MarkAudio Alpair elementer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Snuser fælt på disse for tiden. Vurderer forskjellige løsninger feks 4" i Frugal horn og 1,5 veis stativhøyttaler med doble 4". Jeg synes også de større elementene virker spennende. Noen her som har tanker om Mark Audio elementer og forskjellige løsninger?
    Veldig interessert i brukererfaringer. Noen som vet om forhandleren på østlandet har demomuligheter? Noen med Mark Audio i Kristiansand som har lyst på besøk?

Ole V.

frugal_mk3_7p_7m_001bw3.jpg

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    103
    Eg har eit par spell nye liggande, som du kan teste med bare du er forsiktig. Det er kun elementa altså. Bur i Kristiansand. Trur det er 10P eg har.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Eg har eit par spell nye liggande, som du kan teste med bare du er forsiktig. Det er kun elementa altså. Bur i Kristiansand. Trur det er 10P eg har.
    Det var da et usedvanlig hyggelig tilbud. Jeg har dessverre ingen mulighet til å teste dette pga manglende kasse. Post gjerne noen kommentarer om lyden når du får testet dem selv, eventuelt invitter meg på en lytt. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    103
    Det var da et usedvanlig hyggelig tilbud. Jeg har dessverre ingen mulighet til å teste dette pga manglende kasse. Post gjerne noen kommentarer om lyden når du får testet dem selv, eventuelt invitter meg på en lytt. :)
    Eg kjøpte dei bare for å ha in stock:rolleyes: i tilfelle eg skulle få veldig lyst. Synast dei såg veldig spennande ut. Så når noko kasse kjem, er "anyones guess" som det heiter på nynorsk.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Eg kjøpte dei bare for å ha in stock:rolleyes: i tilfelle eg skulle få veldig lyst. Synast dei såg veldig spennande ut. Så når noko kasse kjem, er "anyones guess" som det heiter på nynorsk.
    Ja, de ser veldig spennende ut. Få dem ut av lageret mann! Tenk om de låter bedre enn det du bruker ellers?

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    2.355
    Jeg har Händel-horn med alpair 10p (tror jeg :) ).

De låter helt supert! (på McIntosh ma252 integrert hybrid). Ikke de mest lettdrevne - skal nok ha minimum 30 gode watt.

Importør er analog plinth design i sandefjord https://analoghifi.no/index.php/hik...oduct/133-haendel-horn-7m/category_pathway-19

Hils fra Kim :)
    Kul forsterker du har.

Vet du om Analoghifi kan demonstrere Alpair?
    Han pleier å kunne det, men det må du nesten spørre ham om. Veldig hyggelig og hjelpsom fyr. Ellers må du gjerne komme og høre dem hos meg, hvis du er i Oslo.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    103
    Er det nokon ferdigtygde prosjekter for desse, med mål på kasser osv?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Jeg har Händel-horn med alpair 10p (tror jeg :) ).

De låter helt supert! (på McIntosh ma252 integrert hybrid). Ikke de mest lettdrevne - skal nok ha minimum 30 gode watt.

Importør er analog plinth design i sandefjord https://analoghifi.no/index.php/hik...oduct/133-haendel-horn-7m/category_pathway-19

Hils fra Kim :)
    Kul forsterker du har.

Vet du om Analoghifi kan demonstrere Alpair?
    Han pleier å kunne det, men det må du nesten spørre ham om. Veldig hyggelig og hjelpsom fyr. Ellers må du gjerne komme og høre dem hos meg, hvis du er i Oslo.
    Det skal jeg jammen huske :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Har bestilt et par små Alpair 6P.
    Disse småtassene skal først få prøve seg i noen små bassreflekshøyttalere.
    Om jeg liker lyden vil jeg bygge dem et par TM-linjer (Kurt Nielsen/Handelhorn) eller Frugelhorn lite.

Dette blir en test. Meget sugen på større alpair 7p eller 10p dersom jeg liker 6P

ugn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Antall liker
    59
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hum, har et par 6P eller 7P i skuffen selv som ligger og modner seg.

Post gjerne noen bilder og inntrykk på veien, slikt kan ofte smitte! :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Ja. Først skal de inn i et par ombygde bambusesker fra Ikea. Sønnen min og jeg lagde to par slike. Hans par har bruker Tangband w3-871s og mine skulle ha en 3,5" Vifa. Dessverre viste det seg at det ene elementet mitt var skadet så jeg måtte ha en erstatning. Alpair 6P virket som en god erstatning, forhåpentligvis et kvalitetstrinn opp.
    Om jeg liker mellomtone og diskanten i disse elementene vil jeg som nevnt vurdere en annen kasse, antageligvis Frugel Horn Lite.
    Alternativt Frugel Horn med Alpair 7p. De større 10P virker også spennende men blir fort konkurrenter til mine ordinære høyttalere fremfor et alternativ slik som de mindre Frugelhornene.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Uten senterspindel/spider. Veldig spennende konstruksjon.

Mono Suspension (patent-pending).

Much technical research has been done to balance the driver’s powertrain (cone, cap, coil and suspension) between its axis of travel and the corresponding centre of gravity. The new negative-camber cone facilitates the repositioning of the coil to avoid the need for a traditional rear suspension (spider). This new mono suspension design frees the coil from having a restrictive spider bonded to it, improving the transfer of energy from the driver’s motor to its cone. The new suspension employs an all new custom mix of four synthetic materials, resulting in improved linearity under low frequency loads.

stianå

Medlem
    Ble medlem
    31.03.2017
    Antall liker
    2
    Alphar

Hei. Jeg bruker 7p og 10p i bassrefleks kasser. Meget fornøyd med resultatet.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    301
    Hvordan går det med byggingen?

Jeg er litt nyskjerrig på Frugalhorn og vurderer å ta en tur til Analog hifi for en lytt på høyttalerene han har.
    Huff. Byggingen har blitt nedprioritert pga andre oppgaver.
    Alt av materialer etc har dog blitt handlet inn. Blir en bassreflekskasse på 11-12 liter.

Skal bli morsomt å se hvordan det låter. En fulltone er jo en fulltone, så kompromisser må man regne med.
    Noen fordeler kan dem jo også ha. Er ikke så mange erfaringer rundt ms11 på nettet foreløpig.

FSF

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    4

Jeg er litt nyskjerrig på Frugalhorn og vurderer å ta en tur til Analog hifi for en lytt på høyttalerene han har.
    Alt av materialer etc har dog blitt handlet inn. Blir en bassreflekskasse på 11-12 liter.

Skal bli morsomt å se hvordan det låter. En fulltone er jo en fulltone, så kompromisser må man regne med.
    Noen fordeler kan dem jo også ha. Er ikke så mange erfaringer rundt ms11 på nettet foreløpig.
    Noe nytt på DIY-fronten her? Har et par gamle kasser med hornbaffel jeg vurderer å dytte et par 12p inn i. Litt stiv pris på de om det skulle vise seg å ikke fungere optimalt, men i så fall tenker jeg bare å bygge videre til det funker. Har Händel horn 10p ref i stua, og de spiller helt vannvittig bra. Nysgjerrig på hva 8-tommere og diy kan utrette :)

gsaudio.one

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.01.2020
    Antall liker
    79
    Sted
    På fjellet
    4" Alpair 7.3 gold Voigt Pipes

Heisan

Jeg har hatt ett par hjemmesnekra Voigt Pipes med Mark Audio Alpair 7.3 Gold 4 tommer elemeter i mange år nå. De er helt fantastiske, spiller veldig åpent som om 1/3 av rommet på ca 35m2 er fylt opp av orkesteret jeg lytter til. Mellomtone og diskant er veldig detaljert og lett å lytte til. Vokal er også fantastisk.

Jeg har hatt noen store vintage høyttalere, B&W endel andre saker i perioder men kommer alltid tilbake til mine Voigt Pipes. De trenger hjelp i bunnen så jeg har to subber i tillegg.

gsaudio.jpg

Sist redigert:

Cyber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    5

Jeg hadde 10p på test for noen år siden, da i forbindelse med litt åpen baffel-utprøving. Låt veldig flott og åpent.

11 ms og 12p ser spennende ut.

Frugal-phile har mange forslag til kasser: Frugal-phile | Box Library / Mark Audio

Pensil er jo relativt enkle å bygge avhengig av hvor man ønsker å ende finishmessig.

Hornlyd

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    4.387
    Torget vurderinger
    9
    Blir godt med hjemmeferie i år og snekring.

Har planlagt Markaudio og Voigt Pipe. Bare ikke i samme kabinett.

Prosjekt nr 1

Lowther PM8A (så og si identisk med PM6A men 2 dB mer lettdreven), alnico fulltone, 15 Ohm med sølv voice coil. Sølv 15 ohm er litt smoothere i toppen. Denne skal i Voigt Pipe. Har gjort avtale om å kjøpe en 2A3 forsterker :cool:

B477BFE3-840E-45AF-9D81-94039FEDF530.jpg

https://www.parow.no/Lowther/voigtpip.html

B7BE4327-975F-49D9-BC77-1C97EF703BC5.jpg

Prosjekt nr 2

Alpair 5.2, de er veldig små. Her tenker jeg stativhøyttalere. Har noen biter plater av Wenge liggende. En old school Sonus Faber look med svart skinn på midten rundt og oljet eksotisk treverk på sidene hadde vært lekkert?

https://analoghifi.no/shop/hoyttalerelementer/mark-audio/alpair-5-2-gold/

AFD9EAFF-8281-4D4D-9C98-879A45AF8873.jpg
    A0934AF0-D952-45A7-9017-9F70B770AB1F.jpg

Hornlyd

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    4.387
    Torget vurderinger
    9
    Gleder meg til å bygge Voigt Pipe.

Har også en Fostex T90A alnico horn diskant. Det kan blir moro.

Tyvlånt litt inspirasjon hos onkel-Google:

6856CF87-4FE1-4BA0-B7E4-E9AD8A4DE4D2.jpg
    B8B011D1-9F8D-4646-BF3E-B1EBB2CAE5BC.jpeg
    FE5B3408-FD03-4496-A667-EB53C62FC8BF.jpeg
    EAF2C1D8-966B-45FF-898D-115C0EBDFF39.jpeg

MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    1.948
    Torget vurderinger
    0
    Noen som kan si litt om "hvordan lyden av" disse Mark Audio driverne er?

Er det kun for typiske hornsystemer, eller har det et sound som gjør de egnet i tradisjonelle høyttalerkosntruksjoner?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn