- Ble medlem
- 13.06.2005
- Antall liker
- 0
Jeg gjorde som du sa, jeg har ikke bassport på mine høyttalere, det er min onkel sine som har det. På diskant fungerer ikke denne testen da høyttalerne skråner der diskant og mellomtone sitter, så de er en 30 cm unna hverandre.Barbaresco skrev:Det finnes en annen, helt ufeilbarlig måte å identifisere riktig fase på (virker dog best med trykkammerhøyttalere, jeg har aldri hatt annet så jeg vet ikke hvor mye en evt. bassport på bakvegg vil ødelegge testen):
Flytt høyttalerne slik at de settes med frontene tett mot hverandre.
Forsøk 1: Normal kabeltilkopling. Hvis fasen er feil vil det bare høres musepip.
Forsøk 2: Bytt om fasen på den ene høyttalerkabelen. Blir det bass da, så var det feil før. Og da beholdes kablingen slik.
Hvis bare basselementet er feilkoplet på delefilteret vil i tilfelle diskanten forsvinne i stilling 2. Feilkopling på delefilteret har jeg ingen erfaring med, men det bør gå an å høre om diskanten blir vekk selv om den kan overdøves noe av bassene. Diskanten blir naturlig dempet av å sette frontene mot hverandre.
Men det kom ihvertfall et lite lavt "tsssssssst" (kan nok som du sier beskrives litt som et musepip) når jeg skrudde på forsterkeren. Skal rote frem bi-wire kablene og forsøke med fasefeil...
Er spent...