Magico

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Så er nedtellingen over hos Maigico og den nye modellen er S3 mk3 som har fått en stor overhaling. En av maskinene som brukes til å produsere mk2 har etter ryktene brutt sammen for et par år siden og ingen eksemplarer hadde blitt produsert siden den tiden.

    D788F50C-4DCA-4827-AFED-FB04A33D17A6.jpeg

    Mellomtone-kammeret har blitt helt forandret og blitt bedre med mange flere målepunkter i følge pressemeldingen. Tykkelsen på aluminiumsplatene varierer fra en halv til to tommer og det er opptil 1000 målepunkter på hver plate. Det medfører i følge pressemeldingen at kabinettet er 30% mere «stille» enn på forrige modell.

    E4A3931E-953E-4017-9D31-A365407C13BC.jpeg

    Høyttaleren har blitt 11 centimeter lavere, men lagt på seg over 30 kg. Så nå veier den hele 222 pund, eller 100,7 kg. Både mellomtone og bass er nå i sin åttende generasjon, og forteller oss både at Magico som bedrift har fått noen år på baken men også om den utviklingen som skjer i selskapet.

    CBD8DEEE-9E03-4E46-AEED-AA9E703290E9.jpeg

    Det samme har prisen som nå er på 45 500 dollar for M-cast og 52 500 dollar for M-coat. Prisen i M-cast for mk1 i 2014 var vel 22 600 dollar og mk2 steg vel til 28 000 dollar. Så som nest minste modell i deres mellomste serie så må til og med jeg si at det begynner å bli dyrt.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Ny teaser fra Magico

    IMG_1289.png

    Blir presentert 1.november.

    Ryktene sier at det er M7 med to 9 tommere i toppen og en eller to 11 eller 12 tommere i bunn. De samme ryktene snakker om en pris på 300 til 350 tusen dollar.
     
    Sist redigert:

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Familien M fra Magico

    Fra venstre M9, så deretter M7, M6, M3 og M2.
    IMG_1290.jpeg


    Ser ut som et basselement nederst på det som må være M7. Neste onsdag vil vi få vite
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Fra Magico sin Facebook-side i dag:

    IMG_1293.jpeg

    Litt nærmere

    IMG_1292.jpeg

    De siste ryktene angående pris sier nå halvparten av M9. Da ligger den i området rundt Wilson Chronosonic XVX som nå koster 370 tusen dollar ny.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Hmmmmmm.... når jeg ser på time - domain performance på Magico Q5 ..... utfordringer i tidsdomenet synes jeg :censored:

    1110MQ5fig5.jpg


    Magico Q5, målt av John Atkinson / Stereophile
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmmmmmm.... når jeg ser på time - domain performance på Magico Q5 ..... dette ser jo ikke spesielt overbevisende ut :censored:
    Beklager Alan Wolf, dette holder bare ikke ...... "complete mess" :eek:

    Vis vedlegget 976770

    Magico Q5, målt av John Atkinson / Stereophile
    Tja, det er vel ikke fullt så enkelt? Impulsresponsen viser vel egentlig at det er en 3-4 veis høyttaler med positiv respons fra alle elementene. Til sammenligning ser responsen fra de hjemmelagde hyttehøyttalerne mine mer imponerende ut enn Q5, men jeg tviler vel litt på at de er på samme nivå. Samtidig så har du et klart poeng i forhold til at man ikke må ta alt av salgsargumentasjon for god fisk. Men om den tilsynelatende rotet i impulsresponsen til Q5 er hørbart ver jeg ikke.
    IMG_7467.jpeg
    IMG_8295.jpeg
    IMG_7466.jpeg
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg mordererte den opprinnelige meldingen min litt .... den ble for respektløs, jeg beklager dette! 😥

    Dette er absolutt ikke enkelt og time domain performance er en av 10.000 ting en høyttalerdesigner må tenke på, men jeg tror dette er helt klart hørbart ... Utfordringen med passive 1. ordens faselineære filtre er at det gir så mange andre utfordringer, men til slutt er det vel kun et spørsmål om hva man prioriterer høyest og hvilke kompromisser man skal gå for. Jeg prioriterer time/domain performance høyere, men det er mitt valg, andre prioriterer annerledes og det må respekteres!

    Det ville vært intressant å kjøre store Magico gjennom Trinnov Amethyst :unsure:
     
    Sist redigert:

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Not that what Wolf says invites skepticism. On the contrary, it makes perfect sense. Take, for example, two of his favorite pet peeves: the medium-density fiberboard (MDF) used in a vast number of speaker enclosures, and loudspeaker design that is behind the times.

    "Look around you," he explained during one of our many extended conversations. "Every carpenter decides he wants to be a speaker manufacturer, and before you know it, there's another MDF box with a nice veneer and off-the-shelf or modified ScanSpeak or Accuton ceramic drivers on the market.

    "I built my first aluminum speaker 10 years ago. Aluminum is a far more appropriate material for a box than MDF, which is the worst thing you can use. A box should be both well damped and stiff; MDF is very damped, but it is not very stiff. The box should also have mass. But since MDF is structured of resin and glue, it's not really hard. When you attach a driver to an MDF box, because it's a damped material, the MDF swallows up a lot of the energy the driver is putting out. It stores the energy, which builds up until you hear the box flexing. When you hear a driver in a well-damped aluminum enclosure, you hear things you never heard before, because all the energy is free to come out into the room."

     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Elementer "made in Israel" kan være et problem for noen.
    Nå er jo det ingen hemmelighet at både stifteren Alon Wolf og teknisk leder Yair Tammam er fra Israel.

    Her er et interessant intervju fra Stereophile i 2008.


    Alon begynte å spille fiolin 6 år gammel, gikk så over til klassisk gitar. Etter gjennomført militærtjeneste startet han på San Francisco Conservatory of Music. Under tiden i militæret gikk han 18 måneder på akademiet til det israelske luftforsvaret og studerte matematikk og fysikk. I USA studerte han ved siden av gitar også industri design.

    Når det gikk opp for han at eneste muligheten for å leve av klassisk gitar var å drive undervisning startet han opp som selger av produkter for hjemmesikkerhet. 25 år gammel ble han sendt til Santa Barbara for å starte opp en ny avdeling. Under et år senere startet han opp sitt eget firma og 30 år gammel kunne han slutte å jobbe og dykke inn i sin interesse for design.

    Han begynte med dataassistert design omtrent på den tiden som Jurrasic Park kom ut. De neste 10 årene jobbet han freelance for Sony, Disney, Lucas Art og en rekke andre selskaper med filmer, tv-serier og reklamer. Han var også med på å lage videospill for EA og prosjektdesign for Sony.

    Han beskriver seg selv som en autodiact som jobber 20 timer i døgnet og kun trenger 4 timer med søvn. Han begynte å forske på høyttaler teknologi og den siste høyttaleren han kjøpte var Sonus Faber sin Extrema. Den fant han med en gang flere mangler ved, demonterte den å satte den sammen igjen.

    De neste årene bygde han først egne høyttalere, så for venner. Han kom i kontakt med Paul Stubblebine som var på jakt etter høyttalere til lydstudioet sitt. Etter å ha tilbrakt 8, så 4 timer hos Alon sa Paul at dette var de beste høyttalerne han hadde hørt og han ville gjerne kjøpe et par.

    De neste 10 årene bygde han høyttalere 10 timer om dagen samtidig som han drev med animasjon på fulltid. I 2002 kom Mini og 3 år senere ble det høyttalere på fulltid, resten er historie som man pleier å si.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Fyttirakkern, ikke bare høyttalerne … men Soulution 701 monoblokker, rått som f#@$
    Det jeg har hørt fra Soulution er mere enn middels bra!
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Fyttirakkern, ikke bare høyttalerne … men Soulution 701 monoblokker, rått som f#@$
    Det jeg har hørt fra Soulution er mere enn middels bra!
    Det er den Franske importøren, Sound and Colors, sitt lytterom i deres egen butikk Presence Audio Conseil bildet her er hentet fra. Mens de fleste av butikkene som har deres varer er små har de i dette lokalet samtlige av merkene. De fører blant annet Constellation, Kharma, Magico, MSB, Pilium, Soulution, TechDas og Wadax. Her hadde Alon og Magico europapremieren på M7. Selv med over 100 butikker som fører noen av deres merker er det kun 10 som fører Magico.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Magico har varslet om ny versjon av S5 den 2.april. Mere info og bilder kommer etterhvert. Denne er fra en liten videosnutt.

    IMG_1338.jpeg

    IMG_1340.jpeg IMG_1341.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn