Mahler - symfoni no. 5

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Er det noen som kan komme med en god anbefaling på en topp innspilling av denne; både lyd- og musikkmessig? Generelt foretrekker jeg mer det med en viss emosjonell dybde enn de rent tekniske oppvisningene.

S

slowmotion

Gjest
Er du på jakt etter emosjonell dybde er vel Bernstein ok.
Selv liker jeg Sinopoli på DG.

;)

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Hei kibsgard,

Jeg er ingen ekspert på klassisk musikk, men akkurat Mahler hører jeg oftere og oftere på.

Kjøpte for en stund siden en box med samtlige symfonier på posten. Platemerket er "Brilliant Classics" og dirigent er Inbal. For bare noen få hundrelapper mener jeg dette er et kupp. Og lyden er svært bra. Er visstnok spilt inn på 80-tallet og tidligere gitt ut på Denon.

Jeg har også en innspilling av Barbirolli (EMI Classics). Dette er vel den innspillingen som mange mener er den beste. Opptak fra 1969, men lyden er grei nok...

Bernstein er også nevnt av mange Mahler-spesialister, men det har jeg ikke hørt.

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg har lest litt både her og der på nettet, og fått inntrykk av at Barbirolli og Bernstein skal ha meget gode innspillinger av denne symfonien. Problemet med Barbirolli sin innspilling virker å være at vinyl-utgaven skal være en del bedre enn D-versjonen. Derfor har jeg i denne omgang bestilt Bernstein sin innspilling med Wiener Filharmonikene.

Jeg er svært fersk når det gjelder klassisk musikk, og prøver bare noen CD'er i ny og ne. Først og fremst går det nok i ulike former for rock, reggae, world music, soul+++.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det noen som kan komme med en god anbefaling på en topp innspilling av denne; både lyd- og musikkmessig? Generelt foretrekker jeg mer det med en viss emosjonell dybde enn de rent tekniske oppvisningene.
Ah... en av mine favorittsymfonier; iallefall om man kan gå etter antall versjoner som fins i samlinga.. der er nærmere 15 innspillinger, alle av god kvalitet.
Den mest instrospektive og emosjonelt bevegende er imidlertid Bernstein på DGG fra syklusen siste halvdel av 80-tallet.. helt klart min favorittinnspilling av dette verket.

Også Sinopoli (DGG) og ikke minst Haitink (Philips) gjør veldig gode tolkninger, om enn ikke så dype og bevegende som Bernstein, så er de antakelig litt mer "korrekte".. kritikken mot Bernstein er jo nettopp denne tendensen til "overspilling" eller overdramatisering av poenger; pussig dette, fordi det er akkurat dette tilhengerne liker..

Det lydmessige er, som alltid med alle disse selskapene, evig bra nok for enhver.

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Bernstein er fremragende og allerede etablert som en klassiker blant klassikerne, men prøv også Pierre Boulez med samme orkester og på samme selskap: Her får du større overblikk og en del bedre lyd. Noen beskylder Boulez for kulde og tørt intellekt. Det er for enkelt. Han er ikke nødvendigvis mindre intens enn Berstein, mer annerledes, mer moderne. Og kaldt og skarpt kan det egentlig ikke bli så lenge de eventyrlige wienerne lager lydene.

Etter at du har lyttet til både Bernstein og Boulez noen ganger, i gode og onde dager, vet du mer om hva slags Mahler som ligger ditt hjerte nærmest. Bon voyage.

Mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.718
Torget vurderinger
0
Hva er det med denne innspillingen som bringer fram følelsen av sterke depresjoner og et utagerende sinne.............? Ble ikke denne skrevet mens mannen balanserte på livet's kant?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hva er det med denne innspillingen som bringer fram følelsen av sterke depresjoner og et utagerende sinne.............? Ble ikke denne skrevet mens mannen balanserte på livet's kant?
Det er særlig sjette, niende og tiende som er tyngst ladet med skjebne og død. Mahlers liv rommet både opp- og nedturer, men flere tragiske hendelser og omstendigheter preget ham og musikken hans. Som Haitink sier: " He suffered a lot, and he had a talent for suffering." Dette er merkbart i så å si alt han skrev. Vi vet mye om ham, og resten er å høre i den grensesprengende musikken hans. Dette svaret er så kort at det i høyden kan gjøre nytte som indikasjon.

Mvh

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Problemet med Barbirolli sin innspilling virker å være at vinyl-utgaven skal være en del bedre enn D-versjonen
Jeg har begge (LP:EMI 163-01 997/98) og (CD:EMI 7243 5 66910 2 5) og vil hevde at de to er like gode i mitt system. Av praktiske årsaker foretrekker jeg CD utgaven.

Referansen, se f eks "klassisk musikk, E Sandmo og Katrine Sæverud, Gyldendal 1993" er Bernstein med Wiener philharmoniker på DG (se også Vidar P ovenfor i denne tråden).

Personlig vil jeg hevde at Bernsteins 5 med New York philarmonic på Sony er en bedre tolkning enn den på DG. Jeg har begge på CD (DG 469 154-2 og Sony SMK 63084-AC). Jeg antar som sedvanlig at smaken er som baken i dette tilfellet også.

Tilslutt vil jeg slå et slag for den syvende symfonien. Kommer du deg gjennom den femte og den gir mersmak så prøv den syvende. Min favoritt er Otto Klemperer med New Philarmonia som jeg kun har på LP (EMI CFPD 41 4442 3) og Jascha Horenstein med New Philarmonia som jeg kun har på CD fra BBC (BBCL 4051-2).

MVH.

S

slowmotion

Gjest
Selv fortrekker jeg 9. 6. 2. 3. og 5. før 7. ,
men det er jo så individuelt hva man liker så det betyr egentlig ingenting.

10. har jeg ikke klart å få noe som helst slags tak på,
siden den ikke er fullført blir det liksom ikke noe å gripe fatt i, synes jeg.
Noen som har noen råd der?

;)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Selv fortrekker jeg 9. 6. 2. 3. og 5. før 7. ,
men det er jo så individuelt hva man liker så det betyr egentlig ingenting.

10. har jeg ikke klart å få noe som helst slags tak på,
siden den ikke er fullført blir det liksom ikke noe å gripe fatt i, synes jeg.
Noen som har noen råd der?

;)
Hvis du vil ha bare Andante - Adagio-satsen, kan jeg trygt anbefale Haitink/BPO (Philips, 1995, koblet med en interessant utgave av den syvende.) Den er helt fri for sentimentalitet: ren, avklart, intenst konsentrert. "Siste reis" (for å si det med Wergeland), en annen verden. Utrolig transparent, noe som trolig skyldes dirigenten og partituret mer enn teknikerne, med soli en bare kan drømme om. De nesten hvite strykerne åpner en sort stillhet, et rom bakenfor.

De forskjellige forsøkene på å skrive en full symfoni utifra Mahlers skisser er en helt annen opplevelse. Min beste anbefaling der er Rattles første innspilling, på EMI, 1980, med Bournemouth SO.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Personlig vil jeg hevde at Bernsteins 5 med New York philarmonic på Sony er en bedre tolkning enn den på DG. Jeg har begge på CD (DG 469 154-2 og Sony SMK 63084-AC). Jeg antar som sedvanlig at smaken er som baken i dette tilfellet også.
Bernstein spilte inn dette for Columbia; som sådan er originalen av denne en Columbiainnspilling; skjønt i ettertid ble jo Columbia erhvervet av Sony.. og endel innspillinger ble gjenutgitt på "Sony".

Rent bortsett fra det, så er smaken så forskjellig; selv synes jeg at min Columbia-utgave er flatere og mer sjelløs enn den senere DGG-innspillingen..

Mvh Vidar P

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Dette er en symfoni som krever enormt av messingblåserene. Noe som derfor gjør at orkesteret som spiller nesten har mer å si enn tolkningen til dirigenten. (synes jeg)

Brasseksjonen til Chicago symfoniorkester på 70 og 80 tallet er legendarisk.

