marantz 2235b

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei noen her som kjenner til marantz 2235b?
Eller har en?
evnt noen som kan fortelle litt om den.
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bare litt. Som et reparasjonsobjekt for mange år siden.
Jeg holder en knapp på modellserien før denne: Uten ----B.
Synes ikke det var noe fremskritt å innføre skyvepotmeter og noen andre "moderne" ting.
Jeg har en 2270 som brukes hver dag. Har hatt den siden midten på 1970 tallet.

 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er en klassiker. Jeg bruker faktisk lillebror som motor i mitt hovedsetup (stereo) og jeg er litt usikker på om jeg klarer å oppgradere.. Har prøvd i et år, men jeg vil egentlig ikke skifte den ut, selv om jeg vet veldig godt at høyttalerne mine krever mye mer "juice" enn den har.... Jeg har et par svære transmisjonslinje høyttalere som alle ("som har greie på det") ;) sier synger først med en enorm forsterker... min 16 kilo (?) tunge 25 watts Marantz spiller som en helt og det låter rett og slett deilig :) Tipper din er like bra bare enda litt sterkere..

(Min og din ser helt like ut.. peneste receiveren i verden synes JEG ! men jeg skal ikke påstå at jeg er særlig objektiv) :) (trekasse bør de ha! det mangler jeg) Jeg føler at denne generasjonen er et flott kompromiss i forhold til den (kanskje litt for) varme/røraktige lyden av generasjonen FØR, og den (kanskje litt for) lyse (moderne?) lyden i generasjonen etter. ;)



MortenH skrev:
Hei noen her som kjenner til marantz 2235b?
Eller har en?
evnt noen som kan fortelle litt om den.
 

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Bare litt. Som et reparasjonsobjekt for mange år siden.
Jeg holder en knapp på modellserien før denne: Uten ----B.
Synes ikke det var noe fremskritt å innføre skyvepotmeter og noen andre "moderne" ting.
Jeg har en 2270 som brukes hver dag. Har hatt den siden midten på 1970 tallet.

Okay! skyvepotmeter?
 

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
pstraums skrev:
Det er en klassiker. Jeg bruker faktisk lillebror som motor i mitt hovedsetup (stereo) og jeg er litt usikker på om jeg klarer å oppgradere.. Har prøvd i et år, men jeg vil egentlig ikke skifte den ut, selv om jeg vet veldig godt at høyttalerne mine krever mye mer "juice" enn den har.... Jeg har et par svære transmisjonslinje høyttalere som alle ("som har greie på det") ;) sier synger først med en enorm forsterker... min 16 kilo (?) tunge 25 watts Marantz spiller som en helt og det låter rett og slett deilig :) Tipper din er like bra bare enda litt sterkere..

(Min og din ser helt like ut.. peneste receiveren i verden synes JEG ! men jeg skal ikke påstå at jeg er særlig objektiv) :) (trekasse bør de ha! det mangler jeg) Jeg føler at denne generasjonen er et flott kompromiss i forhold til den (kanskje litt for) varme/røraktige lyden av generasjonen FØR, og den (kanskje litt for) lyse (moderne?) lyden i generasjonen etter. ;)


Det finnes kraftigere vintage marantz'er, opp mot 180w. Jeg har selv lyst på en 4300 :)
Skjønner godt at det er føles vanskelig å oppgradere. Jeg har selv noen kraftige høyttalere, men Marantz'en fungerer greit på et noe høyt volum. men den er sterk til å "bare" være på 35W. Ja jeg synes lyden er god. er ikke så begeistret for digitalt, og rør blir litt for "varmt".
jeg liker designet veldig godt. er helt enig med deg, kommer ikke til å kvitte meg med den.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Balansekontrollen på disse (2225/35) er skyvepot (se rett over "mid" kontrollen på receiveren) .. min har overlevd uten en eneste ulyd i 33 år, så kvaliteten på den er det ingen grunn til å stille spm med) :) Har ikke hørt om andre som har problemer med disse ellers heller ?

MortenH skrev:
Audiomix skrev:
Bare litt. Som et reparasjonsobjekt for mange år siden.
Jeg holder en knapp på modellserien før denne: Uten ----B.
Synes ikke det var noe fremskritt å innføre skyvepotmeter og noen andre "moderne" ting.
Jeg har en 2270 som brukes hver dag. Har hatt den siden midten på 1970 tallet.
Okay! skyvepotmeter?
 

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
Ja selvfølgelig :) jeg ser det nå ;)
min har fungert bra. har hatt den i 9-10 år nå. veldig lite brukt da :-\
Så jeg har muligens noe irr bak på høyttaler ingangene. spesielt på main inngangen. så jeg bruker remote inngangen foreløpig selv om den ikke fungerer helt 100 den heller. Jeg skal få renset den snart.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Du må bruke den :) det har den godt av :D Har du hatt den mest til "backup" eller hører du bare ikke så mye på musikk ? (siden den er ikke så masse brukt?)

Prøv å rense den sjøl ? man trenger ofte bare spraye med litt bra rensemiddel så blir alt så meget bedre umiddelbart?
 

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
Jeg leide en kjellerleilighet tidligere, og der kunne jeg ikke spille "høyt" dvs et akseptabelt lyttenivå. leiligheten var veldig dårlig lydisolert opp til 1 etasje, Ellers så har jeg brukt en en eldre yamaha 2x140w. Men nå er tiden kommet for å bruke marantz'en, yamaha'n blir litt digital, kunstig på en måte i lyden. selv om den er kraftigere.
Når det gjelder smøring så kommer jeg til å bruke en 2-26 elektrospray.
Ja jeg hører veldig mye på musikk, klarer meg ikke uten :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har hatt min 2270 siden ca 1976. Kjøpte den litt brukt. Har byttet lys i STEREO vinduet.Satte inn 2 LED som varer evig. Ellers har jeg renset relekontakter til høyttalerutgangen et par ganger. Releet er stor og gammeldags av en slik type at det kan vedlikeholdes. Disse gamle fra MARANTZ er laget for å holde. Min er på 2 x 70 watt. Da trekker den 500 watt fra nettet ved full effekt. Dimensjonert for å jobbe litt med andre ord.
"We sound better" sa Marantz den gangen.
 

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Jeg har hatt min 2270 siden ca 1976. Kjøpte den litt brukt. Har byttet lys i STEREO vinduet.Satte inn 2 LED som varer evig. Ellers har jeg renset relekontakter til høyttalerutgangen et par ganger. Releet er stor og gammeldags av en slik type at det kan vedlikeholdes. Disse gamle fra MARANTZ er laget for å holde. Min er på 2 x 70 watt. Da trekker den 500 watt fra nettet ved full effekt. Dimensjonert for å jobbe litt med andre ord.
"We sound better" sa Marantz den gangen.
okay. koblet først høyttalerne på main inngangen/kontrollen. men da fikk jeg noe skurr på den ene diskanten. så jeg byttet til remote kontrollen. Da var det ikke noe tegn til skurr, men jeg har lagt merke til at den ene høyttaleren ikke spiller så klart som den andre, mer dyp/langt vekk på en måte. kan det være tegn på dårlig kontakt på høyttaler inngangen på marantzen?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skurr og bortfall av en eller begge kanaler kan skyldes dårlige relekontakter. Det andre du nevner jeg er mer usikker på hva kan skyldes.
 

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Innlegg
268
Antall liker
274
Torget vurderinger
1
Hadde noe tilsvarende kontaktproblemer med en 2235. Da var det skurr i høyre kanal. Det viste seg at problemet på min lå i "loudness" knappen. Problemet løste seg ved å trykke på "loudness" noen ganger. Knapper som sjelden eller aldri brukes bør brukes/trimmes iblant for fjerning av oksydlag. Du kan jo forsøke dette.....
 

MortenH

Medlem
Ble medlem
22.01.2009
Innlegg
8
Antall liker
0
Jeg skal prøve det. ihvertfall kikke på det og smøre kontaktene :)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Broderen kjøpte et liknende app, husker ikke typenr., i ca 1978, etter en tippegevinst.
Har virket 100% hele tiden;dog ikke mye brukt.
Generelt vil kontaktproblemer kunne plage vendere/potmetre, sørg for å betjene dem regelmessig, det kan forebygge.
Lekkert design.

Mvh
 
Topp Bunn