Mark & Daniel

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Må bare få skryte litt av det nye agenturet to Moiz Audio, nemlig Mark & Daniel.

Dette dreier seg om høyttalere og jeg har fått låne en liten stativhøyttaler som heter Maximus-Ruby.

Denne overgår med klar margin alle andre småtasser jeg har hatt når det gjelder realisme og bassgjenngivelse.

Folk som er innom her må bort for å sjekke at jeg ikke har koblet inn subbene ;D

Disse krever en del kraft så Supernaiten får kjørt seg men virker å trives.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg har også et par Mark & Daniel Diamond på lån fra Moiz Audio for evaluering. Opp pakking og oppsett foregår i øyeblikket. Jeg kommer med bilder og inntrykk når de har fått spille litt. Nysgjerrige gjester er velkommen også hit.

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lets start with the good: non-linear distortion is decent and these tweeters do indeed work very low. A steep 900 or 1000 Hz crossover would be fine.

Now for the bad news: everthing else about these tweeters was horrible. The response curve borders on unusable and the build quality is low. One tweeter arrived with a cracked faceplate, even though they seemed well packed. The damage was cosmetic only, however when the faceplate came off, a bunch of paint chips came with it, some of which got into the pleats. I was unsure of how that might affect the testing, so I only tested the other one. The other sample seemed fine. I inspected the pleats and there was no damage. The faceplate was loose however so I securely taped it down to prevent rattling before testing. The faceplate is just a 1/16" thick painted piece of plastic glued onto the stamped steel front. It looked like a cheap afterthought. The tweeter was tested on a proper countersunk baffle, open back. I did not test with an enclosure on the rear of the baffle, but of course you'll need one in a box system to prevent woofer pressure from affecting the tweeter membrane. I would expect that experimentation and lot of measurements would be needed to see what the optimal enclosure size would be.

Honkey low ends are a trademark of most AMT based drivers. I've seen response curves of a few, like the Eton version for example. I could hear the 500 Hz resonance of this tweeter just by lightly blowing on the pleats. My guess is that the tweeter filter's transfer function had better be at least 30 or 40 dB down at 500Hz. If this isn't done, there will be audible issues right in the vocal range. Simple first or second order filters won't work well with this driver.

Could this tweeter sound good in a system? Yes, if you could manage to hammer the response curve into a workable shape. I see it as not worth the effort however, unless you happen to have a DEQX box around to do the hammering for you in the active digital domain. Or at least, an HT receiver with DSP EQ that does not suck. But even with active EQ, the low build quality could still be an issue.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
Er dette de samme som de AMT-ene Krutke testet?
Snickers-is skrev:
Stemmer, det er diskanten som heter DM-4 han har testet.
Snickers-is: Er AMT-elementet som er brukt av Mark & Daniel nøyaktig lik DIY-versjonen?

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
decibelius skrev:
Hva er prisen på disse? Kan ikke finne dem på moiz.no.

prisen på ruby er 1400 euro med moms! send meg epost for mer informasjon ;D

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
diyAudio skrev:
HiFi-Guiden er importør av de større modellene.
HiFi-Guiden har i dag et par Maximus Monitor + med Omni-Harmonizer som står og spiller i butikken.
Spennende høyttalere...........

Mvh
RBN

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
The Rubies will play unreasonably loud for their size. It might surprise you to learn however that Ruby's midrange is warmer and fuller BASS THEN IS SHOCKING, PERIOD. There's still life at 30Hz, rolled off naturally but sufficiently present to mix in and support a very robust midbass. That's simply otherworldly for a speaker this size. UNBELIEVABLE IN FACT.

So, this isn't a laid-back but intense speaker. Intense in a good colorful way, with kick-boxing jump factor and completely counter-intuitive fullness. In short, ABSOLUTELY PERFECT for what I wanted.

- Srajan Ebaen, Publisher & Chief Editor of www.6moons.com , Cyprus

Nå begynner de og bli innspillt og disse uttalelsene passer bra ;D

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Har vært nysgjerrig på disse etter diverse gode anmeldelser. Ut fra det jeg har lest er minuset at Mark & Daniel virker relativt tungdrevne. Men det gjelder bare å ta hensyn til i valg av forsterker. Kult at de har fått norsk importør!

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
Hey Horny,

det er vel bare å ta seg tur til Paulsen.Kaffe'n han serverer smaker også high-end!

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Ja Horny, du vet jo hvor jeg bor......lenge siden nå så det er bare å plinge.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Ja, jeg får ta en tur etter hvert. Skal bli spennende å høre hvordan det låter, Paulsen.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Spennende merke det der! Var litt i dialog med en svenske som skulle selge et sett men vi kom ikke i "mål". Står litt til salg hos söta bror ser jeg, bla:

Vedlegg

Topp Bunn