Maling i CD-spiller?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kjøpte nylig en brukt Hegel cd-spiller her på forumet. Alt så ut til å være i henhold til beskrivelsen. Overraskelsen var derfor stor da jeg åpnet cd-skuffen og så at skuffen var fullstendig tilgriset med en eller annen type grønn maling innvendig. Spørsmålet er dermed: Hvordan får jeg bort denne malingen uten å skade plasten. Eventuelt, er det noen som vet om det er enkelt å bytte skuffen og hvor mye det vil koste.

Har fått bekreftet at malingen skal ha vært en form for tweak.

Birdman

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
Gjør det noe for musikken at malingen er der?

Låter kanskje litt farget?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
rolfozzy skrev:
Gjør det noe for musikken at malingen er der?

Låter kanskje litt farget?
:)

Nei, det gjør nok ikke noe med lyden, derfor vil jeg ha det vekk. Anlegget mitt forøvrig er estetisk strøkent og jeg liker ikke klussing med skaperverket ;).

Mvh. Birdman

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Mk II av den grønne tusjen ::)

Edit: Dazed var visst hårfint raskere :)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Godt mulig at det er nevnte vidundertusj ;D.

Det ser slik ut

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å herregud!

Det er i alle fall fargen på tusjen. Sikkert noen som har videreutviklet "idéen" bak tusjen.

Jeg hadde blitt forbanna og bedt om å få omgjort kjøpet, men det er meg...

Det burde vel gå an å få bort. Prøv først med noe citrusbasert avfetting eller noe.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
793
Torget vurderinger
5
Kan man selge noe slikt uten å opplyse om det?!
Kanskje høre om en ny skuff kan skaffes til hederlig pris fra produsenten?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Svart tusj var faktisk et av forslagene fra vedkommende som solgte den til meg ;D.

Dette er absolutt en ting som skulle vært nevnt ved salg. Da hadde det ikke blitt noe kjøp fra min side. Jeg ønsker uansett ikke at dette skal være noe tema i denne tråden. Vil heller prøve å løse problemet :).

Det citrus-forslaget var kanskje ikke så dumt. Skirensen, som jeg har stående, tørker ut skisålen, men jeg kan kanskje behandle plasten med noe etter fjerningen av tusjen!?

Mvh. Birdman

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Er det maling så må du nok til med sterkere kjemikalier. Bremserens tar lakk, ville prøvd det.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.855
Sted
Bergstaden
Methyl ethyl ketone vil nok fjerne det lett ;D

Seriøst, jeg ville ikke prøvd noe sterkere enn citrusrens i første omgang, og da kun på et lite område først for å se om det påvirker plasten. Det er ganske sterke saker det også.

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
har du prøvd å vaske det av med rødsprit?
spør du meg så er det ingenting å bry seg om. midt på 90tallet var det å få kjøpt en grønn tusj
med det som formål å forbedre lyden fra cd platene , ved å tusje ytter og inner rillene(fant ikke bedre ord)
skulle grønnfargen absorbere laserstråler på frifot, så de ikke skulle rote med strålene som laget lyd.

dette er jo selvfølgelig det reneste svada på lik linje med en ekstra dyr og tykk apparatkabel som gjør
lyden mere organisk, dynamisk og energisk og mere flytende.

så årsaken til at selger har tullet med med grønnfargen er jo for å få bedre lyd.

jeg har en slik tusj liggende et sted, men fant den ikke akkurat nå.

A.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Dette var ikke tusj! Det var maling, og den satt godt! :eek:

Rotet litt i kona sine greier og fant noen bomullpads og q-tips. Rotet så litt i mine egne ting og fant citrusrens, white-spirit og rødsprit. Prøvde først med citrusrens med minimal effekt. Prøvde så med white-spirit, også med minimal effekt. Til slutt tok jeg rødspriten, og da begynte da begynte det å løse seg opp. Trodde til slutt at jeg hadde fått av alt, og gikk over plasten med et strøk Gruv-Glide :).

Da jeg tok bilder av resultatet avslørte den kraftige blitzen at det fortsatt er rester av maling, så jeg er nok ikke helt ferdig, men, nå vet jeg i hvert fall hva som funker.

Her er et bilde som viser at det er bedring å spore (Beklager den dårlige kvaliteten).

Birdman

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Se der, ja! Flott! Bra det ordnet seg såpass enkelt.

Den grønne tusjen var iofs en slags "maling" det også. Så veldig ut som den.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ja, men nå er jeg løsemiddelskadet :'(.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ja, tenkte på det selv ;D. Heldigvis er lyden akkurat som før, muligens med litt svartere bakgrunn ::).

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har jobbet litt mer med finpussen og er nå så fornøyd at jeg friskmelder skuffen :).

Birdman

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Godt det ordnet seg :)

Birdman skrev:
Ja, tenkte på det selv ;D. Heldigvis er lyden akkurat som før, muligens med litt svartere bakgrunn ::).
;D

/jan

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
894
Men kan du friskmelde autofokusen på kameraet ditt ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kanskje jeg må male kameraet grønt for å fikse autofokusen!?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
JanR skrev:
Birdman skrev:
Kanskje jeg må male kameraet grønt for å fikse autofokusen!?

/jan
Hva er det der slags smiley? Betyr det at du ikke skjønte hva jeg mente? Jaja, det gjør ikke jeg heller, men noen har jo tydeligvis ment at grønnmaling hjelper for noe. :)

Hva er det egentlig som er i fokus?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.657
Torget vurderinger
1
Hva slags Hegel snakker vi om?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt sent, men... Bremsevæske er en vanvittig effektig malingsfjerner. Harmløs på plast også, etter min relativt begrensede erfaring. Har brukt det noen ganger etter å ha driti meg ut med plastbyggesett. Regner med at plasten i skuffa er minst like robust. Malinga bobler seg og løsner fullstendig fra underlaget etter noen timer. Noe å huske på ved senere 'anledninger'.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Birdman skrev:
Liker du spilleren, forresten?

Og for ordens skyld. Jeg har fortsatt min, og den har aldri vært malt. Green or otherwise. 8)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Birdman skrev:

Og for ordens skyld. Jeg har fortsatt min, og den har aldri vært malt. Green or otherwise. 8)
Spilleren er brukbar den. Syns imidlertid at den ikke har den "slammen" i bassen som mange påstår. Alternativt kan jeg ha bedømt spilleren feilaktig på grunnlag av en dårlig cd-mastring.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei, slam... Jeg synes det er vanskelig å beskrive CD-spillerne til Hegel. Som regel et godt tegn, det der. Jeg er i alle fall glad i min. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Birdman skrev:
Zomby_Woof skrev:
Birdman skrev:

Spilleren er brukbar den. Syns imidlertid at den ikke har den "slammen" i bassen som mange påstår. Alternativt kan jeg ha bedømt spilleren feilaktig på grunnlag av en dårlig cd-mastring.
Vet ikke hvordan din er, men jeg hadde den 2'eren, alså en god del rimligere.. men den var litt tam i mellombassen..
Kom seg 100% med Burmester. :)
Men din 4'er er vel mye bedre?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Jeg er i alle fall glad i min. :)
Mulig jeg kan bli glad i min også, men vi fikk en litt "vanskelig" start 8).

Topp Bunn