Marantz 6320. med SME 3009 arm Trenger hjelp/gode råd

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei alle gode hjelpere!
En kompis har fått tak i en Marantz 6320 med SME 3009 arm, og han lurer på hvor det er mulig å få utført service på denne?
Den har heller ingen PU, og kanskje noen av dere har forslag om hvilken som kan gi ham best lyd for pengene?
Arm løfteren klarer ikke å løfte armen høyt nok heller. Hvordan justere dette?
Har søkt på Google, men fant lite om denne spilleren. Virker som en ganske solid sak dette? Noen med erfaringer med denne?

Takker for svar!

Mvh
Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
SME-armen finner dere manualer til på vinylengine.com. Det er den som må justeres i første omgang. Det høres ut som om armbasen står for lavt hvis armløfteren ikke klarer å løfte armen nok. Armbasen justeres ved å løsne på en liten unbrakoskrue nederst, og så justere høyden på armen. Samme skrue som brukes for vta-justering.

Hvilken 3009-arm er det snakk om da? Series II, S2 Improved eller Series III. De to førstnevnte er J-formet, den siste S-formet.

mvh trondkj

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
selv spiller jeg på en 6300 ra samme produsent.

meget god sak. jeg har ikke sme arm men en marantz arm på denne.

McLaren

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
SME-armen finner dere manualer til på vinylengine.com. Det er den som må justeres i første omgang. Det høres ut som om armbasen står for lavt hvis armløfteren ikke klarer å løfte armen nok. Armbasen justeres ved å løsne på en liten unbrakoskrue nederst, og så justere høyden på armen. Samme skrue som brukes for vta-justering.

Hvilken 3009-arm er det snakk om da? Series II, S2 Improved eller Series III. De to førstnevnte er J-formet, den siste S-formet.

mvh trondkj
Det er visstnok denne her:

Ingen som vet hvor man kan få tatt en service på spilleren? Er det noen i det hele tatt som driver med sånt lenger?
Hverken kompisen eller jeg har peiling på platespillere, så det hadde vært en fordel å få det gjort av proffe folk.

mvh
Lars

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her er en link til manualer for 3009 armer.http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=SME&selected_model=3009 Her er en link som kan hjelpe deg til å bestemme hvilken arm det er.http://www.analogue-classics.com/html/sme_3009___3012.html

Mekanismen for hev/senk er montert i gjenger på selve aksen i basen. Du kan se dem såvidt på oversiden av denne mekanismen. For å justere nivået på selve mekanismen for hev/senk må umbraco skruen som fester mekanismen løsnes. Du løsner også umbraco skruen som fester aksen i basen og regulerer høyden på armen. Da vil du kunne vri denne aksen slik at gjengene løfter eller senker selve mekanismen. Jeg tror dette skal fremgå av manualen. Hvis du har behov for ytteligere hjelp og bor i Oslo-området, så skal vi alltids få til noe.

mvh

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Det høres ut som om armbasen står for lavt hvis armløfteren ikke klarer å løfte armen nok.
Ikke sikkert det. Som du ser av forrige innlegget mitt så kan både armhøyden og armløfteren (hev/senk mekanismen) justeres uavhengig av hverandre.

mvh

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
OivindS skrev:
Trond Kjetil skrev:
Det høres ut som om armbasen står for lavt hvis armløfteren ikke klarer å løfte armen nok.
Ikke sikkert det. Som du ser av forrige innlegget mitt så kan både armhøyden og armløfteren (hev/senk mekanismen) justeres uavhengig av hverandre.

mvh
Du har helt rett i det, Øivind. Armen på bildet er for øvrig en SME 3009 Series II av gammel type, jeg har den selv. Grunnen til at jeg påpekte dette med armbasens heving, er at jeg har en 3009 S2/Improved hvor klemmen som skal holde armbasen i riktig høyde har sviktet meg. Jeg vet ikke hvorfor, men gjengene til settskruen har gitt helt etter. SME leverer heldigvis deler fortsatt.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takker for hjelpa så langt karer!
Kan hende jeg tar deg på ordet en dag OivindS! Jeg bor i Oslo ;)

Mvh
Lars

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
Takker for hjelpa så langt karer!
Kan hende jeg tar deg på ordet en dag OivindS! Jeg bor i Oslo ;)

Mvh
Lars
Helt i orden!

mvh

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg leser i en annen tråd at dere anbefaler PU'er til SME series 3. Gjelder det samme for series 2, eller er det andre som passer bedre til denne?

mvh
Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Den Series II du har bilde av egner seg nok for en litt stivere pickup. Den har høyere masse enn Series III. På Series III kan massen reguleres med mengden av bly i motvekten. Jo tyngre motvekt, jo lavere effektiv masse (fordi loddet kommer nærmere armens lagringspunkt) Jo tyngre pu, jo større effektiv masse. Loddet må da flyttes vekk fra lagringpunktet. På Series II og II R (ikke Improved) er det mulighet for å justere litt med størrelsen på motvekten. Det finnes flere størrelser av dem.

mvh trondkj

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Den Series II du har bilde av egner seg nok for en litt stivere pickup. Den har høyere masse enn Series III. På Series III kan massen reguleres med mengden av bly i motvekten. Jo tyngre motvekt, jo lavere effektiv masse (fordi loddet kommer nærmere armens lagringspunkt) Jo tyngre pu, jo større effektiv masse. Loddet må da flyttes vekk fra lagringpunktet. På Series II og II R (ikke Improved) er det mulighet for å justere litt med størrelsen på motvekten. Det finnes flere størrelser av dem.

mvh trondkj
Takk trondkj!

Han har lyst til å prøve AT-OC9 (har hørt min), kan den egne seg i den armen?

Tror i tillegg at han i helga har planer om å dra opp til til Hifistajonen og kjøper seg Riia trinnet JoLida JD 9.
Noen som har erfaring med denne, eller anbefaler andre i prisklassen? (5990,-)

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Fikk plutselig beskjed av kompisen at armen heter 3009 S2 Improved. Anbefaling av stift/pu til denne? Jeg har ikke peiling på området, så trenger feedback fra dere vinyl-guru'er.
Han snakket også om en butikk i Bygdø Allè i Oslo, som forhandler av platespillere, armer og stifter. Noen som vet hva denne butikken heter?

Takk på forhånd!

mvh
Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
sclalars skrev:
Fikk plutselig beskjed av kompisen at armen heter 3009 S2 Improved. Anbefaling av stift/pu til denne? Jeg har ikke peiling på området, så trenger feedback fra dere vinyl-guru'er.
Han snakket også om en butikk i Bygdø Allè i Oslo, som forhandler av platespillere, armer og stifter. Noen som vet hva denne butikken heter?

Takk på forhånd!

mvh
Lars
S2 Improved er en ganske annen arm enn den avbildede, en god del lettere er den, og den egner seg for litt mykere pickuper. Den har en effektiv masse på rundt 9 gram. Jeg ville prøvd en AT OC9ML2 i den, tror det kan gå veldig bra. Hadde min arm vært frisk, skulle jeg gjort det sjøl. Kommer til å gjøre det når min S2 Improved en gang blir friskmeldt. Til armen får man kjøpt et silikondempekar som gjør at den kan bruke et større spekter av pickuper.

mvh trondkj

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
Har en slik arm selv. Riktig som Trondkj skriver, armen er lett og krever myk pu. Ikke for mange av dem på markedet i dag. Men som jeg har anbefalt tidligere, Ortofon OM 40 er utrolig oppløst, detaljert og dynamisk i denne armen.

mvh

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Takker så mye for svar karer!
Har også lest litt om protraktorer, og det ser ut til at det finnes, i hvert fall 3 forskjellige, metoder å stille inn pu'er på. Noen forslag om hvilken metode som er best, eller mest anvendelig for denne spilleren/arm/PU?
Og gjelder det samme for min egen? (Denon DP57/AT-OC9ML)

mvh
Lars

Topp Bunn