Magnet og Motorsystem på høyeffektive drivere.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg får inntrykk av at han beskriver en driver med veldig lav Q. Da får man den punchy dynamiske opplevelse, men litt for lite evne til å gå dypt i bassen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt at det ble litt liv her :)

    M-Force ser ut som en aktuator som driver membran.
    Ble litt usikker, men gjerne det fungerer til sin bruk?

    Har egentlig selv hatt fokus på bassdrivere som gjerne også spiller bra mellomtone.

    Om en snur fokus litt, ser på drivere som gjerne ikke skal levere høyere enn rundt 150hz, gjerne en må se på litt andre ting.
    Mye godt lesestoff i tråden til Snickers!
    https://www.hifisentralen.no/forume...etc/95308-veien-til-bassen-3.html#post2896501

    BMS 18N862 ble nevnt.
    Thiele-Small

    Samme kategori havner gjerne JBL 2269.
    2269h
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det der er faktisk det samme som JBL Differential Drive med to små forskjeller:

    1: Dette er en inside/outside-spole, noe som først og fremst betyr noe for varmeoverføringen.
    2: Den har utvendig magnetsystem. Alle konseptene og produktene jeg har sett fra JBL med en slik motor bruker konsekvent innvendig magnet. Prinsippet er ellers helt likt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra 2xJ! :)
    Satt og tenkte på Tetracoil da nevnte de to andre.
    Ser nå mer hva tetracoil er for noe, ikke sjekket det før.
    18sound virker som ærlige produkter!

    Slik oppbyggning med spole nede og oppe er vel det som Snickers er inne på i sin veien til bassen tråd.
    En tar vekk effekten der spolen vil trekke seg nedover polstykket, og en får lavere vreng.
    Snickers forklarer dette mye bedre enn det jeg klarer! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Powersoft M-Force:

    Under en togtur ( i "Powersoftlandet") for et par år siden var jeg så heldig å dele kupe med en hyggelig herremann fra nevnte firma. Han fortalte villig vekk om bl.a M-Force (MF) . Grunnen til at de startet på det prosjektet var at de følte at de hadde nådd et tak ifm med vanlige dynamiske elementer (Bass), mht power og ytelse. Dette gjelder jo typiske PA- applikasjoner. De mener generelt at man må se på høyttaler og forsterker som en integrert enhet. De har utvikla noe som de kaller IPAL (Integrated Adaptive Powerered Loudspeaker) gg et closed loop system de kaller for DPC (Differential Pressure Control) hvor de benytter en dobbel trykksensor som giver. Dette er integrert i en DSP (ultralav latency) i forsterkerne, som gjør at man kan oppnå høyere totalytelse på de fleste parameter, etter deres utsagn.... . Alt dette er forklart i lenkene under.

    IPAL elementer (lages av B&C samt 18sound) er vel regnet som muligens "verstinger" av tradisjonelle elementer til PA bruk. Men han uttalte : "But this (MF), this is a completely different animal" innen sportsgrener som f.eks termisk kompresjon, forvrengning og belastbarhet.

    For øvrig er det helt helt riktig som det påpekes tidligere i denne tråden at et veldig viktig argument er logistikk/kost-messige faktorer. Ja, hvis en slik høyttaler kan erstatte f.eks tre doble 18" kasser. "Truck Space, rigging time, number of hands" Og også mindre plasskrevende i faste installasjoner.

    Han viste meg for øvrig en måling av en 50Hz firkantpuls fra en MF, den har jeg ikke sett noe i nærheten av tidligere. Han mente at også lydmessig sett hadde konseptet egenskaper som var i særklasse.

    Uten at man skal ta alt for god fisk, men siden disse driver med prosound så har de publisert noen whitepapers på AES sine konferanser. Det gjør det litt mer transparent, og interessant i motsetning til hos bling Haiend firma. Powersoft er en av de mest anerkjente forsterkerprodusenter når det gjelder profflyd i toppdivisjonene. Det er jo innen prolyd at utviklingen skjer ser det ut som. DSP er snart "i alt".


    Om M Force:
    http://www.powersoft-audio.com/en/d...-9060-a-novel-moving-magnet-linear-motor/file

    En til:
    http://www.powersoft-audio.com/en/d...r-design-with-moving-magnet-linear-motor/file

    En om DPC closed loop systemet;
    http://www.powersoft-audio.com/en/d...loop-transducer-system-equipped-with-dpc/file

    Det er flere av "the big guns" innen PA som har fått MF i sitt arsenal. Jeg har hørt et oppsett på en live utekonsert . Ja, det virker..... !

    Dr. E
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg kjenner jeg er litt delt ift dette med M-Force, og det er det mange grunner til.

    For det første, prinsippet med faste spoler og bevegelige magneter er interessant fordi det gir en mer eller mindre stålfri motor, og den burde være ganske immun mot fluxmodulasjon. Den gir også en symmetrisk motor, og ideene med magnetisk oppheng er heller ikke helt idiotiske.

    Men om man sammenlikner 4 stk 18" 18N860V2 med en 30" M-Force er det i all hovedsak den ekstremt lave impedansen i M-Force som er forskjellen. Tar vi med trykksensoren er vi over på servo, men dette er trolig den svakeste formen for servo vi kjenner grunnet at systemet er så tregt og dermed får veldig begrenset båndbredde. I og med at det er andre som jobber med bedre servosystemer til PA så er ikke dette for meg spydspissen, heller ikke innen prolyd.

    De har også en del DSP-moduler som i utgangspunktet er kjekke greier. Men om vi da ser på hva de har puttet inni, og hvilken software og oppfølging de tilbyr, så har jeg dessverre opplevd at dette ikke er top notch. De bruker altså den dårligste DSP-en til AD, med dens innebygde ADC og DAC. Dette er svært lite ambisiøst. I tillegg har de brukt en så gammel interface at kun utgåtte versjoner av SW fungerer, og man er avhengig av en eldre PC med eldre Windowsversjon for å få det til å virke. Man gjør seg samtidig avhengig av å få softwaren levert av Powersoft, noe som heller ikke går på skinner.

    Når noen kan håndtere egne produkter på den måten blir jeg umiddelbart skeptisk til alt annet de gjør og sier, så jeg er muligens noe farget her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn