Diverse Man beiser ikke sjarken!!!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå har jeg sett på disse knakende morsomme Audi-reklamene, men irriterer meg grønn over dette med beising av sjarken. Og det attpåtil av en skuespiller fra Nord-Norge!! Sjarken beiser man ikke - sjarken tjærabrees, eller smøres med linolje-/tretjæreblanding eller noe sånt. Beising er noe man gjør med hus, stakittgjerder og plattinger.

Andre oppfatninger ang. behandling av tresjarker?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.196
Torget vurderinger
1
MUlig man tok seg en aldri så liten frihet: "å beise" også bety å få seg et ligg vettu. Ellers har du rett.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jo, jeg veit da det - men med en sjark??? Noe sier meg at det er a) en smule avvikende og b) faren for treflis i kuken, må da være stor... ;D

Der hvor jeg kommer fra, smører eller brer man sjarkene - men man kan godt beise i sjarken!

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.446
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
man kan godt beise i sjarken!
Tja, du beiser ikke kvinnfolk eller hest ombord i båt.
Alle veit vel at disse "artene" betyr ulykke på sjøen: svart hav eller det som verre er. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
MUlig man tok seg en aldri så liten frihet: "å beise" også bety å få seg et ligg vettu. Ellers har du rett.
Men Bjørn!? Hva slags arts-sodomi er det du antyder her??? Vel og greit at båter flest er "hunkjønn" men det får da være måte på! :eek: :eek: Man ligger ikke og "har seg" MED en båt, derimot så ligger man og "har seg" I en båt, og da fortrinnsvis med et hunkjønn!! Jo jeg vet det er så moderne med andre varianter, men tillat en gammel mann å få ha sine forutinntatte holdninger i fred..... ;) Men som sagt det å kunne "ha seg" med ei dama i en båt er jo en av de basale grunner til at man skaffer seg en båt "in the first place"! ;D

Men tilbake til reklamen så tror jeg du skal "ha deg" både mye og ofte med/i båten hvis det tilførte fluidium skal ha noe å si for båtens evne til å holde seg flytende! Defor tror jeg Wilhelm har helt rett i sin kritikk! En sjark "smøres" eller "brees" med et for formålet egnet middel. Hvilket som er best egnet bør vi diskutere i en annen tråd.

Min personlige og meget forutinntatte oppfatning er at tekstforfatteren er en kaffelattedrikkende "søring" som aldri har vært utenfor Ring 3, og som av den grunn ALDRI har sett en sjark i "levende live" og som selvfølgelig ikke har peiling! Som sagt typisk "søring". Vår venn skuspilleren har sikkert protestert men fått beskjed om å holde kjeften! Og da har han selvsagt latt reklamemenneskene få lov til å "drite seg ut"! Samme hvor mye HFS medlemmer fra sør for Sinsenkrysset prøver å protestere på dette, så vil min forutintatte holdning IKKE endres! Denne tekstforfatteren er nemlig bror til den homofile kaffelattedrikkende arkitekten som tegner parkeingshus under kjøpesentre. Dere vet den typen som synes VW Polo er en SVÆÆR bil! :p

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ser overhodet ikke problemet med å beise kvinns ombord i en båt. Overtro får Snåsabanden holde seg til

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Min personlige og meget forutinntatte oppfatning er at tekstforfatteren er en kaffelattedrikkende "søring" som aldri har vært utenfor Ring 3, og som av den grunn ALDRI har sett en sjark i "levende live" og som selvfølgelig ikke har peiling! Som sagt typisk "søring". Vår venn skuspilleren har sikkert protestert men fått beskjed om å holde kjeften! Og da har han selvsagt latt reklamemenneskene få lov til å "drite seg ut"! Samme hvor mye HFS medlemmer fra sør for Sinsenkrysset prøver å protestere på dette, så vil min forutintatte holdning IKKE endres! Denne tekstforfatteren er nemlig bror til den homofile kaffelattedrikkende arkitekten som tegner parkeingshus under kjøpesentre. Dere vet den typen som synes VW Polo er en SVÆÆR bil! :p
Spot on, trur æg. Nordpå er det viktig å være presis i sånn begrepsbruk. Som i den gamle vitsen:
Feskarn hadde kona med sæ ut på havet. Etter en hyrdestund nede i lugaren, gjekk kona naken opp på dekk og strekte kroppen skikkelig ut med arman i været. Da kom en mann roanes forbi og ropte: Di jævla sjark-hora!

Kona ble fra seg og løp gråtenes ned til mannen. Han sprang rasende opp på dekk og ropte tebake: De hær e faan ikkje nå sjark! De e ei skøyta!
Beise sjarken, phøh.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.446
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
ser overhodet ikke problemet med å beise kvinns ombord i en båt. Overtro får Snåsabanden holde seg til
Dette er ikke overtro, men historisk godt forankret kunnskap i kyst- og fiskermiljøet. :p

Mennene slåss om kvinnfolket, med forlis som resultat...

Bottom line: hold beisinga fra fiskefartøy, spesielt fra sjarker.
(hva nå byfolk og bønder måtte finne på å gjøre i leketøyene sine derimot, ja det spiller liten rolle).

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
united59 skrev:
ErosLoveking skrev:
Dette er ikke overtro, men historisk godt forankret kunnskap i kyst- og fiskermiljøet. :p

(hva nå byfolk og bønder måtte finne på å gjøre i leketøyene sine derimot, ja det spiller liten rolle).
Driver da med seriøst havfiske for farsken

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.446
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
united59 skrev:
ErosLoveking skrev:

I Akerselva da sikkert, vannstand 30 cm. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
united59 skrev:
ErosLoveking skrev:
united59 skrev:
ErosLoveking skrev:

Ha! har over 700meter på snella da sjø.
Bølga høger einn båten e ittj uvanlig nei.

e nok en trøndersk sjøbone fløtta te tiggerstan........... Itj komma her å komma her. Beise gjør æ når de passe sæ.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.446
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
united59 skrev:
ErosLoveking skrev:
united59 skrev:
ErosLoveking skrev:

Ha! har over 700meter på snella da sjø.
Bølga høger einn båten e ittj uvanlig nei.

e nok en trøndersk sjøbone fløtta te tiggerstan........... Itj komma her å komma her. Beise gjør æ når de passe sæ.
Snelle? SNELLE?

For oss yrkesfeskera er det et ord vi kun bruke når vi snakker om noen eksemplarer av det feminine kjønnet vi bruker å beise med/på.

Havfiske høres ut som sport det også... :)
700 meter? Hva torsken skal du der ned etter?

Nei ekte fisking er med not, line eller garn. Til nød med juksa, og da er senna på et hjul/juksemaskin, ikke på en dame. (og trål er normalt for industrielt til å kunne karakteriseres som ordentlig fisking, men det der er selvsagt ikke alle enige om).

Dog er det snart 35 år siden jeg var yrkesfisker, og med bosted på Grünerløkka i årtier har jo ikke jeg rett til å si stort (men klarer selvsagt ikke å la være...). :)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Reagerte også jeg på ordvalget beise....

Å beise betyr:

Beis er ikke maling
Å beise er ikke det samme som å male. Fargesetting med beis bygger på samspill mellom underlag og beis. Beisen trenger inn i treet og setter farge på treflatens øverste lag. Resultatet blir en transparent toning av overflaten som fremhever og forsterker treets naturlige farge og struktur.

Tradisjonelt brukes beis for å utjevne kulørforskjeller og for å få en dypere nyanse på møbler og tregjenstander av edeltre, men også for å gi ”edeltreutseende” til vanlige tresorter. I Herdins beisutvalg finnes det både tradisjonelle beiser i brune nyanser og videreutviklede produkter med nye egenskaper og kulører.

Kuløren påvirkes av treslaget
Siden beiser er transparente påvirkes nyansen i høy grad av underlagets kulør og struktur. Myke deler av treet suger opp mer beis og blir mørkere enn harde partier. Siden det er store forskjeller i egenfarge, struktur og hardhet mellom ulike treslag, kan en og samme beiskulør variere avhengig av hvilket treslag den påføres. Les våre anbefalinger på fargekartet nøye før du velger beiskulør og prøv alltid på et lignende treslag eller på en skjult overflate før du begynner. Tenk på at eventuell overlakkering også virker inn på nyansen
.

http://www.herdins.no/beis/hva-er-beis__195

Tradisjonelt har man smurt sjarken eventuelt tjærebredt den.

Det å tjærebre kunne være alt fra det å påføre skrogets bunn alt fra steinkulltjære til Bitolakk.

Etterpå smurte man på bunnstoff til hinder for groe.

Selve skroget kunne påføres alt fra Linolje, blandet med terpentin, Tretjære, Benarolje eller båtmaling.

Steinkulltjære måtte varmes opp før bruk, var på linje med asfalt.

Bitolakk ble forbudt for noen år siden, og diverse andre remedier har blitt brukt siden bla. blymønje men dette er også forbudt nå.
Arconol var på en måte en type blymønje.

Båtmaling var gjerne Linolje blandet med fargepulver/pigmenter, dette gav en pustende overflate i treverket, ikke ett lag som tettet treets porer og førte til råte over vannlinjen.

http://www.tarinol.no/product.asp?product=29

I senere tid, eller de siste 30 åra har det kommet en rekke forskjellige lakktyper og alternativer for bunnsmøring og forbehandling.

Dette på trebåter.

På båter av plast som etterhvert kom også sjarker, ble mere moderne midler brukt.

Først 2komponent sealer under bunn så bunnsmurning av ymse slag, resten av båten over vannlinjen ble/blir polert, eventuelt behandles med Toppcoat eller 2komponent båtlakk for plast.

Båtmalingen Shipolin kan vel brukes både på tre, plast, stål og aluminium, men synes den ikke er særlig bra.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
En beis er en penetrerende veske som trenger inn i det materialet den skal påvirke(farge eller beskytte). Gamle tiders trebåter ble stort sett både beiset og bredt. Nybygde båter ble først beiset med en tynn oppløsning av f.eks. tre-fire deler terpentin og en del tjære, til treverket ikke lenger suger til seg blandingen. Så for å beskytte overflaten og hindre groing, bredte man båten med en tykkere tjæreblanding som måtte varmes opp før påføring. Hvis man kun bredte en båt, ville den ganske raskt begynne og råtne innenfra. ...da søkk sjarken. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Beis er stort sett bare fargestoff i løsemiddel, og fanden bryr seg om å få fargestoff til å trekke inn i treet, for etter at tjæra er på plass, er båten brunsvart uansett. Gamlefar sverget til trekkfastolje, først med litt terpentin for å få det til å trekke godt inn, så rent, og jeg mener han blandet linolje og kanskje noe annet lurium i de siste strøkene for å få det til å forsegle. Lukten av trekkfastoljen vil jeg kunne kjenne igjen når som helst, hvor som helst.

Her er sagaen om da trekkfastoljen ble oppfunnet:
Det var en gang en gammel båtbygger i Vesterålen, som smurte båtene sine inn
med tjære. Han gjorde det fordi slik hadde de alltid gjordt det; Helt fra Ormen
Langes tid. Men trekulltjære måtte det være, og varm måtte den også være for å
kunne smøre den godt inn i treet. (Ofte brukte de også grovsalt i mellom
skroget og garneringen for å hindre råte innvendig.)
Hans oldefar, som også hadde bygget båter (jekter), kom på ideen med å blande
denne tjæren med terpentin for å få den enda tynnere og lettere å bre. Han
brukte en stor gammel jerngryte til å blande tjære og linolje i. Og det var
denne blandingen også oldebarnet nå brukte. De var vant til å høre på de gamle
i de dager, for de hadde ERFARING, så da så!
Så var det en dag utpå høsten, etter at siste redningsskøyta var overhalt (de
gjorde slikt på det båtbyggeriet), at det ble stående ei halvfull gryte med
terpentin-tjære igjen. Sønnen til båtbyggeren var hjemme på høstferie (teknisk
student) og fikk jobben med å rydde. Han så denne gryta, visste ikke sikkert
hva den inneholdt, men satte den innerst inne i et skur, la ei treplate over,
og reiste tilbake til skolen noen dager senere.
Der sto gryta i to år, avglemt. Så en dag båtbyggeren var inne i dette skuret
for å lete etter noe annet, oppdaget han gryta, som han straks kjente igjen.
Han dro den frem og studerte innholdet og ble litt overrasket, for der var det
en tynn brun veske og noe som lignet svart asfalt på bunnen. Han husket hva den
opprinnelig hadde inneholdt og tok vare på den nye vesken. I noen ledige
stunder (det hendte det var lite å gjøre på båtbyggeriet) begynte han å prøve
denne vesken, og ble ganske forbauset over egenskapene. Han kalte stoffet
"konsentrat".
Dette stoffet virket vannfortrengende og trakk inn i treverket, helt til treet
var mettet, så smurte han på den andre siden. Denne behandlingen tok han også
på noen tørre trestykker, og la dem etterpå i jord, ferskvann og rett på bakken
og lot dem ligge i tre år. Sammen med trestykkene la han ubehandlede trestykker
for å se forskjellen.
Da tre år var gått hentet han trestykkene og ble forbauset over resultatet: De
smurte stykkene var like fine og de andre mer eller mindre gått i oppløsning.
Og de smurte stykkene hadde nesten samme vekt som tre år tidligere. Så smurte
han litt på de trestykkene som nesten var gått i oppløsning, og gjorde store
øyne: Vann rant fra treet og dette ble etterhvert hardt! Alt dette fortalte han
til bygdas kloke mann, som nikket ettertenksomt og dro seg litt i skjegget. Han
grunnet noen dager (de hadde det ikke så travelt den gang) og gjorde noen
opptegnelser på et papir, og de var følgende:
"Man tager et fat milebrendt trekulltjære og blander med et fat amerikansk
terpentin og lar dette stå i en stor jernstamp i to år. Deretter siler man den
tynne oljen fra og bruker denne oljen slik:
Først smører man ny båt med en del olje og to deler terpentin i tre strøk; Så
smører man båten med to deler olje og en del terpentin og tilslutt en del olje,
en del terpentin og en del kokt linolje.
Dette fordi terpentin åpner porene på treet og linolje lukker dem!
Deretter smøres likedan på innsiden, med det er viktig at det smøres våt-i-vått
slik at treet mettes. Hvis det skal lakkeres etterpå, er det viktig at det
brukes lakk på linoljebasis. Behandlingen må gjøres på tørr ny båt. Hvis dette
gjøres slik, vil skroget aldri trekke vann, og derved ikke ha behov for å
trutne."
Da sønnen til båtbyggeren kom heim etter ferdig eksamen og fikk se denne
nedtegnelsen, spurte han den gamle kloke mannen om det ikke gikk an å bruke
white spirit og annen jordolje, men da ble den kloke sint, og sa følgende:
"La treet få tilført det som hører treet til, og ikke bland det med jordens
oljer." Og slik ble det.
http://linolje.com/trekkfastolje.htm
http://centerplast.no/tjaereprodukter-no/trekkfastolje

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Tror det har sneket seg inn en liten skriveleif. ...

Tror det skal være Beise i sjarken!

S

sorgenfri

Gjest
Artig å sitte å lese dette, mens vi steamer over Folda i 14,7 knop..Er vel endel Beising nede i Belsen vil jeg tro..

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Blander man språkene litt, kommer man til at "man puler ikke haien". Og det er jo et godt råd. Ikke at jeg har noen særskilt grisete fantasi, men...

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
888
Sted
Tromsø
Ser dere diskuterer hvorvidt beis er bra for en sjark eller ikke, men jeg tror dere misser det åpenbare: Mens diskusjonen pågår tar bestefaren til Bjørn Sundquist beisbøtta og griser til hele sjarken. Husk at vi muligens snakker om en litt tverr fyr her som neppe vil ta velmenende råd til etteretning.

Det er mao ikke hundre prosent sikkert at bestefaren til Bjørn Sundquist var helt god.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Artig å sitte å lese dette, mens vi steamer over Folda i 14,7 knop..Er vel endel Beising nede i Belsen vil jeg tro..
Seilas med Hurtigruta? Joda, man har vært med på mye skøy i "Belsen"...men finnes det begrepet på de nye skipene? En gang for ikke SÅ mange tiår siden, kunne jeg gjenkjenne hvert hurtigruteskip på fløyta...Ragnvald, Erlig og Harald Jarl, Nordstjernen, Polarlys, Lofoten, Finnmarken, Midnatsol, Vesterålen osv. Italiabåtene med sine lave profiler og midtskip, de litt nyere som var bygde i Danmark, Tyskland og her heime, med høyere profil, meir strømlinjeforma overbygg - det var nydelige fartøy, med sjel.

Men sjarken ville jeg foretrukket å tjærebre - hvis jeg hadde en...

S

sorgenfri

Gjest
Seilas med Hurtigruta? Joda, man har vært med på mye skøy i "Belsen"...men finnes det begrepet på de nye skipene? En gang for ikke SÅ mange tiår siden, kunne jeg gjenkjenne hvert hurtigruteskip på fløyta...Ragnvald, Erlig og Harald Jarl, Nordstjernen, Polarlys, Lofoten, Finnmarken, Midnatsol, Vesterålen osv. Italiabåtene med sine lave profiler og midtskip, de litt nyere som var bygde i Danmark, Tyskland og her heime, med høyere profil, meir strømlinjeforma overbygg - det var nydelige fartøy, med sjel.

Men sjarken ville jeg foretrukket å tjærebre - hvis jeg hadde en...
Det er vel mest vi som slet ombord på De skipene du nevnte, som enda benytter begreper som Belsen:)
Forøvrig har fløyta her ombord strøket på siste revisjon..Den ga for mye decibel! HAHAHA

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Fløyta er nå så sin sak, men da de sluttet å ringe for avgang, da mistet kystkulturen en bærebjelke!

Det var for dyrt ble det sagt den gangen da ringingen sluttet. Og siden har det meste blitt for dyrt i dette "verdens rikeste land". Det er pokker meg snart så dyrt at ingen lenger har råd til å bo her! :mad:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fløyta er nå så sin sak, men da de sluttet å ringe for avgang, da mistet kystkulturen en bærebjelke!

Det var for dyrt ble det sagt den gangen da ringingen sluttet. Og siden har det meste blitt for dyrt i dette "verdens rikeste land". Det er pokker meg snart så dyrt at ingen lenger har råd til å bo her! :mad:
Synes jeg har sett en tråd om at maten her i Norge er alt for billig.....:D For øvrig er jeg enig i det med å ringe med skipsklokka. Har faktisk ikke tenkt så nøye over akkurat det - før nå.

S

sorgenfri

Gjest
hurtigruta på stadt.jpg

Må ha vært jævlig å stå på fjellet å ta bilder i slikt vær..

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.271
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
En gammel blødme fra engelstimen:
Hansa pils er som å beise i sjarken; it's fuckin close to water!
Ka farsken, ka? Sjarken? Sjarken tute han tykje! Noas bark? ka? Noas shark? hæ? Noas ark? Noas hark ? No, a shark !

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
888
Sted
Tromsø
Jeg er muligens litt treg, men det gikk akkurat opp for meg at bjornh sannsynligvis har helt rett. Å "beise" er velkjent slang for knalling samtidig som "sjark" meget lett kan forstås synonymt med (lett aldrende?) eksemplarer av det kvinnelige kjønn. At bestefaren ble ydmyk når han sto på 15 meters dyp fordi han skulle brukt bedre teknikk når han "beisa sjarken" gir plutselig allverdens mening.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå synes jeg dere tøyer dette bed å beise sjarken veeeldig langt. Jeg har aldri hørt noen som kaller fruen, kjæresten eller dama for sjarken, uansett hvor lett aldrende de har vært. Det at beising er slang for knulling, er et sør-norsk fenomen. I Nord-norge kaller vi en spade for en spade. Bestefaren hadde nok slurva kraftig med vedlikeholdet av båten sin ( sjarken ), der han sto på 15 meters dyp. Men vi beiser ikke sjarkene her i nord, og neppe andre steder langs kysten, heller. That's the point. Det bør Bjørn Sundquist vite. Mannen bedriver vranglære!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Vis vedlegget 161961

Må ha vært jævlig å stå på fjellet å ta bilder i slikt vær..

Men tenk når "konkurranse nissene i EU" får det som de vil og Hurtigruten stkkes opp i 14 strekninger som hver skal legges ut på anbud!
Noen som tror det da går an å ta slike bilder? Tror ikke jeg, for den greskregistrerte hurtigbåten som "fikk" dette havstykket vil ligge værfast ved kai!:p

S

sorgenfri

Gjest
@spiralis

Jeg foreslår at alle hurtigruteskipene legges permanent til kai, så går det buss imellom...
Plan B: Legg ned alt nord om Trondheim..

DET ville vært trist det!! Det er ikke mange på østlandet som skjønner hva kysten er, og hva hurtigruta er for kysten..

Sist redigert:
Topp Bunn