MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det var som faen da, trodde jeg kom til å bli den første som fikk med meg Coltrane 3 i september ;)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    DSC_0041.jpg

    Da har jeg endelig fått min nye forsterker i stuen. Valget falt på Devialet D200.
    Ut døra gikk effektrinn, rørpreamp, RIIA og dac pluss en haug av kabler. Django åpnet seg opp med en dynamikk og bass jeg ikke har hatt tidligere.
    Disse to passer veldig godt til hverandre. Devialet har også SAM configurasjon til Marten Django serien. Vil på det varmeste anbefale denne forsterkeren.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Gratulere Fugazi. Så enkelt kan altså et oppsett se ut, mulig jeg har noe å lære der.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.715
    Antall liker
    32.893
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 317235
    Da har jeg endelig fått min nye forsterker i stuen. Valget falt på Devialet D200.
    Ut døra gikk effektrinn, rørpreamp, RIIA og dac pluss en haug av kabler. Django åpnet seg opp med en dynamikk og bass jeg ikke har hatt tidligere.
    Disse to passer veldig godt til hverandre. Devialet har også SAM configurasjon til Marten Django serien. Vil på det varmeste anbefale denne forsterkeren.
    Gratulerer Fugazi:)
    Begynner å bli mange som har mye godt å si en denne Devialet D200.
    Enklere kan det i all fall ikke bli;) Flott!

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer, fugazi!!! Hvis en skal skue hunden på hårene er det definitivt ingen fare :)
    Hvis du hadde giddet, hadde det vært interessant å høre hva du hadde før og litt mer om forskjellene opp mot Devaliet.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer, fugazi!!! Hvis en skal skue hunden på hårene er det definitivt ingen fare :)
    Hvis du hadde giddet, hadde det vært interessant å høre hva du hadde før og litt mer om forskjellene opp mot Devaliet.
    Takker. Doxa 73, Cary SLP 98 m/RIIA og Bryston BDA1 dac. Alle disse er jo meget bra hver for seg, men Devialet slår de på alle parametere. De som hevder badevekta mangler musikalitet og låter sterilt, kan ta seg en bolle og gjerne ta seg en tur til Bærum for en lytt. Døra er låst, men åpner gjerne opp for Marten venner. Jeg er elendig på å forklare hvordan det låter. Man må nesten høre selv.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Man skal lytte til folk som er strålende fornøyd! Gammelt jungelord :)

    Ikke usannsynlig at jeg havner opp med Devaliet når vi flytter hjemover om et par år. Kommer litt an på hva vi kjøper av hus. Er ikke sikkert mine amper passer overalt :)
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Har selv prøvd Devialet 200. Imponerende forsterker. Fikk ikke prøvd ut SAM da mine høyttaler ikke ligger inne.
    Likte tilkoplinger/muligheter, men hos meg ble det litt kjønnsløst...
    Tror dette må testes igjen eller evt prøves på andre høyttalere...
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Jeg er fortsatt usikker på hvilket kjønn jeg foretrekker på forsterkeri:). Ok, jeg bare tulla!
    En fordel med Devialet er at det faktisk er mulig å prøve den hjemme uten at jeg trenger å leie heisekran for å få den inn og ut (jeg bor i blokk uten heis!). Men akkurat nå er jeg dessverre råket av en lidelse som gjør at nærmest all hifi høres for skarpt ut i lyden. Så jeg får vurdere hjemlån av en slik når ørene forhåpentligvis er tilbake i mere normal modus.

    Vurderer også å "rydde opp litt" på vinylfronten først, så forsterkersettet til Perreaux står antageligvis en stund til hjemme hos meg.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.738
    Antall liker
    3.344


    From the cabinets to the smallest components, the Coltrane 3 uses exclusive, premium materials to continue the Coltrane commitment to superior structure and sound. And while more lounge-friendly in size than the Coltrane Supreme 2, it features the same groundbreaking technology that revolutionised the ‘live’ audio experience.

    First order filters and CELL concept drivers from Accuton deliver a sound that is perfectly time and phase coherent. The tweeters, midrange and bass drivers have identical acoustic centres to give outstanding timing and flow. And distortion is unbelievably low, for superb levels of detail and resolution, even at high volume.

    Does the Coltrane 3 set a new standard in audio excellence?
    Hear it and believe it.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Takk for info om Coltrane 3 wizard. Ser på bildet i bloggen din at litt av den stilrene fronten forsvinner med de nye elementene + at det er ei metallplate rundt diskanten. Men jeg tipper de fleste kan venne seg til det så lenge lyden er bra:). Tipper høyttaleren ser bra ut in real.
     

    AudioSolution

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Som importør av Marten vil Audio Solution v/ Odd Arve Røed være representert på messen i München fredag den 15. mai. Hvis noen skulle ha lyst til å slå av en prat om Marten sine produkter så ring +47 926 79 631 og avtal en passende tid
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Takk for link - den var ganske informativ vedr. utseende i alle fall. Jeg kan ikke huske at jeg har sett den gråfargen på fronten før, og stilig med den metalllista mellom front og båtskroget. TOMZ får vurdere å bestille lista i "Shadow line" som det het hos BMW i gamledager (mulig det heter det fortsatt):).
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm...liker ikke dette, ser billig ut - om dere skjønner.

    _49U3836.jpg


    I utgangspk. har dette vært en høyttaler jeg har hatt våte drømmer om i mange år. Nå er det såvidt det monner...
    Håper de gjør noe med denne detaljen, og ditto med kantlisten mellom kabinett og frontplate. Hvorfor kaste seg på denne "listbølgen"?

    Edit:
    Ser en annen versjon av plata rundt diskanten på andre bilder. Ser bedre ut. Men hvorfor skal den i det hele tatt være der? Synes den bryter opp et klassisk, elegant utseende.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Helt subjektivt har jeg erfart at spesielt Coltrane-serien ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Tipper dette gjelder Coltrane 3 også. Frontplata er fortsatt treverk, men med den gråfargen på bildet ser den nesten ut som "billig" metall. Men jeg antar du ikke trenger å bestille ht. med grå front, i tillegg vil det jo vises bedre i virkeligheten at det faktisk er treverk. Metalllista kan du sikkert få lakkert svart (det var derfor jeg skrev spøkefullt "shadow line" i forrige innlegg :). I følge svenskene stiver lista opp ht.

    MEN miksen av ulike elementer ødelegger den stilrene fronten til Coltrane 1 og 2 - det at alle elementene ser like ut får vi kanskje aldri tilbake igjen på Marten(?). Lurer forresten litt på hva bruktprisen på Coltrane 1 blir liggende på nå. Kanskje under 100k:p? Kunne vært litt gøy.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for link - den var ganske informativ vedr. utseende i alle fall. Jeg kan ikke huske at jeg har sett den gråfargen på fronten før, og stilig med den metalllista mellom front og båtskroget. TOMZ får vurdere å bestille lista i "Shadow line" som det het hos BMW i gamledager (mulig det heter det fortsatt):).
    Hehe, får klare seg med Bird 2 en stund her tenker jeg :) Er nok utenfor mitt prissegment, men Coltrane og 2ern kan jo bli sympatisk priset på bruktmarkedet når de kjører på med nye modeller. Får håpe de tar en pause i utrullingen av nye modeller i Heritage serien :rolleyes:;)

    Må nok si at de gamle modellene tiltaler meg mer utseendemessig, men det er vel en god sjanse for at de ser penere ut i virkeligheten. Håper på en tilbakemelding på lydinntrykk fra deg når du har vært nedover. Med den gromme elektronikken de skal spille på er det vel bare rommet å skylde på hvis det ikke leverer opp til forventningene :rolleyes::) God tur!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Må nok si at de gamle modellene tiltaler meg mer utseendemessig, men det er vel en god sjanse for at de ser penere ut i virkeligheten. Håper på en tilbakemelding på lydinntrykk fra deg når du har vært nedover. Med den gromme elektronikken de skal spille på er det vel bare rommet å skylde på hvis det ikke leverer opp til forventningene :rolleyes::) God tur!
    Takk for den. Hvis alt går etter planen blir det biltur med Golf GTI fra Avis først:cool:. Så messe. Inntrykk har jeg sikkert, men hvor gode lydinntrykk jeg får på messer varierer sterkt. Jeg må liksom høre på oppsett i ro og mak for å danne meg et skikkelig inntrykk, men akkurat det får man sjelden mulighet til i Munchen (som vanlig besøkende i alle fall). Men jeg er optimistisk på at Coltrane 3 på heftig MSB -elektronikk bør låte bra. MSB er nok litt i min gate lydmessig tør jeg tippe, dvs. transistorelektronikk som ikke låter skarpt/slitsomt, men forhåpentligvis ikke for "ullent" heller.
     

    AudioSolution

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Hmmmm...liker ikke dette, ser billig ut - om dere skjønner.

    Vis vedlegget 319446

    I utgangspk. har dette vært en høyttaler jeg har hatt våte drømmer om i mange år. Nå er det såvidt det monner...
    Håper de gjør noe med denne detaljen, og ditto med kantlisten mellom kabinett og frontplate. Hvorfor kaste seg på denne "listbølgen"?

    Edit:
    Ser en annen versjon av plata rundt diskanten på andre bilder. Ser bedre ut. Men hvorfor skal den i det hele tatt være der? Synes den bryter opp et klassisk, elegant utseende.
    Hei,

    Kantlisten er ikke en dekorlist, men en 6 mm tykk aluminiumskive som ligger som et mellomsjikt i front-baffelen mellom 2 x 300 mm tresjikt + 2 x 1 mm viskoelastiskt dempelim. Den er der for å gjøre fronten så stiv og dempet som mulig. I følge Marten er resultatet "häpnadsväckande ljudmässigt, släppet är fenomenalt tack vare till dels den nya fronten tillsammans med den helgjutna kolfiber-kabinettet".

    mvh Bernt
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.926
    Antall liker
    14.115
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    2 x 300mm = 600mm = 60cm. Feit baffel 8)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Da er jeg tilbake fra 3 dager i Munchen. Som vanlig var jeg innom Marten-rommet alle dagene, og som vanlig (dessverre) låter det ikke slik jeg vil at Marten skal låte - mere om det senere.

    Som vanlig (ok, jeg innser dette blir mye som vanlig) er Martens egne bilder fra messa bedre enn mine mobilbilder, så jeg begrenser meg til et dårlig bilde av ht., samt et bilde av bass-elementet, og et bilde av Jorma-kablene. Se bildene til Marten her (ekstern link).

    Vedr. utseende:

    Ok, nå bruker jeg alltid å si at spesielt Coltrane-serien ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, men når det gjelder den grå fronten på Coltrane 3 er jeg sterkt i tvil. Den gråfargen ser ikke spesielt bra ut. Ser på hjemmesidene til Marten at fronten leveres i "Warm Grey", "Bronze" eller "Dark Gold". Jeg tror jeg ville betakket meg for alle de fargene, og bestilt dem i svart eller valnøtt.

    Lista bak frontpanelet var riktignok ikke fremtredende slik belysningen i rommet var, men hvordan dette blir i "normalt" dagslys skal jeg ikke mene noe om. Men når det gjelder elementene blir jo dette litt blings. En gladnyhet er at bassene egentlig skal være grå, ikke hvit slik som på messa. Jeg så bassene i grå andre steder på messa (jeg legger ut et bilde senere), og gråe basselement ser nok mindre påtrengende ut enn hvite. Nå uttaler jeg meg om noe jeg ikke har greie på, men jeg innbiller meg at fronten på bassene er et slags belegg som i prinsippet kan "males" i en hvilket som helst farge; så hvis det er noen som drømmer om svarte elementer her lar det seg muligens ordne(?). Faktisk så jeg også mellomtone-elementet i svart hos en tysk konkurrent - jeg trodde det bare fantes i hvit. Så i prinsippet er det kanskje mulig å få alle elementene i svart. Metallplata rundt diskanten virker litt påklistret og er ikke spesielt pent. Så jeg må nok innrømme at jeg syntes Coltrane 1 og 2 var penere å se til.

    Vedr. prislappen(!):

    Nå er vel ikke prisen på Coltrane 3 offentliggjort enda(?), MEN jeg er redd ryktene er lite hyggelig her. Nå har jeg aldri vært en potensiell kunde for noe nye Coltrane høyttaler, men med dagens pris er jeg virkelig på sidelinja. Coltrane 3 blir antageligvis så dyr at jeg tviler på om jeg hadde tatt meg råd selv om jeg hadde penger. Mulig jeg undervurderer betalingsevnen til Marten-entusiaster, mer jeg har en misstanke om at de fleste av oss må lete på bruktmarkedet. Et pent brukt par Coltrane 1 eller Coltrane 2 er kanskje ikke så dumt valg?


    Vedr. lyden på messa:

    I fare for å gjenta meg selv i det uendelige skal jeg ikke si all verden om lyden på messa. Men jeg liker Marten best når de har litt "luft" i lydbildet - en luftig bass og selvsagt en luftig "topp" (øvre mellomtone og diskant). I tillegg må det være rom i lydbildet både i dybde og bredde. Dessverre hørte jeg lite luft og rom på messa, hvis jeg kan si det slik. Riktignok var det heldigvis i år mere luft rundt høyttalerne, dvs. ikke fullt så trangt i messerommet. Men lyden ble dessverre litt for "lukket" for min smak.

    MSB-elektronikken hadde potensiale og ga en fin lyd over hele registeret. Best synes jeg det låt på klassisk musikk hvor MSB hadde full kontroll med god dynamikk. Mangelen på "luft" osv. synes jeg ikke gjør så mye på klassisk. Jeg kan tippe meg til at den rådyre MSB-DAC-en er med på å lage en duggfri klar mellomtone, som jeg f.eks. hørte på et spor med Bil Evans -pianoet kommer veldig klart fram på det jeg antar var en 60-talls innspilling. Men som vanlig (nok en gang som vanlig) er det vanskelig å få hørt noe annet enn klassisk og jazz når MSB er med i rommet. Riktignok prøvde Marten seg på et spor med svenske Robyn, men jeg syntes vokalen var litt for reservert (noe som ikke passer den dama!). Faktisk også et spor med Nick Drake ble spilt; vokalen der var bra, men (igjen) manglet det luft. På søndag var det mindre folk og jeg så mitt snitt til å mase om noe "litt mere rocka". Etter mye leting fant Marten et spor med AC/DC (som jeg høflig takket nei til!) og et med Steely Dan. Selv en av de billigste modellene til PMC (PMC-høyttalere fantes på flere rom på årets messe) ville klart det sporet med større innlevelse. Så oppsummert; her fantes potensiale, men manglet en god del dessverre.

    For å ta noe positivt til slutt liker jeg de nye basselementene. De gir liksom en litt tørr og klar bass, og det ser ut som de ikke lar seg stresse selv på heftige partier i klassisk musikk. På fredag fikk jeg riktignok en liten "loadness-feeling" i bassen, men jeg antar det skyldes at ørene mine var sliten da (dette er en følelse jeg ofte får når jeg er sliten). "Loadness-følelsen" var ikke like fremtredende på lørdag og søndag, men da jeg ymtet frampå til Marten på søndag at det kunne vært litt luftigere bass, viste det seg at de hadde spikret opp to store bassfeller i rommet som jeg ikke hadde lagt merke til (jeg trodde det bare var noen messebord med teppe over!) for å dempe bassen. Hvor nødvendig dette var skal jeg ikke mene for mye om, siden jeg selvsagt ikke fikk hørt hvordan det låt uten bassfellene.

    ToreM.

    marten15_1.jpg


    marten15_2.jpg


    marten15_3.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Noen eksempler fra messa på gråe og svarte Accuton-elementer.

    De "alien-aktige" (alien-følelsen blir ikke mindre av at "hodet" på høyttaleren kan justeres elektronisk med en fjernkontroll!) høyttalerne til Estelon bruker bassene i grå. Høyttaleren låt veldig bra med heftig elektronikk fra Soulution. Lyden ble riktignok litt for mye glatt highend til at jeg fikk den helt store musikkopplevelsen.

    alien1.jpg


    alien2.jpg



    Artos Audio er et tysk merke jeg aldri har hørt om tidligere. De bruker også grå basser, men har i tillegg keramikkelementene i svart i stede for hvit. Jeg hørte høyttalerne i det nederste bildet (som har svarte 7"(?) Accuton hele veien ned til gulvet:)) på Karan, og det var ikke det verste jeg hørte på messa.

    artos1.jpg


    artos2.jpg


    ToreM.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Mulig Coltrane 3 var så nye at de overhodet ikke var spilt inn? Jeg prøvde å lytte til dem 1 og 3 dagen, men dessverre følte jeg ingenting for lyden..uengasjerende og blodfattig. Sikkert grunner til det, for de er nok gode uten tvil, men de fikk det bare ikke til i rommet her med dette oppsettet
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Ok, siste innlegg med eksempler på bruk av Accuton-elementer.

    Diamant-mellomtone-elementene som Tidal bruker er stadig imponerende (men også her blir lyden litt for glatt/polert for min smak). Hørte forresten et heftig spor fra siste plata til Røyksopp her (tyskerne liker elektronika).

    WP_20150517_045.jpg



    Gauder Akustik gir mer og mer gass, og viser fram en rekke modeller. Noen av de litt mere moderate modellene ser ut som noe Marten kan ha laget. Jeg er litt usikker på om jeg liker det jerngitteret på siden av de aller største (og dyreste!).

    WP_20150516_077.jpg


    WP_20150516_078.jpg


    ToreM.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Mulig Coltrane 3 var så nye at de overhodet ikke var spilt inn? Jeg prøvde å lytte til dem 1 og 3 dagen, men dessverre følte jeg ingenting for lyden..uengasjerende og blodfattig. Sikkert grunner til det, for de er nok gode uten tvil, men de fikk det bare ikke til i rommet her med dette oppsettet
    Ja, jeg satt også med en liten følelse om at høyttalerne ikke var innspilt. Dette med innspilling er vel omdiskutert, men jeg tilhører de som mener at høyttalere må spilles inn en god stund. Rommet tror jeg var det samme som Marten hadde i fjor, så det burde de jo kjenne til. Men uansett tror jeg at Coltrane 3 har et potensiale som aldri kom frem på messa.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for veldig interessante innlegg, torem! Selvfølgelig låt det bra når de kjører amp og pre fra Karan :cool:
    Nå har vel aldri Marten vært kjent for god messelyd. Kjøper ikke helt greien om at de kanskje ikke var innspilt. I tilfelle, hvor dum kan man være når man skal presentere høyttalere i det prissegmentet.... Blir spennende å høre dem til høsten. Får håpe det blir i samme rom hvor jeg fikk hakeslepp av Supreme 2 :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Takk for veldig interessante innlegg, torem! Selvfølgelig låt det bra når de kjører amp og pre fra Karan :cool:
    Nå har vel aldri Marten vært kjent for god messelyd. Kjøper ikke helt greien om at de kanskje ikke var innspilt. I tilfelle, hvor dum kan man være når man skal presentere høyttalere i det prissegmentet.... Blir spennende å høre dem til høsten. Får håpe det blir i samme rom hvor jeg fikk hakeslepp av Supreme 2 :)
    Ja, jeg tenkte på deg da jeg oppdaget at det spilte Karan på Accuton-elementer.

    Dette med evt. innspilling hadde neppe gjort underverker i Munchen, men de hadde tross alt en deadline å forholde seg til. Til høsten har de kanskje bedre tid til å finjustere for alt jeg vet.
    Jeg føler fortsatt at Coltrane-modellen er passe størrelse for meg. Den er såpass "liten" at det burde være mulig å få plass for den i de fleste lytterom, og jeg savner ikke flere elementer - jeg synes personlig 4 elementer er nok. Coltrane 3 ser litt ut som en småfeit "rakker" :) som ikke helt har tatt av enda, men som sikkert kan låte nydelig i andre omgivelser enn på ei masete messe.

    HiFi+ (bladet) har forresten en test av Supreme 2 i mai-nummeret, visstnok den dyreste ht. de noensinne har testet. Ja, de har faktisk testet Supreme 2 "hjemme" i tillegg til å ha vært i Gøteborg. De skriver bl.a. litt om hvordan man setter sammen "blokkene" Supreme 2 består av - kanskje ikke all verdens interessant. Hvis man bestiller seg et par Supreme 2 får man sikkert hjelp til å sette den opp:).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ang det med innspilling; Har aldri unngått å høre at høytalere Ikke må spilles inn, de ganger nye har ankommet leiligheten.. Har aldri annet enn hørt at høytalere, som med forsterkere, blir merkbart vesentlig bedre over tid. En aktør sa til meg engang at det kan sammenlignes med en pendel som settes igang, og som vil bruke lang tid før den endelig roer seg. Uansett, på messen hørte jeg ganske bra at anlegg jeg ikke helt likte,forsto 1ste dagen, var vesentlig bedre siste. Her tror jeg mest det dreier seg om forsterkerne, som tross alt har svære strømforsyninger de fleste, og som jeg tror tar et par dager før optimal effekt. Nye høytalere som har premiere og som spilles på muligens for første gang, er jeg ikke i tvil må spilles inn over lengre tid enn 3 dager..ikke for ingenting at flere høytprodusenter skriver "minimum 200" og enda mer før et produkt virkelig viser sitt sanne potensiale
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Stille og fredelig i Marten-tråden for tiden :) Coltrane fikk jo litt forskjellige tilbakemeldinger i Munchen, men nå får jeg endelig anledning til å få sjekket det ut selv. Hører de 12 september på en messe i Belgia hvor de blir drevet av Jeff Rowland 625 S2. Regner med de benytter samme rom som jeg i fjor hørte Supreme 2. Et svært loft med skråtak som fungerte veldig bra. Satser på at det blir bra :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Ja, veldig stille her inne for tida. Det virker dessverre som det er i krangletrådene det meste skjer. Får håpe at ikke vennetrådene dør ut, det er ofte i de en finner skikkelig hifi-entusiasme:). Marten mangler kanskje de helt store nyhetene i prisklasser flere kan være interessert i? Coltrane 3 blir liksom litt i dyreste laget:). Men det er sikkert greit å høre dem i litt roligere omgivelser enn i Munchen. Du får si hva du synes om lyden Karmana.

    Selv har jeg senket skulderen litt på hifi-fronten i 2015, og tatt et hvileskjær eller hva det heter vedr. oppgraderinger. Det eneste jeg har gjort er å bytte fra svarte lakrisstrømkabler til Nordost Blue Heaven (nåvel, fikk et lite tilbakeslag på Nordost-kjøret). Jeg vil ikke starte noe kabeldebatt her, men sammen med Isotek strømrens synes jeg dette gir en mørkere og roligere bakgrunn, spesielt fra cd-drevet. Jeg spiller cd-er daglig, og kjøper stort sett nye fra Amazon.co.uk (har mistet litt trua på Platekomp dessverre). Jeg har i år tatt meg en selvpålagt pause fra vinyl; av en eller annen grunn har jeg ikke blitt helt fortrolig med lyden fra vinyl-delen av oppsettet, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre der. Jeg har flørtet litt med tanken om å vekke opp en gammel drøm om å eie en Linn LP12, men den koster jo også penger. Så får se hva det blir til. Uansett, Miles 3 blir fortsatt stående:). Har de fortsatt stående rett ut fra bakvegg (slik Karmana tipset om en stund tilbake), og jeg synes fortsatt de tar seg bra ut i stua.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    coltrane3.jpg


    Hm, skal si det er vanskelig å velge fargen på elementene. Ok, da tar vi like godt en miks av 2 i grått, 1 hvit og 1 svart???.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    De er jo ganske pene da, selv i sitt buttplug'ske uttrykk... og som alltid fin finish.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er over 50 og har derfor lov til å være en surmaget gubbe; synes ikke de var pene (sammenlignet med forgjengerne) og på dette showet spilte det dessverre ikke særlig imponerende. Heller til å skylde på et vanskelig rom og helt feil elektronikk (etter min smak), men det gjør en jo alltid når en er glad i et merke :rolleyes: Jaja, litt pepper må man kunne komme med i en vennetråd også, ellers blir det bare kjedelig :D
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Jeg var jo ikke på det showet, men på bildet som wizard la ut her ser det ut for meg at de har gjort div. akustikktiltak i rommet. Fliser på gulvet blir kanskje litt "kaldt", men de har lagt et stort teppe foran ht., som jeg antar hjelper litt. I taket ser det ut som de har ett eller annet som ligner på en duk. Så jeg heller kanskje mest mot feil elektronikk. Elektronikken ser kanskje litt "kald" ut:). F.eks. MSB DAC og DarTZeel forsterkeri hadde kanskje vært bedre.

    Subjektivt hadde jeg bestilt Coltrane 3 med valnøttfront, og undersøkt om det var mulig å få omtrent samme farge på basselementene og mellomtoneelementet. Da hadde de i mine øyne sett ganske bra ut.

    Så forresten at et par Duke 2 forsvant fort på Brukten. I følge selgeren det eneste paret solgt i Norge. Skal ikke forbause meg om det er sant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn