Marantz 2270

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Har i det siste lest en god del om Marantz 2270 og dette har pirret nygjerrigheten min mer og mer. Så jeg skal prøve å få tak på en slik. Men er det noen her inne på berget som vet hvordan denne vil fungere på 4 ohms høyttalere? Etter det jeg har forstått så har denne receiveren en ganske liten strømforsyning..?

Mvh
Kjetil

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
148
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg vil ikke si at den har liten strømforsyning, den trekker 500W av stikkontakten ved full effekt 2 x 70W. 4 Ohms høyttalere går fint. Den kan bruke høyttalere mellom 4 og 16 Ohm. Ved 16 Ohm yter den dog "bare" 2 x40W.. :)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
-Og den "fyrer" av ordentlige watt.Den KAN om alt øvrig er i orden spille 2x70 w i 8 ohm så lenge den bare vil.Strømforsyningen i denne er vel heller av det kraftige slaget mtp årsmodell,og at det vitterlig er en receiver det er snakk om.Den har også sin equivalent på den rene forsterkersiden,men desverre husker jeg ikke betegnelsen på den i farten.Lyden er varm og nydelig,og den besitter en aldeles fantastisk MM-riaa!
-Marantz var spesiellt "heldige"med akkurat denne modellen sier Marantz-ekspertisen på nettet,og jeg skal ikke være uenig med dem-selv om jeg langt fra har hørt alt..Den veier forøvrig 18 kg.(ca-?)
Mvh Rune :)

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Hei og takk for innspill. Dette var gode nyheter da jeg har vært noe betenkt om denne receiveren ville kunne dra høyttalerne mine. Godt å få dette avklart.
Har lest om dette riia trinnet, og for min del er dette et stort pluss da jeg spiller mest vinyl :)

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
148
Sted
Sør-Trøndelag
Dette er en skikkelig bra vintage receiver fra 1971 - ca. 1975. Og vi ser da at dette ikke er nytt lenger.. ;) Man bør være obs på mulige dårlige elektrolytter i power og utgangsforsterkere (ja, det er 2 stk..). Det er også et rele som kan krangle litt med bortfall av en eller begge kanaler. Det har etter over 30 år sannsynligvis lagt seg et aldri så lite belegg på kontaktflatene. Men alt dette er greitt å gjøre noe med.. :) Man får tak i "repsett" til den på e-bay fra tid til annen.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
JanB3 skrev:
Dette er en skikkelig bra vintage receiver fra 1971 - ca. 1975. Og vi ser da at dette ikke er nytt lenger.. ;) Man bør være obs på mulige dårlige elektrolytter i power og utgangsforsterkere (ja, det er 2 stk..). Det er også et rele som kan krangle litt med bortfall av en eller begge kanaler. Det har etter over 30 år sannsynligvis lagt seg et aldri så lite belegg på kontaktflatene. Men alt dette er greitt å gjøre noe med.. :) Man får tak i "repsett" til den på e-bay fra tid til annen.
Skulle jeg være så heldig å få tak på et eksemplar så hadde det kanskje vært best å fått den levert inn en eller annen plass slik at den hadde fått seg en skikkelig overhaling...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.543
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg har en slik :) :) :)
Har hatt den nesten siden ny. Alt som er skrevet over er riktig bortsett fra en antydning om svak nettdel.
Utgangsreleet er som mange andre. Det gir dårlig kontakt etter 10 år eller mer. Det er enkelt å ta av plastdekselet for vedlikehold. Jeg bruker en strimmel av et kaffefilter dyppet i sprit og drar det mellom kontaktene ved å presse de sammen for hånd.
Jeg har også byttet kablingen fra utgangstrinnet via releet og til HT terminalene med noe mer solid. Og byttet terminaler til banan.
Var så heldig å få kjøpt trekasse før importøren den gang gikk konk.
Det er en liten risk ved å kjøpe så gamle produkter. I mange tilfeller har de vært lagret eller vært i bruk i for fuktige omgivelser med korrosjon som resultat. Det behøver ikke bety allverden utover en mindre pen overflate.
Jeg tror dette var min første STEREO radio. Og det var fra den jeg hørte at Elvis var død. Nyheten kom fra Radio Luxembourg på 208m.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Har hatt den nesten siden ny. Alt som er skrevet over er riktig bortsett fra en antydning om svak nettdel.
Utgangsreleet er som mange andre. Det gir dårlig kontakt etter 10 år eller mer. Det er enkelt å ta av plastdekselet for vedlikehold. Jeg bruker en strimmel av et kaffefilter dyppet i sprit og drar det mellom kontaktene ved å presse de sammen for hånd.
Jeg har også byttet kablingen fra utgangstrinnet via releet og til HT terminalene med noe mer solid. Og byttet terminaler til banan.
Det er en liten risk ved å kjøpe så gamle produkter. I mange tilfeller har de vært lagret eller vært i bruk i for fuktige omgivelser med korrosjon som resultat. Det behøver ikke bety allverden utover en mindre pen overflate.
Jeg tror dette var min første STEREO radio. Og det var fra den jeg hørte at Elvis var død. Nyheten kom fra Radio Luxembourg på 208m.

Hmmm... og denne kjøper jeg av deg ;)

Nyttig info her. Hvor fikk du gjort disse tingene? Eller er dette noe du har gjort selv?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.543
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
kjetil71 skrev:
Audiomix skrev:
Hmmm... og denne kjøper jeg av deg ;)
Nyttig info her. Hvor fikk du gjort disse tingene? Eller er dette noe du har gjort selv?
Dette kan utføres på kjøkkenbordet ;)
Jeg gjorde det selv sist jeg hadde vedlikehold av releet.
En dag jeg får lyst skal jeg justere litt på FM diskriminatoren. Det har dratt seg litt skjev etter alle disse årene. Synes forøvrig det er en svært bra FM del i denne og en utmerket stereodekoder. Alt diskret. Ingen IC her.
Husker ikke hvor mange seksjoner det er på tuningkondensatoren, men det er en del. Og ingen AFC eller preset som kan ødelegge.
En annen detalj som ikke er så vanlig: Multipath meteret som viser om signalet du mottar er rent eller sammensatt av flere som har gått noen omveier. Et rent FM signal uten refleksjoner er en sjeldenhet.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.440
Sted
Sunndalsøra
Dette er en gammel tråd for Marantz vintage receivers som fortsatt er populær å eie. Marantz 2070 er veldig populær. Det er også Model 16 og 2325. Jeg har en 2250B fra 76. Japanerne tok over produksjon tidlig på 70 tallet og kvaliteten ble i vertfall ikke dårligere da også kvalitets kontrollen ble god. Det ble et bedre beskyttelses rele(omron). Min 2250B har nå kommet opp fra kjelleren og skal overhales, oppgraderes med ennå bedre komponenter fra Japan. Det eneste OP amps (2stk) BA312 skal byttes ut til Sparko Labs BA312-M (diskret). Det skal være en betydelig lydforbedring sies det. Etter å få renset alle kontrollene med deoxit (D5 og F5) så har mye av skurringen blitt borte :) Men blir gått over igjen ved oppgraderingen. Får denne elektriske tinnsugeren i morgen. Er bare en eldre elektrikker og halvt sunnmøring som ser det som en grei utfordring ;) . Det er så mye hjelp å få fra nettet.
Har fått lyttet litt over de gamle Stax SRX MK 3 (75) med energizer SRD-7 over høyttaler utgangen. Ble ganske overasket hvor my smekk det er i Marantz'en. Ligger ikke noe særlig etter denne Klasse A STAX headamp jeg har brukt i det siste.

• Liker
Reaksjoner: oen
Topp Bunn