marsboers anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    marsboer

    Gjest
    Da var følgende bestilt til nettverket her hjemme:

    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=395094


    Ny RAM til serveren. Minst 3 av de 4 RAM-brikkene jeg hadde i serveren min får påvist feil med memtest86+, og dette er helt uakseptabelt. Det var dette som forårsaket serverproblemene mine (kernel panic) som jeg først diagnostiserte til å være hovedkortet siden jeg ikke kunne få meg til å tro at det var noe feil med nesten alle brikkene. Men slik var det ei når jeg gikk mer grundig til verks. Dette skyldes nok ikke RAM-brikkenes kvalitet forøvrig (Kingston) bare det at akkurat disse har fått svært mye fysisk juling i forbindelse med et problem jeg hadde med å få PCen opp i et nytt kabinett med en spesiell festemekanisme for serverhovedkort som kortsluttet noe på mitt m-ATX hovedkort.
    Siden jeg allerede har oppdaget problemer med serveren grunnet RAMen (fjernet de to "verste" brikkene slik at den går stabilt nå) så blir RAMen byttet ut fullstendig. Jeg er også litt lettet over dette siden jeg opplevde at den ene harddisken min (Den eneste som ikke er WD, dvs Samsungen min) på uforklarlig vis ikke ville mountes etter en restart - men alt fungerte når jeg sjekka disken og partisjonerte og formaterte den på nytt. Dette kan meget vel ha skjedd pga feil i RAMen. Det kan oppstå store problemer med alt på maskinen når et 1-tall plutselig blir 0 eller omvendt når dette ikke er tatt høyde for.


    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375356


    Ny multifunksjonsprinter med trådløs tilkobling. Min forrige enhet er bra nok for meg, men mangler nettverk noe som er irriterende.


    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364934


    Og så må den elendige NGT-trådløsrouteren avløses fra sin rolle som trådløst AP. En jobb den gjør elendig. Jeg kan ikke en gang streame video over denne, noe som gikk som en lek med min gamle D-link DGL4300 som plutselig døde helt (ca den dagen garantien gikk ut)
    Valget falt på denne Linksysen fordi jeg har dårlig erfaring med kvaliteten på D-link produktene (selv om de yter godt), den skal være god på dekning, men aller mest fordi den har Cisco logo ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan synes du Linksys WRT610N routeren din fungerer da? -har Dlink Dir-855, og den har med litt nyere firmware fungert ganske bra. Men litt småkødd har det vært med den. Mest at den "hekter" seg opp av og til.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Foreløpig er jeg virkelig fornøyd.
    Denne har to separate radioer (derav kostnaden) dvs at man stiller 5ghz (a og n) og 2.4ghz (b, g og n) helt uavhengig.
    Nå har ikke jeg noen N-enheter, men dette var en stor oppgradering fra den elendige NGT-routeren.

    Jeg har aldri målt mer enn rett under 22mb/s throughput i én retning på g-båndet før med noe aksesspunkt noensinne, selv på de "ekte" Cisco AP'ene vi har på jobb. Men dette klarer over 23 mbit/s ALLE plasser jeg har testet i huset med WPA2 (AES) kryptering. Helt sykt faktisk. Bruker forøvrig iperf til å generere data for throughput testene. Det beste er at jeg bare bruker den ene radioen med mine 54mbit/s enheter, slik at jeg kan kjøre n-standard på den andre radioen med full speed når det blir aktuelt.
    Gikk fra rundt 5mbit/s med NGT til maksing av g-standarden med litt over 23 mbit/s på kjøkkenet på laptopen til dama :)
    Man kan sette opp 5ghz og 2.4ghz radioen helt individuelt med ulik SSID, sikkerhet osv.

    Jeg har foreløpig ikke opplevd ett eneste hikk (oppgraderte til nyeste firmware med en gang jeg fikk AP'et), men har jo bare hatt det i drift en ukes tid.

    Alt i alt må jeg konkludere med at dette er det desidert beste APet jeg har vært borti (med et lite forbehold om potensielle uoppdagede ustabiliteter i fremtiden).
    Det er også verdt å merke seg at jeg IKKE bruker ruterfunksjonaliteten i APet. Jeg bruker det kun for å distribuere LANet mitt trådløst. DHCP-server, all firewall funksjonalitet, NAT osv er deaktivert. Til disse formålene har jeg en dedikert firewall-PC som kjører Debian GNU/Linux.
    Med andre ord kan jeg ikke si noe om ytelsene til APet med 2000 torrent-sesjoner, port-forwarding, sikkerhetstjenester osv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hm. DIR-855'n vår støtter de trådløs frekvensene, men vi bruker ruterfunksjonen og brannmur, noe som er ganske kjekt å ha.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant det du sier om cisco AP ene. Vi har ca 200 stk i produksjon. Nå må en cisco 5508 handles inn med lisens for 250 APer.

    Forbannet være med dere cisco og prissettingen deres.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Vi bruker kun Cisco ap på jobb og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med dem. Vi har en wism blademodul i en 6500-switch. Den består av 2 trådløscontrollere som jobber sammen. De har lisens for 150 ap hver. For å forenkle management har vi også en Cisco wcs server. Bortsett fra enkelte syncproblemer med wcs har dette fungert svært pålitelig. Men det koster ja. Fordelen er at oppetiden kan måles i år og ikke i dager...
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Etter at jeg kjøpte meg blu-ray drev til PC har den resterende diskplassen på filserveren raskt blitt spist opp.
    Ergo var det på tide å utvide lagringskapasiteten. Jeg har fra før nådd "max-grensen" for hvor mye jeg kunne putte inn uten å ta en skikkelig investering i en RAID-kontroller for å få flere porter. Nå flesker jeg derfor til slik at jeg har en langsiktig løsning som ikke kommer til å kreve noen andre investeringer enn disker.
    Målet er å holde hele oppsettet mest mulig økonomisk sett over lang tid, mens det samtidig holder den standarden jeg ønsker mtp hot swap, kjøling, disk-bays, backup, redundans osv.

    Ergo ble følgende bestilt på amentio:



    Dessverre fant jeg ingen HBA'er som ser ut til å være 100% støttet out of the box i Debian, siden jeg fint kunne klart meg med software RAID i linux. Dermed måtte jeg gå for et fullblods RAID-kort og da må jeg også kjøre HW-raid siden diskene uansett må initialiseres på kontrolleren slik at mye av poenget med software RAID bortfaller. For å være sikker på at kontrollerkortet fungerer går jeg for Adaptec siden disse virkelig er frempå i open source verden med innebygget støtte (de har til og med en egen open source blogg!).
    Siden 5805 var den eneste på lager med 8 porter så ble det den (et beist av en kontroller med DOBBEL 1200mhz CPU)

    For å få særlig skriveytelse på elendigheten må jeg også ha Batteri backup-enheten for å skru på write-cachingen (gir ofte en mangedobling av ytelsen) uten å risikere massivt datatap ved strømbrudd.

    Litt om lagringstrategien:
    Mine nåværende 5 1TB disker i software RAID5 (mdadm) flyttes over i backupserver som har max 6 diskplasser (OS + de 5 diskene)

    Filserveren hjemme får OS-disken i HW-RAID1 (2xWD 750GB) og 6 1.5TB disker i HW-RAID5 (ikke noen sløve strømsparingsdisker her i gården forøvrig!!!)
    I tillegg er det 5 ledige S-ATA porter på hovedkort som kommer til å få 5 disker software RAID5 når HW-raidet er fullt (sannsynligvis 2TB disker når den tid kommer). Med andre ord legger jeg ikke alle eggene i den samme kurven. Det blir to raid uavhengig av hverandre og med ulik teknologi og kontrollere. Samtidig er det største RAIDet på kun 6 disker noe som er greit å bytte ut senere.
    Ved diskbytte i fremtiden vil 5 av diskene alltid brukes til å erstatte diskene i backupserver slik at denne også får mer og mer diskplass.

    I tillegg ser det ut til at jeg (selv om jeg bor langt ute i skauen) får 20/20Mbit fiber rundt nyttår (signerte bestillingen her om dagen!)
    Med andre ord kan jeg nå ta backup av større ting, slik som filmer også!

    Det koster litt, men det er den mest økonomiske måten jeg får til dette, samtidig som oppsettet blir skalérbart og skikkelig bygget og backupløsningen skikkelig vedlikeholdt.
    Den ene minnepinnen ble forøvrig bestilt fordi jeg kommer til å kaste ut DVD-romen fra serveren slik at jeg får plass til 2 ekstra disker. Ergo trenger jeg noe jeg kan installere OS fra uten alt for mye dill.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Litt OT: Men har du tips på oppsett for BluRay som er bankers med Windows 7? Jeg har PowerDVD 9, Nvidia 8500GT, Windows 7 64 bits Professional og en Sony BDU-X10S BR-Rom. Bildet hakker noe helt forferdelig hele tiden og på alle filmer. Har HW-aksellerering av dekoding og CPU-loaden ligger under 20% så det ser ut som den funker i alle fall. Det funket fint under Vista 32 bit home premium.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Jeg har AnyDVD HD i bunn, Windows 7 Pro 64-bit (Engelsk), PowerDVD 8 (ikke 9) og Nvidia 8800GTS med følgende driver:
    190.62_desktop_win7_winvista_64bit_english_whql.exe

    Hos meg er det smooth og helt stabilt både fra drev og over nettverk fra filserver (Rippet med AnyDVD HD til .iso og mountet i Virtual Clonedrive) Drevet er Lite-On iHES208.

    Maskinen ellers er Core 2 Duo E8400 (3ghz) med 4GB RAM.

    Har enda ikke opplevd et hikk eller noen snags med dette oppsettet (men merk at jeg kun får ut stereolyd fra dette oppsettet - dette kommer til å endres når PowerDVD lanserer en bit-stream patch til de nye AMD skjermkortene)
     
    N

    nb

    Gjest
    marsboer skrev:
    Jeg har AnyDVD HD i bunn, Windows 7 Pro 64-bit (Engelsk), PowerDVD 8 (ikke 9) og Nvidia 8800GTS med følgende driver:
    190.62_desktop_win7_winvista_64bit_english_whql.exe

    Hos meg er det smooth og helt stabilt både fra drev og over nettverk fra filserver. Drevet er Lite-On iHES208.

    Maskinen ellers er Core 2 Duo E8400 (3ghz) med 4GB RAM.

    Har enda ikke opplevd et hikk eller noen snags med dette oppsettet (men merk at jeg kun får ut stereolyd fra dette oppsettet - dette kommer til å endres når PowerDVD lanserer en bit-stream patch til de nye AMD skjermkortene)
    Oki - takker. For prøve med en annen driver, jeg husker ikke hvilken jeg har akkurat nå (den siste som er sluppet fra Nvidia). Det funket som sagt tidligere under Vista, sådet er ikke ytelsen det står på. Får også teste noen andre avspillere for å se om det hjelper.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da er det servermodifisering på gang - selvfølgelig ble den endelige konfigurasjonen annerledes enn opprinnelig tenkt men det gjør jo ikke noe!

    Stikkord:
    - Mer diskplass
    - Vekk med DVD-rom (og IDE-kabler!!) - alt fra OS-installasjon til BIOS/firmware oppdateringer gjøres nå med USB.

    Backupserveren:
    Denne får en 3-in-2 SAS/S-ATA hotswap. Jeg byttet ut den hissige 80mm vifta med en stillegående en siden backupserveren vanligvis står på kontorpulten min på jobben (offsite backup vettu..)
    I tillegg ble DVD-romen med IDE-kabel kasta ut.
    Denne overtok også min billige PCI-e x1 2-porters Adaptec controller slik at den kan ta totalt seks disker. (Kabinettet har plass til 11 disker totalt slik det står i dag)
    Endelig diskconfig på denne har blitt:
    1 stk 160GB Samsung S-ATA som OS-disk
    1 stk 1TB Samsung F1 S-ATA som disk for backup av de viktige tingene fra filserver (omlag 350GB, dvs alt unntatt filmmappa)



    Her er filserveren hjemme.
    Denne får 2 stk 3-in-2 hotswap bays ekstra for å ta inn de ekstra diskene
    I tillegg har den fått en Adaptec 5805 RAID-controller med BBU (seff!) samt 6 stk 1.5TB (med ordentlig 7200rpm ytelse, ikke low/green power diskene jeg har så mye i mot)
    Jeg har også flyttet inn 2 stk 750GB WD fra backupserveren som nå vil være OS-disker i RAID1 (speiling)
    De fire WD Black diskene i mitt nåværende RAID5 bestående av 4 WD Black 1TB og 1 Samsung F1 blir værende i filserveren i form av et software RAID5 (mdadm). Samsungen blir (endelig!!!) fjernet fra RAIDet slik at jeg bare får gromdiskene her hjemme. Samsungen blir da flyttet til backupserveren i stedet.
    I tillegg har DVD-rom blitt fjernet. Har allerede brukt USB-boot til å oppdatere Adaptec firmware via DOS og installert Debian uten problemer!

    Endelig diskconfig her blir:
    2xWD Caviar SE16 750GB i RAID1 (speiling)
    6xSeagate Barracuda 7200.11 1.5TB i HW-RAID5
    4xWD Caviar Black 1TB i SW-RAID5

    Totalt 14.5TB før RAID og "reell" diskplass med reelle verdier for bytes.

    Venter nå på at RAID5 arrayet skal bygge seg ferdig, noe som tar en EEEEVIGHET når det er snakk om 9TB. Kan fint bruke maskina mens den holder på, men siden jeg skal flytte flere TB med data fra SW-RAID til HW-RAID så venter jeg til den er ferdig grunnet mye bedre ytelse.
    Når den blir ferdig med det skal all data kopiereres. Deretter skal SW-RAID tas ned og bygges om til 4 disker i stedet for 5, noe som gir en ny RAID5 byggeprosess som tar en god del timer (4TB)
    Men dette kan skje mens maskina brukes siden dette RAIDet ikke blir direkte involvert i noe kopiering underveis.



    Inni filserveren...



    Racket mitt - KVM er genialt når jeg driver med dette. Har plass til fire maskiner med dobbel monitor og lyd per maskin faktisk.





    RAID-kortet ble så usaklig varmt før jeg i det hele tatt begynte å belaste det (også et problem i følge poster på nett), så jeg tok frem det ultimate verktøy, dvs strips, og lagde en grei hobby-løsning for å få inn en Papst 80mm vifte jeg hadde liggende. Kortet er nå nesten like svalt som den kalde kjelleren serveren står i. Aktiv luftkjøling er et must på dette kortet om kabinettet ikke har noen vifter som gir luftstrøm rett i nærheten.
    Ikke så rart med tanke på at dette kortet faktisk har dobbelkjerne 1.2GHz IOP! Linux-støtten er på topp (derfor jeg kjøpte Adaptec), dvs at Debian fant RAID-arrayene out-of-the-box, uten dill.



    Dette hovedkortet (mATX faktisk!) er GENIALT å ha i en filserver.
    Det er opprinnelig optimalisert for HTPC, men ting som 5 interne S-ATA porter med hot swap støtte, integrert skjermkort (med VGA, DVI, HDMI (m lyd, grunnet nvidia 9300-chipset) og DP) samt 4 RAM-sloter med støtte for hele 16GB RAM var sjelden kost da jeg kjøpte det.
    Kortet er nå fullstappet med en Intel Core 2 Duo på 3GHz (E8400), 8GB HyperX RAM fra Kingston, Adaptec RAID 5805 med BBU, dedikert Intel NIC i PCI-e x1 spor (vesentlig bedre gigabit full duplex ytelse enn onboard) samt stappet fullt med disker.
    Et sinnsykt bra hovedkort til mitt bruk, og stabilt som fjell.
    Totalt sett yter denne maskina særdeles bra på alle områder.

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.311
    Torget vurderinger
    1
    Heeey. Sånn minnepinne har jeg også! "Ekspertens valg".
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Kjøpte to stk 8GB sammen med stashet jeg fikk nå faktisk.
    En til bruk hjemme, primært USB-boot siden jeg kaster ut DVD-romene fra serverne og en til bruk på jobb siden den gode gamle 512mb'ern skranter stygt.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Asus P5N7A-VM
    Nå har jeg kikket litt på det, og selv om det ser veldig greit ut, kan jeg ikke helt se hva som er spesielt med det. Hva er det jeg overser?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på kabler, så er det utrolig morsomt å se hva som er "slengt rundt" i en PC. ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    bjornh skrev:
    Med tanke på kabler, så er det utrolig morsomt å se hva som er "slengt rundt" i en PC. ;D
    Bare vent til «mediaservere» blir mer utbredt i høi-ræv-kretser. Audiophila neurosis og datakabler (mm) gir nye muligheter.

    mvh
    KJ
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    DET er en nisje å hive seg på! Ser for meg mediaservere med så massive solidcore kabler at lokket ikke passer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bygger og modder PC'er stadig vekk, og kan si med sikkerhet at det er mye "søppel" der ute, særlig dårlige SATA-kabler -jeg liker kun de som låser seg fast. Vifter mm. er akkurat samme historie. Og der som med Hi-Fi, så er det dyrt å kjøpe de litt mer forseggjorte tingene. Da tenker jeg på kjølere, kabinetter mm.

    Solid Core til HK, disker og skjermkort... ;D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Da er jeg tilbake (dessverre)

    Jeg tar da over denne tråden som min egen, til tross for at jeg ikke eier den rent forumteknisk.
    Hi-fi'en har selvfølgelig ikke stått stille mens jeg var borte herfra. Heller omvendt!
    Nå har jeg i tillegg både projektor og lerret, samt at jeg har tatt en liten runde med rockwool akustikkplater. Mer info kommer kanskje, muligens også et bilde eller ti om jeg føler meg snill.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Skjedde ikke noe spesielt, så de som forventet at det lå en intrige bak i ekte HFS-ånd, med fornærmelser, knekt selvtillit og det hele blir skuffet.

    Det var et dårlig forsøk på å kutte ned på forumaktiviteten. Problemet er jo at det ikke ble noe mindre forumaktivitet, bare mer på andre forum :)

    Hi-Fi miljøet i Norge er for lite til at man kan la et av de to beste forumene innenfor temaet forbli ufrekventert!
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Bra for deg at det ikke var store mengder intriger og begjær som la bak ditt fravær. :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Og til sist, serverracket. Usaklig vanskelig å ta bilde på grunn av de superintense blå lysdiodene.

    Fra toppen:
    - skjerm og KVM-switch
    - 16 porters semi-managed gigabit switch fra 3Com
    - filserver/webserver/squeezeboxserver (Debian)
    - firewall/dns/dhcp/ntp/aptcache (Debian)
    - HTPC (Windows 7 Pro Engelsk)
    - En UPS som ikke er i drift
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Står respekt av det racket! Virker som du har roen. Kjekt med bilder!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Utstyrsliste
    (hentet fra utstyrsdatabasen på webserveren, så det er derfor ting står i flertall selv med bare én oppføring)

    Annet
    Soundstyle XS310 (sort rack)
    Gudbrandsdal Steinindustri A/S Granittblokker (underlag for AW400)
    Bowers & Wilkins FS-805 (sorte høyttalerstativer til B&W 805S)
    Chief Elite RPMA Universaloppheng sort m/lås (RPMAU-B)
    Chief Elite takplate sort (CMS115B)
    Chief Søyle Fast 30 cm sort (CMS-012)

    AV-receivere
    Yamaha RX-V3900

    Blu-ray-spillere
    Pioneer BDP-51FD

    Effekttrinn
    Electrocompaniet AW400
    Electrocompaniet AW 3x120-M (3-kanals)

    HDMI-kabler
    Belkin PureAV Blue HDMI 1m
    DreamScreen UltraFlat HDMI 1.3 1080P hvit 10.0m

    Hodetelefoner
    Sennheiser HD250 Linear II

    Hodetelefonforsterkere
    Lehmann Audio Black Cube Linear

    Høyttalere
    Bowers & Wilkins 805S
    Focal JMlab Chorus SR 800 V (bak)

    Høyttalerkabler
    Kimber Kable Monocle XL 2x1.9m

    Lerret
    DreamScreen V2 DynaGrey xWideFrame 16:9 170cm/77"

    Nettverksbaserte spillere
    Slimdevices Transporter
    Logitech Squeezebox Boom

    Projektorer
    Sony VPL-HW15

    Signalkabler
    Better Cables Silver Serpent Sub 12m
    Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance 5x0.75m
    Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance 2x1.5m

    Subwoofere
    JL Audio Fathom F112
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Backupserver (står på jobb, så du ser den ikke i racket) - tar backup av alt unntatt BD og DVD-ISO-filer, 120 dager bakover i tid
     

    Vedlegg

    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn