Marsboer-server

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Hm. Et praktisk spørsmål:

burde jeg sette opp RAID/LVM før jeg går videre med Samba? Du viser jo hvordan man kan sette opp et system med Samba hvor man bruker hver disk som er der, men jeg skal jo ikke det - så derfor tenkte jeg at det kanskje var like greit å kjøre i gang med RAID/LVM og bli ferdig med det?
 
N

nb

Gjest
Mbare skrev:
Hm. Et praktisk spørsmål:

burde jeg sette opp RAID/LVM før jeg går videre med Samba? Du viser jo hvordan man kan sette opp et system med Samba hvor man bruker hver disk som er der, men jeg skal jo ikke det - så derfor tenkte jeg at det kanskje var like greit å kjøre i gang med RAID/LVM og bli ferdig med det?
Det spiller ikke så stor rolle, et share i Samba er bare en entry i en config-fil, så det er litt hipp som happ hva du gjør først. Men selve sharet vil selvsagt ikke bli tilgjengelig før det finnes... Det er altså ingen ting i veien for å bruke samba med f.eks en disk, deretter slenge inn 5 disker, lage et RAID-5 array av de og dele ut det arrayet vha Samba.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Bestemte meg for at ekte menn lever farlig og tar den vanskeligste veien, så jeg driver å krangler med mdadm for å få et RAID opp å gå. Hovedproblemet er at når jeg forsøker å kjøre mdadm for å få den til å sette opp et RAID sier den at de tre diskene som skal inngå er busy - noe de ikke skal være. Ja, ja. Finner vel ut av det og. Eller så gir jeg opp og tar det senere.

Edit: fiksa det. ;D

I hvert fall hvis dette ser korrekt ut:
/dev/md0:
Version : 00.90
Creation Time : Sat Jul 18 20:29:50 2009
Raid Level : raid5
Array Size : 1953519872 (1863.02 GiB 2000.40 GB)
Used Dev Size : 976759936 (931.51 GiB 1000.20 GB)
Raid Devices : 3
Total Devices : 3
Preferred Minor : 0
Persistence : Superblock is persistent

Update Time : Sat Jul 18 20:29:50 2009
State : clean, degraded
Active Devices : 2
Working Devices : 3
Failed Devices : 0
Spare Devices : 1

Layout : left-symmetric
Chunk Size : 64K

UUID : ffe1641f:70784209:f4b2e8b3:fdf86050 (local to host cthulhu)
Events : 0.1

Number Major Minor RaidDevice State
0 8 1 0 active sync /dev/sda1
1 8 33 1 active sync /dev/sdc1
2 0 0 2 removed

3 8 49 - spare /dev/sdd1
 
N

nb

Gjest
Når du endrer config-fila i Samba, så må Samba restartes før den får med seg endringene, men det visste du sikkert.

Uansett har du en del tid på deg om det skal bygges et Raid-array først, det tar fort noen timer...
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg lurte litt på den ene som kom opp som spare (sdd1), men hvis jeg kjører fdisk så kommer følgende opp:

Disk /dev/md0: 2000.4 GB, 2000404348928 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 243201 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xeb3ce9eb

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/md0p1 1 121600 976751968+ fd Linux raid autodetect

Så da er det vel greit så vidt jeg kan se? Det jeg lurte på hva om den var blitt brukt som hot-spare og ikke som en del av raidet. Men da ville jo ikke /dev/md0 vært på 2Tb som den er nå, så vidt jeg kan forstå.

Videre da, med LVM. Dæven all den her tenkinga tar på. 8)

Edit: Hm... I cfdisk ser det mer ut som jeg har et raid-5 med to aktive disker, 1Tb med fri lagringsplass og da sannsynligvis en hot-spare - så da må jeg få den hot-sparen til å inkluderes i raidet. Oh well. Google is your friend.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
...eller ikke. Jeg har nå brukt en del tid på å forsøke å få LVM opp å gå, uten hell.

Og i mellomtiden har ett eller annet som ikke er bra skjedd. Nå får jeg ikke boota maskinen uten først å stoppe arrayet og når jeg først får stoppa det, får jeg boota inn i Debian. ¨

Fdisk -l ser slik ut nå:

Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x0004ece8

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 121601 976760001 83 Linux

Disk /dev/sdb: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x0005ff43

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 29164 234259798+ 83 Linux
/dev/sdb2 29165 30401 9936202+ 5 Extended
/dev/sdb5 29165 30401 9936171 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdc: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00069a89

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdc1 1 121601 976760001 83 Linux

Disk /dev/sdd: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00072a15

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdd1 1 121601 976760001 83 Linux

Prøver å få til å dele ut disker via Samba nå, men får ikke det heller til, uvisst hvorfor. Får beskjed om at path'en ikke er tilgjengelig, spørsmål om tilgangstillatelser og at banen ikke finnes.

Hvis jeg forsøker med cd /storage/disk1 i Putty, kommer jeg heller ingen vei. Ja, ja. På tide å sove snart, kjenner jeg. :)
 
M

marsboer

Gjest
Hehe, du kaster deg uti mye på en gang her:

Først trenger jeg å se innholdet i fstab (dvs fila som bestemmer hva som skal mountes hvor)
cat /etc/fstab

Ingen disker mountes av seg selv med mindre det er en streng i /etc/fstab. Og er ikke disken mountet så kan du heller ikke aksessere den på noe vis.

Deretter ønsker jeg å se hvordan raidet ditt er satt opp, så lim inn outputen fra denne kommandoen:
mdadm --detail /dev/md0 (eventuelt noe annet enn md0 om du har kalt raidet noe annet)


Jeg regner forøvrig med at /storage/disk1 er raidet ditt? I såfall vil du ikke kunne akessere denne før det ligger et filsystem der og disken er mountet. Hvis du kun har fått opprettet selve raidet, så har du ikke kommet til selve filsystembiten ennå.
Hvis du ønsker det så kan jeg godt hjelpe deg litt via f.eks Messenger eller noe, siden det gir litt hurtigere sparring.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Å gjøre ting enkelt har jeg aldri drevet med. Selv om jeg mange ganger skulle ønske at jeg hadde gjort det. :)

cat /etc/fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/sdb1 / ext3 errors=remount-ro 0 1
/dev/sda1 /storage/disc1 ext3 defaults 0 2
/dev/sdc1 /storage/disc2 ext3 defaults 0 2
/dev/sdd1 /storage/disc3 ext3 defaults 0 2
/dev/sdb5 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

Raidet er stoppet, så jeg finner ingen vettug måte å vise hvordan det er satt opp på. Hvis jeg starter det, så henger alt seg. :)
 
M

marsboer

Gjest
Har du Live Messenger? Jeg ser minst ett problem der, av betydelige proporsjoner.. ;)

Problemet er at diskene du bruker i raidet blir mountet som enkeltdisker med filsystemet ext3. Dette er sikkert fordi du la dem til under installasjonen?
Dette blir nemlig helt feil når du skal bruke raid.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Det mangler ikke på problemer av betydelig størrelser i det jeg driver med nå, mistenker jeg. ;D Sjekk profilen min for mailadressa mi som også er msn-adressa mi.
 
M

marsboer

Gjest
Nå fikk JEG dataproblemer. Live Messenger henger seg... vent to sek..
 
M

marsboer

Gjest
Mbare:

Jeg måtte opp tidlig i dag (hvilken glede det er med småbarn...) så jeg gikk inn og sjekka at RAIDet hadde kommet opp slik det skal. Det hadde det. Deretter fullførte jeg det jeg begynte på.

Jeg har gjort følgende, sånn at du vet akkurat hva jeg har gjort:
- Jeg opprettet et logisk volum (LVM-greiene) og formaterte det med ext3.
- Jeg la til den nye partisjonen i /etc/fstab slik at den mountes automatisk. Lagringsplassen mountes i /storage/lv1 (lv1 i stedet for disk1 siden det er logisk volum nr1 og ikke en fysisk disk. Her kan vi endre hvis du ønsker å mounte en annen plass)
- Jeg la inn postfix (en MTA - mail transfer agent) med nextgentels SMTP-relay server som relay for å få lov til å sende mail fra serveren din på din internettilkobling
- Jeg konfigurerte /etc/mdadm/mdadm.conf med raid-infoen din, samt satte inn din e-post adresse slik at du får automatisk varsel på e-post adressen din om det skulle skje noe med RAID-arrayet ditt. (Dette var årsaken til at postfix måtte installeres)
Jeg kjørte forøvrig en test av denne varslingsfunksjonaliteten (mdadm --monitor /dev/md0 --test) slik at du nå skal ha fått en mail med info om raidets tilstand, hvis du lurer på hva den merkelige e-posten du har fått er for noe :)

Enden på visa er at du nå kan bruke /storage/lv1 som din diskplass. Alt er mountet og klart!
Jeg ville imidlertid prøvd en reboot bare for å være sikker på at alt kommer opp igjen av seg selv.
Har du noen spørsmål så er det bare å spørre forøvrig.

Da trekker jeg meg tilbake med mindre du får store problemer videre. Men nå blir det mye enklere for deg å fortsette med guiden siden du har lagringsplassen oppe og går slik at denne kan brukes der det trengs videre.
Nå er det forresten mulig å få opp samba-sharet også. Bare pek på /storage/lv1.

Forøvrig så brukte jeg de samme RAID/LVM-notatene som jeg ga deg, så de er i hvertfall i orden (bortsett fra at jeg byttet ut disknavn osv med det som passer din installasjon)


Årsaken til problemene var etter det jeg kan se følgende:
- Du fulgte guiden min til punkt og prikke! Guiden tar som nevnt ikke høyde for RAID, rett og slett fordi det blir i overkant avansert for en Linux-nybegynner som guiden egentlig er rettet mot. Ved installasjon av Debian i guiden sørger vi for å partisjonere og mounte alle lagringsdiskene. Dette hadde du gjort, helt korrekt i følge guiden. Problemet er at dette IKKE skal gjøres på den måten om man skal bruke RAID. Da må man inn med "Linux raid autodetect" som partisjonstype.

- Du hadde vært litt uheldig ved partisjonering av diskene med cfdisk. Den ene disken i RAIDet sto blant annet som bootbar primary disk. Det var derfor oppstarten din ble forkludret så lenge RAIDet var aktivt.

- Når selve RAIDet var oppe hadde du tydeligvis forsøkt med LVM. Men det som hadde skjedd var at du hadde fått opprettet en 1 TB (av 2 TB) stor "Linux raid autodetect" partisjon på selve raidet igjen! Så det var nok denne "mystiske" disken som var failed disken i RAIDet ditt. Med andre ord hadde du en RAID disk som var selve raidet som var en del av sitt eget raid om du skjønner ;D


Men, men ikke noe problem. Det var bare å røske ned hele raidet, fjerne alle partisjoner og ta det fra grunnen av så var alt i boks. Nå ser du RAIDet slik det skal være, med bare 3 disker (uten en ekstra hot spare og failed disk som kom fra intetn :) ) og alle oppe på riktig vis.
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Med andre ord hadde du en RAID disk som var selve raidet som var en del av sitt eget raid om du skjønner ;D
Jævli bra, bro'. Dust.

Ellers er jeg imponert over supporten og kunnskapen til Marsboer. Det er på langt nær alle som faktisk gidder å involvere seg i ting i den grad Marsboer gjør.

Sorry OT :)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Slarssen: kongen av støyfrie rørforsterkere syns jeg bare skal holde kjeft, jeg. ;D

Marsboer: la meg se om jeg har skjønt ting rett, sia jeg er opptatt av å lære meg noe om denne galskapen her.

Hvis jeg skal backtrace hva jeg selv forsøkte å gjøre, trur jeg det var noe sånt:

Jeg la inn Debian slik det er beskrevet i guiden din og formaterte alt slik det var beskrevet. Da kom jeg meg inn i Debian, alle diskene ble korrekt mountet og når jeg etterhvert fikk krangla Debian til å komme seg på nett, var ting på mange måter i sin skjønneste orden.

Så bestemte jeg meg for å prøve å lage et raid ved hjelp av mdadm. Jeg skjønte at jeg var nødt til å sette alle de tre diskene som skulle være involvert til Linux raid autodetect og forsøkte å gjøre det. Jeg fikk etterhvert gjort det (mener jeg) og fikk kjørt mdadm. Men da kom raid'et opp med en disk som spare, selv om de andre to så ut til å funke greit? Så brukte jeg noe tid på å finne ut hvordan jeg kunne legge den som kom som spare inn i raid'et uten å lykkes. Og jeg innbiller meg at det var i forsøket på å få det til at ting virkelig gikk på trynet.

LVM kom jeg meg ikke til å få gjort på noe vettugt vis, selv om jeg mistenker at mine forsøk på det kan ha skapt ytterligere krøll med raid'et. Og på et eller annet punkt har jeg klart å tagge en av raid-diskene som boot og da begynte moroa for alvor.

Og slik jeg skjønner at du har gjort det nå og slik jeg ser det via fdisk er nå raidet oppe å kjører (fdisk rapporterer at /dev/md0 som er raidet, ikke har en valid partisjonstabell - er det et problem eller sånn det skal være?) og en LVM like så. Så den "plassen" jeg skal forholde meg til som lagringsplass er /storage/lv1.

Det betyr videre at hvis/når jeg skal legge til flere disker i servern, så blir det "enkleste" å legge de til som et separat RAID (og at jeg da må formatere og partisjonere de fra starten av som Linux raid autodetect) og så legge de inn som en del av LVM'et. Da vil jeg fremdeles peke til /storage/lv1, bare det at nå er det mye større enn det var tidligere (fordi jeg har lagt til et nytt raid).

Vel. Uansett er ting opp å gå (jeg rebooter mens jeg skriver dette, bare for å sjekke - og det funket helt fint, det) fram til det punktet at jeg har en server med raid/LVM som funker, har nettilgang til den (selv om jeg har massive mengder med krøll på den linja som bør ryddes i, kan hende jeg bare kjøper meg et nettverkskort fra Intel og løser det sånn) og nå kan gå videre med å dele ut shares, sette opp Squeezecenter og what-not. Samt at jeg skal sette opp en autofunksjon sånn at servern sender mail til meg hvis den får en ny ip-adresse og slikt.

Uansett: tusen takk for hjelpa, Marsboer! Det var virkelig fantastisk gjort av deg å hjelpe en stakkars, klønete mann på det viset du har gjort og jeg er veldig takknemlig. :)
 
M

marsboer

Gjest
Oppsummeringen din er relativt korrekt ja.

For å se på raid-statusen din og hvilken rolle diskene har i raidet bruker du
mdadm --detail /dev/md0

Her skal du i ditt tilfelle ha tre disker som alle er en del av samme raidet.

Dersom du vil utvide plassen behøver du ikke lage et nytt raid. Det er en enkel affære å utvide et eksisterende RAID med LVM og EXT3 filsystem slik du kjører. Eneste forutsetning er at du kjøper en eller flere 1TB disk(er) for optimal utnyttelse.

Prosessen blir da slik:
- Si at den nye disken er av typen Linux raid autodetect
- Utvide raid arrayet med den/de nye disken(e)
- Utvide physical volume til å dekke hele den nye størrelsen (LVM)
- Utvide logical volume til å dekke hele physical volume (LVM)
- Utvide EXT3 filsystemet

LVM innfører et par-tre ekstra kommandoer i prosessen, men gir deg langt større fleksibilitet om du skulle få et behov senere.
Kommandoene står forøvrig i RAID-notatene mine.

Du får egentlig ikke behov for LVM funksjonaliteten før du eventuelt ønsker å kjøpe enda større disker enn 1TB. Dvs at du må lage et nytt array for disse for å utnytte diskene fullt ut.
Da først bruker du LVM til noe. Så lenge du bruker 1TB disker kan du utvide selve RAIDet i bunn i stedet for å lage et nytt (noe som ville krevd 3 nye disker i stedet for f.eks bare 1)

Jeg synes at ditt pågangsmot er imponerende mbare!
Dette er definitivt godt over Linux nybegynner nivå, og det er derfor jeg hjelper deg litt. En stakkar kan jo miste fullstendig motivasjonen av langt mindre.
Linux er glimrende så lenge alt gjøres helt korrekt, men det er ikke spesielt tilgivende dersom noe gjøres feil. Omtrent som et godt anlegg ;D


PS: Dette med Disk "/dev/dm-0 doesn't contain a valid partition table" og "Disk /dev/md0 doesn't contain a valid partition table" er ikke noe å bry seg om. Rett og slett fordi dette faktisk er tilfelle. RAIDet har ikke en partisjon på seg. Det kjøres LVM oppå der igjen.

Fdisk "ser" ikke LVM-partisjonen, dvs /dev/storage/lv1 som igjen er mounted i /storage/lv1.
For å se på informasjonen om dine LVM-partisjoner så må du bruke en kommando som skjønner LVM.

lvdisplay storage

(storage er navnet jeg ga volume groupen, som igjen inneholder det logiske volumet lv1)

Jeg skjønner at dette er relativt tungt, men det er verdt det!
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Nå har jeg fått tildelt shares, satt opp servern som egen disk på maskinen og lagt til Squeezecenter og alt funker som bare det. ;D

Onwards mot å teste ytelse og slikt for å se hvordan det går.

Linux er mye rart, men plagsomt enkelt å sette seg inn på det nivået jeg driver med nå, er det ikke. Men at det er spennende og lærerikt og noe jeg kommer til å være glad for at jeg gjorde når jeg har krabbet meg over alle hindre: å ja!
 
M

marsboer

Gjest
Flott!

Stå på. Det setter seg i fingra etter hvert skal du se. Tar bare en par-tre måneder ;D
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
:) Problemet er vel heller det at jeg ikke får så mye trening som jeg kunne trengt i å fikle med dette, i og med at jeg ikke setter opp slike ting i hytt og pine. Anyway, kjører iperf nå for å se på nettverksytelse og tallene jeg får med linux-servern som server er:

------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.2.4, TCP port 5001
TCP window size: 256 KByte
------------------------------------------------------------
[1912] local 192.168.2.2 port 1463 connected with 192.168.2.4 port 50
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[1912] 0.0- 3.0 sec 34.3 MBytes 95.9 Mbits/sec
[1912] 3.0- 6.0 sec 33.8 MBytes 94.6 Mbits/sec
[1912] 6.0- 9.0 sec 33.9 MBytes 94.9 Mbits/sec
[1912] 9.0-12.0 sec 33.9 MBytes 94.9 Mbits/sec
[1912] 12.0-15.0 sec 33.9 MBytes 94.9 Mbits/sec
[1912] 15.0-18.0 sec 33.5 MBytes 93.8 Mbits/sec
[1912] 0.0-20.0 sec 226 MBytes 94.7 Mbits/sec

Og med Windows-maskinen som server er:
------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.2.2, TCP port 5001
TCP window size: 256 KByte (WARNING: requested 256 KByte)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 192.168.2.4 port 43470 connected with 192.168.2.2 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0- 3.0 sec 33.6 MBytes 93.8 Mbits/sec
[ 3] 3.0- 6.0 sec 33.6 MBytes 94.1 Mbits/sec
[ 3] 6.0- 9.0 sec 33.7 MBytes 94.2 Mbits/sec
[ 3] 9.0-12.0 sec 32.9 MBytes 92.1 Mbits/sec
[ 3] 12.0-15.0 sec 33.2 MBytes 93.0 Mbits/sec
[ 3] 15.0-18.0 sec 33.6 MBytes 94.1 Mbits/sec
[ 3] 0.0-20.0 sec 223 MBytes 93.6 Mbits/sec

Det umiddelbare spørsmålet jeg sitter igjen er: er ikke de tallene du viser i guiden cirka 10 ganger raskere?
 
M

marsboer

Gjest
Jupp. Du har helt klart bare 100Mbit/s nett!

Men hvorfor det mon tro?
Kan det være nettverkskortet som sliter med å få til gigabit via autonegotiate (det er dette som var problemet med nettverkkortene du har nemlig)
Dette kan forklare de store nettverksproblemene også.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Grats Mbare, flott at det ordnet seg til slutt :)

Fint at du passer på og stiller opp Marsboer, 10 poeng fra meg.

/jan
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Hmph.

Vel, come to think of it: jeg har bare 100Mbit/s nett. :D Det er nemlig det som sitter i den gamle Dell maskinen (nettverkskortet der er også internt), så da da så. Oh well. Lite å gjøre med det, annet enn evt. å kjøpe et nettverkskort, men sia Dell'n bare er en kriseløsning (til Mac'en er tilbake) så får det bare være sånn, trur jeg.

JanR: herlig at ting ordner seg, ja. Nå er faktisk alt oppe å går, mer eller mindre som det skal, virker det som, så nå er det bare å rippe musikk, sette opp Audiolense og nyte god-lyden her i fra og til evigheten. Tar meg sikkert ikke mer enn en liten time å sette opp Audiolense. :p

Edit: det er faktisk jævli deilig at ting er oppe å kjører nå og at ting funker, selv om jeg "bare" sitter på ett 100Mbit/s nett (som er et minor problem, all den tid jeg bare skal rippe cd'r og teste Audiolense de nærmeste dagene). Faen for en tur det har vært å få det her opp å gå og jeg er, som nevnt, jævli takknemlig for at Marsboer stilte opp å hjalp meg. Takk igjen! For å ta et sitat:

"Made it, Ma! Top of the World!"
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Hm. Jeg la inn skriptet for å sjekke ip-adresse som Marsboer posta på side 1 i den her tråden og får en mail om at servern ikke kommer fram til myip.dk. Gode forslag til løsninger?
 
M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Hm. Jeg la inn skriptet for å sjekke ip-adresse som Marsboer posta på side 1 i den her tråden og får en mail om at servern ikke kommer fram til myip.dk. Gode forslag til løsninger?
Jeg kan se på det om en stund siden det er jeg som har laget scriptet. Akkurat nå er det jordbærtid.
 
M

marsboer

Gjest
Kjør kommandoen:

wget -O - -q myip.dk |grep '"Box"' | egrep -o '[0-9.]+'

på serveren din. Får du den eksterne IP-adressen din som svar da?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Får ingenting som svar når jeg kjører den kommandoen.

Scriptet ser sånn ut:

#!/bin/bash
# User variables
MAILTO="mats.larssen@gmail.com"
CURFILE="/scripts/external_ip_current"

# Check if IP has changed. If it has, e-mail new address to MAILTO address
mkdir -p ${CURFILE%/*}
touch $CURFILE
CURIP=`wget -O - -q myip.dk |grep '"Box"' | egrep -o '[0-9.]+'`
OLDIP=`cat $CURFILE`


if [ -z "$CURIP" ]
then
echo -e "`date`: Can't reach myip.dk. Please check connectivity!\n\n\nHostna$
`hostname`\nCurrent IP: $OLDIP" | mutt -s "[`hostname`] can't reach myip.dk!" $
exit 1
fi
 
M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Får ingenting som svar når jeg kjører den kommandoen.
Ikke jeg heller. Dvs at jeg må modifisere kommandoen en smule. Vent to sek så ordner jeg det.
 
M

marsboer

Gjest
Fant problemet!

legg til en. foran myip.dk, slik at

CURIP=`wget -O - -q myip.dk |grep '"Box"' | egrep -o '[0-9.]+'`

blir

CURIP=`wget -O - -q en.myip.dk |grep '"Box"' | egrep -o '[0-9.]+'`

Det er rett og slett myip.dk som har endret URLen siden jeg laget scriptet. Jeg har bare gjort det slik at det genereres en generisk feilmelding om den ikke får noen IP til svar, og det er den du får mail om.
Merk at scriptet kun vil sende mail dersom IPen endres, eller om den ikke klarer å nå myip.dk på en ordentlig måte.
Vil du se hva den nåværende IPen er så kan du se på fila scriptet lagrer den nåværende IPen i:

cat /scripts/external_ip_current


Kjører du kommandoen:
wget -O - -q en.myip.dk |grep '"Box"' | egrep -o '[0-9.]+'
..som er den kommandoen scriptet kjører så skal din offisielle IP-adresse vises på skjermen.
 
M

marsboer

Gjest
Et lite tips som jeg ikke vet om du har fått med deg.

WinSCP er en fin applikasjon. Med det programmet kan du logge deg på serveren via SSH, men navigere og kopiere/flytte i filsystemet omtrent som i utforskeren via SSHs innebyggede secure copy funksjon. Alt selvfølgelig helt kryptert med robust sikkerhet.
Kan være greit om du vil aksessere serveren din fra andre steder enn hjemme. Port 22 (SSH) har vi jo allerede åpnet for og da er det greit å få et lettbrukt filnavigeringsgrensesnitt som også bruker SSH om du vil hente eller legge opp filer fra andre plasser.
Hvis du har MAC så finnes det helt sikkert tilsvarende applikasjoner der også. Alternativt kan kommandoen scp brukes, men det er ganske tungvindt.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Hey, nice program, that one. Takk for tipset! Jeg ser for meg at jeg har en lengre læringsprosess foran meg. Har drevet å testet ut Webmin i går og litt i dag, virker også som en grei måte å administrere databasen på uten å gå helt via CLI. :)

Er spent å se hvor dette prosjektet her tar meg etterhvert, på sikt skal jeg utvide diskkapasiteten og legge inn film også. Men, men. Akkurat nå er jeg strålende fornøyd med at det er oppe og går. Jeg har rippa noen CD'r med dBpoweramp og må så langt si meg veldig fornøyd med det programmet.

Forøvrig funker det helt problemfritt og streame trådløst til Squeezeboks - alt dukker opp som det skal og det er bare å spille i vei. Deilig.

Nå er det ferie fra i morra og da bærer det rett til Nord-Norge - så det blir sikkert et par uker eller så, hvor det skjer lite. Jeg håper å få brukt litt av de siste feriedagene til å få opp Inguz og Audiolense som er det neste, store prosjektet. Exciting times ahead.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Webmin er genialt synes jeg. Eneste faren er å bli "lat" med CLI kunnskapen. Hvis GUI feiler så er det kjipt hvis man ikke kan løse problemet via terminalen. ;)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Webmin virker veldig greit å bruke, samme med WinSCP som jeg bruker nå. Ett spørsmål som noen kanskje kan svare på:

Jeg er på ferie hjemme hos mine foreldre i Nord-Norge nå og har kjøpt noen cd'r som jeg har rippa på fadern sin Dell - for så å overføre dem til servern min i Fr.stad. Jeg fikk ikke til å legge til servern som en nettverksdisk, så jeg rippa til HDD og kopierer nå (via WinSCP) til servern. Hastigheta for overføring ligger på cirka 120-130 KiB/s. Jeg sitter på et fibernett som, målt med DinSide.no, har en opplastingshastighet på 2 512 kbit/s. Hva er det som er flaskehalsen i overføringshastigheta her og kan jeg gjøre noe vettugt med det?
 
M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Webmin virker veldig greit å bruke, samme med WinSCP som jeg bruker nå. Ett spørsmål som noen kanskje kan svare på:

Jeg er på ferie hjemme hos mine foreldre i Nord-Norge nå og har kjøpt noen cd'r som jeg har rippa på fadern sin Dell - for så å overføre dem til servern min i Fr.stad. Jeg fikk ikke til å legge til servern som en nettverksdisk, så jeg rippa til HDD og kopierer nå (via WinSCP) til servern. Hastigheta for overføring ligger på cirka 120-130 KiB/s. Jeg sitter på et fibernett som, målt med DinSide.no, har en opplastingshastighet på 2 512 kbit/s. Hva er det som er flaskehalsen i overføringshastigheta her og kan jeg gjøre noe vettugt med det?
120-130KB/s ser veldig ut som ordinær ADSL upload hastighet, dvs opphastigheten på linja til foreldrene dine.
Du får ikke lagt til serveren din som nettverksdisk over internett sånn uten videre, siden dette skjer ved hjelp av SMB-protokollen (Samba er Linux-implementasjonen av SMB/CIFS, eller ordinær windows fildeling), mens SSH er det eneste du har tilgang til via internett nå i dag.
Med andre ord blir WinSCP grensesnittet ditt når du er andre plasser enn hjemme sånn med det første. Det er mulig å omgå dette med å sette opp en VPN-løsning, men SMB-protokollen er ikke helt egnet for bruk over internett.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
OK, det var forsåvidt det jeg mistenkte ang. nettverksdisker o.l. WinSCP funker jo greit, det. Men, ADSL-hastighet høres merkeligere ut i min verden - de har jo egen, dedikert fiberlinje til internett, tv, ip-telefon og greier - er ikke litt av poenget med noe slik at det skal være raskere enn ordinær ADSL?
 
M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
OK, det var forsåvidt det jeg mistenkte ang. nettverksdisker o.l. WinSCP funker jo greit, det. Men, ADSL-hastighet høres merkeligere ut i min verden - de har jo egen, dedikert fiberlinje til internett, tv, ip-telefon og greier - er ikke litt av poenget med noe slik at det skal være raskere enn ordinær ADSL?
Jo, ville nå tro det.

130KiB*8 = 1040Kb.
Du har ikke 1 Mbit ADSL hjemme hos deg da?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Nei, har den fri-fart linja til NGT - den bruker å ligge på 14k-15k kbit/s på nedlastning, rundt 2k kbit/s på opplasting.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Alt funker fint med denne servern min, jeg får logga meg på uten problemer og har lekt meg med å rippe litt musikk mens jeg har vært på ferie og overført til servern min. Som nevnt i en post over, går det litt tregt, jeg må se litt på det når jeg kommer til Fr.stad. Kan det være at rutern fra NGT struper hastigheten? Kan jeg ta den ut av likninga og bare bruke Belkin-rutern min.

Forøvrig driver det scriptet jeg la inn og klager på at det ikke kan sjekke ip-adressen sin, men når jeg sjekker scriptet, nettadressen det skal gå til for å sjekke samt forsøker å pinge via servern (samt kjører ifconfig) så ser alt ok ut. Fuglene vet hva som er feil.
 
Topp Bunn