magnepan

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Noen som vet hva magnepan mmg kostet da de var tils i norge
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
919
Antall liker
1.074
Torget vurderinger
4
Magnepan MGSE's pris har svinget endel med dollarkursen. Mypris på mine var vel 12k. Etter jeg kjøpte dem falt de vel ned til like under 10k. Da jeg måtte selge mine fikk jeg 5k... En ukes tid etterpå så jeg at kjøper hadde lagt de ut til 7k, men aner ikke om han fikk salg på dem for den prisen. Angrer forøvrig på at jeg solgte de. Utrolig mye godlyd for en latterlig pris. Krever dog skikkelig kilde og forsterkeri. De gjør ikke skamme på elektronikk til mange ganger deres pris om du kan leve uten bass under 50Hz.
 

stinz

Medlem
Ble medlem
08.02.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Får ikke mine til å spille slik jeg ønsker så jeg vurderer å bytte dem ut :-[
 
T

tst

Gjest
Hvordan ønsker du at de skal spille, og hvilket utstyr bruker du?
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Magnepan må ha god avstand til bakvegg, gjerne en meter eller mer, og en forsterker på minst 100 W. Men den er en lett belastning for forsterkeren, så man trenger ikke så veldig dyr forsterker, bare den gir nok spenningssving og har god lydkvalitet. Og så må man sitte ned og lytte, de skal vinkles svakt innover. Det kan være store forbedringer å hente på å prøve ut forskjellige plasseringer. Dessuten tror jeg det er lurt å velge kabler som ligner på høyttalerens oppbygning, det vil da si type Flatline, gjerne den rimelige 2Flat.

Husk endelig at lyden alltid vil høres annerledes ut på en panelhøyttaler, eller en såkalt åpen baffel dipol. Lyden kommer liksom ikke fra noe, men oppstår foran og bak panelet som trykkbølger, dette kan virke rart til å begynne med, men er faktisk mer realistisk. Siden de fleste ikke er vant med dette, men er "oppfostret" på ordinære kassehøyttalere (les kabinettresonanser) så blir det uvant. Det samme gjelder feks. Carlsson som presenterer et lignende lydbilde, lyden oppstår i rommet. Man bør derfor bruke noen uker på å venne seg til dette, lyden kan virke litt tynn og vektløs, litt uten substans, men veldig frigjort og naturlig, bare hør på stemmer! Det er jo sånn stemmer høres ut når noen snakker til deg i virkeligheten, ikke sant?

Men noe musikk er laget for å gjengis på konserthøyttalere, rett og slett. Der er høyttaleren en del av instrumentet til musikeren. Dette blir skjelden diskutert, det snakkes om at alt skal være så naturtro hele tiden; javel, da mener jeg mye pop, rock, techno, club, dance, etc. absolutt bør spilles på et sett digre JBL rett og slett!

Jeg fikk engang en umiddelbar reaksjon på Magnepan fra en som absolutt ikke kunne noe særlig om hifi, han spilte stort sett ganske hard rock på billige stereoanlegg, kasettspillere etc. og man kunne derfor forvente at han digget lyden fra typiske store kassehøyttalere. Men neida; han digget Magnepan, og syntes dette var det beste han hadde hørt. Det minte han nok på noe han hører i hverdagen, nemlig virkeligheten.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.446
Sted
Trondheim
Entusiaster mener at de største Magnapans leverer den mest naturtro og detaljerte bass som kan oppdrives, uansett pris.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
send meg pm om noen har spm ang magnepan. jeg er på 3 modell på ca 5-6 år nå. mulig jeg kan svare på noen spm.

McLaren
 
O

om.s

Gjest
Husk endelig at lyden alltid vil høres annerledes ut på en panelhøyttaler, eller en såkalt åpen baffel dipol. Lyden kommer liksom ikke fra noe, men oppstår foran og bak panelet som trykkbølger, dette kan virke rart til å begynne med, men er faktisk mer realistisk. Siden de fleste ikke er vant med dette, men er "oppfostret" på ordinære kassehøyttalere (les kabinettresonanser) så blir det uvant. Det samme gjelder feks. Carlsson som presenterer et lignende lydbilde, lyden oppstår i rommet. Man bør derfor bruke noen uker på å venne seg til dette, lyden kan virke litt tynn og vektløs, litt uten substans, men veldig frigjort og naturlig, bare hør på stemmer! Det er jo sånn stemmer høres ut når noen snakker til deg i virkeligheten, ikke sant?
Hei!!

Dette var en god beskrivelse på møtet med Magnepaner, jeg hadde mitt første seriøse møte med slike M3.6 (?) drevet med to stk BAT VK 150SE i forrige uke og det du her sier stemmer bra med min egen opplevelse, det fristet etter en stund så mye at jeg ved anledning kanskje drar hjem ett par for å teste på mine Audionet mono-blokker (1x450W), dette overgikk selv min forrige opplevelse med elektrostater (eide ett par ML Aerius) for noen år siden....

Skjønner nå godt hvorfor det snakkes mye godt om disse....

mvh
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
det er en magnestat, ikke en elektrostat:)

McLaren
 
Topp Bunn