Mark Levinsons venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Harman International har ekspertisen (sorry Roysen, her er du på bærtur), men om den kommer til uttrykk i produkter på "klassisk" ML-nivå er en annen sak.
    Etter disse testene virker det ikke som om ML har mistet grepet.



    Det eneste som er synd for oss her på berget er at det ikke er noen skikkelige forhandlere og showroom for Mark Levinson. Men det skyldes vel at vi kjøper under 1 promille av det som produseres av ML. Siden dette er en vennetråd så kan jeg jo helt objektivt påstå at ML er helt suverent det beste hifi-merket i verden ;D.
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    De fleste tyske, amerikanske og japanske magasinene har en slags "beste"-liste eller årets produkter liste. Før florerte de av ML produkter på toppen av disse listene. Men er det slik nå? Niks! Det er intet nytt at magasinene stort sett kun skriver positivt om produktene de tester som ovenfor. Det er imidlertid når de tidligere nevnte listene publiseres at det kommer frem hva de synes er best og her glimrer ML produkter nå med sitt fraværet.

    At No.32 som er 10 år gammel er den beste preampen de har laget og at digitalkilde kombinasjonen No.31.5 og 30.6 som er 20 år gamle fremdeles er den beste kildekomponenten de har laget sier litt om at de ikke har fulgt med i timen når utviklingen har dundret forbi de siste 10 årene.

    Når ML nå valgte å introdusere en ny referanseforsterker, så var det tydelig at de ikke hadde som mål å lage noe som overgikk den tidligere toppmodellen No.33. I stedet forsøkte de å lage noe like bra til en rimeligere kostnad med ny teknologi, men har åpenbart ikke lykkes med en entydig suksess.

    Mvh
    Roysen
     

    Martinlogan

    Fersking
    Ble medlem
    15.10.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei til dere alle sammen! Kan kanskje ikke kalle meg som en "fullverdig venn" av dette forumet siden jeg ikke har eller har hatt et M.L produkt. Men gutte drømmen har alltid vært en no.33 eller lillebroren no.33H. :-* Og har bestemt meg en vakker dag så skal jeg anskaffe disse. ;D Digger bildet på side 4, av no.33. ;D
    Av ren nysgjerrighet og disse blokkene har noen år bak seg nå, men hva var ny prisen på disse da de fortsatt var i produksjon? Pris for paret 33 og 33H? Noen som kan gi meg svaret på det? ???

    Og er det noen av vennene her som har 33 eller 33H?
    Har sett 33H til salgs her en god stund tilbake, synd ikke lommeboka var tykk nok da. :'(
     

    Martinlogan

    Fersking
    Ble medlem
    15.10.2009
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Og sist ikke minst, hva er anser dere brukt prisen til No33 eller No33H idag?
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    HKviking skrev:
    Skulle dere tilfeldigvis være i Bangkok så ta et besøk i Paragon. Der er det en dedikert ML butikk!
    Var der i september da var den ikke åpnet :'(
     

    HFfredd

    Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    500H serien, (N°N531h, N°532h, N°533h og N°535h) er på vei nå, så det er ikke lenge til de skal være i Norge. Prisen starter vell på ca. 60 for den minste.
     

    Vedlegg

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Spennende nytt dette her.
    Men foreløpig er det lite nytt om tilgjengelighet/priser/etc.
    Vi får gjerne gi den nye importøren litt tid til å få startet opp. Frem til i dag har ML vært et nisjemerke i Norge så det skal bli spennende å se om dette forandrer seg nå.
    Kommer vel også an på om ML kan levere disse produkter.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Brukte dette settet fra ca.88 til ca.05.Dette var det siste som kom fra Mark Levinson under eget navn.Konstruktøren var Tom Colangelo,muligens også sammen med Paul Jayson.Husker High Fidelity (DK) meinte at RIAA trinnet på ML12 var det beste de noen gang hadde hørt (ca85).(Med AT ART Mc?).ML11 var på 2x50W.Har hørt ML3 og 23.Om ML11 manglet kvantitet manglet det ikke på kvalitet.Sette ble brukt på bl.a Quad 57,63 og Reference 3a mmc.Preamp er fremdeles i bruk østafjells.Effekttrinn er defekt og solgt til en reperatør som har funnet det han trenger for å få det opp å gå.

    For meg var Mark Levinson bare Mark Levinson så lenge mannen selv satt med roret.Hvem er Madrigal?
     

    Vedlegg

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ymir er inne på et vesentlig punkt her. Mark Levinson mistet mye av identiteten da Madrigal overtok.
    På den nye 500-serien har de gått delvis digitalt og fått en del pepper for dette. Jeg har ikke hørt 500-serien, men mange som har hørt den siere at den låter nettopp digitalt.
    Videre har ML også hatt både kvalitetsproblem og leveringsproblem med 500-serien.
    Nettopp derfor skal det bli utrolig spennende å se hva som skjer med ML nå når vi også har finanskrise på toppen av alle andre problemer. Selv om denne krisen ikke merkses så godt hos oss, så merkes den godt både i USA og Sentraleoropa (konf. Hellas og Spanias problemer)
     

    bogron

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Innlegg
    48
    Antall liker
    1
    Madrigal var Mark Levinsons distributør og overtok produksjonen da han gikk konkurs (han har ikke vist seg som noen strålende forretningsmann) og konsoliderte ML merket. Madrigal lanserte ML 33, Ml 32 og en rekke referanseprodukter. De fikk i sin tur økonomiske problemer og Harman International kom på banen. De stengte Madigals fabrikk, sparket en rekke nøkkelpersoner, og siden er produksjonen flyttet flere ganger med påfølgende nye problemer. De gjør en glimrende innsats med Revel, men later til å bry seg lite om Mark Levinson. Nettet florerer med rapporter om problemer med deres siste produkter som Ml 512, 532 mm. Nettsidene deres holdes ikke oppdatert og mange lurer på hva som skjer i framtiden. ML er forøvrig ikke det eneste merket som har trøbbel. Dan D'Agostinos investorer har skjøvet ham ut av Krell, og det foregår en masse juridiske krumspring på typisk amerikansk maner. Hovland gikk nettopp konkurs og hi-end ser ut til å ha en tøff framtid.
     

    HFfredd

    Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Mark Levinson 500 serien er på vei fra USA og vil dukke opp hos forhandlere i Norge snart. 500 serien har jo ikke blitt lansert, så hvordan kan den være forsinket? Nettsidene er oppdaterte og vil sikkert bli oppdatert med den nye 500h serien da det er ute hos forhandlerne.

    Hadde ikke Mark Levinson blitt kjøpt opp av Madrigal og senere Harman hadde det ikke eksistert noe ML i dag.

    Gleder meg til å høre den nye 500h serien! :)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Monoblokkene 53 og stereoforsterkeren 532 har vært på markedet lenge sammen med cd-spilleren 512. De øvrige forsterkere i 500-serien har vært på trappene lenge og skal ganske riktig være på vei nå men sterkt forsinket. Nettsidene har ikke vært oppdatert på lang tid, hvorfor kan man jo bare lure på.
    Men selvsagt skal det bli spennende og se og høre 500-serien når den kommer til norske forhandlere. Men når tid dette blir er det vel ingen som vet i dag.
     

    McIntosh2010

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    På hiend fronten er ikke litt over et år lenge for amper, cdspilleren var ny rundt sommeren 09 som gjør den faktisk ganske ny...
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Noen som vil tenke litt høyt om hvordan en ML336 fra slutten av 90-tallet vil stå seg mot en DP A1s (eller annet nyere transistortrinn i 200-300W størrelsen)?
    ML'en har 100W mer å by på en DP, man hva med oppløsning, luft, klang, dynakikk etc. etc.

    Det er et par Nordic Tone Model One som skal drives, 6 Ohm og følsomhet på 90dB, men kjennere sier den profitterer på forsterkeri med skikkelige strømreserver.

    Takknemlig om noen har erfaringer å dele :)

    Mvh TiKei
     

    Vedlegg

    D

    Dilla

    Gjest
    emotikon skrev:
    nåhhh... Ti Kei- hva er det jeg ser? :eek: ;)
    Ja, det kan se ut som rørenes tid i effektforsterkerleddet er talte i SPA'et ;)

    Ingen betraktninger rundt 336?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Er du ute etter skikkelig strømreserver kommer du ikke utenom Mark Levinson.
     

    HFfredd

    Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    dandare skrev:
    Ymir er inne på et vesentlig punkt her. Mark Levinson mistet mye av identiteten da Madrigal overtok.
    På den nye 500-serien har de gått delvis digitalt og fått en del pepper for dette. Jeg har ikke hørt 500-serien, men mange som har hørt den siere at den låter nettopp digitalt.
    Videre har ML også hatt både kvalitetsproblem og leveringsproblem med 500-serien.
    Nettopp derfor skal det bli utrolig spennende å se hva som skjer med ML nå når vi også har finanskrise på toppen av alle andre problemer. Selv om denne krisen ikke merkses så godt hos oss, så merkes den godt både i USA og Sentraleoropa (konf. Hellas og Spanias problemer)
    500h serien er overhode ikke digital. Har hørt et demo eksemplar i danmark nå og det låt helt fantastisk. Sammenlignet 532h med 432 og det var STOR forskjell. Begge låt likt, men 532h var mye mer detaljert. Brukte 512 og 326s som avspiller/kilde samt Revel Salon2 som ht. Denne ampen SKAL jeg ha :)
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Ti Kei skrev:
    emotikon skrev:
    nåhhh... Ti Kei- hva er det jeg ser? :eek: ;)
    Ja, det kan se ut som rørenes tid i effektforsterkerleddet er talte i SPA'et ;)

    Ingen betraktninger rundt 336?
    Jeg har ikke hørt 336 kontrollert, men 331, 334 og 23 har jeg kost meg med! Jeg ville valgt 336 fremfor A1s. No doubt. A1 koker over bare du ser på den og er veik i bassen. ML er minst like oppløst også.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    500-serien er DELVIS digital. Jeg har forstått det slik at den er en hybrid-løsning med både digitale og analoge kretser. Mer vet jeg ikke da jeg ikke har studert spec. på den.
    Jeg tviler ikke på at den låter bra MEN enkelte tilbakemeldinger/tester er noe tilbakeholdne og mener at lyden er noe digital eller unaturlig.
    Som sagt har jeg ikke hørt dem selv og refererer bare hva jeg har lest.
    Jeg gjentar at det skal bli spennende å høre denne serien når den finner det for godt å dukke opp i Norge.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    CD-Spilleren 512 skal hvistnok være på vei til A-varer i Sandnes.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen som vet noe om når den nye Reference 52 preampen kommer?

    Mvh
    Roysen
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Nei, denne tror jeg vi må vente litt på. Jeg har ikke sett noen release-date for denne noen plasser, og slik som det står til med ML for tiden er jeg redd denne er ganske i det blå inntil videre.
     

    Gummistøvel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2010
    Innlegg
    59
    Antall liker
    7
    Jeg har en No. 390s på hjemlån i påsken.

    Hadde i utgangspunktet store forventniger til den men den virker litt "tett" i lydbildet enn flere nyere spillere jeg har testet.

    Eneste som ikke er likt i oppsettet nå, kontra når jeg testet Audio Research CD3 er at jeg har ræva kabler ned til pre og kjører RCA ikke Balansert.

    Plekter lyden fra "hun med lua" er blant annet mindre makant og krisp enn på AR CD3.

    Er det noen her som har erfaringer med 390s?

    Er det kablene som er synderen?


    Arild
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    390s var en meget god spiller når den kom, først som 39, senere som 390, og til slutt som 390s som er den du har spilt på i påsken.
    Du er nok inne på kjernepunktet når du mener den låter "tett" i forhold til nyere spillere. Problemet til spilleren tror jeg rett og slett er alderen. Grunnkonstuksjonen stammer helt fra 80-tallet og selv om den som 390s er kraftig oppgradert må den nok se seg forbigått av nyere spillere.
    Jeg har selv hatt 390s over en lenger periode og var svært godt fornøyd med den men den Esotric jeg spiller på i dag banker nok 390s.
    ML har jo kommet med en ny cd-spiller, 512, og den vil jeg nok tro er meget bedre.
     

    Gummistøvel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2010
    Innlegg
    59
    Antall liker
    7
    Jeg er på jakt etter en CD spiller og prøver litt forskjellig for tiden.

    Det heller ikke mot ML på den komponent hylla nå i alle fall.

    Har 333,5 (336 power) som effekt trinn den er nydelig! Men noe følsom på forforsterkere. Kommer til å holde meg til disse eldre ML effekt mastrodontene lenge regner jeg med.

    Har lyst på 2x 336 å bi-wire ;D
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Dandare,

    Har du ML 33H ennå? Hva synes du nå sammenlignet med det du hadde før? Har du skrinlagt planene for 33 eller 53?

    Mvh
    Roysen
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hei Roysen, og takk for sist.

    Joda, jeg har 33H enda og er strålende fornøyd med dem. Jeg har skrinlagt 53 pga. motstridende tilbakemeldinger/tester på disse, men også pga. usikkerhet med Mark Levinson generelt pr. idag. Jeg tviler på at
    5-serien har samme byggekvalitet og holdbarhet som 3-serien. Jeg hadde et par 53 på hånd fra USA for ca. 1/2 år siden til en grei pris men jeg sa dem fra meg.
    Jeg er derimot interessert i 33 om et par i god stand dukker opp. Har snust på noen fra USA som virker ok, men jeg hadde håpet å få til en deal med mine 33H i innbytte og da må det bli noe mer lokalt (norge/sverige/danmark)
    Men inntil disse skulle dukke opp er jeg som sagt strålende fornøyd med mine 33H og kan leve lenge med disse.

    Disse ble jo byttet ut med 335 og forskjellen er markant, men ikke enorm. Det forteller vel at også 335 er en svært kompetent forsterker. Den største forskjellen synes jeg er at 33H med sin mye større strømreserve kontrollerer høyttalerne med en stålkontroll i forhold til 335. Den har et større nyanseaspekter helt fra bunnen og oppover hele frekvenskurven. Samtidig føler jeg at jeg ikke kan få utnyttet disse krefter fullt ut idag pga. begrensninger i lytterommet. Men jeg vil få et eget dedikert lytterom om 1-1,5 år så dette ser jeg på som levelig og ser fram til eget lytterom er på plass.

    Når det gjelder høyttalere har jeg slått ifra meg audio physic da jeg mener at dette blir for dyrt og for komplisert for meg, konf. alle oppgraderinger og utgifter du har hatt på dine.
    Faktisk endt jeg opp med Revel Ultima2 Salon og føler at jeg kan leve godt med disse. De har et godt bunndrag så jeg føler at jeg ikke mangler noe i dypbassen lenger. Videre oppover i mellomtone og diskant spiller de helt nydelig så ting har falt på plass.

    Gi meg gjerne et tips om du kjenner til et pent par 33 til en grei pris.
    Lykke til med ditt videre prosjekt som ser ut til å utvikle seg til et anlegg i verdenstoppen. Om mulig tar jeg en tur innom når jeg er østover.

    mvh
    Knut
     

    Gummistøvel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2010
    Innlegg
    59
    Antall liker
    7
    Hva må en forvente å betale for et par 33 i dagens marked? Forsterkerene bil eldre og eldre men det er vel i dette tilfellet ikke synonymt med at prisen faller så mye...?

    396kg med ML N0.33 står høyt på ønskelista...
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Gummistøvel skrev:
    Hva må en forvente å betale for et par 33 i dagens marked? Forsterkerene bil eldre og eldre men det er vel i dette tilfellet ikke synonymt med at prisen faller så mye...?

    396kg med ML N0.33 står høyt på ønskelista...
    Mellom USD $15K og USD $20K

    Mvh
    Roysen
     

    Gummistøvel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2010
    Innlegg
    59
    Antall liker
    7
    Kan ikke regne med å finne et slikt par for salg med det første uansett regner jeg med...

    Vurderer å selge... nei vent... vi prøve å få tak på to stk 336, så kan jeg selge 333,5en.

    Jeg vet om en 336 men han vil ikke selge. Så tips om 336 for salg mottas med takk.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Gummistøvel skrev:
    Jeg vet om en 336 men han vil ikke selge. Så tips om 336 for salg mottas med takk.
    Du får sende bruker RP her på forumet en PM, kanskje han selger deg sin 336 ;)
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Hugh skrev:
    Ti Kei skrev:
    emotikon skrev:
    nåhhh... Ti Kei- hva er det jeg ser? :eek: ;)
    Ja, det kan se ut som rørenes tid i effektforsterkerleddet er talte i SPA'et ;)

    Ingen betraktninger rundt 336?
    Jeg har ikke hørt 336 kontrollert, men 331, 334 og 23 har jeg kost meg med! Jeg ville valgt 336 fremfor A1s. No doubt. A1 koker over bare du ser på den og er veik i bassen. ML er minst like oppløst også.
    Takk for innspill Hugh, så det ikke før nå. ML er absolutt en aktuell kandidat til Nordic Tone. Var det noe å utsette på a1s, så var det akkurat det at den var litt forsiktig i den dypeste oktavene på mine ht.
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Oslo HiFi Center nå er forhandler av Mark Levinson. Det var på tide med en seriøs forhandler av ML i Oslo :)
     

    McIntosh2010

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2010
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Hadde vært morro å hørt No53, noen som vet hva den skal ligge på?

    Hva bruker dere som HT på ML utstyret?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    No. 53 ligger vel på ca. 220.000,- pr. monoblokk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn