Male trapp, hva har jeg sagt ja til?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har lovet min kjære mor å male en trapp for henne. Altså, jeg skylder henne 'muligens' en tjeneste eller to.

Men når jeg nå ser på trappa, ser jeg for meg et aldri så lite 'handyman's nightmare'. Det er en den 'vanlige' furutrappa med åpne trinn og gelender. Himmelen alene vet hvor mange flater det er som skal males, hvor mange hjørner og så videre.

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg må male ovenfra og ned (regner med at fagfolket her inne blir imponert over analysen). Det betyr at det må settes ny lås i hagedøra (nøkkelhull på utsiden). Alt i umiddelbar nærhet må nok maskeres. Bare det er noen arbeidstimer...

Er det noen som har gjort erfaringer med tilsvarende prosjekter? Noen triks i Ludo som kan komme godt med? Hvordan får man OK resultat i overgangen mellom det som males fra oversiden og det som males fra undersiden?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
565
Torget vurderinger
2
Huff :p Ja,det e bra med jobb :p Men ville "kun" ;D malt vanger,rekkverk osv.Mal ikkje trinnene,lakk dem! Har ikkje vært imponert over malte trappetrinn,blir fort stygt når det blir brukt litt.Men ja,det e en helv... jobb :p

mvh Filip

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
214
Har mala trapp noen ganger. rådet jeg fikk fra maler var og kjøpe en skikkelig pensel og bruke den tiden en bruker til maskering til og gi seg skikkelig tid... og ikke mal trinnene,vil bli fort slitt..forøvrig er maling av trapper noe d¤###

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Reataurerte en slik furutrapp for fire år siden.
Bruk god maling på stender og vanger. IKKE mal trinnene og bruk den tiden det tar med pertentlig maskering- som det blir nevnt her.
Jeg pusset trinnene godt ned, beiset med en egenblanding av farge og brukte en god lakk oppå der igjen.
Brukte tynne MDF plater for å lukke trinnene. Akrylmasse for å flikke og malte så med samme maling som vanger og stender.
Ble bra om jeg må få si det selv- har flere enn to tommeltotter.
Verre var det med noen "små sår" som kom til i løpet av årene etterpå grunnet "sleping" av div. tung hifi........ ::) ;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg gjorde samme prosessen for et par år siden. Malte kun vanger og gelender. Så la jeg en tynn parkett i trinnene og lagde stusstrinn av samme. Dette var ei trapp med 90º sving så det var en himlade jobb å sage/file/pusse til parketten så den passet i trinnene, men resultatet ble veldig bra.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Z

Zomby_Woof

Gjest
Utvilsomt en attraktiv løsning å legge 'nye trinn' i trappa. Men jeg tror det blir vanskelig, fordi den har en 180-graders sving. Trinnene er altså i alle tenkelige størrelser og fasonger.

Å lakke trinnene er notert. Jeg ser poenget med avskalling og treverket fram under maling i en annen farge. Problemet da er at trapp allerede er litt slitt. Der lakken er gjennomslitt har treet selvfølgelig blitt misfarget av skitt som har trengt inn. Altså må det skrapes eller slipes (trange hjørner, spisse vinkler). Beis er sikkert en god idé. men da må man jo være pinlig og petimetrisk nøye med å få bort all lakk. Siden kunne man ta 'båt-trikset' (flere lag med fortynnet lakk for å mette veden). Da får man nok veldig god holdbarhet, men fy flate for en jobb...

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Ikke glem å påføre kvistlakk på alle kvister som skal males. Dette trengs selv om trappa er gammel.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Zomby_Woof skrev:
Utvilsomt en attraktiv løsning å legge 'nye trinn' i trappa. Men jeg tror det blir vanskelig, fordi den har en 180-graders sving. Trinnene er altså i alle tenkelige størrelser og fasonger.
Samme problem hadde jeg, men det gikk bare fint. Selvsagt var det en tålmodighetsprøve og noen ganger var det bare å kassere hele trinnet og begynne på nytt, men som sagt; resultatet ble bra.

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
10
hei,

dersom du maler annenhvert trinn, kan trappa brukes mens lakken/malingen herder.

mvh

-morten-

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen
Her har du fått mange gode tips, det er helt sikkert!

Jeg er malersvenn med 28 års erfaring...sluttet riktignok som maler for 4 år siden og begynte hos en maling produsent/leverandør for bransjen :)

Ta deg god tid...Vær nøye med å dekke og maskere flater som ikke skal behandles...spander på deg pensler av beste kvalitet og bruk den beste maling.

Trinnene kan bli bra visst du sliper vekk all lakk..for så å beise og lakke de.

Lykke til!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.584
Torget vurderinger
24
Yo Zom! Kom deg ut av denne dealen snarest! Trappemaling er et HELVETE uansett løsning. Som å stappe tannkrem inn i tuben igjen. Kjøp på deg noe billig arbeidskraft i stedet. Har gjort dette tre ganger, ALDRI mer. Leide inn en kar for å ta trappa i huset, en uke med sliping, skraping, mer sliping, vask, lut, olje, polering. Smarteste 5.000,- jeg noensinne har brukt. Pengene er fort glemt, ubotelig skade på kropp & sjel er verre å erstatte. Dessuten husfredselementet, etter at du midtveis har kommet inn i et merkart lavere tempo. "Er du ikke ferdig snart??" "Skal trappen stå slik??" "Skulle ha leid noen som KAN dette" osv. osv. SERIØST: kom deg ut, ta tapet som en mann. Våren er her, morsommere å jage vinyl enn å male!

Topp Bunn