MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Mr-T

    Gjest
    Disse bildene over her er vel fra Marten sitt demorom i Göteborg, som er et såkalt Svanå Level 3 rom? Noen som har vært der?

    Jeg har fått litt tid til overs nå og vurderer en tur for å snuse både på Marten og Svanå sine greier.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Det er ganske riktig Martens demorom i Gøteborg.
    Jeg har vært der og hørt Momento. Jeg vil karakterisere rommet som MEGET (ekstremt?) bra.
    De har også et mindre demorom, det var ikke bra i det hele tatt.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Jeg har ikke vært der (har jo noe med økonomi å gjøre også, ikke bare tid), men ja, det er fullt mulig å dra dit. Disse svenskene har lav sigarføring til tross for prisene :) MEN det lønner seg nok å avtale på forhånd. Demo-utstyret har vel en tendens til å være litt rundt på hifi-messer f.eks.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    torem skrev:
    Jeg har ikke vært der (har jo noe med økonomi å gjøre også, ikke bare tid), men ja, det er fullt mulig å dra dit. Disse svenskene har lav sigarføring til tross for prisene :) MEN det lønner seg nok å avtale på forhånd. Demo-utstyret har vel en tendens til å være litt rundt på hifi-messer f.eks.
    Dette er et meget godt poeng. De litt mindre modellene som jeg egentlig hadde tenkt å høre på var ikke tilgjengelige da jeg var der.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Spørs om jeg får booke tid da. Det bare de største modellene som er aktuelt å høre på uansett.
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    Da har jeg mottatt litt ekstra info om den kommende Marten Django. Høyttaleren blir betydelig større enn Miles III. Her snakkes det om størrelser mer på nivå med Bird. Seas elementene er spesialutviklet i sammarebid med Marten for å matche den keramiske mellomtonen og diskanten. Prisen på disse antas å ligge ca. 1.000 € under Miles III. Kommer tilbake med Norsk Pris så fort vi har det. Django er planlagt leveringsklar i slutten av Januar. Vi kommer med inntroduksjonstilbud så fort det foreligger mer info. Ta kontakt for mer info.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    gismo skrev:
    Ut i fra bilder, kan de være drøye 20cm i bredde, ca. 40cm dype og en drøy meter høye disse da eller?
    Sikkert en god match du refererer til der musicus :)

    gismo
    Teknisk specifikation Marten Django

    Princip: Trevägs Basreflex
    Frekvensomfång: 26-30000 Hz +-3dB
    Känlighet: 89dB/W/M
    Impedans: 6 Ohm (lägst 4 Ohm)
    Bestyckning: 1#8221; keramisk diskant, 6#8221; keramisk mellanregister, 3 st 8#8221; aluminiumbasar
    Mått: BxHxD 270 x 1250 x 500
    Vikt: 47 kg
    Finish: Piano black, Piano silver grey


    Flere bilder:
    http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85124
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    limvingen skrev:
    gismo skrev:
    Ut i fra bilder, kan de være drøye 20cm i bredde, ca. 40cm dype og en drøy meter høye disse da eller?
    Sikkert en god match du refererer til der musicus :)

    gismo
    Teknisk specifikation Marten Django

    Princip: Trevägs Basreflex
    Frekvensomfång: 26-30000 Hz +-3dB
    Känlighet: 89dB/W/M
    Impedans: 6 Ohm (lägst 4 Ohm)
    Bestyckning: 1#8221; keramisk diskant, 6#8221; keramisk mellanregister, 3 st 8#8221; aluminiumbasar
    Mått: BxHxD 270 x 1250 x 500
    Vikt: 47 kg
    Finish: Piano black, Piano silver grey


    Flere bilder:
    http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85124
    Takker limvingen :)

    De er såpass ja, men ser nå at jeg likte ikke disse avrunda hjørnene ;D

    gismo
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    gismo skrev:
    De er såpass ja, men ser nå at jeg likte ikke disse avrunda hjørnene ;D

    gismo
    For meg falt brikkene litt mere på plass da jeg oppdaget de hjørnene. Marten i dag har ikke for vane å lage helt firkanta høytalere, og med de avrundringene blir den ikke helt firkant :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Mr-T skrev:
    Disse bildene over her er vel fra Marten sitt demorom i Göteborg, som er et såkalt Svanå Level 3 rom? Noen som har vært der?

    Jeg har fått litt tid til overs nå og vurderer en tur for å snuse både på Marten og Svanå sine greier.
    Hallo Mr T
    Kwil og jeg var der under Arken messen og tilbrakte et par timer alene med konstruktør og Momento. Har du muligheten er det absolutt verdt et besøk og anbefales på det sterkeste. Trivelige folk er det også.

    Mvh
    RBN
     
    M

    musicus

    Gjest
    Odder skrev:
    Da har jeg mottatt litt ekstra info om den kommende Marten Django. Høyttaleren blir betydelig større enn Miles III. Her snakkes det om størrelser mer på nivå med Bird. Seas elementene er spesialutviklet i sammarebid med Marten for å matche den keramiske mellomtonen og diskanten. Prisen på disse antas å ligge ca. 1.000 € under Miles III. Kommer tilbake med Norsk Pris så fort vi har det. Django er planlagt leveringsklar i slutten av Januar. Vi kommer med inntroduksjonstilbud så fort det foreligger mer info. Ta kontakt for mer info.
    Marten Django


    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    gismo skrev:
    Er det en Einstein "rørsak" de spiller med (i bakrunnen der)?

    gismo
    Marten & Einstein er en vel prøvd, og meget godt lydende kombinasjon, det de spillte med av forsterker på demoén var ASR, det er vel cdpén til Einstein man ser der :) ...

    mvh
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Ser at Coltrane 2 har justeringsmulighet for bass. Noen som vet hvordan denne virker og hvilke parametre som endres i det passive delefilteret ved denne justeringen?

    Mvh TiKei
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Oj, her var det liv :)

    Burde vel egentlig ikke tipse folk om Martens konkurranse (for det øker jo ikke min egen vinnersjanse), men gøy hvis premien går til Norge uansett til hvem:

    http://www.martencompetition.com/
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    He he godt tips jeg kan gjerne ta en Django ;D

    Tiden med rør ble brått over for meg, nå spilles det i klasse A og også det passer Birdene veldig godt !!


    -------------------

    Fikk spørsmål for ikke lenge siden om jeg var interresert i å selge Birdene for en god pris - Det ble kontant avvist. ;D
    Nå har jeg prøvd en god del forskjellig på disse Marten Birdene mine og jeg må si alt jeg har kastet på de spiller meget meget bra..!! Fornøyd ? Jepp :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Høres ikke dumt ut.

    Har også veldig tro på kl.a, men må teste rør etter hvert jeg også. Men først med kl.d. :)

    Hvilken forsterker gikk du for?


    Geir Arne
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    Oj, her var det liv :)

    Burde vel egentlig ikke tipse folk om Martens konkurranse (for det øker jo ikke min egen vinnersjanse), men gøy hvis premien går til Norge uansett til hvem:

    http://www.martencompetition.com/
    Trenger ikke å engste deg for meg, jeg så i etterkant at jeg hadde svart feil ;D
    Blir nok lenge til det blir noen Marten på meg :'( Får nøye meg med å besøke johnnygrandis av og til :)

    Vidar
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    johnnygrandis skrev:
    He he godt tips jeg kan gjerne ta en Django ;D

    Tiden med rør ble brått over for meg, nå spilles det i klasse A og også det passer Birdene veldig godt !!
    Jeg lytter Grandis, fortell..... ;D

    gismo
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    vidarje skrev:
    torem skrev:
    Oj, her var det liv :)

    Burde vel egentlig ikke tipse folk om Martens konkurranse (for det øker jo ikke min egen vinnersjanse), men gøy hvis premien går til Norge uansett til hvem:

    http://www.martencompetition.com/
    Trenger ikke å engste deg for meg, jeg så i etterkant at jeg hadde svart feil ;D
    Blir nok lenge til det blir noen Marten på meg :'( Får nøye meg med å besøke johnnygrandis av og til :)
    Det dukker alltid opp muligheter for den som venter. Fordelen med Bruktbørsen er jo at prisene skjelden går oppover :)
    Django er kanskje starten på en ny billigere serie ht fra Marten, hvor Django antageligvis er størst/dyrest. Men så lenge det skal være minst ett keramisk element er det vel grenser for hvor billig prisene blir antar jeg.

    Selv klarer jeg meg med Formfloor enda en stund. Dagens Django blir uansett for stor for meg, men kanskje hvis det kommer mindre modeller etterhvert.
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    torem skrev:
    vidarje skrev:
    torem skrev:
    Oj, her var det liv :)

    Burde vel egentlig ikke tipse folk om Martens konkurranse (for det øker jo ikke min egen vinnersjanse), men gøy hvis premien går til Norge uansett til hvem:

    http://www.martencompetition.com/
    Trenger ikke å engste deg for meg, jeg så i etterkant at jeg hadde svart feil ;D
    Blir nok lenge til det blir noen Marten på meg :'( Får nøye meg med å besøke johnnygrandis av og til :)
    Det dukker alltid opp muligheter for den som venter. Fordelen med Bruktbørsen er jo at prisene skjelden går oppover :)
    Django er kanskje starten på en ny billigere serie ht fra Marten, hvor Django antageligvis er størst/dyrest. Men så lenge det skal være minst ett keramisk element er det vel grenser for hvor billig prisene blir antar jeg.

    Selv klarer jeg meg med Formfloor enda en stund. Dagens Django blir uansett for stor for meg, men kanskje hvis det kommer mindre modeller etterhvert.
    Planen er vist at det skal komme mindre modeller i denne nye serien på sikt ja. Gleder meg selv til å høre Django, som blir den største i denne serien. Håper å ha den inne tidlig februar 2012 :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    gismo skrev:
    johnnygrandis skrev:
    He he godt tips jeg kan gjerne ta en Django ;D

    Tiden med rør ble brått over for meg, nå spilles det i klasse A og også det passer Birdene veldig godt !!
    Jeg lytter Grandis, fortell..... ;D

    gismo
    Ikke så veldig spennende gismo. Det har vært en aldri så liten pause i hi-fi interressen da det har vært mye annet som har skjedd her i heimen. Effektrinnet vil jeg uansett påstå var ett varp for pengene jeg betalte og jeg hadde ikke store forventninger når jeg spente det opp forran Birdene. Sjokket var derfor stort når jeg hører hvor mye en kan få for så lite penger. Birdene overrasker med å spille meget godt selv med ett slikt «rimelig» effektrinn.
    Der Triode rør spiller litt snilt har klasse A transistor en helt annen utklinging og attack. Rett og slett mere snert over det hele og på en måte mer kraftfylt. Mister dog endel dybde og den magiske åpne mellomtonen jeg hadde med Caryene uteblir nok litt selv om det skal sies at det slettes ikke er verst her nå heller, Birdene er nok mye med å bidra med en herlig åpenhet i lyden nesten uansett hva jeg spenner opp i forkant. Kjenner også at denne transistor saken sliter mer med å holde ting på plass når det skjer mye i lydbildet på samme tid. Bassen er dog strammere enn med Caryene men jeg mangler litt justeringer på HT plasseringen før jeg kan si meg fornøyd. Transistor trinnet koster dog 1/6 del av Caryene. Bilder kommer så snart jeg føler meg opplagt til det. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    vidarje skrev:
    torem skrev:
    Oj, her var det liv :)

    Burde vel egentlig ikke tipse folk om Martens konkurranse (for det øker jo ikke min egen vinnersjanse), men gøy hvis premien går til Norge uansett til hvem:

    http://www.martencompetition.com/
    Trenger ikke å engste deg for meg, jeg så i etterkant at jeg hadde svart feil ;D
    Blir nok lenge til det blir noen Marten på meg :'( Får nøye meg med å besøke johnnygrandis av og til :)

    Vidar
    Du er velkommen når som helst Vidar......
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Var vell jeg som skulle vinne konkuransen :)
    Selv om jeg har Bird.
    Bird spiller forøvrig meget bra med klasse A ja,låter meget lovende med min ny Plinius SA-Ref ialefall.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:
    Høres ikke dumt ut.

    Har også veldig tro på kl.a, men må teste rør etter hvert jeg også. Men først med kl.d. :)

    Hvilken forsterker gikk du for?


    Geir Arne
    Klasse D er nok heller ikke dumt hvem vet hva framtiden bringer....Alt i alt faller det nok ned til ett smaksspørsmål. Accuton og Marten er ett godt utgangspunkt for det aller meste !
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    johnnygrandis skrev:
    gismo skrev:
    johnnygrandis skrev:
    He he godt tips jeg kan gjerne ta en Django ;D

    Tiden med rør ble brått over for meg, nå spilles det i klasse A og også det passer Birdene veldig godt !!
    Jeg lytter Grandis, fortell..... ;D

    gismo
    Ikke så veldig spennende gismo. Det har vært en aldri så liten pause i hi-fi interressen da det har vært mye annet som har skjedd her i heimen. Effektrinnet vil jeg uansett påstå var ett varp for pengene jeg betalte og jeg hadde ikke store forventninger når jeg spente det opp forran Birdene. Sjokket var derfor stort når jeg hører hvor mye en kan få for så lite penger. Birdene overrasker med å spille meget godt selv med ett slikt «rimelig» effektrinn.
    Der Triode rør spiller litt snilt har klasse A transistor en helt annen utklinging og attack. Rett og slett mere snert over det hele og på en måte mer kraftfylt. Mister dog endel dybde og den magiske åpne mellomtonen jeg hadde med Caryene uteblir nok litt selv om det skal sies at det slettes ikke er verst her nå heller, Birdene er nok mye med å bidra med en herlig åpenhet i lyden nesten uansett hva jeg spenner opp i forkant. Kjenner også at denne transistor saken sliter mer med å holde ting på plass når det skjer mye i lydbildet på samme tid. Bassen er dog strammere enn med Caryene men jeg mangler litt justeringer på HT plasseringen før jeg kan si meg fornøyd. Transistor trinnet koster dog 1/6 del av Caryene. Bilder kommer så snart jeg føler meg opplagt til det. :)
    Skjønner grandis, noen ganger er livet heldigvis mer enn HiFi også. Men det lover jo godt det du skriver om klasse A transistor trinnet ditt da syns jeg. Ofte kan man finne gode løsninger til som du sier, en brøkdel av prisen også om man velger heldig og riktig (er litt der selv ;) og aller gærnest låter det jo ikke ;D). Blir artig med bilder når lysten kommer over deg 8) snakkes!

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Elementene er vel ikke akkurat billige heller, oppnår vel ingen kvantumsrabatt på ettpar Miles heller... ;D

    Rødt !? Hmm....tja ikke helt min greie tror jeg.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Nei, rødt er neppe den fargen det selges mest av. Tror ikke det er mitt førstevalg heller :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Takk for link. Den testen var tidlig ut. Passer vel bra til lanseringen i januar. Det var da liksom ikke måte på skryt. Innbiller meg at Django spiller en annen type bass en Bird, så da er det vel et spørsmål om smak og behag. Selv holder jeg en knapp på Accuton-elementene. SEAS blir ikke helt det samme.

    God Jul!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Keramisk diskant og mellomtone + SEAS bassere,- hadde vært morro å vunni ettpar ;D

    God Jul torem.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    johnnygrandis skrev:
    Keramisk diskant og mellomtone + SEAS bassere,- hadde vært morro å vunni ettpar ;D
    God Jul torem.
    Je også grandis, je vil åsså ha dom ;D
    God Jul forresten ;)

    gismo
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    torem skrev:
    Selv klarer jeg meg med Formfloor enda en stund.
    Nja, ser ut som det byr seg en mulighet til å teste et par Miles 3 nå snart, så da spørs det om det blir en liten oppgradering av stua (og lyden!) ;D

    Håper bare at 150 watt Holfi holder til Miles 3. Vet det er skrevet veldig mye om forsterkere mot Marten i denne tråden, men jeg må nok teste selv.

    Godt Nyttår!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    torem skrev:
    torem skrev:
    Selv klarer jeg meg med Formfloor enda en stund.
    Nja, ser ut som det byr seg en mulighet til å teste et par Miles 3 nå snart, så da spørs det om det blir en liten oppgradering av stua (og lyden!) ;D

    Håper bare at 150 watt Holfi holder til Miles 3. Vet det er skrevet veldig mye om forsterkere mot Marten i denne tråden, men jeg må nok teste selv.

    Godt Nyttår!
    Bir det bytte torem ? Vil tro 150W holder lenge selv driver jeg mine Bird med 80W klasse A og det holder i massevis for meg.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    johnnygrandis skrev:
    Bir det bytte torem ? Vil tro 150W holder lenge selv driver jeg mine Bird med 80W klasse A og det holder i massevis for meg.
    Ja, planen er å bytte brukt mot brukt (mot et lite mellomlegg dog), men helst hvis jeg slipper å bytte forsterkeri sånn umiddelbart. Foretrekker å ha litt tid hvis jeg skal bytte forsterker, slik at det ikke blir noe panikk-kjøp. Men siden oppsettet mitt nå fungerer mot ett par 7"-er elementer, burde det vel fungere mot to par også. Keramisk diskant har jeg ingen erfaring med, men merkelig om den skulle ødelegge morro her. Blir i alle fall spennende å høre forskjellen på Formfloor og Miles III.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn