Manleys venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser ut til at Manleys venner er modne for aldersheimen alle sammen. :)

    Men svært gledelig at de alle har gammeldags realartium. Det borger for intelligens og klarsyn.

    En liten repetisjon om koordinatsystemer:

    Kartesisk koordinatsystem - Wikipedia
    For øvrig må jeg innrømme at jeg måtte ta et lite lynkurs om Faraday og kapasitans i går kveld. Dersom jeg noen sinne har vært i stand til å forstå det jeg da prøvde å lese, er jeg mektig imponert over meg selv. Alt var tydeligvis så meget bedre før. ....

    mvh
    Harald
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg representere ungdommen, med realartium i 1978.:)

    Forøvrig har jeg satt inn de medfølgende rørene i Chinook'n, igjen.
    Syns det høres veldig bra ut uansett. Men skal jeg finlytte etterhvert, så kan standarden få være standarden. Først skal det bli en sammenligning med den gamle riaa-en, en Musical fidelity v-90 + psu.
    Målet er å høre forskjell.:)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for interessante svar. Hørselen ja, ikke som den var, men benytter min 24-årige sønn som "kontroll-ører". Stilt inn nå på 150 pF som anbefalt av grammofon.

    Aldersheimen håper jeg er langt unna, Rock´n´Roll, en kald en, kona, Manley ++++ hjelper. Ellers har jeg realartium fra 1973 og NTH/NTNU fra 1979. Kjemiker og ikke elektro; hadde det vært det siste hadde jeg nok skjønt mer av kapasitans. Men, ikke særlig problematisk å lese seg opp på.

    Saken er, for min del, uansett, hva som låter bra. Og, som det er skrevet om i det uendelige: Lydkvaliteten på vinylutgivelsen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Og Boltzmanns konstant8).


    mvh
    Kan ikke huske at det var pensum i min tid. Trolig fordi denne Boltzmann ikke var født. Men jeg kom opp i Millikans oljedråpeforsøk - og det gikk ganske bra.

    Til janfrt: Ja, paradokset er at jo flere tusenlapper man legger ned i avspillingsutstyret, desto større problemer får man med lyden. Man kan sikkert få en stadig mer nøyaktig "reproduksjon" av det som er stempla inn i platen, men når plata er møkk, graver man seg bare mer og mer ned i møkka.

    Det som er fint med Manley, er at den ikke graver alt for dypt i møkka. Selv ganske dårlige innspillinger (og dem er det mange av) låter OK.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    har lite behov for å skifte ut det jeg sitter med i dag. Etter at Audiomix på sentralen tok en service/overhaling av Reka aka Shrimp og ikke Kjetil, har det vært stor sjelero i heimen. Men hvor lenge var Eros i paradis? Begynner å gå tom for EL34-rør. Det spilles mye og slitasjen er stor. Litt skurr i venstre kanal de siste par dagene, spørs om jeg ikke må til med å skaffe "nye" rør. 4 rør i hver av Snapperne = 8 , men føler jeg bør ha dobbelt opp = 16, et reservelag er nesten (stryk nesten) et must. Det som forbrukes nå er Svetlana Winged "C" , hvilke begynner å bli smådyre som jeg etterhvert har forstått. Noen her med rørtype og Snapper-erfaringer de vil dele, fyr løs.

    (kan forresten skurret skyldes inn/ut-rørene? )
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Nåvel, tiden går litt saktere i Trøndelag. Eller egentlig det motsatte; den går litt for fort. Men nå har jeg i alle fall fått fisket ut Chinook-en fra Posten (selv om de selvsagt ikke fant det for godt å sende meg noe hentelapp), og montert den opp (noe som før øvrig var ekstremt enkelt). Jeg har spilt en del vinyl med den den siste uka. Generelt låter den på mitt anlegg stort og åpent, med en masse detaljer (flere enn det jeg er vant til). Det fine er at det spiller stort uten at jeg har twika noe som helst. Og den virker heller ikke følsom for dårlige strømforhold i leiligheta hvor jeg bor. Den gir i det hele tatt et stødig inntrykk.

    Bassen trenger jeg nok litt mere tilvenning til. Det er veldig bra bass, men den er kanskje litt tyngre enn det jeg er vant til. Blir muligens litt "baktung" på enkelte plater med pop/elektronika med mye elektronisk bass eller basstrommer. Men bassen er helt konge på f.eks. vokaljazz. Jeg har aldri hørt Monica Zetterlund/Bill Evans "Waltz For Debby" lp-en (svensk nyutgivelse fra i fjor) så overbevisende. Nesten skremmende at en kan komme så nære artistene på et 50 års gammelt opptak.

    Noen dårlige mobilbilder. Jeg har null peiling på elektronikk, men her forstår selv jeg at det er bilder av "innmaten" som gjelder:).


    manley1.jpg

    Standardrørene får holde inntil videre.

    manley2.jpg

    Så enkelt å stille inn gain, at selv jeg forstår det. De skal ha honnør for god merking.

    lys_small.jpg

    Manley-lys fra innsiden:p.

    manley3.jpg

    Ja, jeg skal finne meg en stereobenk. Manley passer liksom ikke helt inn i racket mitt.

    manley4.jpg

    Enkelt å koble ledninger her - ikke mange valgmuligheter.

    Best, ToreM.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder og beskrivelse, Tore.
    Med en Soundsmith PU har du latt innstillingene bare være? Jeg har ikke sett så nøye på baksida enda, har en Soundsmith Otello. Vet ikke om det er noe mer å hente da.

    Jeg har spilt med originalrørene et par uker, skal snart prøve noen Philipsrør for å se (høre) om jeg hører forskjell. Syns ikke jeg trenger det, faktisk. En forskjell til det bedre, altså.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Hei,
    Jeg har stilt inn på 100pF. I en annen tråd om Soundsmith PU kom det fram at det var en grei innstilling (tror det var Rudi som tipset om det). Jeg synes liksom musikken inkl. bassen flyter bra på den innstillingen. MEN her snakker vi om microforskjeller i lyden. Så liten forskjell at jeg ikke tør vedde på at jeg hadde hørt den i en blindtest:). Jeg var nettopp på messa i Munchen og kunne jo der prøvd å spurt Soundsmith himself om dette. Hvis jeg drar nedover til neste år skal jeg prøve å planlegge hva jeg skal spørre om FØR messa, ikke bare tenke på det etterpå. Manley var ikke der i år riktignok.

    Hvis jeg nå absolutt hadde muligheten til å velge kunne det kanskje vært litt mere dB ut. Min forrige riaa hadde et valg mellom 40dB og 50dB, og jeg likte 50 best der. Men hvor stor forskjell det er på 45dB og 50dB har jeg ikke filosofert over. Uansett, jeg synes Chinook også spiller veldig bra på lavt volum - dynamikken er der fortsatt på en mye bedre måte enn de billigere riaa-ene jeg har prøvd.

    Tror jeg lar originalrørene stå i ei stund. Synes lyden har åpnet seg opp litt mere nå de siste dagene. Bassen er også litt mere "åpen" nå enn da jeg tok den rett ut av eska. Det eneste problemet mitt er at jeg har vært konstant trøtt etter at Chinooken kom i hus:confused:.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Snakker om sola så skinner den. Her kom det faktisk en test av Chinook:

    Manley Chinook

    Omtalt som "svært høg driftstryggleik" høres lovende ut synes jeg. Et generelt inntrykk av testen er vel at denne riaaen er det vanskelig, antageligvis umulig, å stille seg likegyldig til. Og det er bra - likegyldige produkter er kjedelig i det lange løp.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Apropos nivå: chinooken spiller trolig litt høyere enn min dac, på 45 db. Sånn oppleves det, skal få tatt en bedre test en dag. Så skulle jeg justert nivået, ville jeg hatt den ned et par-tre db eller mer. Spiller du kun plater?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Apropos nivå: chinooken spiller trolig litt høyere enn min dac, på 45 db. Sånn oppleves det, skal få tatt en bedre test en dag. Så skulle jeg justert nivået, ville jeg hatt den ned et par-tre db eller mer. Spiller du kun plater?
    Jeg spiller bare vinyl og cd, så sånn sett bare plater ja. Tipper at det ligger en forskjell i pre her. Du har vel Manley pre? Det er nok min pre som kanskje kunne hatt litt mere gruffe inn. MEN dette er ikke noe problem for meg. Det er jo bare å skru opp volumknappen på pre litt mere. Det motsatte er et større problem - at lyden blir for høy. Det har jeg opplevd tidligere en gang (på annet utstyr enn det jeg har nå). Jeg har t.o.m. noen dempeplugger liggende fra den gangen, som jeg ikke syntes fungerte noe særlig (de ødela en del dynamikk i mine ører). Så heller da et litt lavere nivå ut fra kildene.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Flott at det smått om senn blir et miljø for Manley her i landet, og gratulerer med nye lydopplevelser. Tidligere eiere kan nok ha følt seg litt "ensomme".


    Min erfaring er også at Manley spiller ganske "høyt" i forhold til andre RIAA'er jeg har hatt. Dessuten må man litt opp i styrke for å få med alle detaljene. Et motstykke er ASR som - stort sett - har med seg detaljene alt fra laveste volumnivå. Manleyen (i alle fall Steelhead) gjengir imidlertid flere detaljer når den først kommer i gang.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Apropos nivå: chinooken spiller trolig litt høyere enn min dac, på 45 db. Sånn oppleves det, skal få tatt en bedre test en dag. Så skulle jeg justert nivået, ville jeg hatt den ned et par-tre db eller mer. Spiller du kun plater?
    Jeg spiller bare vinyl og cd, så sånn sett bare plater ja. Tipper at det ligger en forskjell i pre her. Du har vel Manley pre? Det er nok min pre som kanskje kunne hatt litt mere gruffe inn. MEN dette er ikke noe problem for meg. Det er jo bare å skru opp volumknappen på pre litt mere. Det motsatte er et større problem - at lyden blir for høy. Det har jeg opplevd tidligere en gang (på annet utstyr enn det jeg har nå). Jeg har t.o.m. noen dempeplugger liggende fra den gangen, som jeg ikke syntes fungerte noe særlig (de ødela en del dynamikk i mine ører). Så heller da et litt lavere nivå ut fra kildene.
    Om du spilte bare LP eller om du hadde annen kilde enn riaa/platespiller, det var det jeg lurte på. Om du oppfattet Chinooken mye lavere enn en dac/cd-spiller.

    Jeg tok en sjekk i kveld, det viste seg at jeg hadde rotet litt: også hos meg er riaaen litt lavere enn digitalkilden (dac'n) (årsaken til at jeg opplevde det som motsatt, var at jeg hadde replay gain aktivisert på squeezeboxen OG hadde gått ned 3 dB på dac'n). Har masse gain i pre, ja, men det har jo ingen betydning for balansen mellom de to kildene.

    Skrudde opp dac'n tre dB og aktiviserte replay gain igjen, nå er det så godt som samme nivå på kildene.

    PS: Originalrørene blir i her også ei stund. Må få klarhet i rørene i pre før jeg går til riaaen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Apropos nivå: chinooken spiller trolig litt høyere enn min dac, på 45 db. Sånn oppleves det, skal få tatt en bedre test en dag. Så skulle jeg justert nivået, ville jeg hatt den ned et par-tre db eller mer. Spiller du kun plater?
    Jeg spiller bare vinyl og cd, så sånn sett bare plater ja. Tipper at det ligger en forskjell i pre her. Du har vel Manley pre? Det er nok min pre som kanskje kunne hatt litt mere gruffe inn. MEN dette er ikke noe problem for meg. Det er jo bare å skru opp volumknappen på pre litt mere. Det motsatte er et større problem - at lyden blir for høy. Det har jeg opplevd tidligere en gang (på annet utstyr enn det jeg har nå). Jeg har t.o.m. noen dempeplugger liggende fra den gangen, som jeg ikke syntes fungerte noe særlig (de ødela en del dynamikk i mine ører). Så heller da et litt lavere nivå ut fra kildene.
    Om du spilte bare LP eller om du hadde annen kilde enn riaa/platespiller, det var det jeg lurte på. Om du oppfattet Chinooken mye lavere enn en dac/cd-spiller.
    Hei igjen,
    Når jeg tenker meg om er ikke forskjellen mellom lp og cd veldig stor hos meg. Jeg bruker intern dac i pre, og vet riktignok ikke hvor mye db som går fra dac til pre-delen der.

    Jeg tror egentlig jeg ble litt "lurt" av Chinooken i starten siden den spiller med mye bedre dynamikk enn det jeg er vant til. Da blir forskjellene mellom rolige og heftige partier på plata større, og det er lett å tenke at lyden er litt lav før man blir vant til det. En annen ting er at jeg har mye "indie" pop/rock fra 80/90-tallet og fremover av svært ymse kvalitet lydmessig, og Chinook avslører nok litt mere enn det jeg er vant til. Dvs. det er større variasjon fra plate til plate. Men jevnt over er jeg veldig fornøyd med lyden nå. Jeg er enig med grammofon i at Manley ikke er spesielt kresen på platene - jeg har så langt ikke klart å satt den ut, og jeg har som sagt veldig mye rart på vinyl. Det store flertallet av disse indie-platene tjener på den litt fete gitar og bass-lyden (der bassen fungerer driver den mye av kompet fremover), detaljene (typisk har bandet lagt på flere lag med lydspor, og det hele kan bli litt "grøtete" på et dårlig anlegg) og den gode stemmegjengivelsen (her er nok mine Marten ht. delaktig :)). Kan vel si det slik at hvis lydteknikerne har gjort en nogenlunde bra jobb under innspillingen kommer musikken fram slik den antageligvis var ment å være.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 262921
    Standardrørene får holde inntil videre.
    Hei, leste den gode testen fra Audiofile-Arve, han skrev bla. at det er to av de rørene som slites mest, jeg antar at det er der mest forsterkning skjer og at det er de to rørene som helst bør byttes (hvis man vil det da).

    Spørsmålet er: hvilke to rør er det?

    Det jeg har skjønt av manualen, er at det er to output og to input-tubes. Antar det er inngangsrørene som det er mest poeng å skifte?

    Ser også ut som om de to nærmeste på bildet er høyrekanals-rør.

    Rørene er merket UT1-4, der 1-2 er venstrekanalen. Kan man anta at ut1 og ut3 er inngangsrøra?

    Fint om noen kan opplyse meg.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kan du repetere litt?
    Hvilken Manley, hvilken artikkel av Arve og annet relevant?
    Jeg har tilgang til all teknisk informasjon på Manley forsterkere.
    Det er lite trolig at noen rør kjøres hardere eller slites mer enn andre.
    Men alle rør har ikke lik levetid.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

    post 290.

    spørsmålet står uansett: om inngangsrørene er viktigere for lyden enn utgangsrørene, slik som i enkelte andre konstruksjoner. Om det er mer relevant å bytte til nos rør for inn- framfor utgangsrørene. Og hvilke som er hvilke. Det kan du vel svare på? Om jeg gjør meg selv forstått da, hehe.

    på min jumbo shrimp sier Manley selv at det er inngangsrørene som det er interessant å prøve å skifte, mens bufferrørene ikke er så interessant i den sammenhengen. Lurer altså på chinooken, om det er noe tilsvarende det, og hvem er hva.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg ville byttet alle til det beste du har råd til.
    Det Er forskjell på rør til kr 110,- og kr 1100,-.
    Tror det er 6922 hele veien. Kjøp to + to og få litt erfaring.

    • Vacuum Tube Complement: 6922 x 2 (gain stage) plus 6922 x2 (output stage). Any 6DJ8, 7308, ECC88 types may be used.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg skal bytte rør på Steelhead´en, men foreløpig, efter anbefaling bl.a. fra grammofon, så spilles det på "fabrikkrørene". Og det gjør jeg en stund til. Det blir bedre og bedre. Og låter suverent. Nye rør, og det dyreste (og beste) Kvanlid kunne finne, blir eftersendt.

    Hvordan det går med Brynjar, vet jeg ikke. Vil selvfølgelig ikke mase.

    Ellers selger Cobra en del relevante rør.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.173
    Antall liker
    32.869
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville byttet alle til det beste du har råd til.
    Det Er forskjell på rør til kr 110,- og kr 1100,-.
    Tror det er 6922 hele veien. Kjøp to + to og få litt erfaring.

    • Vacuum Tube Complement: 6922 x 2 (gain stage) plus 6922 x2 (output stage). Any 6DJ8, 7308, ECC88 types may be used.
    Ja, det er strategien min om jeg ikke vet annet. Men hva er inngangsrørene, kan du si meg det? Grunnen til at jeg maser om det, er at jeg har et par 6922 som jeg har tenkt å prøve for å forbedre lyden, men hvor skal de i såfall helst settes? Kan selvsagt prøve meg fram. Har også noen pcc88, kan de brukes fritt her?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Inngangsrøreme sitter der det er flest komponenter. Mulig du ser hvor signalkablene går ned på kortet. Der er inngangen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det går ikke galt om du prøver PCC88. De får ca 11% for lav glødespenning.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen interiørbilder fra Neo Classic 300B pre amp.
    Seriøs skjerming av signalkabler og demping av støy som kan trenge seg på (EMC).

    IMG_0486.jpg


    IMG_0487.jpg


    IMG_0488.jpg


    IMG_0490.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 262921
    Standardrørene får holde inntil videre.
    Hei, leste den gode testen fra Audiofile-Arve, han skrev bla. at det er to av de rørene som slites mest, jeg antar at det er der mest forsterkning skjer og at det er de to rørene som helst bør byttes (hvis man vil det da).

    Spørsmålet er: hvilke to rør er det?

    Det jeg har skjønt av manualen, er at det er to output og to input-tubes. Antar det er inngangsrørene som det er mest poeng å skifte?

    Ser også ut som om de to nærmeste på bildet er høyrekanals-rør.

    Rørene er merket UT1-4, der 1-2 er venstrekanalen. Kan man anta at ut1 og ut3 er inngangsrøra?

    Fint om noen kan opplyse meg.
    Nå har Arve "revidert" artikkelen sin. Dette med at det bare er to rør som slites er borte.
    Bra.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Jeg antok vel at han mente 2 rør pr. kanal, men slik det stod i artikkelen i utgangspunktet kunne dette misforståes. Men 4 rør er uansett ikke veldig mange i rørsammenheng antar jeg. Jeg er i alle fall strålende fornøyd med min Chinook så langt. Jeg driver nå å hører igjennom alle platene mine på nytt siden den "tegner opp" scenen anderledes enn det jeg er vant til for hver plate. Men det er jo et interessant prosjekt jeg kan drive på med utover sommerkveldene, for ikke å si sommernettene:cool:.

    Nå har Chinooken kommet jeg opp på en egen "hylle" også. En britisk Quadrasphire LP Cube. No less!

    manley5.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg antok vel at han mente 2 rør pr. kanal, men slik det stod i artikkelen i utgangspunktet kunne dette misforståes. Men 4 rør er uansett ikke veldig mange i rørsammenheng antar jeg. Jeg er i alle fall strålende fornøyd med min Chinook så langt. Jeg driver nå å hører igjennom alle platene mine på nytt siden den "tegner opp" scenen anderledes enn det jeg er vant til for hver plate. Men det er jo et interessant prosjekt jeg kan drive på med utover sommerkveldene, for ikke å si sommernettene:cool:.

    Nå har Chinooken kommet jeg opp på en egen "hylle" også. En britisk Quadrasphire LP Cube. No less!

    Vis vedlegget 265505
    Den ser litt ensom ut. ....:) Ser ut til at resten av anlegget er til venstre for bildet. ....
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Den ser litt ensom ut. ....:) Ser ut til at resten av anlegget er til venstre for bildet. ....
    He, he, nå var meningen med det bildet å vise at jeg synes den hylla passet bra til Chinooken, ikke å vise hele anlegget. Men jeg kan legge ut et veldig dårlig bilde av hele oppsettet fra samme tidspunkt.
    Ja, Chinooken står litt inneklemt mellom resten av anlegget og den ene ht. Neppe noe ideell plassering - egentlig bør vel ikke anlegget stå mellom høyttalerne i det hele tatt - men jeg bor i blokkleilighet og har ikke jobbet med å få alt ideelt enda i alle fall. Men det er i alle fall ingen ulyder fra Chinooken slik det står nå.
    Min gamle Perreaux Riaa er den lille boksen som står oppe på pre. (hylla under platespilleren). Det er litt forskjell på størrelsen på den og Chinook. Den gamle riaa-en er nå ryddet bort:).

    anlegg1.jpg


    Håper ellers at rørutstyr tåler 30 varmegrader om sommeren.. Hvis ikke sliter jeg litt nå:cool:.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Siden jeg bor i Trondheim og er sjelden innom Oslo, har jeg ikke fått rotet meg innom Stereofil for å høre Manley før nå. Var innom der noen timer forrige uke, og hørte Jumbo Shrimp og Snapper på Tannoy Kensington GR (http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/74682-tannoy-kensington-gr-black.html) :). Kilden var laptop via Luxman DAC. Veldig bra oppsett synes jeg. Jeg har ikke noe forhold til Tannoy fra før, men syntes det låt veldig overbevisende fra bassen og oppover. I tillegg til bra bredde og dybde i lydbildet var det også veldig bra dynamikk. Kanskje mest imponerende var da jeg spilte David Sylvian fra tidlig 90-tall (en artist jeg har hørt på i bortimot 30 år!). Den typen 80/09-talls pop har sjelden mye dynamikk i seg på et "vanlig" stereoanlegg (lyden blir fort flat og ganske kjedelig i grunnen), men på dette oppsettet var det både dynamikk og "luft" i fremførelsen. Er selvsagt en floskel dette, men jeg synes dette oppsettet virkelig fokuserer på musikken og instrumentene/artisten mere enn selve opptaket (personlig synes jeg f.eks. en del britisk hifi har en tendens til litt for mye fokus på opptaket, men dette oppsettet er det motsatte av det).

    Jeg er jo gammeldags og hører bare på fysiske plater til vanlig (vinyl og cd), så jeg kunne kanskje ha tenkt meg litt mere "varme" og muligens litt mørkere lyd fra kilden. Men bortsett fra det er dette ett av de beste oppsettene jeg kan huske å ha hørt som jeg faktisk kunne ha levd med i egen stue. Men prislappen blir jo litt drøy dessverre:(, så det blir ingen handel akkurat nå. Foreløpig får jeg nøye meg med Chinook.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Det svenske bladet Hifi&Musik har i nr. 7/8 en test av div. 6922-rør, dvs. de rørene som Chinook bruker. Derfor kan jeg vel nevne testet her. Til alt overmål er Elektron-Harmonix 6922 det billigste og dårligste røret i testen (pris ca. 150 SEK pr.stk.), og hvis jeg ikke har misforstått helt er det vel akkurat dette røret som står i Chinook fra fabrikken.
    Bladet mener det beste røret er Phillips E88CC SQ (Special Quality) NOS-rør til ca. 1000 SEK pr.stk. Alternativt Siemens CCa til 1500 SEK eller Tungsram E88CC til 750 SEK. Vet ikke om noen med litt lengre erfaring med rør har synspunkter her?? Blir muligens litt heftig hvis jeg må betale ca. 4000 NOK for 4 stk. 6922-rør. Da bør det være en merkbar forbedring av lyden.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det svenske bladet Hifi&Musik har i nr. 7/8 en test av div. 6922-rør, dvs. de rørene som Chinook bruker. Derfor kan jeg vel nevne testet her. Til alt overmål er Elektron-Harmonix 6922 det billigste og dårligste røret i testen (pris ca. 150 SEK pr.stk.), og hvis jeg ikke har misforstått helt er det vel akkurat dette røret som står i Chinook fra fabrikken.
    Bladet mener det beste røret er Phillips E88CC SQ (Special Quality) NOS-rør til ca. 1000 SEK pr.stk. Alternativt Siemens CCa til 1500 SEK eller Tungsram E88CC til 750 SEK. Vet ikke om noen med litt lengre erfaring med rør har synspunkter her?? Blir muligens litt heftig hvis jeg må betale ca. 4000 NOK for 4 stk. 6922-rør. Da bør det være en merkbar forbedring av lyden.
    Den viktigste lærdommen er nok at de rørene som gjerne står i rørutstyr fra fabrikken (uansett merke og type), er alt annet enn topp. De står der for at utstyret skal funke, og produsenten vet at folk ofte bytter dem ut uansett. Da er det ingen grunn til å fordyre produktet ved å spandere dyre rør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kommer ikke på en eneste produsent som benytter noe annet enn det billigste som kan kjøpes.
    Enten det er Electro Harmonix, Sovtek, rør uten merking i det hele tatt eller rør med forsterkerprodusentens navn.
    Billig alt sammen.
    Det som forundrer meg er at slike forsterkere som kommer rett ut av esken blir skamrost av HiFi skribenter.
    Tenker på hvor mye bedre det kunne vært ved å bytte rør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Belles leverer mullard cv i sin vt01 pre
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg kommer ikke på en eneste produsent som benytter noe annet enn det billigste som kan kjøpes.
    Enten det er Electro Harmonix, Sovtek, rør uten merking i det hele tatt eller rør med forsterkerprodusentens navn.
    Billig alt sammen.
    Det som forundrer meg er at slike forsterkere som kommer rett ut av esken blir skamrost av HiFi skribenter.
    Tenker på hvor mye bedre det kunne vært ved å bytte rør.
    Helt riktig, men på den annen side bør jo formålet med en anmeldelse være å gi en slags objektiv vurdering som potensielle kjøpere og andre interesserte kan forholde seg til. Da er det vel nesten nødvendig at anmeldelsene baserer seg på de standardrørene som følger med, slik at alle har "likt" utgangspunkt.

    Min Steelhead har imidlertid blitt klart bedre etter at jeg skiftet rør. Det samme med Audio Valven etc etc.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det svenske bladet Hifi&Musik har i nr. 7/8 en test av div. 6922-rør, dvs. de rørene som Chinook bruker. Derfor kan jeg vel nevne testet her. Til alt overmål er Elektron-Harmonix 6922 det billigste og dårligste røret i testen (pris ca. 150 SEK pr.stk.), og hvis jeg ikke har misforstått helt er det vel akkurat dette røret som står i Chinook fra fabrikken.
    Bladet mener det beste røret er Phillips E88CC SQ (Special Quality) NOS-rør til ca. 1000 SEK pr.stk. Alternativt Siemens CCa til 1500 SEK eller Tungsram E88CC til 750 SEK. Vet ikke om noen med litt lengre erfaring med rør har synspunkter her?? Blir muligens litt heftig hvis jeg må betale ca. 4000 NOK for 4 stk. 6922-rør. Da bør det være en merkbar forbedring av lyden.
    Hei.

    For ca 2år siden,hadde eg ein conrad Johnson premier16ls2 preamp,som bruker 6stk 6922rør.Det blei prøvd mullard ecc88(ca800kr/stk)siemens e88cc til ca samme pris,og Mullard e188cc SQ til ca1000kr/stk.Synst det blei i dyreste laget å holde på slik,så fekk eg tips om å prøve Gold Lion 6922,til 2-300kr/stk.

    Og lydkvaliteten var verkeleg bra med Gold Lion 6922,lyden var hakket varmere med mullard e188cc SQ.Altså litt meir nøytral lyd med Gold Lion,som passet min preamp/smak veldig godt,anbefales.
    Meiner Motron har dsse røra,evnt her:https://www.google.no/url?sa=t&rct=...wNCBzLYSqPX6FE9cA&sig2=pizVFLxwqUOK-623Ip1djw

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Takk for innspill folkens. Jeg får tenke litt på dette. Som jeg har sagt før her har jeg ingen erfaring med rør, men forstår jo nå at jeg bør kjøpe litt bedre rør enn de som står i fra fabrikken. Som samlanes vel er inne på vil jeg prøve å finne et sett rør som jeg synes er "greie" for meg. Jeg har ingen planer om å bytte rør i hytt og pine.

    Fortsettelse følger etterhvert:).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei folkens.

    Sommeren er definitivt over, og tiden nærmer seg for laaaange kvelder og netter med lytting og innekos.

    Stereofil hadde jo en liten "selgerboom" i våres, og Steelheadene og Chinookene og alt det andre som folk kjøpte, begynner vel nå å bli passe innspilt. .....

    Hvordan går det? Noen som kan dele nye og nyttige erfaringer?

    mvh
    Harald
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn