Da har jeg gått gjennom to versjoner av M5 med Bernstein.
NYP fra 1968 på vinyl fra CBS (står det på min utgave):
Åpningen høres ut som et under middels militært janitsjarkorps fra gamle sovjet.....
Det kommer seg utover i satsen, men det er for mye rusk i maskineriet til at jeg får konsentrert meg om musikken og jeg får ikke helt tak i hva Bernstein holder på med i denne utgaven.
Blir ikke bedre utover i symfonien heller-
Den direkte overgangen til siste sats, Rondo- minner meg om en liveinnspilling med P.D.Q. Bach- "Ave Hysteric Return"....og den er jo morsom......
Nei, ikke min greie på M dette.
Men derimot får jeg mer grepet på liveversjonen til Bernstein fra 1988 med Wien Filharmonikerne.
Fin konsert, selv om jeg ikke helt klarer å bli vant med Bernsteins måte å trekke det hele ut--------
1.sats er egentlig ulidelig sakte. Ikke slik jeg ville ha gjort den

Men 4. satsen er noe av det vakreste som er innspillt etter min mening.
Og her hegner Bernstein om Mahlers notat på satsen; adagietto-sehr langsam. :-*
Dette er vakkert fremført og denne liveinnspillingen er meget bra teknisk gjennomført.
Senere i dag blir det vel en runde med Solti og CSO også..fra 1970 og en live fra 1991.
Ser i hylla at det finnes noen flere innspillinger av symfonien også....
Det er noe fint med dette å skulle sitte over tid å sammenligne de forskjellige innspillinger av klassisk musikk.
Spenningen ved å oppdage nye innfallsvinkler, sitte og fundere på hvorfor dirigent har valg den og den veien, orkestrenes forskjellige klang og spillemåte etc. etc.
Rett og slett kos med nogo attåt (litt hjernetrimm)
Det er jo dette som er meningen med det vi holder på med godtfolk?
Og når vi ser hvordan vi på klassisk avdeling kan være uenige men samtidig respektere hverandres meninger og måter å ta inn musikken, har vi det bra og alle andre på HFS kan lese og ikke minst lære hva det vil si å ha "antenner" for andre menneskers syn på saker og ting