MAJIK DS vs Transporter

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Min tiltro til denne testen forsvant i det jeg så at han foretrakk lyden fra Transporter digitalt mot en receiver fremfor analogutgangene på Transporter. Dette er så langt unna egen erfaring at jeg ikke klarer å stole på denne testeren.
Sånn prinsipielt vil da dette være fullstendig avhegig av hvilken Receiver det er snakk om.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aubi skrev:
Han kan gjerne stole på hva han vil, men jeg stoler ikke på noen som vet hva de tester og som også har blitt forelagt prislappen på forhånd. De hører stort sett uten unntak det de forventer å høre!
For ordens skyld; Sneaky DS er vel endel billigere enn Transporter. Så iht din argumentasjon burde evt forhåndsdømming basert på pris da være til Transporter sin fordel.

Mao, så hører de altså ikke det de (nesten uten unntak) pleier å høre her da. Så alt er fint da, og vi har en produktomtaler som stoler mer på ørene sine enn på prislappen.

Mvh Vidar P
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Vidar P skrev:
For ordens skyld; Sneaky DS er vel endel billigere enn Transporter. Så iht din argumentasjon burde evt forhåndsdømming basert på pris da være til Transporter sin fordel.

Mao, så hører de altså ikke det de (nesten uten unntak) pleier å høre her da. Så alt er fint da, og vi har en produktomtaler som stoler mer på ørene sine enn på prislappen.

Mvh Vidar P
Dette var drivende god argumentasjon, men det skal nok litt mere til for å få meg til å skifte syn på Hifi-karer i alminnelighet, og de som skriver Hifi underholdning i serdeleshet ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Underholdning, der sa du det. Å anskue produktomtaler som underholdning er en innfallsvinkel vi deler. God uunderholdning er det også til tider.

Noen lesere tar slike omtaler altfor seriøst, og enda noen tror at slike "tester" er fasit for noe som helst. Ikke en lur innfallsvinkel, dersom målet er å finne seg de produktene en selv vil få mest musikalsk glede fra :)

Mvh Vidar P
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Vise ord Vidar P.
Det som pr i dag taler mest til Transporters fordel er jo brukergrensesnittet (og den er nok i tillegg meget bra).
Men det oser liksom noe "ordentlig" over Linn som tiltaler meg, når jeg blir overbevist om at den er like enkel å bruke blir det nok en slik..
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har ståltro på Linns DS-spillere, men har fortsatt ikke fått hørt en. Jeg kjøpte meg en Transporter så lenge, som jeg så langt er svinfornøyd med. Lydmessig og brukermessig. Det er der Linn er håpløst langt bak, og ikke spesielt smarte heller...med tanke på UI og standarder...men det kommer.

Jeg skal nok få sammenlignet på et eller annet tidspunkt, blir morsomt det. Anmeldere går det jo ikke an å stole på ;) Stereophile skrøyt jo Transporter opp i skyene(fortjent syntes jeg, syntes jo den låter bedre enn Meridian G08 f.eks), både målesmessig og ellers, både digitale og analoge utganger. Så alt er som det pleier. Folk driver med sitt ;D

O.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Hvilke formater støtter DS spillerne. Har ikke vært så konsekvent på konverteringen/rippingen, så ille alle filene jeg får spillt
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
hanspf skrev:
Hvilke formater støtter DS spillerne. Har ikke vært så konsekvent på konverteringen/rippingen, så ille alle filene jeg får spillt
Foreløpig støttes WAW, FLAC, ALAC og MP3.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Kan du si noe mer om hva som er problemet? Hvilken DS er det?

Jeg har aldri opplevd at noen filer ikke kan spilles.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Tester Majik, og den finner ikke alle filene som lå i album mappa. Jeg konverterte de mest spilte låtene til flac en gang, og det er disse den ikke fant. Men nå har jeg bare sittet en times tid med denne, så kan være jeg finner det ut, men bare syntes det var litt rart da jeg og var sikker på at den skulle spille flac
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Hvilket Serverprogram bruker du? Twonky?
Hvis DS ikke finner filene, vil jeg tippe at det har noe med innstillingene i Twonky å gjøre. Det er Twonky som skal holde styr på filene, og hvis Majik DS finner Serveren (Twonky) vil den også finne filene.

Har du konfigurert Twonky, og angitt hvilke mapper den skal søke i? Det er det viktig å gjøere.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Bruker Twonky ja. Den finner mappene, men ikke alle filene som er i den (.flac). Men det er vel forskjeller på flac filer i forhold til hva de er konvertert med, eller tar jeg feil der?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Jeg trodde at FLAC-filer er ganske entydige greier. Riktignok er det ulike oppløsninger, men DS skal takle alle. Går ut fra at det ikke er 5.1 FLac-filer du har laget?

Jeg har som sagt aldri opplevd at enkelte filer ikke har blitt funnet av DS. Har det vært noen kontaktvansker mellom DS og Serveren, har det vært snakk om enten/eller. Jeg har heller ikke registrert at andre har hatt akkurat den type problem. Derfor tillater jeg meg å tro at det er noe annet som er problemet - noe med noen innstillinger.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Kan det ha noe med at det ikke er noen flac dekoder på maskina kanskje. Når jeg går inn i mappestrukturen så kjenner ikke maskinen igjen det som en lydfil. Må vel sikkert være det da.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Mener du flac-dekoder på PCen? Det skal ikke ha noen betydning - PCen din er ikke involvert i avspilling/dekoding av filen når DSen spiller. Den fungerer bare som et lagringsmedie.

Det kan tenkes at jeg kan komme med noen tips for å løse problemet, men da må du gi ganske detaljert informasjon om hva du har gjort.
- Er det sånn at du greier å spille enkelte filer, men ikke alle?
- I tilfelle ja - hva er fellesnevneren for de du kan spille, i motsetning til de du ikke kan spille.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Stemmer. Får spilt av WAW og MP3, men ikke FLAC og WMA
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
WMA kan du bare glemme - støttes ikke enda.

- Hvilket program har du benyttet ved konvertering av FLAC-filene?
- Er det FLAC-filene som er konvertert sist?
- Har du husket å trykke "rescan content directories" i Twonky etter at flac-filene er konvertert og lagt i de rette mappene?
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Ja WMA har jeg skjønt ikke går. Flac ble konvertert gjennom det J.River mediaportalen jeg hadde, og det er der jeg mistenker at feilen ligger. Og de ble konvertert for lenge siden, så de er ikke lagt til etter jeg koblet til Majik
 

Goshin

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
5
Får du noe godlyd ut fra boksen? Hadde vel vært greit å få testet med noen Flac-filer når den først er på hjemlån...
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Ikke fått testet den mot de som ble linka til, men har jo testet den mot waw som og er ukomprimert, så så stor forskjell er det vel ikke. Men virker veldig bra. Synes bassen ble enda mer framtredende enn før. Ikke så farget lyd som med cd spilleren jeg hadde.
 

hanspf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2004
Innlegg
146
Antall liker
9
Slik, og det fungerte på den jeg lasta ned, så da hadde jeg nok rett i at det er flac konverteren som var spesiell?
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Det skulle vært spennende å høre Majik, enheter som tar musikken direkte fra nettverket har helt klart noe for seg. Jeg har eid både SB3, SB Duett og Transporter og samtlige har fått fyken på grunn av at CD-spilleren min låter bedre. Nå kommer sikkert Valentino til å si at erfaringen er ugyldig siden jeg spiller på Klipsch og atpå til med rør, men jeg har testet det på flere forskjellige oppsett. En nettverksavspiller som kan erstatte CD-mediet på lydkvalitet hos meg er mer enn hjertelig velkomment - uansett merke!!
Dersom man bruker Transporteren bare som "transport" til ekstern DA-konverter og i tillegg har ekstern klokke tilkoplet, så leverer den data med kvalitet på høyde med mitt dCS Verdi drivverk til > 100kkr. Men det betyr ikke at Majik ikke kan være bedre :).
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Muligens et veldig dumt spørsmål: hvis signalet sendes videre digitalt rett inn i høytaleren er det da likegyldig hvilken spiller man har, Sneaky, Klimax, Tranporter osv? Bypasses bare DAC totalt?
I tilfelle er det jo ingen vits i å kjøpe noe annet enn en Squeezebox..
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Dette var da ikke noe dumt spørsmål? Svaret er imidlertid svært kontroversielt.... De som har mer teknisk peiling enn meg kan sikkert gi deg en teknisk forklaring, men har selv testet bådde latterlig billige og latterlig dyre drivverk opp mot hverandre og -surprise- vi klarte ikke å høre noe forskjell - via en meget god ekstern DAC vel og merke...
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Bruker i dag en SB3 digitalt inn i Beolab 5 som jo har innebygget Dac. Hvis signalet ikke behandles av Dac i SB (eller Sneaky,Transporter osv..) så burde vel lyden bli lik? Hvis lyden ikke prosesserers på annet vis i "spilleren"? Spørsmålet er om signalet som en nettverkspiller mottar bare blir sendt rett ut ubehandlet hvis man bruker den digitale utgangen?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det er all grunn, både teoretisk og empirisk, til å anta at det er korrekt ja. Skulle tro at de forskjellige spillerne sender lyden rett ut uten videre behandling og at lyden derfor blir lik - det er i allefall min erfaring.

PS: Var noen ildskjeler på forumet som ble så provosert av at noen kunne hevde at drivverk kunne låte likt at de skulle gjennomføre en ABX-test med vanntett testdesign som viste at det var lett å høre forskjell på ulike drivver mot en ekstern DAC. Det ser desverre ikke ut til at det har vært videre utvikling med prosjektet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hva skjedde egentlig med sammenligningen mellom Transporter og Majik?
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Jeg må bare skyte inn med noen spørsmål her.

Jeg er i samme båt som flere her inne tror jeg, og vurderer og bytte cd-spilleren til en løsning med nettverkspiller, og NAS.

Tråden omhandler jo Majik DS og Transporter, men har vi egentlig fått ett skikkelig svar på hvilken av disse som låter best? En annen ting jeg lurer på er, hva som er lettest og sette opp, og lettest i bruk?

Og selvom tråden ikke har noe med T+A Music Player og gjøre, er det noen som har fått hørt denne, og hvordan plasserer den seg mot Transporter og Majik DS ?

Ble noen spørsmål det her, men jeg er veeeeldig i tvil hvilken løsning jeg skal gå for.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg startet denne tråden, siden Linns rimelige spiller var i samme prisklasse som Transporter, og jeg skulle ha meg en dedikert nettspiller!
Etter å ha sett på alle fordelene til Transporter(modenhet, grensesnitt, filformatstøtte, samt glitrende kritikker i Stereophile og ellers), så landet jeg på den. Og har vært strålende fornøyd siden, har heller ikke savnet noe bedre dac.

Men her skjer det jo ting! T+A sin nye, Bladelius sin, alle kommer nok på banen med en eller flere modeller i 2009(trodde dette skulle skje i 2008, men nei). Morsomt for oss det! Transporter er en strålende komponent til noe annet kommer og knuser den ;)

O.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Ja, jeg ser mangen skryter av Transporter, og jeg tviler ikke på at denne er kjempe god. Er jeg heldig får jeg låne en slik av en bekjent.

Men du fikk aldri prøvd ut noen av Linn`s sine produkter, før du bestemte deg for Transporteren?

Syns Bladelius sin Embla er utrolig spennende, men syns prisen kanskje er litt stiv.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, jeg fikk aldri testet Linn før jeg kjøpte. Derfor tråden, jeg hadde ikke tid :)(er ganske utålmodig når jeg har satt i gang beslutningsprosessen). Men fremfor alt gikk det opp for meg hvor kort de var kommet på alt fra formatstøtte til grensesnitt for styring og kontroll, etter å ha lest på Linns forumsider og googlet heftig noen kvelder så fant jeg ut at dette var langt unna Slimdevices utmerkede(og ikke minst effektive) løsninger. Da ble det enkelt å handle Transporter. Uten å fortsatt ha hørt Akkurate eller Majik, så er jeg ganske sikker på at Transporter gir mer for pengene.

Bladeliusen håper jeg å få hørt hos Morten ved leilighet...

O.
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Dog skrev:
Nei, jeg fikk aldri testet Linn før jeg kjøpte. Derfor tråden, jeg hadde ikke tid :)(er ganske utålmodig når jeg har satt i gang beslutningsprosessen). Men fremfor alt gikk det opp for meg hvor kort de var kommet på alt fra formatstøtte til grensesnitt for styring og kontroll, etter å ha lest på Linns forumsider og googlet heftig noen kvelder så fant jeg ut at dette var langt unna Slimdevices utmerkede(og ikke minst effektive) løsninger. Da ble det enkelt å handle Transporter. Uten å fortsatt ha hørt Akkurate eller Majik, så er jeg ganske sikker på at Transporter gir mer for pengene.

Bladeliusen håper jeg å få hørt hos Morten ved leilighet...

O.
Bladelius Embla skal inn til test hos meg så fort det bare er mulig ;D
 
Topp Bunn