Mangel på bass.. frustrert..

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
Det finnes en annen, helt ufeilbarlig måte å identifisere riktig fase på (virker dog best med trykkammerhøyttalere, jeg har aldri hatt annet så jeg vet ikke hvor mye en evt. bassport på bakvegg vil ødelegge testen):

Flytt høyttalerne slik at de settes med frontene tett mot hverandre.

Forsøk 1: Normal kabeltilkopling. Hvis fasen er feil vil det bare høres musepip.

Forsøk 2: Bytt om fasen på den ene høyttalerkabelen. Blir det bass da, så var det feil før. Og da beholdes kablingen slik.

Hvis bare basselementet er feilkoplet på delefilteret vil i tilfelle diskanten forsvinne i stilling 2. Feilkopling på delefilteret har jeg ingen erfaring med, men det bør gå an å høre om diskanten blir vekk selv om den kan overdøves noe av bassene. Diskanten blir naturlig dempet av å sette frontene mot hverandre.
Jeg gjorde som du sa, jeg har ikke bassport på mine høyttalere, det er min onkel sine som har det. På diskant fungerer ikke denne testen da høyttalerne skråner der diskant og mellomtone sitter, så de er en 30 cm unna hverandre.

Men det kom ihvertfall et lite lavt "tsssssssst" (kan nok som du sier beskrives litt som et musepip) når jeg skrudde på forsterkeren. Skal rote frem bi-wire kablene og forsøke med fasefeil...

Er spent...

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Pussig.. Det var samme lyd ved fasefeil? Fungerer det ikke siden diskant og mellontone er langt unna hverandre??

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Jeg ser nå på bildene hvor skrå fronten er der diskanten sitter, det blir nok ikke noe særlig utslokking der nei. Men i bassen bør du da høre kjempeforskjell om de er i fase eller motfase. Noe annet går ikke an å få til.

Prøv systematisk med de kombinasjonsmulighetene du har, og velg den med høyest basslyd.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har selv brukt "koble i motfase og spille med frontene tett mot hverandre"-trikset tidligere i forbindelse med innspilling, og jeg kan ikke si at diskanten ble spesielt godt dempet på denne måten. Det er sannsynligvis så korte bølgelengder her at man uansett avstand får betydelige faseforskjeller som gir liten grad av utslukking.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Nei den store effekten er i bassen. Men her er det en bassfeil vi jakter på, så vi får se om det ikke fører til en løsning til slutt. Vi må bare prøve å unngå å ødelegge diskanten mens vi reparerer bassen. Det er nemlig en viss fare for at bare bassen og ikke diskanten her er koplet i motfase. Hvis en fikser det på høyttalerklemmene i stedet for på delefilteret eller elementet kan det bli hull ved delefrekvensen.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.399
Torget vurderinger
1
jones, har du forsøkt å kjøre autooppsett med Audyssey? Da vil du også få beskjed dersom en av høyttalerne er i motfase. Du kan jo f.eks. kjøre en test med bare basselementene innkoblet, for å være sikker.

Hvids du bruker Audyssey, hva skjer da med bassgjengivelsen. Det er veldig mange som klager over at bassen blir for avdempet ved bruk av litt tidlige utgaver av Audyssey (som i AVR3806).

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vil vel tro at Audyssey blir litt "forvirret" hvis den må håndtere to høyttalere der deler av frekvensområdet er i fase, mens andre deler av frekvensområdet er i motfase.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.399
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Vil vel tro at Audyssey blir litt "forvirret" hvis den må håndtere to høyttalere der deler av frekvensområdet er i fase, mens andre deler av frekvensområdet er i motfase.
Kankje, det er derfor jeg foreslo at han kjører oppsettet med bare basselementene innkoblet. Så blir det i hvert fall entydig. Men jeg tror det er en bra mulighnet for feilmeldin uansett, dersom noe er i ufase.

Topp Bunn