Diverse Maleri - verdivurdering (Oslo)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Har arva ganske mange maleri.
    Maleria skal selgast (eg bur i Oslo).

Kva/kor er det best å få ei verdivurdering av maleria? (fortrinnsvis objektiv og gratis verdivurdering)

Nokon som har erfaring og råd når det gjelder slikt?

Har funne fram til følgande internettsider:
    Oslo Kunsthandel
    https://www.samler.no
    https://www.blomqvist.no/Kunsthandel/Hvordan-selge
    Tjenester - Grev Wedels Plass Auksjoner

Nokon som har formeiningar om dei fire ovanfornemnte kunsthandlarane og eventuelt andre kunsthandlarar som kan gjera verdivurdering?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    1) Hadde du tenkt å selge dem gjennom et auksjonshus?
    2) Hadde du tenkt å betale for en verdivurdering?
    3) Hva slags kunst og fra hvilken periode har du arvet?

mvh

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    1) Kanskje. Vurderer også Finn.no og eventuelt andre bruktbørsar.
    2) Kjem an på beløpet.
    3) Eg har ikkje peiling på kunstverka, og bryr meg ikkje om dei: Det er difor eg vil selga dei.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Joa. Men er det sånn fiduskunst, er det vel ikke mye vits i å gjøre noe annet enn å legge det ut på Finn.no først som sist. Hvis det er mer verdifulle ting, er det greiere å la et auksjonshus ta seg av det. Mye styr med Finn, og mye rare folk.

Ta bilde av maleriene, se om det står noe på baksioden på dem eller om du finner en signatur. Send det inn til Blomquist pr mail.

Mvh

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Joa. Men er det sånn fiduskunst, er det vel ikke mye vits i å gjøre noe annet enn å legge det ut på Finn.no først som sist.
    Kunne tenkt meg å ha ein ide om kva det var verdt før eg la det ut.
    I følge ein slektning skal det eine maleriet vera verdt ca 50 000, dei andre er verdien på heilt uviss.

Ja, kan godt vera at eg sender ein e-post til Blomquist.

H

Hardingfele

Gjest
    Forsøk å tolke signaturer. Se etter stempler, beskrivelser på baksiden, osv.

Bestem teknikk. Oljemaleri/akryl/. Vær sikker på at det er malerier og ikke reproduksjoner. :)

Slektningers verdifastsettelse skal man ikke ta så alvorlig, såfremt de ikke er eksperter. Om du klarer å tolke signatur/årstall, kan du søke litt på kunstnerne.

Om du kan finne ut av hvordan man kom i besittelse av maleriene kan det være en fordel. Såkalt "proveniens" - spesielt om de har litt verdi.

Du risikerer lite om du tar noen bilder og legger ut her. Det er en del som har forstand på kunst her inne, i det minste kan du få noen indikasjoner.

Veldig vanskelig å mene stort uten å ha annet enn vage beskrivelser å gå etter. Men finn ut mest mulig om bildene ved å studere dem. Det kan stå informasjon på de underligste steder. Stempler o.a. er også viktige.

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Følger oppfordringen om å legga ut bilder her.
    Har mange fleire (men dei er nedpakka). Bildet som eg nemnte kanskje er verdt 50.000 er ikkje avbilda.

Marit Bjorland
    Har dette bildet av Marit Bjorland (det eine viser signaturen på bildet):
    Marit Bjorland 1995.jpg Marit Bjorland_signatur.jpg
    Bildet er datert 95.
    Kan tyda på at det er noko slikt (har googla litt):
    Marit Bjorland (1995): "På vei mot stillhet", bilde nummer 4.
    Sjå også http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/rapport/1998-3/bjorland_3.jpg
    Las på nettet at ho er død nå: http://www.varden.no/kultur/spirende-kunstvar-i-porsgrunn-1.670796
    "den avdøde billedkunstneren Marit Bjorland fra Larvik"

J. Erstad
    Har fleire bilder av J. Erstad, deriblant dette som er datert 81:
    J. Erstad 1981.jpg

Scaril eller kanskje signaturen er noko anna
    Har dette bildet:
    Scaril.jpg
    Og her er eit nærmare bildet av signaturen:
    Scaril signatur.jpg

Usignerte bilder (?)
    Har følgande bilder som eg ikkje har funne ein signatur på:
    A usignert.jpg B usignert.jpg C usignert.jpg
    Bildet i bobleplast har eg ikkje pakka ut. Det er stort (litt over ein meter høgt, tenker eg).

Mitt spørsmål
    Kva er kvart av desse verdt?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Jeg tror du har klart å sortere dem ut fra verdi (dyrest først) slik de står...

Marit Bjorland bildet er vel et litografi, om det står noe ytterligere txt om nummer i serie (eks: 74/100). I såfall
    noen tusenlapper. Om du ikke finner et slikt nummer, er det kun snakk om et signert trykk. Kanskje verdt noen
    hundrelapper. Uansett, kult bilde...

J. Erstad bildet kan være en blyanttegning, et litografi (txt om nummer i serie) eller et trykk. Er det en av de to
    første; noen hundrelapper - det siste; tilnærmet verdi lik null.

Scaril (?). Selv om dette er et originalverk (olje/akryl på lerret?), vil verdien være neglisjerbar. Ikke stor kunst!

De usignerte er vel trykk (plakater/posters) hvor det første minner svært om en van Gogh. Ingen pengeverdi...

mvh
    Gunnar Brekke

H

Hardingfele

Gjest
    Brekke gir en grei gjennomgang. Det du ikke har pakket ut, er det en plakat? Ser ut som stilen til tidlig Jon Bøe Paulsen, men akkurat det utsagnet er et skudd i mørket så lenge det er dekket av plast. Han likte/liker klassisk stil.

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Hei.

Marit Bjorland bildet er vel et litografi, om det står noe ytterligere txt om nummer i serie (eks: 74/100). I såfall
    noen tusenlapper. Om du ikke finner et slikt nummer, er det kun snakk om et signert trykk. Kanskje verdt noen
    Heilt øverst i det litografiet (sjå bildet) står tala 1 til 7, medan talet 4 er plassert nedenfor. Eg tolker det som at det er nummer 4 av 7.

Bjorland_tala.JPG

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Heilt øverst i det litografiet (sjå bildet) står tala 1 til 7, medan talet 4 er plassert nedenfor. Eg tolker det som at det er nummer 4 av 7.

Vis vedlegget 464611
    Veldig uvanlig å nummerere litografier på den måten du tolker her. Nesten alle nummereres slik Gunnar_Brekke beskriver det.
    Det Scaril- bildet er vel et levende eksempel på fidusmaleri. Ikke akkurat stor kunst, nei.

Mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Står det ikke Gentil og ikke Scaril?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tok en runde i egen stue og tok noen bilder. Ting å se etter:

Litografier, tittel, signatur og antall eksemplarer i serien

DSC_1298.jpg

AP står for "Artist`s Proof", altså kunstnerens eget eksemplar. Blir ikke regnet som en del av serien.

DSC_1300.jpg

Som man ser, en lang serie. Slik pleier litografier å nummereres.

DSC_1301.jpg

Prøvetrykk er heller ikke en del av serien.

Malerier

DSC_1304.jpg

DSC_1305.jpg

Proveniens og signatur kan også stå bak på bildet.

DSC_1308.jpg

Har bildet vært solgt før? Klistrelapp fra Blomquist med Lotnummer.

DSC_1312.jpg

Noen ganger står signaturen på uventede steder. Eilif Peterssen signert i øvre høyre kvadrant. Antakelig fordi bakgrunnen nede i høyre hjørne er veldig mørk.

DSC_1313.jpg

Noen ganger står tittelen og kunstner også på rammen.

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ...Og for å vise litt av kunstprisers ustadighet:

DSC_1302.jpg

DSC_1304.jpg

Til tross for at Birger Hanssen er representert i Nasjonalgalleriet, kjøpte jeg dette bildet på Finn for Kr. 200,- inklusive ramme og forsendelse.

Mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Sprellemannen: Oslo Kunsthandel er etter det jeg vet en respektabel forretning. Prøv der. Ellers kan det være litt lurt å kontakte noen av galleriene på Tjuvholmen for å høre med dem om hvem de anbefaler. Var innom der for noen år siden, holdt på å ende med ett av Alpha-Beta-verkene til Magne Furuholmen. Som forøvrig er ett av Norges råeste multitalenter.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har f.ø. vært i kontakt med Blomquist i dag ang. salg av et maleri. Jeg tok kontakt med dem siden de hadde solgt bildet en gang før. Det var i 1999, viste det seg.

De kom over som dønn seriøse, proffe og forekommende. Jeg tok kontakt og sendte bilder av maleriet. De ringte tilbake, kom med sin prisvurdering, og grunnga den. I fall jeg ville selge, skulle jeg gi beskjed. Hvis de på sin side fikk en transport av kunst over fjellet, kunne de gi meg beskjed, slik at jeg slapp å transportere bildet til Oslo selv.

Mvh

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Her er eitt til:
    Hemmen_vegg.jpg Hemmen_sign.jpg Hemmen.jpg
    Eg er usikker på kva det står på signaturen. Nokon som greier lesa den?
    Kva er dette verdt?
    Ellers: Det står ingenting på baksida av bildet.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Frykter at det bildet ( er det ikke en akvarell? ) kommer i samme kategori som Gentil- bildet ditt. Noen hundringser på Finn.

Mvh

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Noko som har noko formeining om verdi på følgande materialtrykk?
    Størrelsen (b x h) er 104 cm x 73 cm.
    Og kven er kunstnaren? Litt vanskeleg å lesa.
    Eg leser årstalet som 1973.
    Har vorte informert om at dette verket skal ha stor verdi av ein slektning.
    DSC_0279.jpg
    DSC_0277.jpg
    DSC_0271.jpg

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Kva med verdien på dette?
    Eg greier ikkje lesa signaturen på dette. Noko som kan hjelpa med det?
    DSC_0275.jpg
    DSC_0273.jpg
    DSC_0289.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Sprellemannen: Ser ut til at det er malt i år 2000, iallefall. Det betyr mest sannsynlig at kunstneren lever. Sjekk kunstdatabaser på nett etter å ha scannet inn signaturen. Så bruker du et sammenligningsprogram på den. Forbokstavene er nok en S og en D..

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Sprellemannen: Ser ut til at det er malt i år 2000, iallefall. Det betyr mest sannsynlig at kunstneren lever. Sjekk kunstdatabaser på nett etter å ha scannet inn signaturen. Så bruker du et sammenligningsprogram på den. Forbokstavene er nok en S og en D..
    Har allerede leita etter kunstnaren i følgande lista over norske kunstnarar, men fant ikkje han/henne der:
    https://nkl.snl.no

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Og når det gjeld det materialtrykket: Der tippa eg at det stod Knutsen eller knudsen som etternamn, og at det som fornamn kanskje står Ola eller Ole. Men fant ingen med det namnet i databasen over norske kunstnarar. Den databasen virker derimot å vera noko ufullstendig sidan eksempelvis Ivan Storm Juliussen ikkje er lista der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.801
    Torget vurderinger
    0
    Ikke for å avspore, men er det noen som vet om "Prøvetrykk" Kunstners eksemplar eller "X serie" vil ha annen pris enn et bilde i den ordinære serien?

For øvrig er kunstners signatur alfa og omega for verdien. Jeg sitter på 4 orginale "Marylon Monroe" av Andy Warhol. Provenance er fastslått hinsides tvil, men de er dessverre ikke signert og de manglende tusjstrekene gjør at jeg ikke har kunnet innkassere et par hundre mill som de eller ville vært verd! Men bildene er fine de, bortsett far at de tar ganske mye veggplass!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.675
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å avspore, men er det noen som vet om "Prøvetrykk" Kunstners eksemplar eller "X serie" vil ha annen pris enn et bilde i den ordinære serien?

For øvrig er kunstners signatur alfa og omega for verdien. Jeg sitter på 4 orginale "Marylon Monroe" av Andy Warhol. Provenance er fastslått hinsides tvil, men de er dessverre ikke signert og de manglende tusjstrekene gjør at jeg ikke har kunnet innkassere et par hundre mill som de eller ville vært verd! Men bildene er fine de, bortsett far at de tar ganske mye veggplass!
    Kunstnerens eget (eller egne) eksemplar er samleobjekter, og evt. mer verdifulle. De er vanligvis unummererte med påskriften"AP".
    Mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.167
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Kunstnerens eget (eller egne) eksemplar er samleobjekter, og evt. mer verdifulle. De er vanligvis unummererte med påskriften"AP".
    Mvh
    Evt fordi kunstneren skal selge de selv. Det er ikke uvanlig at opp til 10% av totalopplaget er merket AP ( artist proof )

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.149
    Sted
    Bergen
    3A346798-8F02-4229-9B90-7E1659518BD9.jpg BF8DE1D0-E8E7-43D4-873E-9398AB5ABA28.jpg

Finnes en dansk kunstner som heter Ole Knudsen som startet tidlig på 60-tallet og fremdeles er aktiv.
    Har ingen anelse om han står bak bildet du spør om.
    Tg

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Finnes en dansk kunstner som heter Ole Knudsen som startet tidlig på 60-tallet og fremdeles er aktiv.
    Har ingen anelse om han står bak bildet du spør om.
    Tg
    Takk for tipset!
    Det kan godt vera at det er han: Det skal eg prøva å finna ut.
    Måten han skriver "Ole" (særleg "le"-delen av "Ole") virker å vera liknande som det som eg har i signaturen på materialtrykket, men det må undersøkast nøyare om det faktisk er han.

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Antall liker
    98
    Sidan Google-søk på "materialtrykk site:.dk" ikkje gir nokon treff, så er det kanskje ikkje dansken som har laga verket.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn