Marantz UD 7006 blu-ray spiller. Erfaringer?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
I mitt nåværende stereoppsett har jeg Marantz spilleren BD 7004 som kilde, den tar seg av både CD og filmavspilling. Da jeg liker et enkelt, ryddig og delikat oppsett ønsker jeg kun EN kilde som tar seg av all avspilling. Jeg er svært fornøyd med BD 7004, men er stadig på utkikk etter forbedringer/potensielle oppgraderinger som de fleste her på sentralen vil jeg tro ;) Kvaliteten på musikkavspilling er viktig for meg, da jeg spiller like mye CD plater som jeg ser film på blu-ray. Hvis det er av interesse består mitt øvrige oppsett av stereoforsterker, også fra Marantz- PM15S1, samt velkjente CM7 fra B&W.

Har kikket rundt og forsøkt finne noe stoff om den forholdsvis? ferske multispilleren fra Marantz, nemlig UD 7006 som ligger på utsalgspris rundt 10 000 kr.(iallfall hos Oslo hifi center). Mine tanker går da til om en oppgradering til denne spilleren vil være merkbar i lydkvalitet på CD avspilling? Hvor mye bedre er 7006 sin analoge lyddel mon tro enn min nåværende BD 7004?

Drømmen for fremtiden er UD 8004, som er en rå spiller på alle mulige måter, men koster som kjent rundt 20 000 kr. Noe som dessverre er langt over min økonomi/budsjettmuligheter for tiden. Nettopp derfor håper jeg noen har erfaringer med UD 7006, og kan komme med noen gode innspill og betraktninger i disse romjulstider ;)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Har en god Arcam universalspiller (DV139) som jeg kjøpte for noen år siden for nærmere 30k. Den spiller alle formater utmerket, men på CD låter Rega DACen hakket bedre i mine ører, så er stereo viktig for deg er DAC sannsynligvis en god løsning og ikke minst økonomisk gunstig blitt.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Skinnyboy skrev:
Har du vurdert OPPO BDP-95?
den koster rundt 10 000 her i Norge nå.

Den skulle ha det meste av det som du ønsker deg nå, og sannsynligvis i fremtiden.
http://oppodigital.com/blu-ray-bdp-95/
Jeg har så smått fått med meg "fuzzen" rundt Oppo 95 spilleren, men må innrømme at jeg er noe skeptisk. Mest grunnet designet, altså at jeg ikke får samkjøring i design ved å velge spiller fra et annet merke enn Marantz. Men også hvorvidt den er så god som alle skal ha det til? Vil jeg for eks merke hørbar forskjell hvis jeg hadde byttet til Oppo 95? Den får jo suverene tester hvor enn man snur seg, så skepsisen er antagelig mest forankret i fordommer :) Så den gjorde rent bord i forrige stortest i lyd og bilde, hvor den ble testvinner i konkurranse med supre spillere som Cambridge azur 751 og Denon 2012.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
niels skrev:
Separat DAC er noe jeg i utgangspunktet ikke er keen på, spesielt grunnet mitt ønske om færrest mulig kabler og bokser i oppsettet. Det estetiske er svært viktig for meg :)Når det er sagt så registrerer jeg at DAC bruken har tatt av noe enormt, og at mange snakker varmt om dette. Så må innrømme at jeg blir litt nysgjerrig på hvor stor forskjell det egentlig vil være. Men rart med det når man er konservativ, av den gamle skolen som er vant til kun to komponenter: kilde og forsterker.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.958
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, jeg forlot jo den gamle skolen for 6 år siden, da rippet jeg all min musikk til harddisk og satte cd platene i kjelleren. Jeg ser jo på en cd spiller som noe håpløst gammeldags så jeg kan ikke hjelpe deg der desverre.
En dac kan jo gjemmes av veien så den ikke ses, "problemet" med en dac er jo at da har du betalt for noe i din cd spiller du ikke lengere har bruk for.
Alt i alt tviler jeg på du vil oppleve noen større forbedring med en 7006, men kanskje du kan låne en med hjem og prøve?
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
niels skrev:
Ja, jeg forlot jo den gamle skolen for 6 år siden, da rippet jeg all min musikk til harddisk og satte cd platene i kjelleren. Jeg ser jo på en cd spiller som noe håpløst gammeldags så jeg kan ikke hjelpe deg der desverre.
En dac kan jo gjemmes av veien så den ikke ses, "problemet" med en dac er jo at da har du betalt for noe i din cd spiller du ikke lengere har bruk for.
Alt i alt tviler jeg på du vil oppleve noen større forbedring med en 7006, men kanskje du kan låne en med hjem og prøve?
Hehehe, såpass. Jeg er stikk motsatt, for meg representerer CD plater nostalgi, eierglede iform av å ha en fysisk samling med skiver i bokhyllen, samt at jeg liker å kose meg på kvelder hvor jeg plukker skiver fra hylla mens man koser seg med en pils eller litt god kaffe. Ikke minst gleden ved å få tak i spesielle bokser, limited editions, luksusutgaver av spesielle utgivelser osv osv. Spotify eller streamingløsninger appellerer absolutt ikke til meg, dessverre får jeg si slik man ser CD mediet gradvis dør ut i butikkene nå. Håper det vil bli rikelig tilgjengelig i nettsjapper i mange år enda.

Men tilbake på topic igjen :) :) Godt poeng det du sa om DACen som kan skjules, kanskje jeg får ta meg sammen å prøve iallfall og således utfordre meg selv litt. Hvilken tror du isåfall ville passet bra til mitt oppsett lydmessig? Hva gjelder bytte av spiller er jeg enig med deg, jeg mistenker nemlig det samme som deg, at det lydmessig vil bli en meget beskjeden, kanskje ikke engang merkbar forskjell med UD 7006. Den ligger antagelig for likt min nåværende 7004 i pris og tidsrom. Derimot tror jeg det ville blitt en god forbedring hvis jeg kunne gått for en 8004, kanskje fått tak i en brukt eller demo til ok pris på sikt. Testene jeg har lest av 8004 har vært mildt sagt imponerende, og skulle jeg få hendene på en slik vil jeg ha en topp spiller på alle mulige måter i mange år fremover.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Tygger for alvor på mulighetene for å dra på med en UD 7006, spesielt mtp at Oslo Hificenter har satt ned prisen til sympatiske 7500 kr på denne spilleren. Er int i bedre kilde, å tror denne vil løfte ytelsene på på både CD, dvd og Blu-ray på anlegget mitt. 8004 som ligger på 20 000 kr blir uansett out of my league i overskuelig fremtid, så da er muligens 7006 svaret for meg det neste året.
 
Topp Bunn