Mannevond?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Et klart eksempel på det som i USA kalles "Disneyism". Man har sett Disney filmer hvor dyrene har menneskelige egenskaper, og på grunn av urbanisering / manglende kontakt med naturen og "the real life" tror enkelte at de ville dyrene er slik som på film. Folk har rett og slett ikke tilstrekkelig kjennskap til og respekt for ville dyr.

Det har jo blitt foreslått her i Norge også at man ikke skal få lov til å ferdes ute i naturen uten falglært guide, det kommer sikkert en "vakker" dag ! Vi er ikke så naturvante vi nordmenn heller, iallefall ikke i den grad vi liker å tro. Ta bare en prat med noen av de ungdommene som står i saggebukse med capsen bak frem, i eller utenfor kjøpesentrene i de større byene.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Ser det for meg; "nei, men for en fin en bjørn, er det den vi så på "min bror bjørnen" mon tro?"
"vet ikke gitt, skal vi gi den noe å spise, er sikkert sulten stakkar!"
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er jævlig tragisk at en familie har mistet en unge og en annen ligger kritisk skadet på sykehuset.
så spar dere for kynismen og skadefrydet til dere iallfall har mer informasjon om hvordan uhellet skjedde.
 
T

Thomas1

Gjest
Må si meg enig med deg Joaquin. Unødvendig å harselere med ulykker når barns liv går tapt. Kanskje ikke lett for 15 åringer å tenke på, men likevel. grow up!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Å ferdes i terreng med bjørn uten å ha med seg våpen...
er ikke så lurt... Å ha med seg spe og småbarn i tillegg, er som hentet ut av "dont do this" manualer...

Jeg blir kraftig irritert når jeg leser slikt...

I USA går de på teltturer i bjørnetrakter med hundrevis av bjørner rundt seg!!! FOR SVARTE !!! DU MÅ IKKE VÆRE SÅ
DUM AT DU GJØR DET UTEN VÅPEN!!!

*grrrrr......*
 
T

Thomas1

Gjest
når ble 2-åringer spedbarn? vet ikke helt om du husker bjøren Lefto i Fyresdal for noen år siden? Tror ikke alle der oppe gikk med våpen på seg til enhver tid. De er riktig nok gærne der oppe men... Tror du finner fler ting hentet ut av "dont do this"manualen din som innebærer bruk av våpen enn turer ut i skoger med bjørn.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det blir "desverre" drept drøssvis av folk i USA av ville dyr hvert år...
Alikevel blir naturen invadert hvert år av folk som ender ferien
sin som avisartikler...

Jeg vet 300millioner, det er nødt til å være noen av dem som tar feil avgjørelser, noen vil bli skadd osv...

Jada, jeg vokste opp i en kommune der vi lærte om dyre og naturvett i klassen fra vi gikk i 4 klasse. Super komune!
Heldig som fy...

Men jeg er sikker på at i reiseforsikringsbrosjyrer og materiell for turister som skal til yellowstone og slikt så står det advarsler...

You know what I mean...
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
jeg synes synd på familien, men det var faktisk de som tok en risiko ved å gå inn der uten våpen og med små barn. De kan være glad med at den "nøyde" seg med et familiemedlem og ikke flere. Alle vet jo at bjørner FAKTISK er farlige og finnes i slike reservater.
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
når ble 2-åringer spedbarn? vet ikke helt om du husker bjøren Lefto i Fyresdal for noen år siden? Tror ikke alle der oppe gikk med våpen på seg til enhver tid. De er riktig nok gærne der oppe men... Tror du finner fler ting hentet ut av "dont do this"manualen din som innebærer bruk av våpen enn turer ut i skoger med bjørn.
men så har ikke nordmenn lov til å bære våpen heller, i motsetning til de "der borte"... ;)
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
det er jævlig tragisk at en familie har mistet en unge og en annen ligger kritisk skadet på sykehuset.
så spar dere for kynismen og skadefrydet til dere iallfall har mer informasjon om hvordan uhellet skjedde.
Beklager mitt slette utspill!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Beklager mitt slette utspill!
går ut ifra at du mener dette, og ikke er ironisk.
isåfall voksent gjort.

folk gjør mye dumt og mange fortjener er real smekk.
men ingen fortjener å få ungen sin drept - uansett hvor stor idiot man har vært.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Den lille dialogen jeg lagde var vel noe over kanten ja, ser jo det selv, men klarte ikke å dy meg :-[
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.161
Antall liker
9.487
Nescafe sin lille dialog var kanskje litt upassende, men samtidig er det mye sant i den. Dagens urbane mennesker har noenganger ikke fått med seg at ville dyr er netopp ville dyr.
Det gir seg utslag i f.eks. "dyrevenner" som slipper ut mink.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Å ferdes i terreng med bjørn uten å ha med seg våpen...
er ikke så lurt... Å ha med seg spe og småbarn i tillegg, er som hentet ut av "dont do this" manualer...

Jeg blir kraftig irritert når jeg leser slikt...

I USA går de på teltturer i bjørnetrakter med hundrevis av bjørner rundt seg!!! FOR SVARTE !!! DU MÅ IKKE VÆRE SÅ
DUM AT DU GJØR DET UTEN VÅPEN!!!

*grrrrr......*
Løst refortalt/oversatt fra hjemmeidene til Denali national park (Alaska): Ang. våpen som beskyttelse mot bjørneangrep. Blant de som færdes i nasjonalparken med våpen er det større risiko for at våpenet påfører brukeren skade, enn at bjørnen gjør det samme. Tilsvarende for de som færdes i nasjonalparken uten våpen er det større risiko/sannsynlighet for å bli skadet av våpen enn av bjørn. Selvfølgelig er det en grunnleggende forutsetning med våpen at man kan bruke dette, også i en presset situasjon hvor man evt. har provosert en bjørn til angrep. Lite er værre å handskes med enn en skadeskutt bjørn.

I denne sammenheng skal det presiseres at bjørn i Alaslka (tildels også Canada) i betydelig mindre grad assosierer mennesker med mat i forhold til bjørn i «the lower 48's». Nettop denne koblingen er det viktig å «bekjempe» for å redusere konflikter mellom mennesker og bjørn, «thus never feed the beast».

mvh
KJ
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja... men det er jo en selvfølge at man ...

- ikke drar ut i skauen alene...
Når bjørnen først angriper, hva gjør du?
Har du gønner så har du sikkert ikke en .22 !!!
Du har selvfølgelig med deg ekstra ladd magasin!!!
Flere i følget har selvfølgelig våpen!!!


Nåja, dette blir sikkert en diskusjon om hvor "dumme" amerikanere kan være i sin uvitenhet om natur...

Det er ikke så nøye, vi vet at det er folk som er mindre smart med sin omgang med dyr overalt...

F.eks tyske turister og norske moskusdyr... uff!!!
Stdig ett så leste man før om at de skulle bort og klappe
det 1 tonn tunge beistet!!! HÆ???

Men så ble det opplyst at de faktisk kunne bli skadd...
Turistene lærte etterhvert at de ikke skulle det...

I USA som har så mye tv titting, så skulle man tro at de lærte fra tidlig alder bare ved å se på tv at bjørn er farlig og akkurat hvordan man skal oppføre seg...

La meg ta ett eksempel på hva de lærer i USA av myndighetene!!!

- Kommer bjørnen mot deg, legg deg ned å lat som om du er død...

Dette sier myndighetene... Det døde masse mennesker der borte, fordi de bjørnene som kommer bort til deg midt inni skogen er som regel unge hanner som går på lystmord turer i flokk!!! SVARTE HELLER!!! Så da endret de dette med bruk Pepperspray i noen år... Hva skjer? Enda flere dør!!! For peppersprayen når jo ikke igjennom pelsen dems!!! Bjørner digger honning og utholder hundrevis ab bistikk no - sweat!!!

Så nå sier man at man skal skrike og hoie for det er mye lurere!!! Hvilket det til en hvis grad er... Om na ikke møter en voksen bjørn da, da er dette en krigs erklæring, da er man garantert dævvv!

Hva gjenstår da kjære hifisentralere??? GØNNER!!!

Og møter man en binne med unger som akkurat har kommet ut av hiet... Da hjelper det bare å ha maaaange kuler i stor GØNNER!!!

De går til angrep okke som!!!
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hvis noen ikke har fått det med seg så er jeg dyreelsker, og synes den beste løsningen er at amerikanerne holder seg langt unna bjørnens territorium. Gi den ro og fred til å være rovdyr. Men selv amerikanerne vil vel se natur og få frisk luft inn i lungene i blant......
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg digger dyr selv!

Når vi gikk i 6 klasse så var hele klassen på en sykkeltur ut
i en liten bygd i nærheten...

I den turen var det lagt inn ett møte med den som skaut den aller siste bjørnen i kommunen.
Han fortalte og vi hørte på med store øyne...
Smart kommune! Lar ikke kunnskap dø ut vettu!!!
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hvor kommer du fra da tweakman? Jeg bor i Polen nå, og løper ofte rundt i skauen (trening altså), og møter veldig ofte rådyr eller hjort. Blir like misunnelig hver gang, for disse atletiske dyrene bare fyker unna i ei usannsynlig fart. Joggetempoet mitt blekner.... :-[
Etter å ha fått en viss avstand til meg, stiller de seg opp og glaner på meg og tenker vel noe sånt som; "jøss, hvor treg den greia der var da!"
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
I 6.klasse bodde jeg i Birkenes kommune.
Den siste bjørne ble knerta på Tveit i 1964 eller 1968 husker ikke lenger. På "Kongeveien" som det heter.

Selv idag er det en utrolig stor elgstamme i denne kommunen. Jeg har seffern vært med på elgjakt...

På 50 og 60 tallet var nok elgjakt litt mer spennende...
Konkurranse fra bjørner vet du ;D...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noen som har sett "the grizzly man" på kino?
dokmentarfilm av werner herzog om amerikaneren timothy treadwell, en sinnsforvirret amerikaner som trodde han kunne leve sammen med bjørnene. det gikk bra i 13 år, før han (og kjæresten) endte som middagsmat for sine pelskledde venner.
et rystende sterkt eksistensdrama om kjærlighet, idealisme, galskap, selvdestruksjon og fremmedgjøring.
tror den går på kino i disse dager, hvis ikke så er det ikke lenge til før den settes opp.
se den, alle filmelskere!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
det er jævlig tragisk at en familie har mistet en unge og en annen ligger kritisk skadet på sykehuset.
så spar dere for kynismen og skadefrydet til dere iallfall har mer informasjon om hvordan uhellet skjedde.
UNSKYLD MEG JOAQUIN !!!

Kynisme og skadefryd ?? Hvor pokker finner du det i mitt innlegg ?? Greit at det er påske, men nå må du for pokker skjerpe deg !!!!!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spiralis; tror ikke Joaquin sikter til dine innlegg..
Forresten så har folk forskjellig utgangspunkt ift slike ting; de som har mistet noen, eller stått i fare for å miste noen, vil naturlig nok ha en annen innfallsvinkel og følelsesmessig default i slike saker enn de som har vært heldige..
"Idioter" kan vi alle være, når vi er ute av våre naturlige habitat; som kystboende på nordvestlandet er det ikke rent få tsjekkere, tyskere oa man ser i små båter gjøre hasardiøse stunts som selv vi som er oppvokst med farene ikke tør nærme oss... men send meg til dunkle nabolag i Berlin eller annen stor by, og jeg er sikker på at jeg er like mye "idiot" der som de er her.

Mvh Vidar P
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
UNSKYLD MEG JOAQUIN !!!

Kynisme og skadefryd ?? Hvor pokker finner du det i mitt innlegg ?? Greit at det er påske, men nå må du for pokker skjerpe deg !!!!!
ro deg ned, gutt.
det var nescafes innlegg jeg siktet til, og ordet "dere" var ment generellt, da jeg tenkte at det ville dukke opp flere "haha, amerikanske tullinger fikk som fortjent"-meldinger nedover i tråden.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
454 Casull kan rekyl. Fikk kutt i fingeren første gangen jeg skjøt med en sånn. Mandig sak.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig, selv på et forum:

1. Tragisk at noen ble drept
2. Tragisk at en mor (med 2 små barn) velger å ta den riskoen det er å campe i en park der bjørner kan ferdes fritt.

- Bjørnen handler på instinkt
- Moren handler mot bere viten (skulle man tro)

Hvem som er skyld i uhellet...ja det er rimelig opplagt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Joaquin, er rolig jeg, nå i allefall ! ;)

tweakMan,
Bor selv i et av de tettest "bebjørnde" områdene i Norge. Har ikke funnet det nødvendig med skytevåpen når jeg går på tur, for å si det slik. Det blir liksom så jævlig mye "søl" med ordensmakten hvis man skyter bamser. En lokal bonde ble dømt i Høyesterett fordi han hadde skutt en bjørn i griseinnhegningen på gården. Bansen var ikke "nok" i angrep på grisene! ??? Inne i innhegningen ! Hadde han ventet til bjørnen hadde slått eller bitt grisen ville han nok likevel blitt dømt, da det ville vært for sent til å berge grisen! Nei å skyte bamse vil jeg ikke anbefale noen å gjøre, det måtte i så fall være for å berge et av mine egne barn, og jeg skulle være jævlig sikker på farskapet for å si det slik!

Når så er sagt så står ikke mennesker på bamsens spisekart her i landet. Bamse er mer redd for meg enn du er for ham, det eneste man ikke skal gjøre er å komme mellom ei binne og en bjørneunge, det er lite lurt. Det er også smart å ikke komme overaskende på bjørnen. Er du på multetur er det greit å prate normalt høyt med de andre du går sammen med. Er du alene kan du med fordel synge for deg selv. :D Gjør du dette og er generelt litt bråkende vil du ALDRI se bamsen, den skygger unna før du kommer der den er. Finner du et ferskt/ halvferskt kadaver er det smart å ikke raste akkurat der. Bamse kan tro du tenker å stjele maten hans og kan bli sur ! ::) Og skulle du treffe på bjørn må du bare stille og rolig trekke deg unna, se på den og snakk til den mens du rygger. ikke spring, det kan utløse et jaktinstinkt hos bjørnen, dessuten klarer du ALDRI å springe fra den! :p Bjørnen er overaskende hurtig, jævlige sprintegenskaper på det dyret der !! Et menneske har ikke sjanse til å springe fra den.

Det gjelder bjørnene som bor her i landet, andre land har andre bamser med andre vaner, er den hvit i pelsen har du forhåpentligvis ei kraftig rifle og kan bruke den, - ellers blir du bamsemums! ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Brum brum, nå mangler det bare en krukke honning, så er denne strengen helmax... :)

Nåja, jeg ser dem gjerne på film, bjørner, men ellers prøver jeg selv å ikke møte dem sånn til vanlig...
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Ja... men det er jo en selvfølge at man ...

- ikke drar ut i skauen alene...
Når bjørnen først angriper, hva gjør du?
Har du gønner så har du sikkert ikke en .22 !!!
Du har selvfølgelig med deg ekstra ladd magasin!!!
Flere i følget har selvfølgelig våpen!!!


Nåja, dette blir sikkert en diskusjon om hvor "dumme" amerikanere kan være i sin uvitenhet om natur...

Det er ikke så nøye, vi vet at det er folk som er mindre smart med sin omgang med dyr overalt...

F.eks tyske turister og norske moskusdyr... uff!!!
Stdig ett så leste man før om at de skulle bort og klappe
det 1 tonn tunge beistet!!! HÆ???

Men så ble det opplyst at de faktisk kunne bli skadd...
Turistene lærte etterhvert at de ikke skulle det...

I USA som har så mye tv titting, så skulle man tro at de lærte fra tidlig alder bare ved å se på tv at bjørn er farlig og akkurat hvordan man skal oppføre seg...

La meg ta ett eksempel på hva de lærer i USA av myndighetene!!!

- Kommer bjørnen mot deg, legg deg ned å lat som om du er død...

Dette sier myndighetene... Det døde masse mennesker der borte, fordi de bjørnene som kommer bort til deg midt inni skogen er som regel unge hanner som går på lystmord turer i flokk!!! SVARTE HELLER!!! Så da endret de dette med bruk Pepperspray i noen år... Hva skjer? Enda flere dør!!! For peppersprayen når jo ikke igjennom pelsen dems!!! Bjørner digger honning og utholder hundrevis ab bistikk no - sweat!!!

Så nå sier man at man skal skrike og hoie for det er mye lurere!!! Hvilket det til en hvis grad er... Om na ikke møter en voksen bjørn da, da er dette en krigs erklæring, da er man garantert dævvv!

Hva gjenstår da kjære hifisentralere??? GØNNER!!!

Og møter man en binne med unger som akkurat har kommet ut av hiet... Da hjelper det bare å ha maaaange kuler i stor GØNNER!!!

De går til angrep okke som!!!
Gønner ja, drepes (var det 18000) mennesker med håndvåpen i usa hvert år.Tviler på at det er samme antallet som blir tatt av bjørn(men hvem vet alt er jo stort i Usa).
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Hva gjenstår da kjære hifisentralere??? GØNNER!!!

Og møter man en binne med unger som akkurat har kommet ut av hiet... Da hjelper det bare å ha maaaange kuler i stor GØNNER!!!
Har du vurdert "sportsgranat", dvs. håndgranat i moteriktig farge! :D For ikke å snakke om en "bitteliten" atombombe ! Det må være tingen ! ;D ;D ;D ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Til de av oss som ikke alltid er like stø med GøNNER'N når adrenalinet pumper for fullt, vil jeg anbefale å ta med noen kraftige håndbluss (signalbluss) når man ferdes i bjørnetrakter: Ellers bør man alltid ta sine forholdsregler f.eks.: hold deg i åpen terreng, gå flere sammen, lag mat et stykke unna camp, oppbevar mat et stykke unna camp, trekk evt. opp snublebluss rundt camp, lag litt støy etc. Er man heldig så kan man kanskje se en litt nyskjerrig bamse rett før den stikker til skogs.

mvh
KJ
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
THERE ARE BEARS IN THEM THERE WOODS... ;D



One minute you go to change your cables...
The next you wish you had a pot of honey to chuck...

;D
 
Topp Bunn