A
Atle Kristiansen
Gjest
Tenkte vi kunne ha en tråd med reel diskusjon rundt klippene som ikke blir postet her av de typiske "så var det disse muslimene" bidragsyterne innhyllet av deres retorikk og premisser.
Jeg synes han virker som en tildels reflektert person, og i aller høyeste grad velartikulert. De 15sekundersklippene som postes av dine meningsfeller her er i alle fall ikke representabelt for konferansen eller dens innhold. Hvor langt på vei hans retorikk går overens med hans intensjoner er selvfølgelig en helt annen debatt. Men finner det er oppløftende at han søker dialog. Uansett har han i realiteten veldig begrenset makt, også i Iran.oddgeir skrev:Jeg så mesteparten på CNN i går kveld.
Makan til arrogant idiot kan jeg ikke huske å ha sett.
Han var ikke i stand til å svare på direkte spørsmål fra studentene i salen, men skiftet tema, og svarte på helt andre ting hele tiden.
Denne fyren er livsfarlig.
Det har så absolutt ingen sagt (hvor får du slike ideer fra?), å tro at toppledere snakker uhildet til massene vil være naivt uansett hvilket land de representerer.Rune S skrev:Får håpe dere har rett i at dette er en reflektert person som forteller sannheten når han opptrer internasjonalt.
Det samme kunne vel forsåvidt sies om Göbbels.The Atl skrev:Jeg synes han virker som en tildels reflektert person, og i aller høyeste grad velartikulert.
Etter å ha sett hele innslaget nå så må jeg si meg enig,med unntak av at det uroer meg at han sår tvil om jødeforfølgelsen fant sted og at han har det synet han har på Israel.The Atl skrev:Jeg synes han virker som en tildels reflektert person, og i aller høyeste grad velartikulert. Hvor langt på vei hans retorikk går overens med hans intensjoner er selvfølgelig en helt annen debatt. Men finner det er oppløftende at han søker dialog.
Mvh
Vi har en egen tråd som diskuterer saken, da det er totalt irrelevant for emnet vi her diskuterer nøyer jeg meg med bare å le litt i barten av deg.Rune S skrev:Dette ser ut til å vere 2 gode kompiser ; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171629
Så du mener at Mahmoud Ahmadinejad setter seg selv i dårlig lys ved å ha diplomatisk omgang med den venezuelanske stat og Chávez? Touche.Rune S skrev:Tja,så det er helt irrelevant for deg hva han måtte si i andre settinger om internasjonale stridspørsmål?
Det er jo fint at han er diplomatisk med sine kompiser,men jeg synst han setter seg selv i et dårlig lys viss han sier noe en plass og noe annet en annen plass,smisker og later som han er en fredselskende kosegutt når han er i NY men fyrer opp under kampen mot "store satan" når han er hos sine likesinnede.The Atl skrev:Så du mener at Mahmoud Ahmadinejad setter seg selv i dårlig lys ved å ha diplomatisk omgang med den venezuelanske stat og Chávez? Touche.Rune S skrev:Tja,så det er helt irrelevant for deg hva han måtte si i andre settinger om internasjonale stridspørsmål?
Men jeg vil anbefale deg å lese litt i Venezuelatråden og å poste der om du ønsker å diskutere Venezuelansk politikk og hverdag.
Mvh
Poenget mitt var ene og alene at utganspunktet ditt er noe forkjært. Venezuelas politikk er en smule fjern fra våre mer eller mindre kapitalstyrte representantdemokratier da de legger seg på en mer sosialistisk og direktedemokratisk linje med diskuterbart verdens mest demokratiske og progressive grunnlov. Selvfølgelig er det visse betenkeligheter rettet mot dem, blant annet fra NED (National Endowment For Democracy) tilknyttede Reporters Without Borders. NED knyttes også til 2001 kuppet på Hugo Chavez sammen med CIA. Vi kan diskutere Venezuela i det vide og brede, men utgangspunktet ditt er uhorvelig skjevt kan det virke som, noe som gjør at diskusjonen vil bli ekstensiv og fjerne fokus fra saken det her gjelder. Men for all del bring tilbake Venezuela tråden om du synnes det har noe for seg.Rune S skrev:Det er jo fint at han er diplomatisk med sine kompiser,men jeg synst han setter seg selv i et dårlig lys viss han sier noe en plass og noe annet en annen plass,smisker og later som han er en fredselskende kosegutt når han er i NY men fyrer opp under kampen mot "store satan" når han er hos sine likesinnede.The Atl skrev:Så du mener at Mahmoud Ahmadinejad setter seg selv i dårlig lys ved å ha diplomatisk omgang med den venezuelanske stat og Chávez? Touche.Rune S skrev:Tja,så det er helt irrelevant for deg hva han måtte si i andre settinger om internasjonale stridspørsmål?
Men jeg vil anbefale deg å lese litt i Venezuelatråden og å poste der om du ønsker å diskutere Venezuelansk politikk og hverdag.
Mvh
Det var bare detViss du mener det er helt uvesentlig gidder jeg ikke krangle om det.
Mvh
Rune
Jeg også har hørt det:coolbiz skrev:Min persisk-talende kollega fortalte meg at Ahmadinejad's uttalelse om homofili faktisk var noe feil-oversatt. Han sa ikke "Vi har ikke homofile i Iran", men noe i retning av at homofili i Iran har andre former i Iran enn i USA. "Vi har ikke homofili i Iran slik dere kjenner det i USA", eller noe mer i den retning.
Han sa heller ikke at Iran har verdens frieste kvinner, men heller at Irans kvinner nyter den største grad av frihet, ettersom jeg forstår.First I want to make some remarks about that now world-famous statement of President Ahmadinejad at Columbia: We do not have homosexuals in Iran of the kind you have in your country. The American media conveniently ignored the second, and crucial, part of his sentence as something redundant.
Obviously he was not saying, We dont have any homosexuals whatsoever in Iransomething nobody in the world would believe, not even in Iran. And by implication, he was not telling his audience, I am a plain liar! something which his audience at Columbia and the American media construed him to be saying.
Nåja.The Atl skrev:Jeg også har hørt det:coolbiz skrev:Min persisk-talende kollega fortalte meg at Ahmadinejad's uttalelse om homofili faktisk var noe feil-oversatt. Han sa ikke "Vi har ikke homofile i Iran", men noe i retning av at homofili i Iran har andre former i Iran enn i USA. "Vi har ikke homofili i Iran slik dere kjenner det i USA", eller noe mer i den retning.
Han sa heller ikke at Iran har verdens frieste kvinner, men heller at Irans kvinner nyter den største grad av frihet, ettersom jeg forstår.First I want to make some remarks about that now world-famous statement of President Ahmadinejad at Columbia: We do not have homosexuals in Iran of the kind you have in your country. The American media conveniently ignored the second, and crucial, part of his sentence as something redundant.
Obviously he was not saying, We dont have any homosexuals whatsoever in Iransomething nobody in the world would believe, not even in Iran. And by implication, he was not telling his audience, I am a plain liar! something which his audience at Columbia and the American media construed him to be saying.
Det er skremende hvordan tabloid presse tar to setninger ut av kontekst, oversetter dem feil, for så å fremstille mannen som en latterlig figur i stil til sin svart-hvitt portretering av internasjonal politikk. Hva med å holde seg til fakta og skrive en sober analyse av evenementet?
Men en kan ikke si noe kritisk om vestlig omgang med sannhet uten å bli stemplet som USA paranoid eller selvhater. Ingsok.
Mvh
Det på den annen side er helt legitime diskusjonsmomenter, men ingen unnskyldning for å gjøre en farse ut av hele forestillingen, noe jeg finner særdeles lite konstruktivt. Å redusere internasjonal politikk til sort-hvitt trusimer over en lav sko er enten å undervurdere, eller bevisst å holde publikum fra å oppnå den minste grad av innsikt i problemstillingen.Gjestemedlem skrev:Nåja.The Atl skrev:Jeg også har hørt det:coolbiz skrev:Min persisk-talende kollega fortalte meg at Ahmadinejad's uttalelse om homofili faktisk var noe feil-oversatt. Han sa ikke "Vi har ikke homofile i Iran", men noe i retning av at homofili i Iran har andre former i Iran enn i USA. "Vi har ikke homofili i Iran slik dere kjenner det i USA", eller noe mer i den retning.
Det er skremende hvordan tabloid presse tar to setninger ut av kontekst, oversetter dem feil, for så å fremstille mannen som en latterlig figur i stil til sin svart-hvitt portretering av internasjonal politikk. Hva med å holde seg til fakta og skrive en sober analyse av evenementet?
Men en kan ikke si noe kritisk om vestlig omgang med sannhet uten å bli stemplet som USA paranoid eller selvhater. Ingsok.
Mvh
Siden de fengsler og henretter folk for homofili i Iran så er vel ikke ordlyden i hans bortforklaring det vesentligste. Han kan derimot holdes ansvarlig for slike drap som leder av dette regimet.
Men du har rett i at mannen ikke er latterlig. Og det er en ufarliggjøring å femstille ham slik. Han er en kalkulert religøs overgriper og en fiende av menneskers frihet og demokrati og en trussel mot verdensfreden (selv om ikke akkurat det utrykket gir mye mening...)
Det er ikke uten hensikt at slike bilder blir skapt. Der trues jo med militære aksjoner og krig hvis Iran forsetter med sitt atomvåpenprogram. Og da er det viktig å ha folket med seg på hjemmebane for å få lov til å askjonere. Hvis lederskaåpet i Iran kan frestilles for virkelighetsfjerne, aggresive religøse fanatikere så er det lettere å akseptere inngripen.The Atl skrev:Det på den annen side er helt legitime diskusjonsmomenter, men ingen unnskyldning for å gjøre en farse ut av hele forestillingen, noe jeg finner særdeles lite konstruktivt. Å redusere internasjonal politikk til sort-hvitt trusimer over en lav sko er enten å undervurdere, eller bevisst å holde publikum fra å oppnå den minste grad av innsikt i problemstillingen.
Så mange feilaktigheter både om praksis, lov, og om koranen som det presenteres på dette diskusjonsforum vil jeg anta tildels er et resultat av den slags farselignende dekning ment for å skape et umenneskelig fiendebilde - demonisere.
Se forøvrig innlegget over, jeg redigerte noe for sent.Iran godtar overvåking av Det internasjonale atomenergibyrået
Mulig jeg oversetter engelsk annerledes enn andre,men var det ikke nettopp dette oversetteren sa da i desse videoklippene? At de ikke har homoseksuelle slik vi kjenner det,hva nå det måtte bety,og at Iranske kvinner har den høyeste grad av frihet? Det var ivertfall det mine ører hørte.The Atl skrev:Jeg også har hørt det:coolbiz skrev:Min persisk-talende kollega fortalte meg at Ahmadinejad's uttalelse om homofili faktisk var noe feil-oversatt. Han sa ikke "Vi har ikke homofile i Iran", men noe i retning av at homofili i Iran har andre former i Iran enn i USA. "Vi har ikke homofili i Iran slik dere kjenner det i USA", eller noe mer i den retning.
Mvh
Det er rørende naivt å tro på hva den mannen sier.The Atl skrev:http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/26/513193.html
Se forøvrig innlegget over, jeg redigerte noe for sent.Iran godtar overvåking av Det internasjonale atomenergibyrået
Mvh
Iran har alltid holdt deler av sin aktivitet på dette området skjult for byrået.- All vår kjernefysiske aktivitet er fullstendig fredelig og fullstendig åpen, sa president Mahmoud Ahmadinejad og beskyldte vestlige land for å prøve å nekte Iran landets rett til atomenergi.
Å høre på FNs generalsekretær og IAEA (International Atomic Energy Agency) er også rørende naivt? Selvfølgelig er en viss skepsiss naturlig, men den bør være universell, imho. Atomvåpen er en uting, spredningen av den er forøvrig et større bilde enn hva det først kan virke som. Jeg anser USAs okkupasjonsvilje og krigføring i midtøsten tildels i tospann med Israel samt motarbeidelse av NPT for å være - om ikke legitime grunner - i alle fall hovedmotivasjonsfaktorer for å anskaffe seg atomvåpen for land som Iran. Det kalles en deterrent/et avskrekkelsesvåpen.oddgeir skrev:Det er rørende naivt å tro på hva den mannen sier.The Atl skrev:http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/26/513193.html
Mvh
Iran har alltid holdt deler av sin aktivitet på dette området skjult for byrået.- All vår kjernefysiske aktivitet er fullstendig fredelig og fullstendig åpen, sa president Mahmoud Ahmadinejad og beskyldte vestlige land for å prøve å nekte Iran landets rett til atomenergi.
Ingenting tyder på at dette har endret seg.
MvhIran-IAEA-UN
UN Secretary-General Ban Ki-Moon here Thursday expressed his support for the recent agreement reached between Iran and the International Atomic Energy Agency (IAEA).
In a meeting with Iran's permanent Representative to the United Nations Mohammad Khazaei, Ban said that he would spare no efforts to help the process of Iran-IAEA bilateral cooperation be fruitful.
Outlining Tehran's stance on peaceful use of nuclear energy, Khazaei said drawing of the modality (Action Plan) on resolving the outstanding issues was another indication of Iran's peaceful nuclear program as well as the country's will to remove possible ambiguities.
He added that the recent Iran-IAEA agreement was another measure adopted by Tehran based on goodwill and aimed at confidence building.
It is not acceptable that Western states oppose the IAEA reports whenever they are not in line with their interests, the ambassador said.
"Certain countries have targeted the IAEA's prestige through their irrational measures and stands," he said urging the UN officials to prevent such efforts aimed at damaging prestige of the UN and other international bodies.
Pointing to upcoming international meetings of the UN on Iraq and Afghanistan in New York, Khazaei expressed support for the Iraqi and Afghan nations and governments.
He voiced Iran's readiness to have active participation in the meetings.
The UN chief further praised Iran's vital role in Iraq and Afghanistan.
The UN is to hold international meetings on Iraq and Afghanistan in New York on September 22-23. Iran has been invited to take part in the meetings.
Hahahaha - rock on:Slubbert skrev:Har sett hele, kommer tilbake til det senere (litt opptatt akkurat nå). Men det største problemet med Ahmadinejad slik jeg ser det, er hvordan han har gitt lovmakten frie tøyler (og incentiv) til å slå hardt ned på reformbevegelser og den generelle individuelle frihet i Iran, samt styrket tankepolitiet. Eksempel:
Dette er konformitet.
The Atl skrev:Jeg anser USAs okkupasjonsvilje og krigføring i midtøsten tildels i tospann med Israel samt motarbeidelse av NPT for å være - om ikke legitime grunner - i alle fall hovedmotivasjonsfaktorer for å anskaffe seg atomvåpen for land som Iran. Det kalles en deterrent/et avskrekkelsesvåpen.