Min favoritt på av denne symfonien er av denne grunn en live innspilling med Chicago og G Solti fra 80 tallet utgitt på Decca.

God lyd og bra messing!!

Tolkningsmessig er innspillingen med Karajan og Berlin philharmonien legendarisk, men med dårlig lyd og (etter min mening) dårlig messing.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Messingblåserne i Chicago er ikke så verst i våre dager heller. Er du bekymret for at kvaliteten skal synke etter at noen av de gamle kjempene er borte, Trompetnerd? Det er så lange tradisjoner for ekstrem kvalitet i dette orkesteret at de later til å tiltrekke seg de ypperste av de ypperste. Interessant om du har input på utviklingen i messingrekka.

Har du forresten hørt 1812, Slavisk marsj og Stormen med CSO og Abbado (innspilt -91, -89 og -85) på Sony?
Har du synspunkter på ny dirigent til dette legendariske orkesteret?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Er ikke bekymret, men fakta er at Adolf Herseth har styrt skuta med jernhånd bak der. At CSO ikke synes å slå seg til ro med ny solotrompeter som kan ta over etter en mann som er 85 år sier litt.

Når jeg nevner at messing gruppa var best på 70-80 tallet, var det kun fordi da var gutta i sin beste alder.

Trompetrekka har blant annet tapt Phil Smith siden den gang. Han er nå solotrompeter i New York Phil. Vanskelig å erstatte.

Om det kommer en liknende seksjon i det orkesteret er vel heller tvilsomt.

Hører rykter om at solo trompeteren som sitter i Chicago i dag, gjør en god jobb. Ung er han også, så vi får se........

Ole Edvardt ble faktisk spurt om å sitte på prøve en periode faktisk. Det tok han nok som et kompliment.

Messingnivået generelt er høyere i dag en tidligere, men de store personlighetene til å ta over etter de gamle synes å mangle litt.

Berlin Phil har i dag den trompetseksjonen jeg synes mest om. Spesielt når de forsterker den med Mathias Höfs :) Denne er også gjennom generasjonsskiftet. De har likevel et stykke igjen til CSO på sitt beste.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk for svar, trompeter. Fin update. Vil gjerne legge til at horn og tromboner har både utsøkt raffinement og brutal kraft i CSO, altså briljant teknikk og fin musikkforståelse. Til sammen gir det et formidabelt yttrykksregister. De har også skiftet ut en del andre gamle helter i andre seksjoner i orkesteret, ikke minst blant treblåserne, og funnet glimrende erstatninger. For meg forblir CSO ikke bare en av "the big five", men et av de fem beste på verdensbasis.

Mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Er enig med hensyn til treblåserene! De lyder fantastisk for tiden.

Trombonerekken er under utskiftning. Vet de har tilbudt Stefan Schultz fra Berlin Phil jobben som basstrombonist etter legendariske Charles Vernon, men Stefan takket nei. Stefan er forresten fantastisk!! ;D ;D

For meg er CSO det mest underholdende orkesteret å høre på. Der er det plikt til å ta den helt ut....

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Er enig med hensyn til treblåserene! De lyder fantastisk for tiden.

Trombonerekken er under utskiftning. Vet de har tilbudt Stefan Schultz fra Berlin Phil jobben som basstrombonist etter legendariske Charles Vernon, men Stefan takket nei. Stefan er forresten fantastisk!!  ;D ;D

For meg er CSO det mest underholdende orkesteret å høre på. Der er det plikt til å ta den helt ut....
Det er ikke minst Vernon som gjør den tidligere omtalte Tsjaikovskij-cd'n så helt utrolig spennende. Jeg har aldri hørt maken! Har sett ham i flere fjernsynsopptak, og det er nesten skremmende: Der sitter den svære ruggen og suger inn luft som om det gjaldt livet, basstrombonen ser ut som leketøy i hendene hans. Når han slipper kreftene løs, fyller han ut hele orkesterklangen på en enestående måte. Det blir spennende å se hva som skjer, men akkurat det samme bunndraget kan en ikke forvente.

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Har foreløpig bare hørt én; Rattle/BP [EMI, 2002]. Hurwitz vil sikkert anklage denne også for å være jålete, men foreløpig er den mitt førstevalg i samlingen.

Forventer dog noen alternative innspillinger i postkassen den nærmeste fremtid, så da går det an å sammenligne litt.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en spesiell forkjærlighet for #5 fordi det var den første Mahlersymfonien jeg virkelig fikk opp øynene for. Favoritter (uten å ha hørt på langt nær alle selvsagt :) ) er Bernstein, Walter, Kubelik og (tildels) Sinopoli her i gården.
Avbefalinger inkluderer Kondrashin... nitriste greier. Karajan er heller ikke særlig inspirerende imo.
Men jeg kunne tenkt meg å høre mange, mange flere :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg har en 10-12 innspillinger av denne symfonien, og grunnen er sikkert at den fremstår for meg som den som er mest problematisk å få til for en dirigent. Spesielt opplever jeg at sistesatsen blir et antiklimaks i en del innspillinger (f.eks. Bernstein). Favoritten er antakeligvis Bertini, og jeg liker også Bernstein/VPO (spesielt flott i de to første satsene), Kubelik/BRSO og Karajan (liker generelt Karajan i Mahler - flott adagio her). Walter/CSO har jeg ikke fått hørt på ennå, men ut i fra hvor mye jeg likte 9'ern hans forventer jeg at denne kan blande seg inn i tetsjiktet.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Jeg har kun èn innspilling av denne symfonien, med Rudolf Barshai og Junge Deutsche Philharmonie fra 1999, utgitt på Brilliant Classics.
David Hurwitz skriver på "Classics Today.com": "It's exactly the performance that, say Otto Klemperer would have given in his prime: tough, gritty, unsentimental, uncompromisingly truthful, and ultimately triumphant. All of this captured in natural, minimally miked sound, not ideally clear perhaps, but again far better than numerous studio jobs."

De unge tyske filharmonikerne ble grunnlagt av musikkstudenter som selv ønsket å bestemme hvem de skulle jobbe med, og mange dirigenter har funnet det spennende å jobbe med dem nettopp fordi de mangler innarbeidede rutiner på de forskjellige verkene, og for deres intense engasjement og friske og uredde tilnærming.
Barshai er selv en dyktig fiolinist, og grunnla i sin tid Borodin Kvartetten.

Dette er en innspilling som engasjerer meg og jeg liker den godt. Er det noen av dere som har hørt denne, og som kan fortelle meg hvordan den står seg i forhold til innspillinger med Barbirolli, Walter, Boulez osv?

Dette er en dobbel-cd som også inkluderer 10. som Barshai har vært så grei å fullføre for Mahler ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
kjoenik skrev:
Jeg har kun èn innspilling av denne symfonien, med Rudolf Barshai og Junge Deutsche Philharmonie fra 1999, utgitt på Brilliant Classics.
David Hurwitz skriver på "Classics Today.com": "It's exactly the performance that, say Otto Klemperer would have given in his prime: tough, gritty, unsentimental, uncompromisingly truthful, and ultimately triumphant. All of this captured in natural, minimally miked sound, not ideally clear perhaps, but again far better than numerous studio jobs."

De unge tyske filharmonikerne ble grunnlagt av musikkstudenter som selv ønsket å bestemme hvem de skulle jobbe med, og mange dirigenter har funnet det spennende å jobbe med dem nettopp fordi de mangler innarbeidede rutiner på de forskjellige verkene, og for deres intense engasjement og friske og uredde tilnærming.
Barshai er selv en dyktig fiolinist, og grunnla i sin tid Borodin Kvartetten.

Dette er en innspilling som engasjerer meg og jeg liker den godt. Er det noen av dere som har hørt denne, og som kan fortelle meg hvordan den står seg i forhold til innspillinger med Barbirolli, Walter, Boulez osv?

Dette er en dobbel-cd som også inkluderer 10. som Barshai har vært så grei å fullføre for Mahler ;)
Jeg har den Barshai-CD'en, men har bare fått hørt på den en gang. Derfor vil det være vanskelig å si hvordan jeg mener den står seg i forhold til andre versjoner. For meg gikk den vel ikke umiddelbart inn i tet-sjiktet, men den må få flere sjanser. Tolkningsmessig er den vel mye nærmere Boulez enn Barbirolli for å si det sånn. Den er rimelig nøytral, og er ikke veldig dramatisk i den første satsen (som f.eks. Bernstein). Jeg synes at ved å holde igjen litt kan det være lettere å få denne symfonien til å henge sammen, og det er vel en av styrkene til denne versjonen. Barshai gir nok Junge Deutsche Philharmonie friere tøyler utover i symfonien og det tar virkelig av til tider med blåserrekka. Jeg synes Boulez i den 5te kan bli litt analytisk/kalkulert, og slik oppleves ikke Barshai. Må høre på Barshai igjen.

Forøvrig synes jeg Shostakovich-syklusen til Barshai er et super-kjøp på Brilliant Classics!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Takk for svar!

Tror jeg vil prøve Bernstein. Har likt alt jeg har hørt med ham.
Skal også undersøke om jeg kan få tak i Barshai/Shostakovich.

:)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
kjoenik skrev:
Takk for svar!

Tror jeg vil prøve Bernstein. Har likt alt jeg har hørt med ham.
Skal også undersøke om jeg kan få tak i Barshai/Shostakovich.

:)
Husk å gå for Bernstein/VPO og ikke NYPO. 5'ern er vel ett av lavpunktene fra NYPO-syklusen.

Tror ikke du vil angre på Barshai i Shostakovich. Er vel rundt 15 CD'er for 298 NOK. Settet hans har god produksjon, og noe av villskapen til andre russiske dirigenter som Mravinsky og Kondrashin.
Senere bør du sikkert høre på dirigenter som Haitink og noen av disse klassiske russiske som Mravinsky, Kondrashin eller Rozhdestvensky. Haitink med sin godt produserte, grandiose, roligere "Bruckner-aktige" Shostakovich er en god kontrast til Barshai. Mravinsky/Kondrashin er på den motsatte siden med hemningsløs energi. Produksjonen er noe dårligere på disse gamle, russiske opptakene.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Ok, Bernstein/VPO.
298 for helse sykkusen er billig ja. Og spesielt hvis kvaliteten er på høyde med den jeg har med Mahler 5. og 10.
Takk for tips!

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Bernstein spilte inn dette for Columbia; som sådan er originalen av denne en Columbiainnspilling; skjønt i ettertid ble jo Columbia erhvervet av Sony.. og endel innspillinger ble gjenutgitt på "Sony".

Rent bortsett fra det, så er smaken så forskjellig; selv synes jeg at min Columbia-utgave er flatere og mer sjelløs enn den senere DGG-innspillingen..

Mvh Vidar P
Ja, jeg har blitt nødt til å bite i meg utsagnet om at sony-versjonen av den femte er bedre enn dg-versjonen. Flere sesjoner i løpet av de siste 15-16 månedene har overbevist meg om det. Forøvrig har jeg nettopp fått Barshais femte av David - nei ikke den David - og det er også en svært god tolkning. Imidlertid ser det ut til at Kubelik er den rette for meg i nr. 5. Både hans DG og Audite versjon går utenpå det meste jeg har hørt. Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kubelik's DGG-innspilling er morsom; rett-på og tydelig. Men ikke så god som hans 1.symfoni synes jeg; der viser han mer av sitt spenn imo. Bernstein/VPO/DGG er fortsatt min mest emosjonelle og bevegende 5. Mahler 5.-samlinga øker stadig. For de som liker symfonien vil jeg anbefale å droppe bekymringer om lydkvalitet et øyeblikk, og gå tilbake til Bruno Walter sine bestrebelser (Naxos Historical) for en real joyride :)

Mvh Vidar P

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.945
Hei
Har lyst å kaste meg på her, men vil heller åpne en tråd på mahler innspillninger generelt. Ser ut til at det er flere enn meg som digger Mahler. Var før ofte på mahlerboard forumet, men det ble rett og slett hi-jacket av en porno-side og har ikke blitt gjenopprettet så vidt jeg vet.
Steen

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Selv var jeg så heldig å høre (nesten) hele syklusen av symfonier med Abbado og Berliner Philharmoniker i Berlin sesongen 1993/1994. Det var saker for en søkende nittenåring med konstante kjærlighetssorger :'(

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Judas skrev:
Selv var jeg så heldig å høre (nesten) hele syklusen av symfonier med Abbado og Berliner Philharmoniker i Berlin sesongen 1993/1994. Det var saker for en søkende nittenåring med konstante kjærlighetssorger :'(
Lykkelige du..... ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg gått gjennom to versjoner av M5 med Bernstein.

NYP fra 1968 på vinyl fra CBS (står det på min utgave):
Åpningen høres ut som et under middels militært janitsjarkorps fra gamle sovjet.....
Det kommer seg utover i satsen, men det er for mye rusk i maskineriet til at jeg får konsentrert meg om musikken og jeg får ikke helt tak i hva Bernstein holder på med i denne utgaven.
Blir ikke bedre utover i symfonien heller-
Den direkte overgangen til siste sats, Rondo- minner meg om en liveinnspilling med P.D.Q. Bach- "Ave Hysteric Return"....og den er jo morsom......
Nei, ikke min greie på M dette.

Men derimot får jeg mer grepet på liveversjonen til Bernstein fra 1988 med Wien Filharmonikerne.
Fin konsert, selv om jeg ikke helt klarer å bli vant med Bernsteins måte å trekke det hele ut--------
1.sats er egentlig ulidelig sakte. Ikke slik jeg ville ha gjort den ;)
Men 4. satsen er noe av det vakreste som er innspillt etter min mening.
Og her hegner Bernstein om Mahlers notat på satsen; adagietto-sehr langsam. :-*
Dette er vakkert fremført og denne liveinnspillingen er meget bra teknisk gjennomført.

Senere i dag blir det vel en runde med Solti og CSO også..fra 1970 og en live fra 1991.
Ser i hylla at det finnes noen flere innspillinger av symfonien også....

Det er noe fint med dette å skulle sitte over tid å sammenligne de forskjellige innspillinger av klassisk musikk.
Spenningen ved å oppdage nye innfallsvinkler, sitte og fundere på hvorfor dirigent har valg den og den veien, orkestrenes forskjellige klang og spillemåte etc. etc.
Rett og slett kos med nogo attåt (litt hjernetrimm)

Det er jo dette som er meningen med det vi holder på med godtfolk?
Og når vi ser hvordan vi på klassisk avdeling kan være uenige men samtidig respektere hverandres meninger og måter å ta inn musikken, har vi det bra og alle andre på HFS kan lese og ikke minst lære hva det vil si å ha "antenner" for andre menneskers syn på saker og ting :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Enkelte innlegg er bare så mye bedre enn enkelte andre. Meget godt sagt, emotikon!

emotikon skrev:
Det er noe fint med dette å skulle sitte over tid å sammenligne de forskjellige innspillinger av klassisk musikk.
Spenningen ved å oppdage nye innfallsvinkler, sitte og fundere på hvorfor dirigent har valg den og den veien etc. etc etc.
Rett og slett kos med nogo attåt (litt hjernetrimm)
Det er jo dette som er meningen med det vi holder på med godtfolk?
Og når vi ser hvordan vi på klassisk avdeling kan være uenige men samtidig respektere hverandres meninger og måter å ta inn musikken, har vi det bra og alle andre på HFS kan lese og ikke minst lære hva det vil si å ha "antenner" for andre menneskers syn på saker og ting :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.653
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Judas skrev:
Åh du salige! Hordan kommer man videre i livet etter det ?

Topp Bunn