedleggene:(. Men drømme kan jeg jo gjøre.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Siden dere nå først snakker om heftig pre., så ser jeg det ligger en Hovland HP-100 rørpre ute nå. Disse ble vel nesten solgt som tilbehør til Marten av AudioRoyal før Hovland gikk konk for noen år siden. Det klør alltid litt i fingrene når jeg ser disse på Brukten, men for meg handler det litt om å klare å begrense seg litt, og så langt har jeg klart å begrense meg litt når det gjelder pre. Om det er en fornuftig begrensning kan helt sikkert diskuteres.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Siden dere nå først snakker om heftig pre., så ser jeg det ligger en Hovland HP-100 rørpre ute nå. Disse ble vel nesten solgt som tilbehør til Marten av AudioRoyal før Hovland gikk konk for noen år siden. Det klør alltid litt i fingrene når jeg ser disse på Brukten, men for meg handler det litt om å klare å begrense seg litt, og så langt har jeg klart å begrense meg litt når det gjelder pre. Om det er en fornuftig begrensning kan helt sikkert diskuteres.
    Det er selvsagt fornuftig å begrense seg litt når det gjelder hifi-galskap, men ikke i ditt tilfelle tror jeg.
    (Tror er lagt til som helgardering da jeg ikke kjenner din pre....)

    Men for å si det sånn: Man rykker opp flere klasser lydmessig med kombinasjonen Hovland HP-100 og Django L i forhold til en tilfeldig pre med nypris 10-20 tusen sammen med Miles.
    Miles er en fantastisk høyttaler med et potensiale som du sannsynligvis ikke når opp til skosålene på.
    Bare for å helle salt i såret.... :eek:

    Men selvsagt, en ting som ofte blir glemt: rom og høyttalerplassering må også være i orden om det skal være noen vits. Dette krever ikke så mye penger akkurat men derimot en snill kone-samboer..... :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    En utdyping ang dette med forforsterkere:

    I 2003 skrev jeg en artikkel på gamle HifiSentralen der jeg tok for meg tre preamper: ARC LS-25 mk.II, BAT VK-50SE og Conrad Johnson Premier 16 LS. Jeg skrev litt om hvordan disse låt, også i forhold til å kjøre en Audio Aero Capitole CD (som hadde analog preamp innebygd) direkte i effekttrinnet.
    Den gang dro jeg vel en konklusjon om at man måtte betale minst 50 tusen for å få en preamp som ikke degraderte lyden for mye.

    Mye har endret seg siden den gang. I 2004 ble ARC Reference 3 lansert og ble en revolusjon i kvalitetsheving lydmessig. Dette var den første preamp jeg prøvde som hevet lyden i forhold til å kjøre med Audio Aero direkte. De tre preampene jeg testet i 2003 la alle hver sin spesielle lydsignatur og slør over godlyden.
    Senere ble ARC LS-25 er blitt avløst av den mye bedre LS-26 som har en helt annen oppløsning og dynamikk. Den har igjen blitt erstattet av LS-27 som skal være bedre enn den dobbelt så dyre toppmodellen Reference 3.

    Egentlig har det skjedd en revolusjon de siste årene:
    I de dyrere prisklasser har ARC Ref.3 blitt avløst av Ref.5 SE. Forskjellen på disse vil jeg faktisk beskrive som minst like store som forskjellene på Marten Django og Marten Getz!
    Hegel P-30 med nypris på ca 38 tusen (som jeg selv har hatt i stua et par ganger), ville utklasset cost-no-objekt produktene for bare 7-8 år siden.
    Men nå er også Hegel P-20 lansert til bare 19 tusen. Dette er et meget spennende produkt. Hvis denne er bortimot like god som P-30 så er det en sensasjon. Hvis den er nesten like god, så er den en helt klar "best buy" som ville spilt ringer rundt de tre preampene i prisklassen 65-110 tusen som jeg testet for bare ti år siden.
    Samtidig har nye, svindyre preamper som ARC Ref.10 og d'Agostino Momentum tatt nye skritt..... Hørte selv sistnevnte i stua til Knut V sammen med Coltrane....

    En konklusjon etter alle disse årene?
    Preampen er meget viktig for godlyden. Faktisk minst like viktig som høyttalerne. Her er ikke plassen å spare penger.....
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ok, FinnM. Forforsterkere har du mye erfaring med, så jeg skal ikke krangle noe på det. Jeg har aldri prøvd en pre til 50k. i stua. Og du har rett i at jeg ikke får ut alt potensiale i Miles pr. i dag. Det ligger litt i kortene at skal man begrense seg så mister man litt av potensiale i høyttalerne. F.eks. i bass-området. Dessverre.

    Nå koster også min Perreaux pre 19 tusen, riktignok inkl. innebygd DAC (som strengt talt er verdt halve prisen minst). Og det er nok den mest moderne pre-en Perreaux har skrudd sammen pr. dags dato. Men hvordan den spiller i forhold til f.eks. Hegel P-20 vet jeg ikke. Jeg kunne ha spurt om hjemlån hos Soundgarden i Trondheim. Men de nekter sikkert siden jeg ikke har vært kunde der på årevis. Hvis de i det hele tatt gidder å ekspedere meg! Det er ikke enkelt å være hifi-interessert i Trondheim for tida.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da må du flytte til Ålesund!
    Johan på Soundgarden gir en helt fantastisk service! Har konkurrert ut Hifi Klubben fullstendig, redusert de til en kiosk som selger Tivoli-radioer.... ;)


    Ok, FinnM. Forforsterkere har du mye erfaring med, så jeg skal ikke krangle noe på det. Jeg har aldri prøvd en pre til 50k. i stua. Og du har rett i at jeg ikke får ut alt potensiale i Miles pr. i dag. Det ligger litt i kortene at skal man begrense seg så mister man litt av potensiale i høyttalerne. F.eks. i bass-området. Dessverre.

    Nå koster også min Perreaux pre 19 tusen, riktignok inkl. innebygd DAC (som strengt talt er verdt halve prisen minst). Og det er nok den mest moderne pre-en Perreaux har skrudd sammen pr. dags dato. Men hvordan den spiller i forhold til f.eks. Hegel P-20 vet jeg ikke. Jeg kunne ha spurt om hjemlån hos Soundgarden i Trondheim. Men de nekter sikkert siden jeg ikke har vært kunde der på årevis. Hvis de i det hele tatt gidder å ekspedere meg! Det er ikke enkelt å være hifi-interessert i Trondheim for tida.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Det er forresten reklame på nye Coltrane Supreme II i siste nr. av Hifi+! De skal visstnok lanseres på CES 2014. Marten er ikke beskjeden i reklamen:

    Simply, the Coltrane Supreme 2 has a sound quality so genuine that in our state-of-the-art studio, distinguishing between recorded music and reality is not possible
    Fant ingen gode bilder på Google i farta, bare en liten sniktitt på disse svenske sidene:
    Euphonia Audioforum > Spion hos Marten - Jag

    Nå skal ikke jeg på CES, men hvis de rigger opp Supreme 2 på messa i Stockholm i februar, så finner dere meg der:).

    Dette er et nærbildet. Den metallplata kan jeg ikke huske å ha sett tidligere. PS! De som liker de rene linjene fra forrige modell kan nok bli litt skuffet - den nye utgavene ser litt mere "rotete" ut på bildet.

    supreme2.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert så heldig å få høre Marten Bird på både Devialet og på noe svært og dyrt fra Cary. Sterke kandidater begge to, men jeg likte faktisk best lyden med Devialet. Tidligere oppsettet til Johnnygrandis her på forumet.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hva som spiller optimalt, og hva som er den optimale forforsterkeren for å få best mulig lyd på Marten antar jeg er relativt subjektivt. Jeg har skal ikke pårope meg erfaring med å ha benyttet veldig dyre forforsterkere på mine Miles 3, men er skeptisk til det objektive rundt prisen på forforsterkeren man må opp i for å ta ut potensialet som bor i høyttalerne. Tviler nødvendigvis ikke på viktigheten av forforsterkeren som hjertet i oppsettet, men likevel antar jeg at man her snakkes om nyanser. Forsovet ingenting som er bedre enn om jeg engang får muligheten til å høre hvor stor forskjell det kan utgjøre :)

    Litt av grunnen til at jeg er skeptisk er hva jeg hørte for noen år siden da jeg kjøpte mine Miles; Miles er ingen god match mot transistorer, men må ha rør, eller glem EC det fungerer ikke på Marten. Begge deler fra folk jeg anså som autoriteter. Jeg har alltid vært veldig fornøyd med hvordan de har spilt mot mitt EC oppsett, og ser med glede at jeg i dag hører fra enkelte at AW250R er en veldig god match mot Marten. Fikk en veldig god feedback på at min "billige" EC forforsterker også holder mål for litt siden. Fikk tunet oppsettet mitt mot rommet av den lokale hifi-sjappen. En butikk som har drevet i 25 år, og fører stort sett utstyr jeg bare kan drømme om. De var særdeles overrasket hvor bra det låt i mitt "billige" oppsett :) Noe som forøvrig ble endra bedre etter at de hadde tunet oppsettet mot rommet :) I mitt hode anser jeg det er veldig mange veier mot god lyd, og å linke kvalitet mot en spesifikk prisklasse ikke nødvendigvis er det rette.

    På den annen side skal jeg holde et åpent sinn. Har alltid vært av den formening at kilden selvfølgelig er viktig, men likevel det stedet det er minst bang for the buck sammenlignet med de andre komponentene. Gikk på en skikkelig smell i så måte for et par måneder siden. Lånte en ny Primare i 10K klassen mens min Naim var på service. Både min kone og meg synes lyden ble uengasjerende og kjedelig. Har derfor skiftet oppfatning ift kilde, og kanskje det samme vil skje i fremtiden angående prisklasse på forforsterkere :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Coltrane...? For meg er Coltrane Tenor drømmehøyttalerne. Men da hadde jeg måttet få en meget stor Lottogevinst først.....
    Men en Tenor-wannabe kan jeg jo godt kalles, Huldra... ;)

    Her flesker jeg til med et bilde også:
    Utrolig lekker, men det er prisen på en halv mill også....

    Vis vedlegget 227372
    En liten korrigering. Disse på bildet du har lagt ut er Coltrane (1). Her er et bilde av Coltrane Tenor. ;)

    file-199.jpg



    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn