Mangel på bass.. frustrert..

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg har i lenger tid hatt stor mangel på bass, men har hele tiden siden jeg fikk høyttalerne sett på forsterkeren som problemet da jeg vet de trenger MYE krefter. Skuffelsen var derfor stor når jeg endelig fikk koblet på en kraftig effekterforsterker..

Se signatur for utstyrsliste, kan opplyse at Mark Levinson og Rotel effektforsterker bytter på å brukes som effektforsterker for frontene, Rotel lever litt mer bass, men det er veldig lite mer.

Jeg står da igjen med 3 alternativ til årsaken:

1. Høyttalerne leverer lite bass
2. Reciveren som fungerer som både surroundreciver og stereo forforsterker farger lyden med lite bass
3. Rommet
4. Kombinasjon av alle

Jeg har ikke fått muligheten til å teste med en annen forforsterker, og jeg kunne uansett tenkt meg kommentarer på rommet, så jeg prøver meg på nr. 3 først.

Her er både skisse av rommet og ekte bilder (ikke slik det ser ut i dag, er bilder fra før vi kjøpte, tok nye bilder i dag men fant ikke kabalen til overføring, så oppdaterte bilder kommer så fort som mulig)

Kan også opplyse om at det er ca. 220 cm mellom høyttalerne og det er testet både helt klin inn i veggen og langt ut fra veggen, og også nærmere hverandre, lite eller ingen forskjell i bassen.

Noen kommentarer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jones skrev:
Jeg har i lenger tid hatt stor mangel på bass, men har hele tiden siden jeg fikk høyttalerne sett på forsterkeren som problemet da jeg vet de trenger MYE krefter. Skuffelsen var derfor stor når jeg endelig fikk koblet på en kraftig effekterforsterker..
"Stor mangel på bass" skyldes sjelden utstyret; og effektkrav er noe av den mest vanvittig overdrevne hifi-folklore som fins imo, noe ditt effektforsterkerskifte mer enn hinter til; jeg tipper at det fins plasser i rommet ditt med masse bass; det høres ut som et suckout-fenomen i rommet kanskje?

Mvh Vidar P

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Vidar P skrev:
"Stor mangel på bass" skyldes sjelden utstyret; og effektkrav er noe av den mest vanvittig overdrevne hifi-folklore som fins imo, noe ditt effektforsterkerskifte mer enn hinter til; jeg tipper at det fins plasser i rommet ditt med masse bass; det høres ut som et suckout-fenomen i rommet kanskje?

Mvh Vidar P
Tja.. Jeg opplevde et relativt stort løft i bassen, og jeg fikk ikke spilt på langt nær så høyt med reciveren som jeg ønsket, den klippet rett over normalt volum, men løftet var ikke i nærheten av det jeg hadde trodd og håpet på.

Når du nevner det er det betydelig mer bass i spisestuen, det er egentlig aller minst i sweetspot, virker nesten som bassen utlignes...

Noen forslag?

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Kan også nevne at med unntak av veggen inn til soverommet og kjøkkenet er det betong hele veien, og som dere sikkert ser av bildet er det vegg-til-vegg teppe på delen av stua der anlegget er.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nevnte jeg suckout? Nesten samme hva du gjør på utstyrsfronten, så får du ikke fullt bassnivå i et område i rommet hvor det er suckout. Men jeg skal ikke legge meg oppi det.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Nevnte jeg suckout? Nesten samme hva du gjør på utstyrsfronten, så får du ikke fullt bassnivå i et område i rommet hvor det er suckout. Men jeg skal ikke legge meg oppi det.
Så, hvordan løser jeg dette problemet??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jones skrev:
Vidar P skrev:
Så, hvordan løser jeg dette problemet??
Nå er jeg en enkel sjel hva kansellerings- og bølgeteorier angår; men i min dunkle verden så er det ikke mye vei utenom en omplassering av høyttalere og lytteposisjon, til et sted i stua hvor du ikke har slik kansellering i bassen.
Det er ikke sikkert det skal så mye til.

Med mindre du vil fylle stua opp til himlingen med akustiske tiltak, men det tror jeg neppe du vil i den fine stua. Og selv det kompenserer neppe helt for plassering.

BTW; jeg vil antyde at jeg tror den lydmessige oppgraderingen fra receiver til highend audioforsterker hovedsaklig skyldes andre ting enn effekt. Det er ellers antakelig svært stor kvalitetsforskjell på de to apparatene, og ikke minst også på deres evne til strømlevering.

Mvh Vidar P

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Nå er jeg en enkel sjel hva kansellerings- og bølgeteorier angår; men i min dunkle verden så er det ikke mye vei utenom en omplassering av høyttalere og lytteposisjon, til et sted i stua hvor du ikke har slik kansellering i bassen.
Det er ikke sikkert det skal så mye til.

Med mindre du vil fylle stua opp til himlingen med akustiske tiltak, men det tror jeg neppe du vil i den fine stua. Og selv det kompenserer neppe helt for plassering.

BTW; jeg vil antyde at jeg tror den lydmessige oppgraderingen fra receiver til highend audioforsterker hovedsaklig skyldes andre ting enn effekt. Det er ellers antakelig svært stor kvalitetsforskjell på de to apparatene, og ikke minst også på deres evne til strømlevering.

Mvh Vidar P
Forhåpentligvis skal vi kjøpe rekkehus/tomannsbolig om ikke alt for lenge.. Og jeg håper at ny stue vil gi nye muligheter.

Men jeg kom til å tenke på de gamle høyttalerne jeg hadde, Infinity SM 155, 15" bass. Jeg kan faktisk ikke huske at dette var en problemstilling med de høyttalerne... Så det spørs om hovedproblemet ligger der.. Er det mulig at Snellene er mer kresne på rommet enn Infinity`ene??

En annen merkelig ting... Når jeg kjøpte effektforsterkeren greide jeg å koble med fasefeil, en litt merkelig fasefeil, høyttalerne har bi-wire, det har ikke forsterkeren, så jeg kjørte bi-wire inn til høyttalerne, og koblet da 2 ledninger sammen inn til forsterkeren, det jeg da greide å gjøre var å krysse disse, dvs rød og svart fra høyttalerne med koblet på hver av høyttaler-inngangene til forsterkeren, dette bidro til BETYDELIG mer bass.

Nå har jeg byttet kabler og kjører heller ikke bi-wire på høyttalerne.. syns bare dete var en meget pussig fenomen..

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
jones skrev:

Se signatur for utstyrsliste, kan opplyse at Mark Levinson og Rotel effektforsterker bytter på å brukes som effektforsterker for frontene, Rotel lever litt mer bass, men det er veldig lite mer.

Jeg står da igjen med 3 alternativ til årsaken:

1. Høyttalerne leverer lite bass
2. Reciveren som fungerer som både surroundreciver og stereo forforsterker farger lyden med lite bass
3. Rommet
4. Kombinasjon av alle

Jeg har ikke fått muligheten til å teste med en annen forforsterker, og jeg kunne uansett tenkt meg kommentarer på rommet, så jeg prøver meg på nr. 3 først.

Her er både skisse av rommet og ekte bilder (ikke slik det ser ut i dag, er bilder fra før vi kjøpte, tok nye bilder i dag men fant ikke kabalen til overføring, så oppdaterte bilder kommer så fort som mulig)

Kan også opplyse om at det er ca. 220 cm mellom høyttalerne og det er testet både helt klin inn i veggen og langt ut fra veggen, og også nærmere hverandre, lite eller ingen forskjell i bassen.

Noen kommentarer?

http://www.zt.no/rom.jpg
http://www.zt.no/rom2.jpg
http://www.zt.no/rom3.jpg
http://www.zt.no/rom4.jpg
Hej,

En mätning av rummet ditt skulle ge klarhet i hurvida rummet ställer till det för dig. Om det är rummet är det i princip lönlöst att hålla på med apparatbyten.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Problemet ditt er sannsynligvis utslokning p.g.a. stående bølger på langsiden av rommet ditt. Det er nok vanskelig å få bukt med, men jeg tror at en måling er stedet å starte. Den vil avsløre hvilke frekvenser som er problemet. Da kan du prøve deg med en bassfelle http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22411.0/all.html
tunet til problemfrekvensenen(e) på veggen ved gangdøra. Det resterende kan du da ta med romkorreksjon.

Hvis du likevel skal flytte er det kanskje litt vel mye jobb involvert.

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Hei,
har du prøvd å erstatte receiveren med en(lånt) stereo forforsterker
eller cd-spiller med var. utgang?

Aloz

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
aloz skrev:
Hei,
har du prøvd å erstatte receiveren med en(lånt) stereo forforsterker
eller cd-spiller med var. utgang?

Aloz
nei, jeg har desverre ikke fått muligheten til dette enda..

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Problemet ditt er sannsynligvis utslokning p.g.a. stående bølger på langsiden av rommet ditt. Det er nok vanskelig å få bukt med, men jeg tror at en måling er stedet å starte. Den vil avsløre hvilke frekvenser som er problemet. Da kan du prøve deg med en bassfelle http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22411.0/all.html
tunet til problemfrekvensenen(e) på veggen ved gangdøra. Det resterende kan du da ta med romkorreksjon.

Hvis du likevel skal flytte er det kanskje litt vel mye jobb involvert.
Hva betyr "utslokning pga. stående bølger på langsiden av rommet" på "norsk" ? :)

En bassfelle kunne ha vært interessant. Det er veldig usikkert når vi skal flytte, kanskje om 2 mnd, kanskje om 2 år.. Er veldig uavklart akkurat nå. Men uansett hvor lenge det er til vil jeg ha bra bass, NÅ! :p

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.133
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Før du begynner med bassfeller og den slags. Prøv å flytte høyttalerne ut fra veggen. 10cm, 30cm, 50cm, 1 meter.

Hva skjer da - gå litt rundt i rommet og finn ut hvor bassen er. flytt HT sidelengs, mer/mindre avstand mellom dem.

Her er det prøving og feiling som må til.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Lyden som 'reflekteres' fra veggen ved gangdøra er forsinket i forhold til direktelyden fra høyttalerene. Forenklet kan man se det slik:

Det er ca 3 meter fra høyttaler til lytteposisjon.
Det er ca 6 meter fra høyttalerene til gangeveggen. Fra høyttaler-gangevegg-lytteposisjon er det ca 12 meter. Differansen er 9 meter. Det betyr at en lydbølge med bølgelengde på 18 meter vil ankomme lytteposisjonen 180 grader ute av fase med direktelyden. Da får du dempet lyd ved denne frekvensen og området rundt denne. 18 meter bølgelengde er 19Hz. Du får også samme effekt der 18 meter er 1.5 bølgelengder, som er 57Hz, og 2.5 bølgelengder som er 95Hz. I praksis er det mer komplisert, fordi det kommer refleksjoner fra alle kanter.

Tipper det er f.eks. 95Hz og 57Hz som er problemet hos deg. Det kan du finne ut av hvis du måler. Du kan også prøve å lytte til sinus-sweep. Det finnes CD-er med slike testsignaler.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Lyden som 'reflekteres' fra veggen ved gangdøra er forsinket i forhold til direktelyden fra høyttalerene. Forenklet kan man se det slik:

Det er ca 3 meter fra høyttaler til lytteposisjon.
Det er ca 6 meter fra høyttalerene til gangeveggen. Fra høyttaler-gangevegg-lytteposisjon er det ca 12 meter. Differansen er 9 meter. Det betyr at en lydbølge med bølgelengde på 18 meter vil ankomme lytteposisjonen 180 grader ute av fase med direktelyden. Da får du dempet lyd ved denne frekvensen og området rundt denne. 18 meter bølgelengde er 19Hz. Du får også samme effekt der 18 meter er 1.5 bølgelengder, som er 57Hz, og 2.5 bølgelengder som er 95Hz. I praksis er det mer komplisert, fordi det kommer refleksjoner fra alle kanter.

Tipper det er f.eks. 95Hz og 57Hz som er problemet hos deg. Det kan du finne ut av hvis du måler. Du kan også prøve å lytte til sinus-sweep. Det finnes CD-er med slike testsignaler.
57hz og 95hz er nok ikke helt på bærtur, for dypbassen er i mye større grad til stede enn "mellom bassen".

Men hva er årsaken til mer bass ved fasefeil....??? Det det i tilfelle være en løsning og rett å slett feilkoble med vilje??

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Hvis du feilkobler vil stereoperspektivet ditt lide kraftig. Ikke å anbefale. Å flytte på høyttalerene er det smarteste. Men så har man problemet med møblering og det estetiske.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Feilkoble fase på høyttalerne med vilje er IKKE noe poeng, med mindre du ønsker å miste ALT av presisjon i lydbildet.

Er enig med de som foreslår du får utført en måling. Har du ikke en decibelmåler selv, så kan du kontakte noen i nærområdet ditt som er seriøse på hjemmekino. Mange har her skaffet seg et slikt verktøy. Så kan du kjøre sinustoner som du plotter selv (brenn gjerne til CD). Her finner du noen Excel-skjemaer og tonefiler du evt. kan brenne til CD for slik bruk (laget til bruk for subwooferkalibrering, men nyttig for all bassjustering, egentlig):
http://www.kringlyd.no/sub/sub.htm (kreditt går til RoKo og resten av entusiastene på kringlyd.no for denne siden)

Har du forresten sørget for at din surroundreceiver kjører i Stereo Direct-modus når du spiller musikk, og at fronthøyttalerne er satt til Large og subwoofer er satt til Off/No i oppsettet på denne?

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
Feilkoble fase på høyttalerne med vilje er IKKE noe poeng, med mindre du ønsker å miste ALT av presisjon i lydbildet.

Er enig med de som foreslår du får utført en måling. Har du ikke en decibelmåler selv, så kan du kontakte noen i nærområdet ditt som er seriøse på hjemmekino. Mange har her skaffet seg et slikt verktøy. Så kan du kjøre sinustoner som du plotter selv (brenn gjerne til CD). Her finner du noen Excel-skjemaer og tonefiler du evt. kan brenne til CD for slik bruk (laget til bruk for subwooferkalibrering, men nyttig for all bassjustering, egentlig):
http://www.kringlyd.no/sub/sub.htm (kreditt går til RoKo og resten av entusiastene på kringlyd.no for denne siden)

Har du forresten sørget for at din surroundreceiver kjører i Stereo Direct-modus når du spiller musikk, og at fronthøyttalerne er satt til Large og subwoofer er satt til Off/No i oppsettet på denne?
Det som er rart er at ved fasefeil så var bassen desidert sterkest midt i sweetspot, og på Mark Levinson var stereoperspektivet veldig til stede, så til stede at jeg la merke til at det ikke hadde vært så bra før. Men jeg har lagt veldig merke til at lyden var betydelig bedre/renere ved riktig fase.

Når jeg kjører stereo er det i Stereo Direct-modus ja, og subwoofer er satt til OFF. Denonen er nesten litt for avansert og for mange options for min smak, er mye jeg ikke aner hva det burde stå på som ikke kan slås av.

Da kan jeg kanskje spørre om det er noen i Langhus/ski/kolbotn området med slikt måleutstyr som du nevner ?? :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har noen skiftet elementer på noen av høyttalerne dine, mekket på delefiltre eller utført annen service? I så fall kan det jo hende at ett av basselementene er koblet ute av fase med resten av konstruksjonen... Bare en tanke, altså.

Spiller høyttalerne bra med bass hvis du spiller med bare en av gangen? (kan testes ved å koble fra den ene signalkabelen til effekttrinnet)

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
Har noen skiftet elementer på noen av høyttalerne dine, mekket på delefiltre eller utført annen service? I så fall kan det jo hende at ett av basselementene er koblet ute av fase med resten av konstruksjonen... Bare en tanke, altså.

Spiller høyttalerne bra med bass hvis du spiller med bare en av gangen? (kan testes ved å koble fra den ene signalkabelen til effekttrinnet)
Jeg vet at basselementene er "refoama" pga. alder, når du sier det slet jeg en kort periode med at diskant/mellomtone falt ut på ene høyttaleren. Så at noen har lekt med delefilteret er ikke helt usannsynlig, og ville i tilfelle ha bekreftet det jeg hele tiden har hatt følelsen av, at her er det noe veldig veldig galt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Last ned noen rene bassfrekvenser, evt et sinussveip fra 200-20Hz og brenn til en CD. Spill av med høyttalerne koblet henholdsvis i fase og ute av fase. Da er det bare basselementene dine som spiller, og du vil høre om det er noe alvorlig galt hvis du får bedre bass i sweet spot når det spiller ute av fase.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
Last ned noen rene bassfrekvenser, evt et sinussveip fra 200-20Hz og brenn til en CD. Spill av med høyttalerne koblet henholdsvis i fase og ute av fase. Da er det bare basselementene dine som spiller, og du vil høre om det er noe alvorlig galt hvis du får bedre bass i sweet spot når det spiller ute av fase.
Da må jeg vel koble tilbake med de gamle kablene, for det var vel en ganske spesiell fasefeil, det var ikke rød på svart og svart på rød, det var rød og svart på rød og rød og svart på svart, siden høyttalerne var bi-wire og forsterkeren ikke. Noen kommentarer på den noe spesielle fasefeilen???

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
roffe skrev:
Här hittar du toner...
http://www.diffusor.com/Toner/forsta.htm

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
jones skrev:
roffe skrev:
Da må jeg vel koble tilbake med de gamle kablene, for det var vel en ganske spesiell fasefeil, det var ikke rød på svart og svart på rød, det var rød og svart på rød og rød og svart på svart, siden høyttalerne var bi-wire og forsterkeren ikke. Noen kommentarer på den noe spesielle fasefeilen???
Jeg må innrømme at jeg hadde gått glipp av den postingen din. Det at du måtte koble på den snodige måten når du biwiret tyder jo på at det er en koblingsfeil i høyttaleren. Siden du har biwiringsterminaler kan du jo bare koble vekk den øverste terminalen fra begge høyttalerne og bare teste med bassene. Du trenger ikke den gamle bi-wiringskabelen for å teste dette.

Hvis det ene basselementet er koblet i feil fase vil du også få utfasing i den ene høyttaleren ved delefrekvensen mellom bass og mellomtone.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
Jeg må innrømme at jeg hadde gått glipp av den postingen din. Det at du måtte koble på den snodige måten når du biwiret tyder jo på at det er en koblingsfeil i høyttaleren. Siden du har biwiringsterminaler kan du jo bare koble vekk den øverste terminalen fra begge høyttalerne og bare teste med bassene. Du trenger ikke den gamle bi-wiringskabelen for å teste dette.

Hvis det ene basselementet er koblet i feil fase vil du også få utfasing i den ene høyttaleren ved delefrekvensen mellom bass og mellomtone.
ARGH! Skrev et langt innlegg og kom borti tilbake knappen.. jeg prøver igjen!

(merkelig hvor mye vanskligere det virker å skrive innlegget en gang til når det egentlig burde være enklere)

Jeg vet ikke om jeg kan greier å gjenskape fasefeilen jeg hadde tidligere, uten bi-wire, siden uten vil det jo bli rød på svart og svart på rød, mens med bi-wire på høyttalerne hadde jeg 2 røde og 2 svarte fra høyttaleren, der jeg gjorde feilen ved at rød+svart fra høyttaleren ble koblet på rød på forsterkere og da også rød+svart på svart osv..

>Hvis det ene basselementet er koblet i feil fase vil du også få utfasing i den ene høyttaleren ved delefrekvensen mellom bass og mellomtone.

Mener du med dette at hvis den ene høyttaleren er fasefeil koblet i delefilteret vil det bidra til at ALL bass vil bli utlignet??

Jeg har også snakket med Snell support som stiller seg uforstående til mangelen på bass, han som svarte har eid Snell Ci. Har vist han samme skissen over rommet som i første innlegget her, han hadde følgende kommentar: "The setup in your room looks okay but it looks like an open room with plenty of space."

Grunnen til at dette bassproblemer plager meg ekstra mye er at min onkel har helt identiske høyttalere, eneste at hans høyttalere har en bassport (han har Snell C, jeg har Snell Ci). Se bilder nederst for å se forskjellen. Og hans C utgave leverte utrolig bra bass, ofte så mye at den måtte dempes litt på enkelte låter.

Snell support hadde følgende kommentar på forskjellene:

"David sent me your e-mail because I am a little more familiar with the type C and Ci speakers. I owned a pair of the Ci speakers in the 1980's and loved them. The bass on the Ci was considered to be deeper and tighter than the C original."

Jeg spurte han da om å utdype:

"The tighter bass means the bass is a little louder and quicker when the note is delivered."

Jeg tolker dette dithen at Ci utgaven har mer, sterkere og dypere bass?

Jeg har egentlig kommet dit at jeg ser på det som en stor sannsynlighet at noe feil ved delefilter e.l inni høyttalerne er årsaken til bassproblemene jeg har. Jeg er desverre veldig lite kyndig på området og er usikker på om jeg skal skrue en eneste skru på noen ting der.

Bilder av Snell C og Snell Ci:

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
jones skrev:
>Hvis det ene basselementet er koblet i feil fase vil du også få utfasing i den ene høyttaleren ved delefrekvensen mellom bass og mellomtone.

Mener du med dette at hvis den ene høyttaleren er fasefeil koblet i delefilteret vil det bidra til at ALL bass vil bli utlignet??
Nei, man vil få en kraftig dip i frekvenskurven ved delefrekvensen mellom bass og mellomtone.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg tok mot til meg og skrudde utt basselementet i sted, nå har ikke jeg sett mange delefilter, men det ser helt jævlig ut inni der, "dempefyllet" sitter fast flere steder osv.. Er dette normalt? Tenkte å lage en egen tråd på det... Begynner å få sterkere å sterkere mistanke om at delefilteret er hovedproblemet her....

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Her er en enkel test. Finn fram et 1.5V batteri og koble det til høyttaleren. Hvis du kobler pluss til pluss og minus-minus så skal bassen bevege seg samme vei på begge høyttalerene. Gjør den ikke det, er det koblet feil inne i høyttaleren.

Dette er ikke farlig for høyttaleren.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Her er en enkel test. Finn fram et 1.5V batteri og koble det til høyttaleren. Hvis du kobler pluss til pluss og minus-minus så skal bassen bevege seg samme vei på begge høyttalerene. Gjør den ikke det, er det koblet feil inne i høyttaleren.

*kremt* som sagt, jeg kan ekstremt like om sånt.. Hva er et 1.5V batteri, og hvor kan jeg i tilfelle få kjøpt et?? :)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
jones skrev:
Rhesus skrev:

*kremt* som sagt, jeg kan ekstremt like om sånt.. Hva er et 1.5V batteri, og hvor kan jeg i tilfelle få kjøpt et?? :)
De ser sånn ut:

De har dem 'overalt'.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Rhesus - har brukt å gjør dette med 9V jeg...begynner vi å komme i grenseland for hva som er bra da...? Ser man det got nok med 1,5v...?

mvh
OMF

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Du sender ca 15 watt i høyttalerspolen hvis du bruker 9V batteri, forutsatt av batteriet klarer å levere strømmen uten å senke spenningen. Det er ikke noe problem på bass og mellomtoner.

På diskanter bør man kanskje være litt mer forsiktig, men jeg er ikke sikker på nødvendigheten av det. Uansett så er det bare nødvendig med maks 10-15 sekunder tilkoblet, så varmt blir det nok ikke uansett. Jeg ville nok satset på 1.5V til diskanter i alle fall.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Som jeg svarede i din anden tråd så ser det ud til en eller anden idiot har moddet den og evt. har koblet noget fejl.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Det finnes en annen, helt ufeilbarlig måte å identifisere riktig fase på (virker dog best med trykkammerhøyttalere, jeg har aldri hatt annet så jeg vet ikke hvor mye en evt. bassport på bakvegg vil ødelegge testen):

Flytt høyttalerne slik at de settes med frontene tett mot hverandre.

Forsøk 1: Normal kabeltilkopling. Hvis fasen er feil vil det bare høres musepip.

Forsøk 2: Bytt om fasen på den ene høyttalerkabelen. Blir det bass da, så var det feil før. Og da beholdes kablingen slik.

Hvis bare basselementet er feilkoplet på delefilteret vil i tilfelle diskanten forsvinne i stilling 2. Feilkopling på delefilteret har jeg ingen erfaring med, men det bør gå an å høre om diskanten blir vekk selv om den kan overdøves noe av bassene. Diskanten blir naturlig dempet av å sette frontene mot hverandre.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det om diskanten har jeg ikke hørt før. Tak det er lagt ind på " memorykortet".

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri prøvd det, da jeg ikke med vilje vil lage en feilkopling på delefilteret, men teoretisk sett må det bli slik med et feilkoplet delefilter:
1: Bass svak, diskant og mellomtone OK,
eller (etter bytte om kabler)
2: Bass OK, diskant og mellomtone svakere.

Men når vi går høyt opp i diskant (17000 Hz = 2cm bølgelengde) vil vi ikke få til særlig god utslokning.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Disse høyttalerne har vel biwire terminaler.
Fjern bøylene/kablene som kobler terminale sammen, og prøv først bassene i begge høyttalerne, altså de nedre terminalene, med plusspol på batteriet til terminalen med rød merking.
Deretter prøver du de øvre terminalene, fortsatt med pluss til rød og ser på mellomtonene.
Både bassene og mellomtonene bør da vandre utover når du kobler til batteriet.

Utfra problemene du beskriver vil jeg tippe at et av basselementene er koblet med feil fase, noe som kanskje skjedde når de ble rekonet.

Topp Bunn