MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Det å velge fargen på Django XL er vel ikke så veldig komplisert:). Det er jo litt flere finisher å velge blant på Miles, men jeg personlig skulle klart å levd med de fleste av dem. Farge/finish blir uansett en vanesak over tid.

    Nå til dags er det mulig å tenke litt kreativt vedr. valg av forsterkeri til stueanlegg hvis kravet er at anlegget ikke skal være for dominerende. F.eks. Devialet kan vel både henges på veggen og evt. stues bort om nødvendig. Jeg sier ikke at Devialet nødvendigvis er en bra match til miles (jeg har ikke prøvd), men helt for ille burde det ikke bli.
    Litt værre er det hvis du vil ha platespiller i tillegg. Platespillere er i praksis vanskelig å stue vekk.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ser forresten av Fidelity's Coltrane 2 selges for 285k., 2 år gammel. Utvide banklånet kanskje?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    La oss høre hvordan det blir- Her har jeg iallefall måttet jobbe sånn- det funker!

    Har vel knapt vært borti en høyttaler som er så kresen på forsterkeri, Tore..men den er også hinsides god dersom den får topp partnere!
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Har et sp.mål: Ser det er et par Marten Getz mk.I til salgs på brukt'en.
    Disse er vel kommet i ny utgave... hva er forskjellen lydmessig?
    Noen som vet hvordan disse låter ift Django? Er de mer krevende ift matching?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Har et sp.mål: Ser det er et par Marten Getz mk.I til salgs på brukt'en.
    Disse er vel kommet i ny utgave... hva er forskjellen lydmessig?
    Noen som vet hvordan disse låter ift Django? Er de mer krevende ift matching?
    Hei Finn.

    Getz er de siste høyttalerene fra forrige generasjon Heritage så det er de høyttalerene som fikk/trengte minst makeover når siste generasjon kom. Såvidt jeg vet er det "kun" bytting av diskant og tilhørende justeringer i delefilteret. Det er mulig bassen er også er oppgradert men dette vet jeg ikke sikkert. Getz 2 har de nye "sandwitch" bassene fra fra Accuton men det er det mulig også Getz (1) hadde.

    Klangmessig syntes jeg ikke Getz er veldig ulik Django XL. De er begge fyldig, men samtidig klare, i mellomtonen men Getz er noe mer "på" i toppen. Ikke noe å bekymre seg over for XL er litt laidback i toppen etter min mening. Bassen er fyldig i begge (med bassen på "+" i XL) men i bunn har de forskjellige styrker. XL har vesentlig mer kapasitet nedover og oppleves som en ekte fullrange samtidig som den kan spille betydelig høyere enn Getz. Getz har derimot en bedre sammenheng mellom bass og mellomtone og mer "snert" i bassen. Django L er klangmessig litt mellom de overnevnte. Bassen har nesten samme utstrekkning som XL men uten bassjusteringen som XL har er de mindre fyldige. Nivåmessig minner de endel om XL med bassene satt til "-" men sammenhengen oppleves som bedre på L enn XL de plassene jeg har hørt dem. Personlig er L min favoritt Django, men nå liker jeg det litt frempå.

    Mtp matching er nok Getz mest kresen. Fikk serdeles godt resultat sammen med EC(4,8 og AW250R) og ikke minst DartZeel(CTH8550). Litt "fyldig" elektronikk syntes jeg passer Getz godt og de responderer godt på bytte av elektronikk. Django XL er ganske enkle å matche etter min mening nettopp pga at den er mer laidback enn de øvrige Marten modellene, men denne er kanskje en av de mer krevende effektmessig fra Marten. Django L er merkbart enklere enn XL og stort sett altetende den også.

    Plasseringmessig er alle Marten relativt enkle å få til og tunes etter hvordan man ønsker lyden.

    Etter min mening er Getz en "no brainer" i forhold til de andre om prisen er til å leve med og man ikke trenger høyttalere som spiller veldig høyt. Getz har "bare" 1stk 8,5" bass per høyttaler og er i tillegg tunet relativt dypt slik at den har begrensninger mtp nivå om man spiller musikk med mye informasjon i bunn. Utover dette er Getz veldig god og sannsynligvis den peneste av alle Marten modeller.

    Håper dette ga deg svarene du var ute etter og lurer du på noe mer er det bare å spørre.


    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takker for svar.

    At du nevner akkurat darTZeel 8550 var litt interessant siden den meget sannsynlig er på vei inn... :rolleyes:
    Har ennå ikke hørt den, men leser i Fidelity at darTZeel 8550 passer best med høyttalere som heller litt mot det mørke.
    Da vil vel Django L passe bedre enn Getz siden du skriver at Getz passer best med litt fyldig elektronikk?
    Eller vil Getz i mk.I versjon gi enda litt mer siden jeg har så god elektronikk som jeg har?

    Jeg vil nevne at stua er ca 40m2. Men høyttalerne står langs langveggen og dermed er de bare ca 2-2,5 meter fra lytteposisjon.
    Rommet gir dermed et lite tillegg rundt 50-60Hz.

    Ellers interesserer jeg meg sjelden for å skremme naboen (jeg har nettopp passert de 50...), er heller opptatt av gode egenskaper ved lave og middels lydnivå....

    mvh
    Finn M

    Har et sp.mål: Ser det er et par Marten Getz mk.I til salgs på brukt'en.
    Disse er vel kommet i ny utgave... hva er forskjellen lydmessig?
    Noen som vet hvordan disse låter ift Django? Er de mer krevende ift matching?
    Hei Finn.

    Getz er de siste høyttalerene fra forrige generasjon Heritage så det er de høyttalerene som fikk/trengte minst makeover når siste generasjon kom. Såvidt jeg vet er det "kun" bytting av diskant og tilhørende justeringer i delefilteret. Det er mulig bassen er også er oppgradert men dette vet jeg ikke sikkert. Getz 2 har de nye "sandwitch" bassene fra fra Accuton men det er det mulig også Getz (1) hadde.

    Klangmessig syntes jeg ikke Getz er veldig ulik Django XL. De er begge fyldig, men samtidig klare, i mellomtonen men Getz er noe mer "på" i toppen. Ikke noe å bekymre seg over for XL er litt laidback i toppen etter min mening. Bassen er fyldig i begge (med bassen på "+" i XL) men i bunn har de forskjellige styrker. XL har vesentlig mer kapasitet nedover og oppleves som en ekte fullrange samtidig som den kan spille betydelig høyere enn Getz. Getz har derimot en bedre sammenheng mellom bass og mellomtone og mer "snert" i bassen. Django L er klangmessig litt mellom de overnevnte. Bassen har nesten samme utstrekkning som XL men uten bassjusteringen som XL har er de mindre fyldige. Nivåmessig minner de endel om XL med bassene satt til "-" men sammenhengen oppleves som bedre på L enn XL de plassene jeg har hørt dem. Personlig er L min favoritt Django, men nå liker jeg det litt frempå.

    Mtp matching er nok Getz mest kresen. Fikk serdeles godt resultat sammen med EC(4,8 og AW250R) og ikke minst DartZeel(CTH8550). Litt "fyldig" elektronikk syntes jeg passer Getz godt og de responderer godt på bytte av elektronikk. Django XL er ganske enkle å matche etter min mening nettopp pga at den er mer laidback enn de øvrige Marten modellene, men denne er kanskje en av de mer krevende effektmessig fra Marten. Django L er merkbart enklere enn XL og stort sett altetende den også.

    Plasseringmessig er alle Marten relativt enkle å få til og tunes etter hvordan man ønsker lyden.

    Etter min mening er Getz en "no brainer" i forhold til de andre om prisen er til å leve med og man ikke trenger høyttalere som spiller veldig høyt. Getz har "bare" 1stk 8,5" bass per høyttaler og er i tillegg tunet relativt dypt slik at den har begrensninger mtp nivå om man spiller musikk med mye informasjon i bunn. Utover dette er Getz veldig god og sannsynligvis den peneste av alle Marten modeller.

    Håper dette ga deg svarene du var ute etter og lurer du på noe mer er det bare å spørre.


    Geir Arne
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hei Finn M,

    God beskrivelse fra Geir Arne der. Jeg antar han snakker i relative termer vedr. at Getz ikke kan spille veldig høyt. Jeg har riktignok ikke hørt hverken Getz 1 eller 2, men jeg antar at det er "slamet" i dypbassen Geir Arne tenker på her, som sikkert mange liker hvis de f.eks. skal spille rock veldig høyt. Bortsett fra det tror jeg Getz kan spille veldig høyt i alle fall med bra elektronikk. Min erfaring med Miles 3 er at jeg ofte spiller høyere enn jeg tror, og det gjelder også i bassen. Jeg merker dette hvis jeg går ut i gangen utenfor stua - da hører jeg at det faktisk er ganske mye bass-trykk selv om jeg ikke alltid tenker over dette i lytteposisjon. Bassen til hele Hertiage-serien til Marten, og sikkert også en viss grad for dyrere Coltrane, er vel en smule omdiskuert. Personlig synes jeg kanskje at bassen til Hertiage er mere "naturlig" enn mye annen "hifi-bass" jeg hører. Men det kan hende det er litt lettere å si seg enig i det utsanget hvis en f.eks. hører på jazz i stede for prog-rock.

    Siden jeg liker lyden fra Marten vil jeg generelt holde en knapp på Getz 1 fremfor Django L, spesielt hvis du får en så heftig forsterker som DartZeel sikkert er (jeg har dessverre ikke hørt den heller). Siden du never Fidelity vil jeg tro Getz kvitterer med bedringer på mange av de parametrene som Vadseth ofte nevner i bladet, f.eks. at instrumentene høres mere natulig ut; at et piano faktisk høres ut som et piano, ikke et "opptak av et piano". Et lite PS vedr. testene i Fidelity er at de typisk bruker en heftig signalkilde, typisk en dyr cd-rigg. På en så transparent høyttaler som Getz påvirker nok også dette sluttresultatet mye. Det blir neppe helt det samme hvis du bruker en billig USB-DAC for å si det slik.

    ToreM.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar.

    At du nevner akkurat darTZeel 8550 var litt interessant siden den meget sannsynlig er på vei inn... :rolleyes:
    Har ennå ikke hørt den, men leser i Fidelity at darTZeel 8550 passer best med høyttalere som heller litt mot det mørke.
    Da vil vel Django L passe bedre enn Getz siden du skriver at Getz passer best med litt fyldig elektronikk?
    Eller vil Getz i mk.I versjon gi enda litt mer siden jeg har så god elektronikk som jeg har?
    Bare hyggelig å kunne hjelpe.

    Jeg opplever CTH-8550 noe annerledes enn Fidelity om de har hevdet at denne bør matches med høyttalere av mørk karakter. Uansett opplevde vi 5 som var til stede når darTZeel ble testet med Getz at dette var en supermatch, da med en Audio Aero cd-spiller som kilde. AA spilleren kan nok oppleves som litt på den varme siden av nøytral, men den også brukt på de andre kombinasjonene vi hadde tilgjenglig som var EC, Perreaux og Primare. Av disse var EC og darTZeel beste match og jeg opplevde dem som relativt like klangmessig.

    Jeg skal prøve å forklare bedre hvordan jeg opplever respektive kandidater da jeg ser at jeg har vært litt unyansert ved å si at Django L havner mellom XL og Getz klangmessig. Dvs, når det gjelder mellomtonen og toppen havner L mellom de to nevnte. Django L oppleves som litt mer laidback enn Getz, men merkbart friskere enn XL. Nedover oppleves L som slankest, dog midt i mellom om man tenker på utstrekkning. Altså har Getz mer fylde nedover enn Django L, men oppover oppleves den som friskere enn både L og XL. Men det er ikke snakk om natt og dag her. Alle er Marten høyttalere og det høres. Alle tre vil også oppleves som noe friskere, etter min mening, enn f.eks. Dynaudio som du er godt kjent med.

    Jeg vil nevne at stua er ca 40m2. Men høyttalerne står langs langveggen og dermed er de bare ca 2-2,5 meter fra lytteposisjon.
    Rommet gir dermed et lite tillegg rundt 50-60Hz.
    Dette er et rom som i utgangspunktet er stort nok for alle tre kandidatene. Dog kan Django L være fornuftig mtp lytteavstand da dette er en 2-veis(jeg antar 2,5-veis, men Marten oppgir 2-veis). Getz er i så måte "værste" kandidaten da denne deler bassen relativt høyt(400hz, 2.ordens). Jeg hadde likevel ikke noen merkbare problemer med lytteavstand på 2,5m hos meg med Getz.

    Ellers interesserer jeg meg sjelden for å skremme naboen (jeg har nettopp passert de 50...), er heller opptatt av gode egenskaper ved lave og middels lydnivå....
    Da er det nok ikke noen bekymring mtp nivået Getz presterer, som Torem er inne på. For egen del liker jeg å kunne spille skikkelig høyt av og til og da passer Bird bedre for meg. Kvalitetsmessig oppleves Getz bedre enn Djangoene, noe som er naturlig da det tross alt er en Heritage.

    Jeg tror du vil få best resultat med Getz og selv hadde jeg valgt disse etter hva jeg opplever du er ute etter.


    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Bare hyggelig å kunne hjelpe.

    Jeg opplever CTH-8550 noe annerledes enn Fidelity om de har hevdet at denne bør matches med høyttalere av mørk karakter. Uansett opplevde vi 5 som var til stede når darTZeel ble testet med Getz at dette var en supermatch, da med en Audio Aero cd-spiller som kilde. AA spilleren kan nok oppleves som litt på den varme siden av nøytral, men den også brukt på de andre kombinasjonene vi hadde tilgjenglig som var EC, Perreaux og Primare. Av disse var EC og darTZeel beste match og jeg opplevde dem som relativt like klangmessig.

    Jeg skal prøve å forklare bedre hvordan jeg opplever respektive kandidater da jeg ser at jeg har vært litt unyansert ved å si at Django L havner mellom XL og Getz klangmessig. Dvs, når det gjelder mellomtonen og toppen havner L mellom de to nevnte. Django L oppleves som litt mer laidback enn Getz, men merkbart friskere enn XL. Nedover oppleves L som slankest, dog midt i mellom om man tenker på utstrekkning. Altså har Getz mer fylde nedover enn Django L, men oppover oppleves den som friskere enn både L og XL. Men det er ikke snakk om natt og dag her. Alle er Marten høyttalere og det høres. Alle tre vil også oppleves som noe friskere, etter min mening, enn f.eks. Dynaudio som du er godt kjent med.

    Jeg tror du vil får best resultat med Getz og selv hadde jeg valgt disse etter hva jeg opplever du er ute etter.


    Geir Arne
    Hmmm.... jeg tenker fortsatt litt mer høyt...
    Forskjellen som dere og Fidelity opplevde når det gjelder darTZeel skyldes kanskje kilden også.... Dere brukte en AudioAero...
    Hvis dette var Capitole så kjenner jeg denne meget godt da jeg eide to forskjellige av disse i til sammen 8 år før jeg byttet til Lindemann SACD. AudioAero Capitole er nok noe mer laidback og varm i klangen i forhold Lindemann som har enda mer dynamikk, oppløsning, mer trøkk i bassen og runder ikke av aller øverst. Sammen med de Valhalla XLR-kablene de skal kobles opp på så er jeg fortsatt i studering på om ikke Django L med en litt mørkere mellomtone er et tryggere valg enn Getz.... siden jeg altså kjører uten sikkerhetsbelte når det gjelder kilde....

    Hmm.... dette får jeg vel ikke svar på uten et hjemlån....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Et lite PS vedr. testene i Fidelity er at de typisk bruker en heftig signalkilde, typisk en dyr cd-rigg. På en så transparent høyttaler som Getz påvirker nok også dette sluttresultatet mye. Det blir neppe helt det samme hvis du bruker en billig USB-DAC for å si det slik.

    ToreM.
    Dette har du nok veldig rett i ToreM. Jeg fikk selv hakeslepp i forrige uke da jeg lånte en meget god Cd-spiller i 25-tusen-kr-klassen (testvinner i Fidelity for et par år siden) og koblet opp på anlegget: etter 2x 10 sekunder av to forskjellige kutt var nok til å skjønne at kilden, DEN ER MEGET VIKTIG!
    For å si det sånn: de som ikke har skikkelig god kilde trenger ikke å kjøpe seg god forforsterker (eller gode kabler) heller! ;)
    Ok, et lite sidesprang i Marten-tråden....
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Bare hyggelig å kunne hjelpe.

    Jeg opplever CTH-8550 noe annerledes enn Fidelity om de har hevdet at denne bør matches med høyttalere av mørk karakter. Uansett opplevde vi 5 som var til stede når darTZeel ble testet med Getz at dette var en supermatch, da med en Audio Aero cd-spiller som kilde. AA spilleren kan nok oppleves som litt på den varme siden av nøytral, men den også brukt på de andre kombinasjonene vi hadde tilgjenglig som var EC, Perreaux og Primare. Av disse var EC og darTZeel beste match og jeg opplevde dem som relativt like klangmessig.

    Jeg skal prøve å forklare bedre hvordan jeg opplever respektive kandidater da jeg ser at jeg har vært litt unyansert ved å si at Django L havner mellom XL og Getz klangmessig. Dvs, når det gjelder mellomtonen og toppen havner L mellom de to nevnte. Django L oppleves som litt mer laidback enn Getz, men merkbart friskere enn XL. Nedover oppleves L som slankest, dog midt i mellom om man tenker på utstrekkning. Altså har Getz mer fylde nedover enn Django L, men oppover oppleves den som friskere enn både L og XL. Men det er ikke snakk om natt og dag her. Alle er Marten høyttalere og det høres. Alle tre vil også oppleves som noe friskere, etter min mening, enn f.eks. Dynaudio som du er godt kjent med.

    Jeg tror du vil får best resultat med Getz og selv hadde jeg valgt disse etter hva jeg opplever du er ute etter.


    Geir Arne
    Hmmm.... jeg tenker fortsatt litt mer høyt...
    Forskjellen som dere og Fidelity opplevde når det gjelder darTZeel skyldes kanskje kilden også.... Dere brukte en AudioAero...
    Hvis dette var Capitole så kjenner jeg denne meget godt da jeg eide to forskjellige av disse i til sammen 8 år før jeg byttet til Lindemann SACD. AudioAero Capitole er nok noe mer laidback og varm i klangen i forhold Lindemann som har enda mer dynamikk, oppløsning, mer trøkk i bassen og runder ikke av aller øverst. Sammen med de Valhalla XLR-kablene de skal kobles opp på så er jeg fortsatt i studering på om ikke Django L med en litt mørkere mellomtone er et tryggere valg enn Getz.... siden jeg altså kjører uten sikkerhetsbelte når det gjelder kilde....

    Hmm.... dette får jeg vel ikke svar på uten et hjemlån....
    Det kan meget vel stemme, og det var en Capitole om jeg ikke husker helt feil. ;)

    Django XL og Django L er muligens litt mer fornuftig om du syntes kilden din er frempå. Men her er nok et hjemlån det sikreste alternativet, gjerne med den forsterkeren du har tenkt å bruke fremover.


    Geir Arne
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Et lite PS vedr. testene i Fidelity er at de typisk bruker en heftig signalkilde, typisk en dyr cd-rigg. På en så transparent høyttaler som Getz påvirker nok også dette sluttresultatet mye. Det blir neppe helt det samme hvis du bruker en billig USB-DAC for å si det slik.

    ToreM.
    Dette har du nok veldig rett i ToreM. Jeg fikk selv hakeslepp i forrige uke da jeg lånte en meget god Cd-spiller i 25-tusen-kr-klassen (testvinner i Fidelity for et par år siden) og koblet opp på anlegget: etter 2x 10 sekunder av to forskjellige kutt var nok til å skjønne at kilden, DEN ER MEGET VIKTIG!
    For å si det sånn: de som ikke har skikkelig god kilde trenger ikke å kjøpe seg god forforsterker (eller gode kabler) heller! ;)
    Ok, et lite sidesprang i Marten-tråden....
    Ok, jeg skjønner at du har forstått dette med god kilde:).

    Mulig jeg tenker litt feil og at jeg henger meg for mye opp i prislapper her, men i følge Fidelity har darTZeel 8550 en nypris på 170k. (med RIAA). Og med bra kilde og kabler i tillegg burde vel et slikt oppsett takle Getz bra. Det finnes sikkert elektronikk som passer bedre på Django L enn Getz 1, men da ser jeg heller for meg at det skyldes at Django L "tilgir" mer av svakheter i elektronikken, og at Getz kanskje "avslører" svakheter som ikke er så lett å høre på billigere høyttalere. MEN med en forsterker til 170k burde vel ikke det være problemet? En så dyr forsterker burde vel takle gode høyttalere i prisklassen ca. 150k. og oppover til sikkert godt over 200k., så da ville jeg sett etter gode kandidater der hvis lommeboka godtar det.

    Men du har rett i at veldig dynamisk elektronikk (og kabler) sikkert kan bli litt vel "livlig" på Getz 1, og i verste fall litt slitsomt å høre på i lengden. Det er vel grunnen til at f.eks. Naim ikke er kjent som optimal match til Marten. Men husk at også Django er fortsatt Marten; lydsignaturen og filosofien bak er den samme (det har jeg faktisk fra Marten-brødrene personlig:)). Så selv om Django L sikkert er litt mindre "livlig" oppover i lyden sammenlignet med Getz 1, er det ikke sikkert at "problemet" blir helt borte. Men du kan jo prøve og vurdere selv. Django L er vel mulig å få på hjemlån (er sikkert vanskeligere å få hørt Getz 2).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ja, da har jeg Django L inne i stua, på prøve.
    For å se hvordan det går, kan dere jo følge med på tråden min:
    Ja, veldig bra bilde. Django L tar seg veldig bra ut i stua, får ikke inntrykk av at dette er noe entry-level:). Håper du liker lyden også. Er nok klokt å ha den på hjemlån, for jeg synes Marten-lyden er såpass spesiell at en bør teste litt før endelig kjøp. Til slutt koker det sikkert ned til smak og behag.
    Nå vet jeg at dette med innspilling er svært omdiskutert her på forumet, men hvis det paret du har er lite brukt kan det hende lyden åpner seg opp litt etter hvert. Men lyd-signaturen vil ikke endre seg mye over tid.
    Ok, jeg følger med på tråden din. Lykke til uansett hva det blir til.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Veldig pene høyttalere dette her altså, var det slik at det er accuton kjeramisk diskant og seas alu bass på de?
    Det stemmer nok det. I reklamen heter det at seas-elementene er spesiallaget, muligens for at de skal ligne litt på accuton. De har jo også puttet på jerngitteret fra accuton, slik at de skal ligne litt visuelt:).
    Det er vel også noe med at diskant-elementet går litt lenger ned i frekvens enn vanlig, slik at det ikke blir "bare" helt i toppen du får "accuton-lyd".
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Veldig pene høyttalere dette her altså, var det slik at det er accuton kjeramisk diskant og seas alu bass på de?
    Det stemmer nok det. I reklamen heter det at seas-elementene er spesiallaget, muligens for at de skal ligne litt på accuton. De har jo også puttet på jerngitteret fra accuton, slik at de skal ligne litt visuelt:).
    Det er vel også noe med at diskant-elementet går litt lenger ned i frekvens enn vanlig, slik at det ikke blir "bare" helt i toppen du får "accuton-lyd".
    Har ikke hørt spesifikk accuton lyd før bare hørt om de, gikk med planer om og bygge en ht med accuton elementer for ett år siden, bare en enkel stativ. Men det var før jeg kastet inn hånklet og innså at jeg er en håpløs håndtverker og klarer ikke lage noe som jeg vil ha i stuen uansett, hehe.
    Fikk forresten tilbud om og teste Marten Django L i sommer når jeg var på utkikk etter nye ht, angrer litt nå på at jeg ikke testet de ut. Ikke fordi en ikke er fornøyd med det en har, men hadde blitt en erfaring rikere :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Nå driver ikke jeg med DIY, men hvis du gjør kan du kanskje la deg inspirere av denne fra Hifi-messa:). (Bildet er stjelt fra Høvdingen, og viser ikke Marten-ht.).
    Ser for meg at her kan du ta ei jernbøtte, skru fast en trebit i bunnen av bøtte, hvor du fester 2 accuton-elementer. Så må du vel ha et delefilter inne i bøtta, og noen bein/stativ bøtta kan ligge på.
    Ok, ble litt OT dette.

    accuton2.jpg
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Veldig pene høyttalere dette her altså, var det slik at det er accuton kjeramisk diskant og seas alu bass på de?
    Dette stemmer som torem er inne på ganske bra. Det er dog greit å vite at 8"erne har keramisk coating som gir elementet høyere stivhet, og dermed oppleves dem mer som rene keramiske elementer enn en standard alu driver.


    Geir Arne
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Veldig pene høyttalere dette her altså, var det slik at det er accuton kjeramisk diskant og seas alu bass på de?
    Dette stemmer som torem er inne på ganske bra. Det er dog greit å vite at 8"erne har keramisk coating som gir elementet høyere stivhet, og dermed oppleves dem mer som rene keramiske elementer enn en standard alu driver.

    Geir Arne
    Ok, det forklarer hvorfor Marten skriver "2x8” alumimium/ceramic" i reklamen.
    Har forresten Django XL også denne coatingen? Ut fra bilder kan det nesten tyde på at 8"erne til XL er litt anderledes, men det er uansett pirk.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Nå driver ikke jeg med DIY, men hvis du gjør kan du kanskje la deg inspirere av denne fra Hifi-messa:). (Bildet er stjelt fra Høvdingen, og viser ikke Marten-ht.).
    Ser for meg at her kan du ta ei jernbøtte, skru fast en trebit i bunnen av bøtte, hvor du fester 2 accuton-elementer. Så må du vel ha et delefilter inne i bøtta, og noen bein/stativ bøtta kan ligge på.
    Ok, ble litt OT dette.

    Vis vedlegget 225077
    Beklager litt off topic, Men dette er EMME høytalere fra Italia. Hørte foresten på dette oppsettet i Horten
    med B.M.C integrert forsterker. Vi ble sittende lenge å lytte i det rommet. Veldig god lyd i dem.
    Til info så står nå B.M.C C2 integrert forsterker i lytterommet til Audiosolution i Oslo med Marten Django L. Skal visst være super match de to. Har avtalt demo allerede. Gleder meg.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Veldig pene høyttalere dette her altså, var det slik at det er accuton kjeramisk diskant og seas alu bass på de?
    Dette stemmer som torem er inne på ganske bra. Det er dog greit å vite at 8"erne har keramisk coating som gir elementet høyere stivhet, og dermed oppleves dem mer som rene keramiske elementer enn en standard alu driver.

    Geir Arne
    Ok, det forklarer hvorfor Marten skriver "2x8” alumimium/ceramic" i reklamen.
    Har forresten Django XL også denne coatingen? Ut fra bilder kan det nesten tyde på at 8"erne til XL er litt anderledes, men det er uansett pirk.
    Nei, XL har ikke denne coatingen da bassene der deles ved 250hz(dog med forholdsvis slak avrulling). I det området er andre ting mer avgjørende, og avhengig av hvilke prioriteringer man ønsker å gjøre. Om det ville gitt hørbare forbedringer ved å coate bassene på XL vet jeg ikke, men jeg må høre om det er mulighet for en XL SE eller XL mkII neste gang jeg snakker med de glade svensker. Jeg tviler på at det er negativt(for annet enn prisen). :)


    Geir Arne
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Veldig pene høyttalere dette her altså, var det slik at det er accuton kjeramisk diskant og seas alu bass på de?
    Dette stemmer som torem er inne på ganske bra. Det er dog greit å vite at 8"erne har keramisk coating som gir elementet høyere stivhet, og dermed oppleves dem mer som rene keramiske elementer enn en standard alu driver.

    Geir Arne
    Ok, det forklarer hvorfor Marten skriver "2x8” alumimium/ceramic" i reklamen.
    Har forresten Django XL også denne coatingen? Ut fra bilder kan det nesten tyde på at 8"erne til XL er litt anderledes, men det er uansett pirk.
    Nei, XL har ikke denne coatingen da bassene der deles ved 250hz(dog med forholdsvis slak avrulling). I det området er andre ting mer avgjørende, og avhengig av hvilke prioriteringer man ønsker å gjøre. Om det ville gitt hørbare forbedringer ved å coate bassene på XL vet jeg ikke, men jeg må høre om det er mulighet for en XL SE eller XL mkII neste gang jeg snakker med de glade svensker. Jeg tviler på at det er negativt(for annet enn prisen). :)


    Geir Arne
    Hmm, nå har jeg som sagt ikke hørt accuton før, men jeg fikk vel tips i en byggetråd her den gang at accuton var bedre enn f.eks. seas excel serien (riktig nok magnesium da, ikke alu) først og fremst på mellomtonen, ved en en 2,5-veis setup, men ganske lik i bass-området? Så som du sier, kanskje mest hensiktsmessig i L hvor de spiller litt oppover i frekvens da. Kjapp bass i begge to isåfall slik jeg tolker det da :) Bør være en bra match for EC?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Beklager litt off topic, Men dette er EMME høytalere fra Italia. Hørte foresten på dette oppsettet i Horten
    med B.M.C integrert forsterker. Vi ble sittende lenge å lytte i det rommet. Veldig god lyd i dem.
    Til info så står nå B.M.C C2 integrert forsterker i lytterommet til Audiosolution i Oslo med Marten Django L. Skal visst være super match de to. Har avtalt demo allerede. Gleder meg.
    Ja, det innlegget var ikke spesielt seriøst fra min side. Jeg var ikke i Horten, og har ikke hørt hverken EMME eller B.M.C forsterker (jeg har bare B.M.C XLR sølvkabel mellom pre og power:)). Men hvis det låt bra tyder det på at begge vet litt hva de holder på med. Hvis Accuton-elementer ikke fungerer har det en tendens til å låte skarpt og slitsomt i lengden, og det ville du sikkert lagt merke til hvis du satt der en stund (kanskje litt avhengig av hva slags musikk som blir spillt riktignok).

    Det er lov å komme med en liten stemningsrapport her om hvordan B.M.C låter på Django L hvis du vil.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hmm, nå har jeg som sagt ikke hørt accuton før, men jeg fikk vel tips i en byggetråd her den gang at accuton var bedre enn f.eks. seas excel serien (riktig nok magnesium da, ikke alu) først og fremst på mellomtonen, ved en en 2,5-veis setup, men ganske lik i bass-området? Så som du sier, kanskje mest hensiktsmessig i L hvor de spiller litt oppover i frekvens da. Kjapp bass i begge to isåfall slik jeg tolker det da :) Bør være en bra match for EC?
    Ok, nå er jeg i ferd med å uttale meg om ting jeg ikke har greie på igjen, men jeg innbiller meg at det er i mellomtonen det er mest vanlig å bruke accuton-elementer. Fra øvre bassområdet til nedre diskant, eller hvordan nå dette blir. (Dyp-)bassen til Accuton er vel en smule omdiskutert, så om de ligner helt på Seas der spørs. Men verden står sikkert ikke stille hos Accuton heller, på nye Coltrane Tenor har de noen nye "aluminum-sandwich convex drivers" (se bilde under), som jeg ikke kan huske jeg har sett på noen andre ht. enda.
    Når det gjelder Accuton-diskantelementer tror jeg Marten er en av få som bruker disse konsekvent (bortsett fra Formfloor som har bånddiskant). Ser ut som en del konkurrenter til Marten, f.eks. JAS, velger å bruke bånddiskant, som jeg tror gir en litt mere markant diskant. Accuton-diskant er veldig luftig i toppen, og enkelte kan (mis-)tolke dette til at det er litt tynt helt i toppen. Men det er nettopp denne luftige toppen som er en av kjennetegnene til Marten.

    Ja, jeg vil tro generelt at EC er en god match til Accuton.

    tenor_2.jpg
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Ok, det forklarer hvorfor Marten skriver "2x8” alumimium/ceramic" i reklamen.
    Har forresten Django XL også denne coatingen? Ut fra bilder kan det nesten tyde på at 8"erne til XL er litt anderledes, men det er uansett pirk.
    Nei, XL har ikke denne coatingen da bassene der deles ved 250hz(dog med forholdsvis slak avrulling). I det området er andre ting mer avgjørende, og avhengig av hvilke prioriteringer man ønsker å gjøre. Om det ville gitt hørbare forbedringer ved å coate bassene på XL vet jeg ikke, men jeg må høre om det er mulighet for en XL SE eller XL mkII neste gang jeg snakker med de glade svensker. Jeg tviler på at det er negativt(for annet enn prisen). :)


    Geir Arne
    Hmm, nå har jeg som sagt ikke hørt accuton før, men jeg fikk vel tips i en byggetråd her den gang at accuton var bedre enn f.eks. seas excel serien (riktig nok magnesium da, ikke alu) først og fremst på mellomtonen, ved en en 2,5-veis setup, men ganske lik i bass-området? Så som du sier, kanskje mest hensiktsmessig i L hvor de spiller litt oppover i frekvens da. Kjapp bass i begge to isåfall slik jeg tolker det da :) Bør være en bra match for EC?
    Jeg skal heller ikke påstå å sitte med noen fasit. Men jeg er enig i dine tanker.

    Om EC er en god match for Marten vil jeg si; uten tvil! Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt glad i "EC-lyden" da jeg oppfatter den som litt "bloomy" i mellomtonen og noe forsiktig i toppen. Dette er dog min smak og det er viktig å huske. Men, EC har jeg hørt skikkelig vellykket to ganger. Sammen med Dali var den ene og sammen med Marten var den andre. :)


    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, nå har jeg som sagt ikke hørt accuton før, men jeg fikk vel tips i en byggetråd her den gang at accuton var bedre enn f.eks. seas excel serien (riktig nok magnesium da, ikke alu) først og fremst på mellomtonen, ved en en 2,5-veis setup, men ganske lik i bass-området? Så som du sier, kanskje mest hensiktsmessig i L hvor de spiller litt oppover i frekvens da. Kjapp bass i begge to isåfall slik jeg tolker det da :) Bør være en bra match for EC?
    Ok, nå er jeg i ferd med å uttale meg om ting jeg ikke har greie på igjen, men jeg innbiller meg at det er i mellomtonen det er mest vanlig å bruke accuton-elementer. Fra øvre bassområdet til nedre diskant, eller hvordan nå dette blir. (Dyp-)bassen til Accuton er vel en smule omdiskutert, så om de ligner helt på Seas der spørs. Men verden står sikkert ikke stille hos Accuton heller, på nye Coltrane Tenor har de noen nye "aluminum-sandwich convex drivers" (se bilde under), som jeg ikke kan huske jeg har sett på noen andre ht. enda.
    Når det gjelder Accuton-diskantelementer tror jeg Marten er en av få som bruker disse konsekvent (bortsett fra Formfloor som har bånddiskant). Ser ut som en del konkurrenter til Marten, f.eks. JAS, velger å bruke bånddiskant, som jeg tror gir en litt mere markant diskant. Accuton-diskant er veldig luftig i toppen, og enkelte kan (mis-)tolke dette til at det er litt tynt helt i toppen. Men det er nettopp denne luftige toppen som er en av kjennetegnene til Marten.

    Ja, jeg vil tro generelt at EC er en god match til Accuton.

    Vis vedlegget 225129
    Du har helt rett i at mellomtonen fra Accuton er den mest vanlige å bruke om man skal velge ett element fra dem. Likevel er det en god del leverandører som bruker Accuton fra topp til bunn. Ikke en gang Marten(som visstnok er Accutons største kunde, men ikke skyt meg om dette ikke stemmer) bruker Accuton hele veien, ref Django- og Form-serien. En detalj som de færreste har fått med seg er at diamant diskanten i et par modeller ikke er fra Accuton, men Jantzen Audio. Momento og forrige Bird hadde hver sin versjon av diskant fra Jantzen. Men etter at Marten startet et godt samarbeid med Accuton i forhold til custom løsninger ifbm Coltrane 2 virker det som om man nå satser på Accuton i nesten samtlige ledd på dagens og kommende modeller.

    Bass driverne fra Accuton er også nevnt. De er elsket og hatet for sin ekstreme tørrhet, som har vært litt for tørt for enkelte. De nye sandwich-bassene har en litt mer "tradisjonell" karakter, og samtidig som tørrheten(noe "rundere" er det dog blitt) er bevart har man fått mer autoritet og fylde i bunn med disse nye elementene. Marten med Accuton hele veien er også blant de aller mest sammenhengende høyttalerne jeg har hørt. Overgangene og sammenhengen er utrolig god. Om man liker karakteren til høyttaleren får være en annen sak. Dem som mener Marten heller mot det lyse bør høre de senere modellene. Her har mye skjedd med de nye elementene.


    Geir Arne
     

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Hei Marten venner!

    Legger ved et bilde av mine gamle Coltrane. Disse blir bare bedre og bedre med årene...
    Her kan jeg, på gode kvelder, sitte i timesvis og finne frem cd etter cd.
    2013-11-01 23.06.59.jpg


    Har fått meg Ypsilon forsterkere som driver Coltrane, og er meget godt fornøyd med lyden. Har også gjort litt på strømsiden med Nordost
    og det også er jeg veldig godt fornøyd med.

    Geir.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Ok, det forklarer hvorfor Marten skriver "2x8” alumimium/ceramic" i reklamen.
    Har forresten Django XL også denne coatingen? Ut fra bilder kan det nesten tyde på at 8"erne til XL er litt anderledes, men det er uansett pirk.
    Nei, XL har ikke denne coatingen da bassene der deles ved 250hz(dog med forholdsvis slak avrulling). I det området er andre ting mer avgjørende, og avhengig av hvilke prioriteringer man ønsker å gjøre. Om det ville gitt hørbare forbedringer ved å coate bassene på XL vet jeg ikke, men jeg må høre om det er mulighet for en XL SE eller XL mkII neste gang jeg snakker med de glade svensker. Jeg tviler på at det er negativt(for annet enn prisen). :)


    Geir Arne
    Hmm, nå har jeg som sagt ikke hørt accuton før, men jeg fikk vel tips i en byggetråd her den gang at accuton var bedre enn f.eks. seas excel serien (riktig nok magnesium da, ikke alu) først og fremst på mellomtonen, ved en en 2,5-veis setup, men ganske lik i bass-området? Så som du sier, kanskje mest hensiktsmessig i L hvor de spiller litt oppover i frekvens da. Kjapp bass i begge to isåfall slik jeg tolker det da :) Bør være en bra match for EC?
    Jeg skal heller ikke påstå å sitte med noen fasit. Men jeg er enig i dine tanker.

    Om EC er en god match for Marten vil jeg si; uten tvil! Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt glad i "EC-lyden" da jeg oppfatter den som litt "bloomy" i mellomtonen og noe forsiktig i toppen. Dette er dog min smak og det er viktig å huske. Men, EC har jeg hørt skikkelig vellykket to ganger. Sammen med Dali var den ene og sammen med Marten var den andre. :)


    Geir Arne
    Ja Dali har jeg hatt med EC, danske Dali og danske System Audio er begge er høyttalere som er veldig dynamiske og "varme", og hvis man liker lyden slik, så er det bra match. Men for og holde meg til topic da, Marten, siden de bruker Seas bass elementer, så lagde jeg en ht sist vinter med bla. 2 stk Seas 8" alu rene bass elementer, og syntes også dette matchet ganske bra. Så var derfor jeg tenkte at med Martens vil det også bli bra med EC, selv om det er spesialbyggede elementer til Marten så har de kanskje mye av samme "lydkarakteristikken" (hvis det er ett ord) som standard Seas aluminiums elementene har :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei Marten venner!

    Legger ved et bilde av mine gamle Coltrane. Disse blir bare bedre og bedre med årene...
    Her kan jeg, på gode kvelder, sitte i timesvis og finne frem cd etter cd.
    Vis vedlegget 225256

    Har fått meg Ypsilon forsterkere som driver Coltrane, og er meget godt fornøyd med lyden. Har også gjort litt på strømsiden med Nordost
    og det også er jeg veldig godt fornøyd med.

    Geir.
    Fin katedral det der.
    Grattis med nye forsterkere.
     
    M

    MPT

    Gjest
    Hei

    Gratulerer så mye med nye forsterkere. Sikle sikle...



    Hei Marten venner!

    Legger ved et bilde av mine gamle Coltrane. Disse blir bare bedre og bedre med årene...
    Her kan jeg, på gode kvelder, sitte i timesvis og finne frem cd etter cd.
    Vis vedlegget 225256

    Har fått meg Ypsilon forsterkere som driver Coltrane, og er meget godt fornøyd med lyden. Har også gjort litt på strømsiden med Nordost
    og det også er jeg veldig godt fornøyd med.

    Geir.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Coltrane er fantastiske høyttalere Mag, både lydmessig og når det gjelder utseende. :cool:

    Hei Marten venner!

    Legger ved et bilde av mine gamle Coltrane. Disse blir bare bedre og bedre med årene...
    Her kan jeg, på gode kvelder, sitte i timesvis og finne frem cd etter cd.
    Vis vedlegget 225256

    Har fått meg Ypsilon forsterkere som driver Coltrane, og er meget godt fornøyd med lyden. Har også gjort litt på strømsiden med Nordost
    og det også er jeg veldig godt fornøyd med.

    Geir.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann.

    Her er det veldig mye spennende lesinng , og vakre bilder.... Ikke minst.

    Jeg hadde en forespørsel her tidligere angående Stello Ai700 eller EXIMUS på Marten. Er det fortsatt ingen som har prøvd denne komboen? Etter hva jeg forstår tok salget av DjangoXL virkelig av internasjonalt etter CES 2013(?) Der blei det spilt med Stello AI 700 , som power (power del er to stk brokopla Eximus S1mk2) m Eximus DP1 som dac og preamp på Marten. . Anlegget blei kåra til et av messens mest vellydende av TAS ( The Absolute Sound).
    Som eier av kompett Eximusoppsett, er jeg veldig nyskjerrig på Marten.
    Spesielt Django L, som sannsynligvis vil matche dette anlegget, som har et voldsomt fundament, og ingen tegn til hardhet i toppen.
    Spiller i dag på Eldre Diva Utopia BE, som er fin match med Eximus.

    ( har btw også Dynaudio, som blir for mørke og basstunge på Eximus, men er en veldig god match til mitt Ayre pre/power sett.)

    Noen med erfaringer med Ayre på Marten ?

    Og btw hvor faller Miles inn klangmessig her ( det har vært fokusert på Djangoer og Getz mk1) ?

    mvh Huldra
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei!
    Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve Django L. De er ihvertfall mye enklere å drive enn Dynaudio Contour som du nå vel har? Du vil oppleve mye større lyd med mer dynamikk. I tillegg til tyngde aller nederst i bassen bla. Jeg opplever også Django som mer lettplasserte.

    FinnM
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    i Stereophile sin reportasje fra Rocky Mountain Audio Feast blir dette beskrevet som Coltrane. Men det er det jo ikke..
    Er det Miles ?
    image.jpg
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette er Marten Coltrane Soprano. Har fulgt med i det siste, når det gjelder disse marten produktene Huldra 57 :) mvh. Guit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn